Mistä asioista lapsettomat jää paitsi? Mitä myönteisiä asioita tulee mieleen?
Mulle tulee tähän vuodenaikaan mieleen lasten kevätjuhlat.
Kaikki ei niistä tietenkään tykkää, mutta kyllä itsestäni on aina ihana käydä omien lasten kevätjuhlissa ja nauttimassa siitä tunnelmasta, mikä siellä on.
Kommentit (608)
Ainakin omalla kohdallani lasten saaminen muutti arvomaailmaani, elämänkatsomustani ja kasvatti minua ihmisenä. Myöskin vastuu toisesta ihmisestä on syvempää kuin vaikka hoitolasten kohdalla.
Olin ensin jopa vela, sitten en heti saanut lapsia kun niitä lopulta halusin, joten kyllä- on kokemusta näistä eri elämäntilanteista aikuisena.
Lapsettomana hoidin muiden lapsia olemalla heistä täydessä vastuussa ptkiäkin aikoja ja ei se ollut ollenkaan sama asia kuin omien saaminen, vaikka ne hoidettavatkin ovat läheisiä ja rakkaita.
Äidinrakkaus- se olisi jäänyt kokematta miltä tuntuu rakastaa omaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapsia saaneet ovat ensin olleet lapsettomia.
Lapsettomat jäävät paitsi kaikesta mikä liittyy lapsiin ja vanhemmuuteen: syntymästä, kasvusta ja kehityksestä, onnistumisista ja epäonnistumisista, ääritapauksissa myös siitä inhimillisestä tragediasta että lapsi kuolee.
Kyllä, lapsellisilla ei ole aina ollut lapsia.
Heillä ei ole kuitenkaan kokemusta siitä, millaista on olla aidosti lapseton.
Sen takia heidän ei pitäisi yrittää päteä ja väittää tietävänsä kaiken ei-lapsellisten elämästä.
Hieman sama kuin muutaman vuoden ulkomailla asunut alkaisi toimia jonkinlaisena puhemiehenä koko ko. maan kansalle, kun hän nyt tietää.
Ennen lapsia olin vannoutunut
Olin aivan, aivan varma, etten tahdo kuunaan lapsia, aivan varma. Kunnes......Muuten, miten se aito velana olo sitten todistetaan, kun on aito vela? Eikö sitten ole ollutkaan vela, vaikka oli vela? Muuttavathan ihmiset sukupuoltakin ja uskontoa ja ties mitä.
No ihan sillä, ettei hanki niitä lapsia. Ei ole olemassa mitään vapaaehtoisesti lapsetonta jolla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat jäävät paitsi kaikesta mikä liittyy lapsiin ja vanhemmuuteen: syntymästä, kasvusta ja kehityksestä, onnistumisista ja epäonnistumisista, ääritapauksissa myös siitä inhimillisestä tragediasta että lapsi kuolee.
Sen takia heidän ei pitäisi yrittää päteä ja väittää tietävänsä kaiken ei-lapsellisten elämästä.
Hieman sama kuin muutaman vuoden ulkomailla asunut alkaisi toimia jonkinlaisena puhemiehenä koko ko. maan kansalle, kun hän nyt tietää.
Ennen lapsia olin vannoutunut
Minä olen 69v. vela.
Velkavankeudesta ja loppuiän kestävästä huolesta. Ne lapset ei lakkaa olemasta sen jäkeen kun ne lähtee kotoa.
Vierailija kirjoitti:
"Kuka hoitaa meidät vanhana? Kuka sotii meidän maamme puolesta? Ketä me voimme paheksua ellei ole uutta sukupolvea?"
MINÄMINÄMINÄ miten minulle sitten vanhana käy kun ei voi vittuilla nuoremmille yhyyy :D tässä sen näkee että solumöykyn puskemisella pi llusta ei saa kypsyyttä sille yläpäälle :D
Että osaatkin kirjoittaa noin ällöttävän katkeran rumaa tekstiä! ---"solumöykyn puskeminen pillusta...." hyi olkoon. Ei tekstisi sen paremmin kypsyyttä osoita.
Vierailija kirjoitti:
Velkavankeudesta ja loppuiän kestävästä huolesta. Ne lapset ei lakkaa olemasta sen jäkeen kun ne lähtee kotoa.
----
Mistä velkavankeudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat kertoo negatiivisia asioita lapsiarjesta, vaikka eivät oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään.
Lapselliset kertovat positiivisia asioita, koska heillä on käytännön tietoa asiasta.
Ja näinkin typerät ihmiset täällä kirjoittelee. Ja todennäköisesti lisääntyy.
Etpä sinä mitenkään keskustelun tasoa ainakaan kohota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Mistä velkavankeudesta?
Lasten ylläpitäminen maksaa liikaa köyhälle. Menee tili miinuksille ja pankki suuttuu.
Hermoja raastavasta melusta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ja mistä. Ei siinä ole kyse mistään konkretiasta, vaan lasten koko olemassaolon voimasta, rakkaudesta sekä kasvattavuudesta ihmisenä. Paljosta olisin jäänyt lapsettomana paitsi.
Sinä olisit, minä en ole.
Sitä sinä et lapsettoman koskaan voi tietää jos et saa lapsia. Ihan loogista päättelyä, vai mitä. Et siis aidosti voi tietää, mistä jäisit paitsi, voit toki väittää tietäväsi, muttei se muuta tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ja mistä. Ei siinä ole kyse mistään konkretiasta, vaan lasten koko olemassaolon voimasta, rakkaudesta sekä kasvattavuudesta ihmisenä. Paljosta olisin jäänyt lapsettomana paitsi.
Sinä olisit, minä en ole.
Mistä tiedät, kun et lapsellinen ole?
Vierailija kirjoitti:
Olen täti kolmelletoista sisarusten lapselle ja isotäti kymmenelle joten aika tarkkaan tiedän perhe-elämän ilot ja surut. - vela
Voit tietää aika tarkkaan, mutta aivan tarkkaan et voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestä tuntuu hyvältä ettei tarvitse osallistua kevätjuhliin ja järjestää ja hoitaa kaikkea oikein. En ole juhlaihminen mutta omalle lapsellehan pitäisi järjestää juhlia ja tehdä vaikka mikä muuta jotta maksimoisin sen ettei lapsi syrjäydy. Omat vanhempani eivät moisista välittäneet ja minulla on kyllä ollut hankalaa elämässä. Kovat paineet olisi itsellä suorittaa että olisin hyvä vanhempi. Nyt on ihanaa kun ei tarvitse olla kärryillä nuorten villityksistä ja murehtia ja huolehtia niistä. Olin myös lapsena kiusattu ja olisi kova työ ettei omalle lapselle kävisi samaa.
Velan elämä on nautintoa ja stressivapaata kun ei tarvitse yrittää larpata "onnellista perhe-elämää", joka on usein kulissi. Avioliiton keskipituus Suomessa n. 10-11v? Tällä tahdilla tulee eroperheitä liukuhihnalta. Onnea vaan yh-deittailuun kaikille....
Tuskinpa velan elämä sekään on silkkaa nautintoa ja ruusuilla tanssimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vannoutunut vela saa missään vaiheessa muuttaa mieltään?
"Entinen vela" xD
Eli suomeksi: vanhempi.
Vela on vela kun ei ole lapsia nyt eikä koskaan.
Viime hetken fomo-vauvat tarkoittaa ettei ihminen ole ollut vela. Koska velalla ei ole koskaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että oikea, aito vela ei halutessaankaan saa siis haluta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omalla kohdallani lasten saaminen muutti arvomaailmaani, elämänkatsomustani ja kasvatti minua ihmisenä. Myöskin vastuu toisesta ihmisestä on syvempää kuin vaikka hoitolasten kohdalla.
Olin ensin jopa vela, sitten en heti saanut lapsia kun niitä lopulta halusin, joten kyllä- on kokemusta näistä eri elämäntilanteista aikuisena.
Lapsettomana hoidin muiden lapsia olemalla heistä täydessä vastuussa ptkiäkin aikoja ja ei se ollut ollenkaan sama asia kuin omien saaminen, vaikka ne hoidettavatkin ovat läheisiä ja rakkaita.
Äidinrakkaus- se olisi jäänyt kokematta miltä tuntuu rakastaa omaa lasta.
Ksikki ei pysty rakkauteen mt-ongelmien takia ja silloin on ihan ok olla vela. Koiraa tai kissaa voi hoitaa niin on joku joka odottaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka hoitaa meidät vanhana? Kuka sotii meidän maamme puolesta? Ketä me voimme paheksua ellei ole uutta sukupolvea?"
MINÄMINÄMINÄ miten minulle sitten vanhana käy kun ei voi vittuilla nuoremmille yhyyy :D tässä sen näkee että solumöykyn puskemisella pi llusta ei saa kypsyyttä sille yläpäälle :D
Että osaatkin kirjoittaa noin ällöttävän katkeran rumaa tekstiä! ---"solumöykyn puskeminen pillusta...." hyi olkoon. Ei tekstisi sen paremmin kypsyyttä osoita.
Katkeran mielisairaan tekstiä oli selvästi..! Tuskinpa noin vahvalla lääkityksellä lapsia kannattaa edes harkita.
Vierailija kirjoitti:
"Entinen vela" xD
Eli suomeksi: vanhempi.
Vela on vela kun ei ole lapsia nyt eikä koskaan.
Viime hetken fomo-vauvat tarkoittaa ettei ihminen ole ollut vela. Koska velalla ei ole koskaan lapsia.
Tässä loistava esimerkki kehäpäätelmästä, jonka argumentointi on virheellinen puuttuvine perusteluineen.
Olin aivan, aivan varma, etten tahdo kuunaan lapsia, aivan varma. Kunnes......Muuten, miten se aito velana olo sitten todistetaan, kun on aito vela? Eikö sitten ole ollutkaan vela, vaikka oli vela? Muuttavathan ihmiset sukupuoltakin ja uskontoa ja ties mitä.