Kuinka yleistä on, että.peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo on 10?
Onko jotain prosenttia? Lapsen kaverilla tämä ja olin tipahtaa palliltani, en ole ikinä kuullut vastaavaa.
Ihan päällisin puolin "normaali" nuori kyseessä.
Kommentit (39)
Kannattaa tutustua Karvin tutkimukseen arvosanojen inflaatiosta. Ei kasarilla ollut mitään 10 keskiarvoja - ihan periaatteestakin.
On ylipäänsä typerää että oppilaalla on useampi kymppi. Tuskin oikeasti on niin hyvä kukaan.
Oli kahdella minun aikana. Molemmilla kokoomuslaiset vanhemmat, kuten opettajakin. Toinen on "julkimo". Ollut kaikissa uutisissa kun rötösteli aikuisena ja sai ihan hyvän tuomion
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pojalla viime vuonna, palkittiin luokan parhaan ka:n stipendillä. Aiemmin tytöllä oli 9,9 eikä saanut luokan parhaan ka:n stipendiä, koska toisella tytöllä oli 10.
😅
Kerran yksi oppilas on saanut ka. 10. Otos 21 vuotta. Oli kyllä erinomainen aivan kaikessa yleisurheilusta pianonsoittoon.
Opettaja sanoi että yksikin pikkuvirhe vuoden aikana niin ei tule kymppiä. Itse olin ainoa luokalta joka sai yhdestä aineesta kympin koska tein kaiken täysin oikein, mutta tämä vain yhtenä vuotena. On epäreilua että samoilla arvosanoilla haetaan kouluihin mutta toisissa kouluissa voi saada parempia arvosanoja kuin toisissa.
Meillä oli parhailla jopa yli kymmenen keskiarvo. Se vaatii laskemiseksikin jo dimensiota ja kvanttia, ei onnistu joka pojalta eikä tytöltä
Käytännössä tosiaan lähes mahdoton saada ellei kuten mainittua opettajan lapsi. Mm. liikunta, kässärityöt, musiikki tms. helposti tirahtaa kasia tai jopa seiskaa todistukseen "ellei"...
Vierailija kirjoitti:
Opettaja sanoi että yksikin pikkuvirhe vuoden aikana niin ei tule kymppiä. Itse olin ainoa luokalta joka sai yhdestä aineesta kympin koska tein kaiken täysin oikein, mutta tämä vain yhtenä vuotena. On epäreilua että samoilla arvosanoilla haetaan kouluihin mutta toisissa kouluissa voi saada parempia arvosanoja kuin toisissa.
Tämän takia pitäisi olla peruskoulun päättäjäiskoe, joka on kansallinen ja yhtäaikaa jokaisessa peruskoulussa. Se toimisi myös työkaluna opettajille, miten realistisia heidän antamat arvosanat ovat.
Jos nuoria on hyvässä koulussa Helsingissä/Espoossa 200kpl niin on todennäköistä, että 10 keskiarvo on muutamalla. Näistä sitten usein tulee niitä palkittuja tohtoreita ja muita poikkeuksia.
Keskitason ja heikommassa ei yleensä ole yhtään, mutta poikkeusyksilö aina silloin tällöin voi osua niihinkin.
Ja siis 10 keskiarvolla yleisesti tarkoitetaan lukuaineiden keskiarvoa. Liikunta ja taitoaineet voi sitten näillä oppilailla olla ihan mitä sattuu. :) Etenkin liikunta tuppaa olemaan alempi numero.
- Opena 30v
Meille eräs opettaja sanoi kerran että yhdeksän keskiarvo on paras mahdollinen. Mikäli on 10, niin silloin on päässä jotain vikaa.
Oli hyvä ja pätevä ope.
On hieman eri asia saada jostain Itä-Lapin peruskoulusta kymppejä kuin jostain korkeakoulutettujen perheellisten ihmisten elinalueelta yliopistokaupungissa. Voin kertoa kokemuksesta, että lasten arvosanat nousivat kokonaisella numerolla, vaikka panos väheni.
Poika sai eilen lukuaineista 8,67. Olen onnellinen, isä (8,64) on voitettu.
Joku väitti, että lukuaineilta kympin keskiarvolaiset ovat yleensä huonoja esim. liikunnassa. Tämä on stereotypia ja monesti on päinvastoin. Urheilussa tavoitteellisilla on usein myös huippuarvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti, että lukuaineilta kympin keskiarvolaiset ovat yleensä huonoja esim. liikunnassa. Tämä on stereotypia ja monesti on päinvastoin. Urheilussa tavoitteellisilla on usein myös huippuarvosanat.
Samaa mieltä, luokallani oli poika, joka opiskelee parhaillaan lääketieteen tohtoriksi ja urheili nuorempana maajoukkuetasolla. Säntillistä ja tavoitteellista menoa selkeästi elämän joka osa-alueella. Muistan, että soitti myös pianoa ja kitaraa. Itselläni oli myös lähemmäs 10 keskiarvo, mutta selkeästi jotain lahjakkuutta ja erilaista sinnikkyyttä ja kunnianhimoa oli tuolla pojalla enemmän kuin itselläni. Ja tiukemmat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tosiaan lähes mahdoton saada ellei kuten mainittua opettajan lapsi. Mm. liikunta, kässärityöt, musiikki tms. helposti tirahtaa kasia tai jopa seiskaa todistukseen "ellei"...
No nuo aineet on asenteesta kiinni, ei enää tarvitse olla kaikessa hyvä saadakseen niitä kymppejä, riittää että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan oikeissa varusteissa eikä häiriköi tuntia.
Pari vuotta sitten oli lapsen koulussa kympin keskiarvo, tää taitaa nykyisin tanssia balettia helsingissä.
Mun pojalle lukuaineiden ka 10, lisäksi liikunta ja kotitalous 10. Musiikki, kuvis, kässä 9. Ja "normaali" poika on muuten.
Tulee mieleen, että näkevätkö opettajat toistensa antamat numerot? On meinaan varmaan paine antaa kymppi, jos kahdeksan muuta opettajaa on antanut muissa aineissa kympin oppilaalle. Todella harvassa on ne tyypit, jotka osaa matikkaa, kieliä, lukuaineita, käsitöitä ja vielä liikuntaakin kympin edestä. Ei sellaisia ihmisiä ole oikeasti kuin muutama maailmassa. Oikeasti osa kympeistä on perusteettomia ja perustuvat opettajien erilaisiin paineisiin.
Lisäksi ongelmana on pärstäkerroin asia. Jos opettaja tuntee vanhemmat, jotka ovat puhuneet mukavia opettajan kanssa, tai asuvat samassa naapurustossa, on paine antaa kokeesta 8 1/2 saaneelle 9 todistukseen, verrattuna ettei tunne vanhempia ollenkaan. Tai jos pitää lapsesta, koska hän on ollut opettajalle mukava, moikannut aamuisin ja käytävillä, sellaiselle on paine antaa se parempi numero kuin sille, joka on hiljainen puurtaja.
Jäänyt mieleen oma lapsuuden kaveri, jonka äiti kävi aina kaakattelemassa opettajalle yhtä sun toista. Samoin, tämä kaverini hoiteli suhteitaan opettajiin varsin innokkaasti. Hyvin usein se 8 1/2 oli sitten 9 tokarissa. Kerran kävi jopa sillai, että sai kurssin kokeesta 7, mutta tokariin tuli sitten se ysi. Ja minä, hiljainen puurtaja, joka silloin tällöin viittaili, aina tuli todistukseen 8 1/2 se 8.
Harkkatyöt ja kokeet pitäisi tehdä anonyyminä. Näin opettajien liian valoisan tai liian synkän kuvan vaikutus joistain oppilaista poistuisi. Tuntiaktiivisuus sitten tietenkin tulisi ihan opettajan kokemuksen mukaan oppilaasti, toki siihenkin voisi kehittää konenäköön ja tekoälyyn perustuvan sovelluksen, joka antaisi tuntiaktiivisuudesta arvosanan automaattisesti. Tai siten ihan siten, että joka kerta kun oppilas viittaisi, merkkaantuisi tämä tietojärjestelmään, joka sitten automaattisesti antaisi numeron. Kylläpä näyttäisi arvosanat eriltä :)
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti, että lukuaineilta kympin keskiarvolaiset ovat yleensä huonoja esim. liikunnassa. Tämä on stereotypia ja monesti on päinvastoin. Urheilussa tavoitteellisilla on usein myös huippuarvosanat.
No ei nyt ihan näinkään. Urheilulukioista (esim. Märsky) kirjoitetaan varsin keskinkertaisia tuloksia.
Meillä oli pojalla viime vuonna, palkittiin luokan parhaan ka:n stipendillä. Aiemmin tytöllä oli 9,9 eikä saanut luokan parhaan ka:n stipendiä, koska toisella tytöllä oli 10.