Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Evoluution automatiikka

Vierailija
01.06.2025 |

Evoluutio on itseohjautuva prosessi, jota siis kukaan ei ohjaa.

Siinä populaation uudentumista edistävät geenimutaatiot lisääntyvät siten, että uudentumiskyisimmät henkilöt lisääntyvät eniten ja jättävät mutaatiot perinnöksi. Tämä aina siihen asti, kunnes saavutetaan kyllästymispiste, jolloin samojen geenimutaatioiden suurempi määrä jo olisi uudentumiselle vahingollinen.

Suurin este ymmärtää evoluution itseohjautuvuutta on yleinen kuvitelma tahdonvapaudesta. Valtaosa ihmisistä uskoo, että olisi olemassa jokin yliminä, joka voi vapaasti valita, tekisikö noin tai näin. Melkein kaikki tämänkin palstan parinvalintaan ja seksuaalisuuteen liittyvät pohdinnat ja väitteet perustuvat tähän harhaan.

Geenimutaatioita tuottaa eniten ionisoiva säteily, kaikkein eniten avaruussäteily. Valintaa, joka tapahtuu automaattisesti sopivimpien lisääntymisessä voidaan nimittää sanalla 'välttämättömyys' ja geenien mutatoitumista sanalla 'sattuma'.

Edelleen pitää täsmällisesti paikkansa, mitä ranskalainen biokemisti Jacques Monod kirjoitti kirjassaan Sattuma ja välttämättömyys (Le hasard et la nécessité, 1970),  suomennos ISBN 951-0-05640-5. Saa edelleen antikvariaateista halpaan hintaan.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n hyvä aloitus on ketjun tässä vaiheessa pilattu. Mistähän näitä uskontohörhöjä oikein sikiää...? Täytyy toivoa, että heidät temmattaisiin tukasta taivaisiin niin he ja maan päälle jäävät täysjärkiset saisivat rauhan. Amen.

Pilattu on. Näinhän tässä kävi. En arvannut, että uskontohörhöt innostuivat tuottamaan runsaasti sekopäisiä fundamentalistisia  kommentteja ja tukahduttamaan asiallisen keskustelun.

Ajattelin tuoda hiukan evoluution mekanismin tuntemusta keskustelijoille, jotka eivät kiistä tieteellistä ajoitusta eivätkä eliöiden polveutumista samasta itsekopioituvasta molekyylistä. Siis pyrin kertomaan, että tieteellinen kuva kertoo evoluution olevan automaattinen, itseohjautuva, ilman ohjaajaa.

Evoluution mekaniikan ymmärtäminen vaatii matemaattista ajattelukykyä, ei siis vain laskennallista harjaantumista, joten se on useimmille täällä keskusteleville liian vaikea. Siksi myös palstan seksiin ja seurusteluun tarjotut kommentit ovat kuvitteellisia, mutta sentään myöntävät evoluution olemassaolon, vaikka eivät evoluution mekanismia ymmärräkään. Ap. murhemielin.

Vierailija
62/86 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt Ap. Kuka hän oli, joka nosti sinut niistä syvistä vesistä ?Eikö Hän ollut Korkeimman Voima ! Lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä ,(  Apt. 13:10 )

Room 1: 22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle. Kävi juuri niin kuin oletinkin, eli hyvä avauksesi (en tiedä onko palsta oikea) sai uskonsoturit liikkeelle. Muistaakseni Esko Valtaoja, Kari Enqvist tai piispa Eero Huovinen (jonka kanssa Valtaoja kirjoitti 3 kirjaa uskonnon ja tieteen näkemyksistä) sanoivat, että "mihin tieto loppuu, siitä usko alkaa". Ihan inhimillistähän tällainen usko on.

Kova pala kreationisteille lienee, että faktat eivät tule heidän uskomuksiaan. Ehdottaisin heille uudeksi toiveiden maaksi Amerikkaa, jota ollaan järjestelmällisesti tyhmistämässä.

Vierailija
64/86 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt Ap. Kuka hän oli, joka nosti sinut niistä syvistä vesistä ?Eikö Hän ollut Korkeimman Voima ! Lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä ,(  Apt. 13:10 )

Olen ikuisesti kiitollinen sekä Jumalalle ja helluntaiherätykselle, että pääsin kuiville jo liki 50 vuotta sitten, mutta silti minua kalvaa suunnaton hoitoresistentti ahdistuneisuus, joka yleensä kuuluu tähän tautiin. Jostakin syystä maailma on edelleen täynnä loputonta tuskaa. Jos olet selvinnyt vähemmällä, ei se tee sinua kykeneväksi oikomaan muita. Ap.

Vierailija
65/86 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastusta herättää, että juuri 'kevytuskovaiset', jotka väittävät uskoontulon olevan 'vapaata valintaa' eikä pakkoa, niin kuin hukkuvan tarrautuminen viimeiseen oljenkorteen, ovat suurin joukoin SEKSIPALSTALLA. Oman propagandansa mukaan asettavat seksille kuitenkin niin ahtaat rajat, ettei heillä pitäisi olla tänne mitään asiaa.

Onkohan kuitenkin niin, että heitä ajaa tänne sama paine kuin muitakin, seksihalu, jonka muut pitävät asiana, johon täytyy tottua, mutta 'kevytuskovaiset' syntinä, joka kuitenkin houkuttaa?

Vierailija
66/86 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ikuisesti kiitollinen sekä Jumalalle ja helluntaiherätykselle, että pääsin kuiville jo liki 50 vuotta sitten, mutta silti minua kalvaa suunnaton hoitoresistentti ahdistuneisuus, joka yleensä kuuluu tähän tautiin. Jostakin syystä maailma on edelleen täynnä loputonta tuskaa. Jos olet selvinnyt vähemmällä, ei se tee sinua kykeneväksi oikomaan muita. Ap.

Ok,ja Rauhaa  Hyvä Veli . Ristintietä tässä mennään ja koettelemuksia on ihan riittämiin.Olen nähnyt kuitenkin tarpeeliseksi oikaista sinua, sillä sanoohan Raamattu :      1Piet 2:2  halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan vääretämätöntä mitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen.  Siis sen sana minkä omaksumme, johon uskomme ja jota julistamme pitää olla kuin äidin maitoa lapselle. Siinä on meidän pelastus ja kasvu pelastukseen. Jumala vahvistaa oman sanansa ei mitä tahansa liberaaliteologisia opetuksia ym.  Toivotan jaksamista ja parantumista.

Vierailija
67/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat: "Olen nähnyt kuitenkin tarpeeliseksi oikaista sinua,..."

Olen tehnyt elämänurani luterilaisena seurakuntapastorina. En ole tuntenut tarvetta oikaista ketään, vaan olen kertonut kaikille, että Jumala antaa runsaasti hyvyyttä, ja ajan kuluessa vieläkin enemmän. 

Sillä valtuutuksella, minkä olen saanut seurakunnan päältä, Kristukselta, saarnaan kaikki syntisi anteeksiannetuiksi. 

Vierailija
68/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2Timotus 4 :1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Je       ....  Saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele varoita ja kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.          Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.   ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.                          Mutta ole snä raitis kaikessa...

Gal 2: 11. Mutta kun Geefas tuli Antiokiaan, vastusti minä häntä vasten kasvoja, koska

14 Sanoin minä Keefaale kaikkien kuullen 

Vierailija
69/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutherkin näki tarpeeliseksi oikaista paavia .

Vierailija
70/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2Timotus 4 :1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Je       ....  Saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele varoita ja kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.          Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.   ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.                          Mutta ole snä raitis kaikessa...

Gal 2: 11. Mutta kun Geefas tuli Antiokiaan, vastusti minä häntä vasten kasvoja, koska

Itsensä korottaja tuntee olevansa Paavalin veroinen.

Vierailija
71/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä korottaja tuntee olevansa Paavalin veroinen.

Raamattu kehoittaa oikaisemaan !  En pyri koroittamaan itseäni millään tavoin, jos jotain koroitan niin koroitan Herraa .   Mutta saa minuakin oikaista, tottakai. Kiitos. 

Vierailija
72/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska edellinen kommenttini näyttää aukeavan kehnosti, niin toistan : jos jotain koroitan, niin koroitan vaan Herraa ,

Vierailija
73/86 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastusta herättää, että juuri 'kevytuskovaiset', jotka väittävät uskoontulon olevan 'vapaata valintaa' eikä pakkoa, niin kuin hukkuvan tarrautuminen viimeiseen oljenkorteen, ovat suurin joukoin SEKSIPALSTALLA. Oman propagandansa mukaan asettavat seksille kuitenkin niin ahtaat rajat, ettei heillä pitäisi olla tänne mitään asiaa.

Onkohan kuitenkin niin, että heitä ajaa tänne sama paine kuin muitakin, seksihalu, jonka muut pitävät asiana, johon täytyy tottua, mutta 'kevytuskovaiset' syntinä, joka kuitenkin houkuttaa?

No joo ,  Galilean mies uskalsi kulkea myös samarian kautta ! Fariseukset kiersivät Jordanin itäpuolelta. 

Vierailija
74/86 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni on, että ei Pekka evoluutio kriittisyydessään enää  mikään poikkeus ole. He vaan eivät saa juurikaan ääntänsä kuuluville. Kristittyä lääkärikuntaakin on paljon, jotka tuskin kannattavat darvinismiä monikaan, tuskin kukaan.

Onpas sinulla kummallisia harhaluuloja. Tietenkin melkein kaikki kristityt lääkärit ymmärtävät evoluutioteorian, eivätkä tietenkään kiistä sitä. Eihän suurin osa länsimaiden kristityistä kiistä evoluutiota, eikä yksikään suurimmista kirkkokunnista. 

Vierailija
75/86 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni on, että ei Pekka evoluutio kriittisyydessään enää  mikään poikkeus ole. He vaan eivät saa juurikaan ääntänsä kuuluville. Kristittyä lääkärikuntaakin on paljon, jotka tuskin kannattavat darvinismiä monikaan, tuskin kukaan.

Onpas sinulla kummallisia harhaluuloja. Tietenkin melkein kaikki kristityt lääkärit ymmärtävät evoluutioteorian, eivätkä tietenkään kiistä sitä. Eihän suurin osa länsimaiden kristityistä kiistä evoluutiota, eikä yksikään suurimmista kirkkokunnista. 

Mitä tarkoittaa "evoluutioteorian ymmärtäminen"? Usein kuulee esim. vaikkapa tiettyjen puolueiden poliitikoilta väitteen, että "evoluutioteoria on vain teoria" ja että sen kanssa tasavertainen selitysmalli on "luomisteoria".

Tietysti ymmärtämiseksi voi laskea myös väärinymmärtämisen...

Kirkoilla on erilaisia oppeja, joiden avulla esim. evoluutioteoria voidaan jättää huomiotta, esim. se, että kirkolle kuuluvat vain hengellisen regimentin asiat (mitä ne sitten ovatkaan).

Paljon on myös tietämättömyyteen (omaan sekä koko ihmiskunnan) vetoamista: aukkojen Jumala ilmestyy apuun!

Vierailija
76/86 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "evoluutioteorian ymmärtäminen"? Usein kuulee esim. vaikkapa tiettyjen puolueiden poliitikoilta väitteen, että "evoluutioteoria on vain teoria" ja että sen kanssa tasavertainen selitysmalli on "luomisteoria".

Tietysti ymmärtämiseksi voi laskea myös väärinymmärtämisen..

Evoluutioteoria on rakenteeltaan LOOGINEN. Ymmärtäminen vaatii siis loogista ajattelukykyä, jota ei suinkaan enemmistöllä ole riittävästi, jotta voisi ymmärtää evoluution itseohjautuvuuden. Useimmat luulevat, että kun on hyväksynyt tosiasian, että kaikki elollinen on samaa sukua, on hyväksynyt evoluutioteorian. 

Luonnontieteellisessä kielenkäytössä HYPOTEESI tarkoittaa ratkaisuehdotusta, TEORIA todeksi havaittua ratkaisua. Ap., Kynis.mi

Vierailija
77/86 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt sitä että onko joillekin ihmisille geenit tehneet karhunpalveluksen ja mistä syystä.

Tarkoitan siis tilannetta jossa useampikin aivan järkyttävän upea nainen nuoruudessani tuli kertomaan kuinka oli minuun ihastunut esimerkiksi lukion aikana. Mutta, he uskalsivat tehdä sen vasta kun seurustelivat jo jonkun toisen kanssa ja kukaan heistä ei ollut valmis pettämään tms. Minä taas olen ollut niin typerys että en olisi edes uskaltanut ajatellakaan että he olisivat olleet minusta kiinnostuneita ja siksi minun sukulinjan periytyminen noiden kautta jäi täysin puolitiehen.

Sen sijaan tyydyin, ja voin sanoa ihan suoraan että tyydyin, sellaiseen naiseen joka oli aivan täysin väärä ja suoranainen suurin virhe mitä olen koskaan elämässäni tehnyt, ja meille ei siunaantunut lainkaan lapsia ja hyvä niin!

Kun yleensä evoluutiota ja pariutumista ajatellaan vain sen kautta kuka on sopiva ja miten jälkeläiset "ilmiintyvät", niin mikä funktio minunlaisilla pallopäillä on jotka eivät ymmärrä omaa parastaan ja sitten tyytyvät vain siihen mikä sattui tulemaan vastaan viimeisenä oljenkortena? Joku evolutiivinen tarkoitus minullakin on, vaikka sukuhaara ei tästä jatku.

Nimittäin, älykkyyteni on sen verran hyvä, että olen kuitenkin ollut muille miehille varoittavana esimerkkinä siitä miten heidän kannattaa tarkastella omaa evolutiivista ohjautuvuuttaan ja vähän taistella vastaan elämänvirrassa, jotta he jättäisivät oman virheensä taakseen ja valitsisivat paremman ja heille sopivamman vaihtoehdon (minulla vaihtoehtoja ei ole, mutta en viitsi tarkemmin selittää miksi.)

Vierailija
78/86 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt sitä että onko joillekin ihmisille geenit tehneet karhunpalveluksen ja mistä syystä.

Tarkoitan siis tilannetta jossa useampikin aivan järkyttävän upea nainen nuoruudessani tuli kertomaan kuinka oli minuun ihastunut esimerkiksi lukion aikana. Mutta, he uskalsivat tehdä sen vasta kun seurustelivat jo jonkun toisen kanssa ja kukaan heistä ei ollut valmis pettämään tms. Minä taas olen ollut niin typerys että en olisi edes uskaltanut ajatellakaan että he olisivat olleet minusta kiinnostuneita ja siksi minun sukulinjan periytyminen noiden kautta jäi täysin puolitiehen.

Sen sijaan tyydyin, ja voin sanoa ihan suoraan että tyydyin, sellaiseen naiseen joka oli aivan täysin väärä ja suoranainen suurin virhe mitä olen koskaan elämässäni tehnyt, ja meille ei siunaantunut lainkaan lapsia ja hyvä niin!

Kun yleensä evoluutiota ja pariutumista ajatellaan vain sen kautta kuka on sopiva ja miten jälkeläiset "ilmiintyvät", niin mikä funktio minunlaisilla pallopäillä on jotka eivät ymmärrä omaa parastaan ja sitten tyytyvät vain siihen mikä sattui tulemaan vastaan viimeisenä oljenkortena? Joku evolutiivinen tarkoitus minullakin on, vaikka sukuhaara ei tästä jatku.

Nimittäin, älykkyyteni on sen verran hyvä, että olen kuitenkin ollut muille miehille varoittavana esimerkkinä siitä miten heidän kannattaa tarkastella omaa evolutiivista ohjautuvuuttaan ja vähän taistella vastaan elämänvirrassa, jotta he jättäisivät oman virheensä taakseen ja valitsisivat paremman ja heille sopivamman vaihtoehdon (minulla vaihtoehtoja ei ole, mutta en viitsi tarkemmin selittää miksi.)

Väärin. Evoluutio etenee vain ja ainoastaan GENEETTISESTI. Koska sinulla ei ole lapsia, populaatioon ei pääse sinun geenejäsi. Evoluutio on SOPEUTUMISTA ympäristöön, mutta erittäin suurella viipeellä. Olemme geneettisesti niin lähellä afrikkalaisia, että 100 000 vuoden ero ei ole synnyttänyt edes roduksi sanottua eroavuutta.  Kynis.mi

Vierailija
79/86 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP olisi todella niin älykäs, mitä hän kuvittelee ja miltä hän haluaa vaikuttaa, hän olisi jättänyt aloituksen tekemättä. 

Vierailija
80/86 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AP olisi todella niin älykäs, mitä hän kuvittelee ja miltä hän haluaa vaikuttaa, hän olisi jättänyt aloituksen tekemättä. 

Ammattilaisen mittaamana ÄO 144, mutta mittaaja sanoi, että todellinen olisi muutaman pisteen korkeampi, sillä olin päässyt joitakin kysymyspattereita loppuun asti, eikä hän ollut arvannut ottaa jatkokysymyksiä mukaan, koulun toiseksi paras oppilas keskiarvolla 9.50, laudaturylioppilas, kahden tiedekunnan maisteri erinomaisin tiedoin ja sivulaudaturein kummassakin tutkinnossa, lisäksi opintokokonaisuuksia kolmannen tutkinnon määrää vastaavasti eri tiedekunnissa. Luonnontieteellisesti suuntautunut ja noudatan tarkoin sekä loogis-matemaattista että empiiristä luonnontieteellistä menetelmää.

Aloitus on tarkoin yliopistobiologian mukaista. Siinä ei ole mitään omaani.   Ap., Kynis.mi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän