Miksi niin moni jotenkin provosoituu siitä jos sanoo pitävänsä elämästään lapsettomana?
Kaikki ei ole mennyt niinkuin joskus suunnittelin, mutta tässä vaiheessa koen kiitollisuutta ja iloa siitä että minulla on sellainen vauras, mielenkiintoinen ja seesteinen elämä, joka ei olisi ollut samalla tavalla mahdollinen lapsellisena. Mammoilla on kuitenkin joku ihmeellinen tarve passiivis-aggressiivisesti surkutella.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt on sinun elämääsi ja valintojasi surkutellut?
No viimeksi tänään oli joku tehnyt oikein aloituksen siitä että mistä kaikesta lapsettomat jää paitsi, ykkösesimerkkinä se että lapsettomat ei pääse koulun kevätjuhliin!
Voi luoja. Jotkut koulun kevätjuhlat eivät voisi vähempää kiinnostaa, en pitänyt niistä edes lapsena.
Kiinnostaako sinua vauvapalstailu? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
On olemassa henkilöitä joilla ei ole mitään muuta tarjottavaa yhteiskunnalle kuin lisääntymiskyky. Tällaisille lähtökohtaisesti jo vähän heikommille lenkeille on kauhistuttava ajatus sellainen, että se ei olisikaan kaikkien tavoittelema suurin mahdollinen saavutus elämässä Jolloin tällaisen normikuplan sisällä elävien on pakko erotella ja työntää syrjään kaikki joka saattaisi puhkaista tämän herkän kuplan ja samalla rikkoa sen sisään luodun illuusion omasta suuresta tärkeydestä sekä merkityksellisyydestä.
Tällaisia henkilöitä näyttää olevan suurin osa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Nythän moni pillittää siitä kun suomessa väki vähenee eikä ole eläkkeiden/veronmaksajia 😂. Itselläni on kaksi aikuista lasta, jotka ovat muuttaneet ulkomaille töihin. Ei ne nuoret tänne jää katsomaan hallituksen sössimistä
99 % niistä nuorista jää tänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viimeksi tänään oli joku tehnyt oikein aloituksen siitä että mistä kaikesta lapsettomat jää paitsi, ykkösesimerkkinä se että lapsettomat ei pääse koulun kevätjuhliin!
Voi luoja. Jotkut koulun kevätjuhlat eivät voisi vähempää kiinnostaa, en pitänyt niistä edes lapsena.
Kyllä. Siksi, koska täällä keskustellaan monenlaisista asioista. Palstan taso on tosin laskenut hurjasti viime aikoina.
No mä oon ainakin hyvilläni jos lapseton on onnellinen elämästään lapsettomana. Mietipä sitä keskustelua jos lapseton onkin pohjattoman surullinen siitä että jäi lapsettomaksi... se se vasta kamalaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten sisällöttömien kommenttien vuoksi jotka eivät tuo itse keskustelun aiheeseen mitään lisää
Ne jotka katuu porsimistaan sättivät kateellisena lapsettomia joilla elämä kulkee paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa henkilöitä joilla ei ole mitään muuta tarjottavaa yhteiskunnalle kuin lisääntymiskyky. Tällaisille lähtökohtaisesti jo vähän heikommille lenkeille on kauhistuttava ajatus sellainen, että se ei olisikaan kaikkien tavoittelema suurin mahdollinen saavutus elämässä Jolloin tällaisen normikuplan sisällä elävien on pakko erotella ja työntää syrjään kaikki joka saattaisi puhkaista tämän herkän kuplan ja samalla rikkoa sen sisään luodun illuusion omasta suuresta tärkeydestä sekä merkityksellisyydestä.
Tällaisia henkilöitä näyttää olevan suurin osa suomalaisista.
Tuollainen ylitulkinta kertoo lähinnä tekijästään. Jos omat lapset ovat ihmiselle tärkeitä, eihän se tarkoita ettei elämässä muuta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka katuu porsimistaan sättivät kateellisena lapsettomia joilla elämä kulkee paremmin.
Näillä porsimisesta jne. puhuvilla ei kyllä ole kaikki hyvin. Joku se teidätkin on porsinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea kannata niin vakavasti ottaa. Jokainen tekee kuten haluaa, ei kuulu muille. Kannattaa miettiä, mistä johtuu, jos on kovin herkkä toisten mielipiteitä kohtaan. Yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän moni pillittää siitä kun suomessa väki vähenee eikä ole eläkkeiden/veronmaksajia 😂. Itselläni on kaksi aikuista lasta, jotka ovat muuttaneet ulkomaille töihin. Ei ne nuoret tänne jää katsomaan hallituksen sössimistä
99 % niistä nuorista jää tänne!
Höpöhöpö mikä vale
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV on aihe vapaa. IL ja IL mainostavat tätä keskustelupalstaa uutisten lomassa. Tykkään keskustella yhteiskunnallisista aiheista tällä palstalla. Muiden aiheiden lomassa myös siitä, miksi lapselliset yrittävät tehdä suurta eroa lapsellisten ja lapsettomien välillä.
-eri, vela myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Siksi, koska täällä keskustellaan monenlaisista asioista. Palstan taso on tosin laskenut hurjasti viime aikoina.
Eipäs-juupas väittelyt laskee tasoa. Samoin liian herkkähipiäiset jankkaajat. Aiheetkin pyörii liikaa ulkonäön ja seksin ympärillä, turhan pinnallista.
Vierailija kirjoitti:
Verot ei muuta kuin kiristy ja velkaantuminen kasvaa jos lisää veronmaksajia ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt oli vitsi. Ei mekään oltu kevätjuhlissa vaikka meidän kaksospojat pääsi ysiltä. Oltiin kerran alakoulussa kun oli ekaluokan kevätjuhlat, ja se oli niin kauheaa ettei ole sen koommin menty, eikä ole pojatkaan meitä sinne halunnut tai halunneet itsekään mennä. Joulujuhlat oli vielä jotenkin siedettäviä kun on niitä näytelmiä jne. mutta kevätjuhlassa ei ole mitään järkevää vanhemmille. Silloin olin kun esikoinen pääsi ylioppilaaksi, siinä nyt oli se juttu kun sai sen todistuksen ja laittaa lakin päähän. En tunne yhtään vanhempaa joka tykkäisi mennä lastensa kevätjuhliin.
En kyllä tiedä. On lapsihulluja ja velahulluja. Suorastaan fanaattisia. Minulla on 2 lasta. Muiden lapset tai lapseton elämä ei herätä suuria tunteita. Hoidan vain oman tonttini.
Yep. Just tänään mietin että parhaita asioita mun elämässä on se ettei mulla ole lapsia. Jos olisi, niin varmasti rakastaisin niitä enemmän kuin mitään muuta maailmassa, mutta elämäni ei ole sillä tapaa valmis enkä edes tunne itseäni niin hyvin, jotta voisin ajatella itseäni äitinä. Täysin absurdi ajatus. Ehkä jollain tapaa nuoruus jäi erinäisten syiden takia elämättä ja haluan elää sen tavallaan nyt. En voisi hypätä äitirooliin sillä että ohittaisin sen nuoruuteen monesti kuuluvan itsensä etsimisen vaiheen. Äidiksi en sitten varmaan kyllä enää "kerkiä", mutta kuten sanottua en edes osaisi kuvitella itseäni äitinä nyt/tulevaisuudessa. Omat prioriteetit ovat muualla vaikka lapsia rakastankin :) N30+
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisiä, jotka tuputtavat muille lastentekoa ja esittävät kuinka aito onni löytyy vain äitiydestä ja perhe on elämän tarkoitus jne.
Sitten pikkuhiprakassa myöntävät kadehtivansa lapsettomia ja katuvansa lapsiaan.
Kumpikin inhimillisiä tunteita. Se tuntuu silti ikävältä, että tavallaan ovat myöntäneet haluavansa muut samaan kurimukseen, jotta ei tarvitsisi kadehtia ja tuntea omaa elämäänsä huonommaksi katsoessaan muiden vapautta sivusta.
Niin, ihminen katuu kaikenlaista, puolison valintaakin vaikka oikeasti rakastaa puolisoaan, ja kyllä, vanhemmalla on myös oikeus joskus ajatella että olisi helpompaa olla lapseton, ihan yhtä paljon kuin lapettomalla on oikeus olla joskus kateellinen perheelliselle. Tuollainen puhe juuri provosoi kun sinäkin sanot että tuntevat elämänsä huonommaksi kun ei ole vapautta, kyllä vanhemmilla on vapaus, lapsensa voi antaa vaikka adoptioon tai sijaiskotiin jos nyt niin alkaa ahistaa se että on perheenjäseniä kotona. En minä ainakaan tehnyt mitään sillä vapaudella joka oli ennen lapsia, ja kun on ollut lapsia, olen saanut mennä ja tulla miten lystää ja tehdä muutenkin mitä on huvittanut. Nyt kun lapset on jo yläkoululaisia, lähdin jopa 500km päähän töihin, heillähän on kuitenkin isänsä kotona. Itse lähdin kotoa 15-vuotiaana ja ennen sitäkin olin aina hyvin itsenäinen lapsi ja nuori, en rajoittanut mitenkään vanhempieni vapautta, päinvastoin, vahdin nuorempia sisaruksia että he saivat käydä tansseissa jne. Lapset on vain perheenjäseniä jotka on aluksi tosi pieniä ja niitä pitää vahtia ennenkuin muutaman vuoden iässä pärjäävät jo hyvin ilman jatkuvaa vahtimista.
Mistä tietää, että joku on vela?
Hän kertoo sen.
Kummallakaan lapsellani ei ole lapsia eivätkä aio hankkiakkaan. Ei minua haittaa ollenkaan. On heidän elämänsä. Enkä kyllä ole itse edes yhtään mummo tyyppiäkään. Tämän olen joskus vahingossa työpaikalla sanonut ja voi sitä kummenksuntaa. Olen sitten ihan outo muiden naisten keskuudessa. Mutta ei sekään haittaa.