Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa
Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin?
Kommentit (867)
Vierailija kirjoitti:
Tajutkaa nyt,ettei kaikilla ole autoa! Bussile kävely korkkareissa ja kylmässä sateesa odottelu hihaton mekko ja sukkahoustut päällä ei ole herkkua! Kevyttoppatakki pilaa asun.
Kampauski leviää tuulessa.
Juhlavaatetuksessa korkokengät, hihaton mekko ja sukkahousut eivät ole välttämättömiä. Matalat tai korottomat avokkaat, suorat housut ja kauluspaita toimivat mainiosti.
Tuulessa leviävä kampaus on kyllä valitettava, ehkä huivi päähän matkan ajaksi? Oma tukkani pysyy kiharrettuna matkankin aikana, kun laitan suortuvat löysästi hainhampaalla kiinni. Juhlapaikalla hainhammas pois ja tukan ravistus = voilà, kaunis kampaus on säilynyt.
Nämä ketä mollavaat toisten pukeutumista on itse niin koreina olevinaan ykköset päällä mutta käytöstävät ja ilmeet kasvoilla kun hapan sitruuna yhdistettynä norsunvitun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäläistä ja junttia olla kunnioittamatta juhlaa. Pukeutuminen on viesti.
Ei tarvi mennä kuin etelänaapuriin niin huomaa, että jo pikkupojilla ovat puvut juhlissa. Virossa on kysyntää niille. Saksalainen C&A myy nettikaupassaan pukuja pikkupojillekin edullisesti. On siellä pikkutakkeja ja housuja myös suuremmille pojille ja miehille.
Suomalainen halpa-halli myy pukuja aivan pienillekin. On söpöjä. Tavallisena päivänä Tallinnassa näkyi koulupoikia koulusta tulossa. On siistejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ei kotoa saa mitään mallia siihen, miten juhlatilaisuus eroaa arjesta, niin sitä ei sitten ole sitä osaamista eikä tajua aikuisenakaan. Se jos jokin on käsittämätöntä eikä sitä tosiasiaa muuta mitkään selitykset.
Kyllä on saatu mallia enkä enää IKINÄ pukeudu kutittaviin sukkahousuihin,korkokenkiin joissa nilkat muljuaa joka askeleella ja mekkoon jota saa repiä irti persvaosta. Minusta on hieno video,kun vedän 15veenä konfirmatiossa turvalleni keskellä kirkkoa ne äidin valitsemat remmisandaalit 12 cm korolla jalassa.
Ei äiti saanut minusta hienoa naista kasvatettua.
Juhlakenkiä on kovin monella eri korkotyypillä. Meillä niillä kävelyä testattiin ennen ostamista, juurin välttääkseen nilkan nyrjähdykseltä tai kaatumiselta.
Mekkojakin on monenlaisia, eivät kaikki ole minejä sukkamekkoja.
Hieno nainen ei pukeudu mekkoon, joka on persvakoon uponnut.
Silloin kun Suomi ei ollut vielä nykyajan Suomi vaan köyhä siirtomaa oli tavallisille suomalaisille kunnia-asia omistaa sellainen asia kuin pyhävaatteet. Oltiin todella köyhää kansaa, mutta arkivaatteiden ohella olleista pyhävaatteista pidettiin hyvää huolta ja ne puettiin tärkeisiin tilaisuuksiin ja mm. sunnuntain kirkkoa varten.
Nykyään kun suomalaiset ovat tuohon nähden itsenäisiä ja varakkaita mennään joka paikkaan nuhjuisissa arkivaatteissa ja pidetään sitä itsestäänselvyytenä. Siitä ei saa kohta varmaan enää huomauttaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ei kotoa saa mitään mallia siihen, miten juhlatilaisuus eroaa arjesta, niin sitä ei sitten ole sitä osaamista eikä tajua aikuisenakaan. Se jos jokin on käsittämätöntä eikä sitä tosiasiaa muuta mitkään selitykset.
Kyllä on saatu mallia enkä enää IKINÄ pukeudu kutittaviin sukkahousuihin,korkokenkiin joissa nilkat muljuaa joka askeleella ja mekkoon jota saa repiä irti persvaosta. Minusta on hieno video,kun vedän 15veenä konfirmatiossa turvalleni keskellä kirkkoa ne äidin valitsemat remmisandaalit 12 cm korolla jalassa.
Ei äiti saanut minusta hienoa naista kasvatettua.
Miten oot oppinut nuimaan kun ei äiti ole sitäkään varmaan näyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Tajutkaa nyt,ettei kaikilla ole autoa! Bussile kävely korkkareissa ja kylmässä sateesa odottelu hihaton mekko ja sukkahoustut päällä ei ole herkkua! Kevyttoppatakki pilaa asun.
Kampauski leviää tuulessa.
Ootko kuullut sateenvarjosta? Niitä asuja on muuten muitakin kuin kotelomekkoja yms. Suorat housut, paitapusero, hihaton pusero ja huivi tms. on ihan siistejä. Naisten ei edes tarvitse pukea mitään pukuja. Kenkiä on muitakin kuin korkkarit. Missä on sun mielikuvituksesi?
Suomalainenhan ei vaatteilla koreile.
Metsäläiskansalla on vielä matkaa sivistyneempien kansojen pariin. Kukahan saisi suomalaiset oppimaan käytöstapoja? Presidentti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne päättäjäisiin ole pakko mennä. Lähettävät varmasti sen todistuksen kotiinkin. Kas näin ongelma on ratkaistu.
Minkä asteen päättäjäisistä toi tyyppi nyt on aloituksen tehnyt!
Mulla ei ollut koskaan missään muissa päättäjäisissä kuin lakkiaisissa sukua paikalla. Ja osasivat kyllä pukeutua. Eikä muuten ollut missään muissa päättäjäisissä tai joulujuhlissa, ei edes ala-asteella ekaa luokkaa lukuun ottamatta juuri kenenkään vanhempia paikalla... Sitä paitsi tuohon aikaan oli vielä se kevätnäyttely ennen päättäjäispäivää... Kevätnäyttely siis esillä oli kässätöitä ja kuvistöitä ja niitä sai käydä tsiigailemassa ennen kuin rahdattiin himaan ne työt.
Ja mikä on kakaroille se tärkein pointti... Se, että päättäjäisjuhlan jälkeen alkaa vapaa kesä!
Meidän aikana ei ollut!
Yläasteella ei kyllä 9:nnen luokan päättäjäissä ollut kenelläkään vanhempia läsnä.
Alakoulussa kuten sanoin, ekalla luokalla joitakin vanhempia oli päättäjäisissä, sen jälkeen ei juuri koskaa ketään!
Nää jutut varmaan vähän vaihtelee..... Ja todellakin tässä aloituksessa joku nyt vetää samaa linjaa kuin jossakin opettajien lahjomisaloituksessa. Väittäen että kyllä se nyt kuuluu ihan siis vuosikymmenten perinteeseen, että opettajalle hankitaan lahja kevätjuhliin. EI HANKITTU MEIDÄN AIKAN MEIDÄN KOULUSSA! Kyllä siellä Liisit, Maijat, Kyllikit, Kalervot saivat kouun päättäjäisissä jäädä ilman lahjoja. Parasta lahjaa heille oli kai se, että luokka lähti ilmoisena lomalle ja syksyllä toivottavasti kaikki palasivat terveina ja innokkaina takaisin kouluun.
Ja sitä paitsi!
JOS ON PIKKUPAIKKAKUNTA KYSEESSÄ, NIIN SIELLÄHÄN KAIKKI TUNTEVAT TOISENSA! JOTEN MITÄ SITÄ TURHAAN VAATTEILLA LÄHTEE KOREILEMAAN IHAN VAAN JONKUN - SORI VAAN - VÄHEMPIARVOISEN TAPAHTUMAN VUOKSI!
JOS ALOITTAJA TARKOITTI JOTAIN TODELLISTA VALMITUJAISJUHLAA - NIIN OLISI SITTEN KÄYTTÄNYT SITÄ SANAA!
Voisihan juhlaan jotain arkivaatteita häävimpää laittaa. Minusta oli ihana laittaa kiva mekko päälle ja korkkarit jalkaan. Ei tässä elämässä sen kummempia pukujuhlia ole nyt pitkään aikaan tiedossa.
Monenlaista juhlavampaa asua yleisössä oli ja kyllä tämä nosti itsellekin juhlamieltä. Ei tämä sen kummempaa vaadi. Jos olisi rahaa, olisimme käyneet ravintolassa syömässä, sen sijaan teemme kohta itse jotain erikoisempaa ruokaa ja jälkkäriksi kakkua.
Jos mä en oo juhlien tärkein niin miks sä kyyläät sit mun pukeutumista? Mul on sen verran sivistystä etten mä ala toisten kledjui arvostelee. Sydämmen sivistys on se tärkein ja sulla ei sitä oo. Sä vaikutat kylmäsydämmiseltä jonka kiiltokuvan alla ei oo mitään lämpöö muita kohtaan.
Sydämeen ei mahdu kahta ämmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.
Ei ole asetettu pukukoodia!
Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....
-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!
Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.
Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.
Voi elämä 🙄
Mitä ihmeen tekemistä tuolla on pukeutumisen kanssa? Sinä et ole mikään erikoinen. Muillakin on sivistystä ja elämänkokemusta ja silti he laittavat siistit, juhlavat vaatteet kun tilaisuus sitä edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei enää naisten tarvitse laittaa jalkaansa ahtaita ja epämukavia korkkareita. Nämä nykyisin muotia olevat tennarit, balleriinat tai vastaavat ovat hyvä ja terveellinen muoti. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan jotain, niin en tarkoita mitään lenkkari-lenkkareita.
Ballerinoja on ollut ihan "aina".
Meillä lapsella oli kevätjuhla jo pari viikkoa sitten. Juhlavaatteet tietysti päällä. Tänään jaettiin todistus, ei päättänyt koulua tai ole siirtymässä yläkouluun. Meillä oli arki vaateet lapsella, lähdettiin suoraan mökille kun todistuksen sai. Muilla oli luokkalaisille oli juhlavaatteet. Onkohan yleinen käytäntö?
Tyttären koulussa puolet nuorista oli vielä humalassa eilisen jäljiltä, ei kai siinä oo vaateita ehditty miettiä...
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketä mollavaat toisten pukeutumista on itse niin koreina olevinaan ykköset päällä mutta käytöstävät ja ilmeet kasvoilla kun hapan sitruuna yhdistettynä norsunvitun kanssa.
Turha yrittää provosoida. Jos pukeudut hyvin, et todellakaan ole mikään nirppanokka.
Näkyikö paljon leggingsejä ja muumitelttoja.
Oulunlahden koulussa oli pari jätkää tuulipuvussa ja lippalakit päässä,goinen pelasi matopeliä. Kaks muijaa oli tunkenu lastenvaunut kulkutielle ettei vissiin vaunuja varastetaa.Penikoitten annettiin roikkua puolapuissa ja itkeä ja rääkyä-menkää muualle häiriköimään ja opetelkaa pukukoodi ja käytöstavat.
Hyvä ettei enää naisten tarvitse laittaa jalkaansa ahtaita ja epämukavia korkkareita. Nämä nykyisin muotia olevat tennarit, balleriinat tai vastaavat ovat hyvä ja terveellinen muoti. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan jotain, niin en tarkoita mitään lenkkari-lenkkareita.