Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yleistä on, että.peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo on 10?

Vierailija
01.06.2025 |

Onko jotain prosenttia? Lapsen kaverilla tämä ja olin tipahtaa palliltani, en ole ikinä kuullut vastaavaa.

Ihan päällisin puolin "normaali" nuori kyseessä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 9,9. Hemmetin musiikki oli 9

Vierailija
22/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tytöllä peruskoulun ka. 10, myös taito- ja taideaineet mkl. Se oli ison kaupungin ison yläkoulun paras ka. Joillakin  oli kyllä lähes yhtä hyvä ka, sillä asumme alueella, jossa vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja. Tyttö on aina ollut poikkeavan hyvä kaikessa ja pärjäsi myös samalla tasolla valtakunnallisissa kokeissa niissä aineissa missä kokeet järjestettiin. Liikuntaakin on harrastanut pienestä pitäen ja ihan kilpatasollakin. Harrasti myös musiikkia. Kotona tykkäsi piirtää, tehdä käsitöitä, laittaa ruokaa. Nyt opiskelee lukiossa, jonne oli pääsykoe ja vaikea päästä. Menestyi matemaattis-luonnontieteellisessä pääsykokeessakin todella hyvin, lähes täydet pisteet. On hyvin tavallisen oloinen, myös poikkeuksellisen mukava ja tunneälykäs nuori ja paljon kavereita. Aina harrastanut paljon ja tekee välillä töitäkin. Hyvä keskittymiskyky ja pitkäpinnainen myös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään malmilaisen, ka. 10.0 Ressun lukio, toinen vuosi. Kai niitä peruskoulusta on useampia.

Vierailija
24/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden antamat numerot saa tietää vasta arvostelukokouksessa. Minulla ja biologianopettajakollegallani tuntuu olevan aina samat numerot samoille oppilaille ilman mitään yhteistä koordinointia. Olemme melko tiukkoja arvostelussamme, mutta reiluja ihmisinä.

Itse en opettele oppilaideni sukunimiä, vaan istumajärjestyksessä on vain etunimet. Täten en edes tiedä kuka kukin on, ja kaupungin silmää tekevien mukulat saavat saman kohtelun kuin muutkin. Eipä ole koskaan valituksia tullut, vaikka 20+ vuotta olen työtä tehnyt.

Vierailija
25/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa, koska pitää olla taideaineista, käsitöistä, liikunnasta ja käyttäytymisestäkin. Nykyisinhän hyvän käytöksen numero on 9 ja 10 saamiseksi pitää tehdä jotakin ekstraa toisten puolesta.

Vierailija
26/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ollut yhtään oppilasta, jolla olisi ollut kaikkien aineiden ka 10. Lukuaineiden keskiarvo 10 on ollut muutaman kerran.

Maalaiskoulun ope

Vierailija
27/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden antamat numerot saa tietää vasta arvostelukokouksessa. Minulla ja biologianopettajakollegallani tuntuu olevan aina samat numerot samoille oppilaille ilman mitään yhteistä koordinointia. Olemme melko tiukkoja arvostelussamme, mutta reiluja ihmisinä.

Itse en opettele oppilaideni sukunimiä, vaan istumajärjestyksessä on vain etunimet. Täten en edes tiedä kuka kukin on, ja kaupungin silmää tekevien mukulat saavat saman kohtelun kuin muutkin. Eipä ole koskaan valituksia tullut, vaikka 20+ vuotta olen työtä tehnyt.

Mitä jollain sukunimillä on väliä koulussa? Ei ole.

Vierailija
28/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan se pointti juuri oli: kaikkia kohdellaan saman arvoisesti.

Vierailija
29/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tavannut yhden, jolla oli ysillä 10. Olisiko tästä 6-7 vuotta aikaa.

9,8 ka-ihmisiä olen tavannut elämäni aikana useamman, mutta yhden käden sormilla voi laskea. Lehdistä olen lukenut heistä enemmän.

Minun aikanani todella hyvä ka oli 9,2. Ehkä he olisivat kymppejä tänä päivänä.

n56, opettaja, mutta ei luokanope

Vierailija
30/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä. Juuri oli uutinen koulutusinflaatiosta. Entinen 8 on nykyinen 10.

Vierailija
31/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun ope Helsingistä vastaa:

Meillä on vuosittain n. 150 ysiluokkalaista. Noin joka toinen tai joka joka kolmas vuosi löytyy oppilas, jonka keskiarvo on tasan 10. Eli oman kokemuksen perusteella todennäköisyys on noin 0,2% - 0,4% luokkaa.

Vierailija
32/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni näen oppilaiden päättötodistuksia. Ja kyllä viimeisen 10 vuoden aikana muutama 10.0 keskiarvo on nähty. Ei se yleistä ole, muttei kyllä harvinaistakaan. Ehkä joka kolmas vuosi ikäluokassa on joku jonka päättötodistuksen keskiarvo on 10.0.

Vierailija
33/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että näkevätkö opettajat toistensa antamat numerot? On meinaan varmaan paine antaa kymppi, jos kahdeksan muuta opettajaa on antanut muissa aineissa kympin oppilaalle. Todella harvassa on ne tyypit, jotka osaa matikkaa, kieliä, lukuaineita, käsitöitä ja vielä liikuntaakin kympin edestä. Ei sellaisia ihmisiä ole oikeasti kuin muutama maailmassa. Oikeasti osa kympeistä on perusteettomia ja perustuvat opettajien erilaisiin paineisiin.

Lisäksi ongelmana on pärstäkerroin asia. Jos opettaja tuntee vanhemmat, jotka ovat puhuneet mukavia opettajan kanssa, tai asuvat samassa naapurustossa, on paine antaa kokeesta 8 1/2 saaneelle 9 todistukseen, verrattuna ettei tunne vanhempia ollenkaan. Tai jos pitää lapsesta, koska hän on ollut opettajalle mukava, moikannut aamuisin ja käytävillä, sellaiselle on paine antaa se parempi numero kuin sille, joka on hiljainen puurtaja.

Jäänyt mieleen oma lapsuuden kaveri, jonka äiti kävi aina kaakattele

Opettaja ei näe muiden antamia arvosanoja.

Vierailija
34/39 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanat ovat kokeneet inflaation, joten tuo on helpompaa kuin ennen. Eikös juuri ollut joku uutinen että entinen kutonen on nykyinen kasi?

Vierailija
35/39 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla helpompaa kuin ennen mutta ei kuitenkaan ihan helppoa. Ja lukuaineistahan tässä puhutaan.

Vierailija
36/39 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykistä niitä löytyy. Omilla lapsillani 9.9 ja 9.7 lukuaineet. Kavereilla oli joillain täysi 10.

Ressusta varmaan myös näitä löytyy. 

Vierailija
37/39 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 9.8 joskus vuonna 1980. Keskiarvoa laski liikuntanumero, joka oli 7 :)

-pullea urheilua harrastamaton palsta mamma

Vierailija
38/39 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 9.8 joskus vuonna 1980. Keskiarvoa laski liikuntanumero, joka oli 7 :)

-pullea urheilua harrastamaton palsta mamma

Lisäys:  Lukuaineiden keskiarvo oli 10 

Vierailija
39/39 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan lukiooni tuli yli 30 v. sitten eri luokalle oppilas 10 keskiarvolla. Sukulaiseni meni myös lukioon 10 keskiarvolla. Lapseni kaverilla oli ka 10 peruskoulun päättäessä. Lapsellanikin yli 9 ja hänen mielestään kaveri on tyyppi, joka osaa aina kaiken. Kaikki nämä tuntemani ovat fiksuja, ystävällisiä, tavallisen oloisia, vaatimattomia ja ehdottoman mukavia tyyppejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän