Ihmiset, jotka eivät muista mitään
Minulla on kaveri, joka ei muista mitään mitä olemme puhuneet. Jos olemme puhuneet banaaneista ja banaanin mauista ja erilaisista banaanileivoksista tällä viikolla pitkään, ensi viikolla hän kysyy olenko koskaan maistanut banaania?
Toisena esimerkkinä työkaveri, jolle kerron että maitopurkki pilaantuu avattuna muutamassa päivässä, mutta vuodesta toiseen hän katsoo avatusta purkista "parasta ennen" -päiväyksen, ja uskoo että maitoa voi käyttää avattuna kuukauden. Olen selittänyt asian hänelle useilla eri tavoilla vuosien varrella, mutta hän ei muista näitä viikkoa kauempaa. Kun toimistolla taas näemme, hän pohtii voiko kahvimaitoa avatusta purkista lorauttaa ja katsoo "parasta ennen" -päiväyksen (purkkiin on tussilla merkattu avauspäivä).
Mikä tällaisen aiheuttaa? Voitte myös kertoa, miksi turhaudun tästä niin kovin.
Kommentit (26)
Ymmärrän ap.tä.
Tulee epävarma olo, että kuunteleekohan tuo toinen mitä puhun,tajuaako edes.
Omalle kohdalleni sattui juuri, että kun menimme lounaalle ystävän kanssa, hän piti sitä itselleen ihan uutena paikkana eikä olenkaan muistanut, että olimme käyneet samassa paikassa pari vuotta sitten.
Tuntui, että yhteiset muistot katoavat. Ei kyllä ollakaan nuoria enää...
Eikö maidossa lue viimeinen käyttöpäivä?
Vai muistanko väärin? 😉
Etenkin tuon kaverin osalta alan turhautua koko ystävyyteen, koska siis yhtään mitään aiempia keskusteluja ei muista. Keskustelut kiertää siten kehää ja pääsen kertomaan samat asiat uudestaan ja uudestaan. Joskus harvoin hänellä välähtää että puhuttiinko tästä aiemmin..? Mutta ei muista silloinkaan mitä ollaan puhuttu. Ollaan muutama vuosi tunnettu ja alan jo vältellä hänen seuraansa tämän vuoksi. Voiko hän olla esimerkiksi narkomaani, ilman että mitään ulkoisia merkkejä näkyy?
Sitten taas kollegan osalta pelkään että hän aiheuttaa itselleen vahinkoa tuolla muistamattomuudella, vai onko kyseessä enemmänkin ymmärtämättömyys? Asia ei hänenkään kohdallaan rajaudu vain maitoon, vaan myös työasioissa vaikea ymmärtää/muistaa tärkeitä linjoja ja näissä jatkuvasti tekee toisin kuin muut. Pelkään että mukava ihminen saa kenkää tämän vuoksi.
ap
Ja siis kaikkihan tietysti unohtaa asioita silloin tällöin, mutta ongelmaksi varmaan voi jo kutsua sitä, jos ei muista MITÄÄN?
Ihmisten muisti on kovin valikoiva. Toiset eivät keskity kuuntelemaan mitä toinen sanoo, jotkut eivät muista mitään puhuttua, mutta voivat muistaa mitä ovat lukeneet, jne... meitä on monen junaan.
Ollaan eläkeläisiä ja lapsuuden ystäväni aina kyselee minulta omista lapsuuden tapahtumistaan. Hän ei muista niitä itse, minä muistan.