Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
141/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla kuinka hyvä ihminen tahansa, mutta kukaan ei huomaa sitä, jos kiukuttelet ja potkit yhteisiä normeja vastaan.

Vierailija
142/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin normaali arkivaatteissa,koska luulin ettei sinne saa jäädä kun kutsussa oli vain lapsella koulua maininta.Kävin siis lapsen sinne saattamassa.Mutta joo osa oli vieläkin arkisemmissa paikalla.Juhla on juhla ja sen mukaan pitäisi pukeutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa niitä oikeita syitä epäsopivalle pukeutumiselle alkaa putkahdella. On masennusta, sosiaalisia pelkoja ja introverttiyttä. Kannattaisi hakea apua ongelmiinne sen sijaan, että protestoitte tavallisten ihmisten normaaleja käytöstapoja. 

Ajatelkaa nyt lapsiannekin. Heillä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollista urapolkua kuin perusduunarin työt? Monessa työssä täytyy pukeutua asianmukaisesti. Haluatteko pilata lasten tulevaisuuden jättämällä opettamatta heille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan ja miten julkisissa tilaisuuksissa esiinnytään?

Mitä vikaa duunarin hommissa on? Oletko taas niitä ylimielisiä akateemisuuttaan korostavia ääliöitä?

Ei ole mitään vikaa niissä. Olen itsekin maatilan tytär. Minusta vaan on käsittämätöntä, jos ei ajatella yhtään sitä,

Ja mielestäsi lapsen uramahdollisuudet tyssäävät jos vanhemmat eivät pukeudu peruskoulun juhlissa juhlavaateisiin?

Vierailija
144/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, ettei kaikilla vaan jää rahaa enää mihinkään hienosteluvaatteiden ostoon kaikkien pakollisten menojen jälkeen, jotka nyt on vaan pakko hoitaa alta pois, ettei vastaisuudessa pyyhi vielä "vähän" huonommin. Jos tiedät jonkun köyhäksi, niin älä kutsu sitä mihinkään hienoihin juhliisi, kun kerran varsin hyvin tiedät, että se tulisi sinne niissä samoissa rytkyissä, mitkä sillä oli päällä kun viimeksi viikko sitten tuli vastaan kadunkulmassa ja pilaisi sitten koko juhlatunnelmasi sillä 20 euron asukokonaisuudella. Jos et pysty pitämään juhliasi asenteella että tule sellaisena kuin olet, niin kutsu juhliisi ainoastaan ne, jotka tiedät tulevan juhliin hienosti pukeutuneina. Laita kutsuun vaikka pukukoodi, että jos kaapistasi ei löydy smokkia tai edes tummaa pukua, pukua yleensäkään, niin turha tulla meille kaikkien juhlia pilaamaan. Jos et pysty näkemään asioita siitä näkökulmasta, että kun minulla on varaa ostaa uutta ja siistiä

Kutsuista voi myös kieltäytyä, onko tullut mieleesi?

Vierailija
145/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne päättäjäisiin ole pakko mennä. Lähettävät varmasti sen todistuksen kotiinkin. Kas näin ongelma on ratkaistu.

Vierailija
146/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinne päättäjäisiin ole pakko mennä. Lähettävät varmasti sen todistuksen kotiinkin. Kas näin ongelma on ratkaistu.

Minkä asteen päättäjäisistä toi tyyppi nyt on aloituksen tehnyt!

Mulla ei ollut koskaan missään muissa päättäjäisissä kuin lakkiaisissa sukua paikalla. Ja osasivat kyllä pukeutua. Eikä muuten ollut missään muissa päättäjäisissä tai joulujuhlissa, ei edes ala-asteella ekaa luokkaa lukuun ottamatta juuri kenenkään vanhempia paikalla...  Sitä paitsi tuohon aikaan oli vielä se kevätnäyttely ennen päättäjäispäivää... Kevätnäyttely siis esillä oli kässätöitä ja kuvistöitä ja niitä sai käydä tsiigailemassa ennen kuin rahdattiin himaan ne työt.

Ja mikä on kakaroille se tärkein pointti... Se, että päättäjäisjuhlan jälkeen alkaa vapaa kesä!

Vierailija
147/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena yhdeksännen luokan päätösjuhlassa miten mua hävetti oma perheeni. Kaikkien muiden vanhemmilla ja sisaruksilla oli tyylikkäät juhlavaatteet, mutta oma perheeni pölähti paikalle mökkivaatteissa. Olin puettu collegeshortseihin ja printti t-paitaan, kenkinä littaan astutut lenkkarit. Hävetti mielettömän paljon seistä siellä yleisön edessä rehtorin käteltävänä, kun olin huomattavan poikkeavasti pukeutunut. Luokkakavereilla oli mekkoja ja pikkutakkeja. Yleisössä korkokengät kopisivat, kun luokkalaisten äidit etsivät parasta paikkaa kuvata omaa lastaan. Meillä ei kotona todellakaan vaatteilla koreiltu tai juhlista piitattu, joten en tiennyt kuin vasta päätösjuhlaan saapuessani, että tänne ei sovikaan arkivaatteet.

Ehkä tämän takia olen nykyään hyvin tarkka oikeanlaisesta pukeutumisesta. Ettei tarvitsisi hävetä.

Vierailija
148/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Ei ole asetettu pukukoodia!

Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....

-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Sinulla ei kyllä ole minkäänlaista sivistystä, jos et tiedä, että juhlissa se tärkein et ole sinä. Ellei sitten ole kyse nimenomaan sinun juhlistasi. Juhlapukeutuminen siisteihin ja ehkä parhaimpiin vaatteisiinsa osoittaa kunnioitusta juhlaa ja juhlittavaa kohtaan, ei mitään muuta. Sitä paitsi yleensä juhlava pukeutuminen kohottaa tunnelmaakin arjesta poikkeavaksi, siis juhlaksi.

Jos mä en oo juhlien tärkein niin miks sä kyyläät sit mun pukeutumista? Mul on sen verran sivistystä etten mä ala toisten kledjui arvostelee. Sydämmen sivistys on se tärkein ja sulla ei sitä oo. Sä vaikutat kylmäsydämmiseltä jonka kiiltokuvan alla ei oo mitään lämpöö muita kohtaan.

Provohan tämä on. On kuitenkin myönnettävä, että tässä on totuuden siementä mukana.

Vierailija
149/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa niitä oikeita syitä epäsopivalle pukeutumiselle alkaa putkahdella. On masennusta, sosiaalisia pelkoja ja introverttiyttä. Kannattaisi hakea apua ongelmiinne sen sijaan, että protestoitte tavallisten ihmisten normaaleja käytöstapoja. 

Ajatelkaa nyt lapsiannekin. Heillä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollista urapolkua kuin perusduunarin työt? Monessa työssä täytyy pukeutua asianmukaisesti. Haluatteko pilata lasten tulevaisuuden jättämällä opettamatta heille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan ja miten julkisissa tilaisuuksissa esiinnytään?

Mitä vikaa duunarin hommissa on? Oletko taas niitä ylimielisiä akateemisuuttaan korostavia ääliöitä?

Ei ole mitään vikaa niissä. Olen itsekin maatilan tytär. Minusta vaan on käsittämätöntä, jos ei ajatella yhtään sitä,

Puolison lapsuudenkoti oli pientila. Hän itse päätyi opiskeluissaan yliopistoon. Hänellä itsellä ei ole ongelmia pukeutua siististi tilanteen mukaan, kuten ei myöskään hänen vanhemmillaan tai sisaruksillaan.

-ohis

Vierailija
150/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne. 

Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.

Höpö höpö. Suurin osa on aivan hyvin toimeentulevia ja työssäkäyviä kansalaisi, joilla on jokaisella perheenjäsenellä oma älypuhelin, kotona vähintään 55 tuuman televisio ja tietokoneet ja jokin matka varattuna.

Vierailija
151/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen jo vanhempien pukeutumisesta näkee, kuka lapsista on 15 vuoden kuluttua toimeentulotukiasiakas ja kuka toteuttaa unelmiaan ja nauttii elämästään. Ei koulun päättäjäisiin tarvitse pukeutua valkoiseen paitaan ja mustaan pukuun, ihan riittää siisti ja asiallinen vaatetus. Osa perheistä nyt vain päättää, että he ovat juhlissa pieruverkkareissa ja likaisissa paidoissa siksi, että he kokevat jotenkin osoittavansa olevansa juhlien yläpuolella, ne eivät merkitse mitään. Ja tottahan se on, kun lapsen todistuksen keskiarvo on 5, niin ei siinä ole juhlittavaa.

Minkä paikkakunnan missä koulussa olet nähnyt tällaista pukeutumista? Pukeutumista, jonka perusteella voi ennustaa lapsen tulevaisuuden?

Aika usein ne vanhemmat jotka ei kunnioita oppilaitoksia, pukeutuvat huonosta, he eivät myöskään tue lapsen koulunkäyntiä, ja lapsen on vaikea saada koulumestestystä jos  kotona on asennevamma. Itse jäin juoppo avioero lapsena heittelle ja en saanut kotoa tukea opiskeluun vaikka halusin, ja olen sen hinnan maksanut omalla selällä kirjaimellisesti, nyt vanhempi lapsistani on lääkiksessä, ja nuorempi toi 9 ka todistuksen ja hymypatsaan (lukioon matkalla). ja kun nyt lapset on kasvatettu  ja velat maksettu on oma Tradenomin lakki päässä ensi keväänä(toivottavasti), vaikka ei  ura enää sillä aukea, paikkaa se aukon joka on ollut sisälläni pitkään. 

Vierailija
152/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajahan vastaa itse kysymykseensä. Se on todellakin näin että on ihmisiä joilla ei rahaa yksinkertaisesti ole laittaa vaatetukseen. Tiedän tämän koska olen itse elänyt tällaista elämää. Nykyään olen jo ihan hyvätuloinen mutta sen muistan aina kun sitä rahaa ei vaan ollut. Hyvää tekisi kaikille joutua joskus elämään sellaista arkea että joudut oikeasti miettimään jokaisen euron käyttötarkoituksen.

Vierailija
153/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eräs vuosi sitten lapsen koulukaverin isän. Hän tuli kevätjuhlaan,  heijastin takki päällä. Varmaan suoraan raksalta. Kaikki katsoivat....

Huono pukeutuminen myös pistää silmään.

Vierailija
154/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä asteen päättäjäisistä toi tyyppi nyt on aloituksen tehnyt!

Mulla ei ollut koskaan missään muissa päättäjäisissä kuin lakkiaisissa sukua paikalla. Ja osasivat kyllä pukeutua. Eikä muuten ollut missään muissa päättäjäisissä tai joulujuhlissa, ei edes ala-asteella ekaa luokkaa lukuun ottamatta juuri kenenkään vanhempia paikalla...  Sitä paitsi tuohon aikaan oli vielä se kevätnäyttely ennen päättäjäispäivää... Kevätnäyttely siis esillä oli kässätöitä ja kuvistöitä ja niitä sai käydä tsiigailemassa ennen kuin rahdattiin himaan ne työt.

Ja mikä on kakaroille se tärkein pointti... Se, että päättäjäisjuhlan jälkeen alkaa vapaa kesä!

Yleensä peruskoulussa on myös vanhemmat kutsuttuna, kun alakoulu päättyy. Samoin yläkoulun päättäjäisissä on vanhemmat kutsuttuna. Korona sekoitti tuota kuviota ja yläkoulun päättäjäiset striimattiinnetin kautta nähtäville myös kotiväelle. 

-ohis

Vierailija
155/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Ei ole asetettu pukukoodia!

Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....

-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Taidat olla ihan elämän koululainen.

Nuo elämäm (sic) koululaiset kyllä tiedetään.

Kaikki tuo "aitoo ja rehellistä" -puhe kertoo vaan vaatimattomasta koulutuksesta, elämäntasosta, hygieniasta jne.

Vierailija
156/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolison lapsuudenkoti oli pientila. Hän itse päätyi opiskeluissaan yliopistoon. Hänellä itsellä ei ole ongelmia pukeutua siististi tilanteen mukaan, kuten ei myöskään hänen vanhemmillaan tai sisaruksillaan."

Juuri näin itsellänikin. Maalta kotoisin ja DI. Meillä ei todellakaan lähdetty suoraan navetalta juhliin.

Vierailija
157/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin eräs vuosi sitten lapsen koulukaverin isän. Hän tuli kevätjuhlaan,  heijastin takki päällä. Varmaan suoraan raksalta. Kaikki katsoivat....

Huono pukeutuminen myös pistää silmään.

Ymmärrän tuon. Kiireessä suoraan töistä ja ehkä myös suoraan takaisin sinne töihin. 

Sen sijaan nämä bändi/pääkallo/liekkipaidat ja revityt farkut, räjähtäneet crocksit jne. menevät yli ymmärryksen. 

-ohis

Vierailija
158/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menette sinne juhliin pieruverkkareissanne, nostatte keskipisteeksi itsenne eikä juhlan kohteen. Sekö on tarkoituksenne?

Vierailija
159/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketkä ihmettelevät miksi nuoriso pukeutuu kevätjuhliin huppareihin jne.Jos teinit haluavat pukeutua omiin juhliinsa tennareihin, revittyihin farkkuihin ja huppareihin, niin antakaa pukeutua. Se on heidän juhlansa ei teidän aikuisten.

Vierailija
160/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketkä ihmettelevät miksi nuoriso pukeutuu kevätjuhliin huppareihin jne.Jos teinit haluavat pukeutua omiin juhliinsa tennareihin, revittyihin farkkuihin ja huppareihin, niin antakaa pukeutua. Se on heidän juhlansa ei teidän aikuisten.

Näistä juhlien huppariteineistä kasvaa juhlien huppariaikuisia, koska juhlapukeutumista ei ole koskaan opetettu tai vaadittu.