Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat ovat viisastuneet, ekaluokkalaisille ei enää hankita älypuhelinta

Vierailija
02.06.2025 |

"tänä vuonna seitsemän täyttävistä lapsista enää 36 prosentilla on älypuhelin

On tieteellistä näyttöä esimerkiksi siitä, että runsas ruutuaika vähentää lasten liikkumista, heikentää psyykkistä hyvinvointia ja oppimistuloksia."

Elisan kyselystä ilmenee, että osa perheistä on valmiita hankkimaan ensimmäisen älypuhelimen vasta 11-vuotiaalle."

https://yle.fi/a/74-20160635

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunta on hyvä, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Eilen uutisissa haastateltiin vanhempia, ja joku ellei useampikin ihmetteli, mihin ekaluokkalainen edes tarvitsisi puhelinta. 

Itse en yksinkertaisena ihmisenä tajua, miten ekaluokkalainen taas voisi olla ilman puhelinta. Mitä jos kotona vaikka kompastuu tai harrastus loppuukin aikaisemmin ja vanhempi on tulossa hakemaan, tai ihan mitä tahansa. Itse en jättäisi lasta ilman puhelinta. Ja ei kannata sanoa, että lapsilla ei ennekään ollut kännyköitä. Kotona oli silloin lankapuhelin.

On niitä muitakin puhelimia kuin. vain älypuhelimet. Kotona voi olla vaikka senioripuhelin. 

No puhelin se on sekin. 

Vierailija
62/74 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunta on hyvä, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Eilen uutisissa haastateltiin vanhempia, ja joku ellei useampikin ihmetteli, mihin ekaluokkalainen edes tarvitsisi puhelinta. 

Itse en yksinkertaisena ihmisenä tajua, miten ekaluokkalainen taas voisi olla ilman puhelinta. Mitä jos kotona vaikka kompastuu tai harrastus loppuukin aikaisemmin ja vanhempi on tulossa hakemaan, tai ihan mitä tahansa. Itse en jättäisi lasta ilman puhelinta. Ja ei kannata sanoa, että lapsilla ei ennekään ollut kännyköitä. Kotona oli silloin lankapuhelin.

Ei meillä ollut 80-luvulla kännyköitä eikä kukaan kuollut. Vitunääliö.

Aina välillä tulee mietittyä, millaiset ihmiset kommentoivat noin. Että voisiko oikeassa elämässä tuntea jonkun tuollaisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös taloudellinen kysymys. Ostetaanko lapselle kello jota käytetään 2 vuotta ja sitten alypyhelin vai suoraan älypuhelin jota käytetään 6 vuotta.

Miksei kello voisi olla lapsella vaikka koko alakoulun ajan? 

Vielä 90-luvulla melkein kaikilla oli kello niin ala- kuin yläasteellakin. Mutta ei niitä enää käytetä.

Vierailija
64/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan siellä kotona olla joku peruskapula, jolla voi tarvittaessa soittaa. Ei lapsen tarvitse sitä kantaa mukanaan. Ei lankapuhelimiakaan kannettu ympäri kyliä ja kouluun.

Vierailija
65/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmastikaan näin kesäkuussa vielä ole monellakaan seitsemän vuotta täyttävällä puhelinta. Omassa perheessäni ne on ostettu vasta syksyllä koulun alettua, kuopukselle marraskuussa, koska pystyimme olemaan etätöissä.

Käytännössähän meidän ekaluokkalaisilla on ollut noissa tunnin päivittäinen maksimiaika ja 1-2 opettavaista peliä. En usko, että lapset ovat niistä suorastaan pilalle menneet. Esikoinen ei edes käyttänyt kännykkäänsä juuri koskaan parina ekana vuonna, nuoremmat ovat harjoitelleet leikkitreffien sopimista soittamalla ja tekstarein.

Vierailija
66/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan siellä kotona olla joku peruskapula, jolla voi tarvittaessa soittaa. Ei lapsen tarvitse sitä kantaa mukanaan. Ei lankapuhelimiakaan kannettu ympäri kyliä ja kouluun.

Ohis, mutta kännykän sijainnista on kyllä mukava katsoa, missä ekaluokkalainen on menossa.

Vierailija
67/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinkello voisi riittää 1-2 luokkalaiselle oikein hyvin.

Miksi juuri puhelinkello? Eihän puhelimeen ole pakko laittaa nettiä tai jos laittaa, pystyy sen käyttöä rajoittamaan. Miksi pitäisi ensin ostaa kallis puhelinkello ja parin vuoden sisään uusi puhelin? 

Ei se mukula älyluuria tartte kyllä kolmannellakaan. Ehtii pilaamaan aivonsa kyllä myöhemminkin. 

Vierailija
68/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen matkakortti käy koulumatkoihin ym. Paremminkin kuin älylaite. Lukiolainen ei halunnut missäännimessä matkalippuaan puhelimeen, vaan kortin. Syynä se, että netti ei aina toimi tai kännykän virta voikin olla lopussa.  Turvallisempi, kun matkakortti on erikseen. 

Hsl todellakin myy matkakortteja. Ne in nykyään vain henkilökohtaisia, eli sitä ei voi käyttää perheenjäsenet vuorotellen. Mutta eipä sitä kännykkääkään vuorotellen käytetä. 

Vierailija
69/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edelleen 36 prosentilla on se älypuhelin.

ipädit pikkuvauvoille jne...

Puhutaanko edes kotona jotta lapsi oppii puhumaan?

Laadukasta vanhemmuutta? Lapsi maksaa hinnan. Reilua?

Vierailija
70/74 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nää jotka kiistävät älypuhelimen käytännöllisyyden itsellä riippuvuussuhde? Mulla on älypuhelin ilman jatkuvaa nettiä, saan sen kyllä tarvittaessa päälle, mutta sellaista tilannetta ei ole vielä tullut.

Muutenkin luulen että kaikkein kitkerimmät vastaukset tulee niiltä, joita asia ei edes koske tai ei ole koskenut.

Vierailija
71/74 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nää jotka kiistävät älypuhelimen käytännöllisyyden itsellä riippuvuussuhde? Mulla on älypuhelin ilman jatkuvaa nettiä, saan sen kyllä tarvittaessa päälle, mutta sellaista tilannetta ei ole vielä tullut.

Oletko 7-vuotias? Vai mihin tuo liittyy? 

Vierailija
72/74 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koko ajan saa yhteyttä niin sitten odotetaan hiukan ylimääräistä. Ei se ole maailmanloppu. Sitä paitsi se on lapselle hyödyllistäkin, että oppii itsenäisesti seuraamaan kelloa (jopa ihan viisarikelloa) ja olemaan tietyssä paikassa tiettyyn aikaan odottamassa. Moni lapsi ei sitä osaa, koska

Mitenköhän sitä ennen on pärjätty kun ei kokoaikaa raportoitu kaikkia tekemisiä. Minun mielestänio  on erittäin huono asia jos lapsesta lähtien pitää olla kokoajan tavoitettavissa. Kyllä sitä sontaa saa aikuisena ihan tarpeeksi

Vierailija
73/74 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20165293

Koululaisia odottaa loppukesästä yllätys: älykelloa ei saa enää pitää ranteessa

Koulujen kännykkäkieltona tunnettu lakimuutos koskee kaikkia mobiililaitteita, kuten kännykkää, tablettia ja älykelloa.

Vierailija
74/74 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko 7-vuotias? Vai mihin tuo liittyy? 

Yleiseen keskusteluun tässä ketjussa. Kun valitetaan että lapselle tulee riippuvuussuhde puhelimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi