Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
121/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Ei ole asetettu pukukoodia!

Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....

-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Ja sä kuvittelet että joka ainoassa paikassa pitäs olla parhaimmat päällä!

Aika kumma tyyppi.

Voi kauhee, etikettivirhe, kun tullaan lasten kevätjuhlaan muissa vetimissä kuin parhaimmassa puvussa ja juhlamekossa. Pitäskö sun mielestä olla frakki ja iltapuku!

Tavalliset vaatteet riittää tollasiin juhliin!

Täysin pöljä tyyppi!

JA SÄ OLET VARMAAN SE JOKA VIE OPELLEKIN SATASEN RAHALAHJAN TAI AALLON ISOIMMAN MALJAKON TAI KUMELAN ANTIIKKIESINEITÄ:

MITÄ MEININKIÄ TÄÄ OIKEIN ON!

Vierailija
122/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juhlissa ihan siistit vaatteet, mutta aina ne samat. Varmaan ap kauhistelisi sitäkin, että aina samoissa vaatteissa. Ei kiinnosta kaupoissa luuhaus eikä rahan tuhlaaminen vaatteisiin. Puen ne samat niin kauan, kuin pysyvät siistinä. Ja nainen olen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kevätjuhla nyt mikään pukujuhla ole, mutta toki siistit ja vähän paremmat vaatteet olisi syytä laittaa päälle kotiverkkareiden sijaan. Minuakin vähän häiritsee, jos ihan rikkinäisissä, likaisissa tai nuhjaantuneissa vetimissä ollaan paikalla. Ajattelen, että pukeutumisella kunnioitetaan paitsi juhlan tarkoitusta, myös opetetaan omaa lasta ja näytetään mallia siitä, että tilaisuuksiin laitetaan päälle jotain muuta kuin likaiset lenkkarit ja huppari. Ei mikään ihme, jos nykyään häihin ja hautajaisiinkin ilmestytään missä tahansa rytkyissä, kun kotoa ei ole saatu mallia minkäänlaiseen pukeutumiseen.

Jos ei ole a) rahaa b) aikaa c) muita tilaisuuksia juhlavaatteiden käy

Juhlavaatteet ovat usein tyyliltään ajattomia. Niitä ei käytetä päivittäin, niinpä ne eivät kulu. Aikuinen ei yleensä myöskään sotke vaatteittaitaan, niin että ne olisivat jokaisen tilaisuuden jälkeen pesukunnossa. 

Vierailija
124/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks juttu hei:

Varmaan sitte - aika monessa paikassa - se joka tulee lasten kevätjuhlaan juhlavaatteissa, erottuu joukosta, myös lasten silmiin. Ja kas, kiusaaminen lähtee käyntiin!

Joukosta erottuminen johtaa kiusaamiseen!

Vierailija
125/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa niitä oikeita syitä epäsopivalle pukeutumiselle alkaa putkahdella. On masennusta, sosiaalisia pelkoja ja introverttiyttä. Kannattaisi hakea apua ongelmiinne sen sijaan, että protestoitte tavallisten ihmisten normaaleja käytöstapoja. 

Ajatelkaa nyt lapsiannekin. Heillä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollista urapolkua kuin perusduunarin työt? Monessa työssä täytyy pukeutua asianmukaisesti. Haluatteko pilata lasten tulevaisuuden jättämällä opettamatta heille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan ja miten julkisissa tilaisuuksissa esiinnytään?

Mitä vikaa duunarin hommissa on? Oletko taas niitä ylimielisiä akateemisuuttaan korostavia ääliöitä?

Ei ole mitään vikaa niissä. Olen itsekin maatilan tytär. Minusta vaan on käsittämätöntä, jos ei ajatella yhtään sitä, että lapsi voisi haluta ihan toisenlaista uraa itselleen kuin mihin lapsuudenperheessä on tottunut. Kerran maajussi, aina maajussi. Itse valitsin aivan toisin ja sain kotoa hyvät lähtökohdat siihen. 

Vierailija
126/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa niitä oikeita syitä epäsopivalle pukeutumiselle alkaa putkahdella. On masennusta, sosiaalisia pelkoja ja introverttiyttä. Kannattaisi hakea apua ongelmiinne sen sijaan, että protestoitte tavallisten ihmisten normaaleja käytöstapoja. 

Ajatelkaa nyt lapsiannekin. Heillä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollista urapolkua kuin perusduunarin työt? Monessa työssä täytyy pukeutua asianmukaisesti. Haluatteko pilata lasten tulevaisuuden jättämällä opettamatta heille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan ja miten julkisissa tilaisuuksissa esiinnytään?

Mitä vikaa duunarin hommissa on? Oletko taas niitä ylimielisiä akateemisuuttaan korostavia ääliöitä?

Duunarius ei estä siistiä pukeutumista. 

-ohis

Vierailija
127/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin toimeentuleva naisihminen enkä osta kalliita juhlavaatteita, vaikka voisin. Suosin vintagea ja kirppiksiä. Olen menossa akateemiseen juhlaan 7€ kirpparikengillä, jotka ovat kuin uudet. Väitän, että hyvin monella muullakin on mahdollisuus samaan. Monilla on vaan asennevamma juhlapukeutumista kohtaan.

Vierailija
128/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun lakkiaisissa oli jonkun sukulaistyttö matalissa farkuissa ja kireässä topissa. Sitä vähän ihmettelin. Mutta nuorelle ihmiselle voi käydä noin, kun ei vielä tiedä. 

Vierailija
129/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks juttu hei:

Varmaan sitte - aika monessa paikassa - se joka tulee lasten kevätjuhlaan juhlavaatteissa, erottuu joukosta, myös lasten silmiin. Ja kas, kiusaaminen lähtee käyntiin!

Aika spurgutasolla pitää olla, jos tuo on syy pistää päälle likaiset ja huonokuntoiset vaatteet.

Juhlapuketumista on monenlaista ja nyt ei ole tarvetta iltapuvulle tai frakille. 

Vierailija
130/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Sinulla ei kyllä ole minkäänlaista sivistystä, jos et tiedä, että juhlissa se tärkein et ole sinä. Ellei sitten ole kyse nimenomaan sinun juhlistasi. Juhlapukeutuminen siisteihin ja ehkä parhaimpiin vaatteisiinsa osoittaa kunnioitusta juhlaa ja juhlittavaa kohtaan, ei mitään muuta. Sitä paitsi yleensä juhlava pukeutuminen kohottaa tunnelmaakin arjesta poikkeavaksi, siis juhlaksi.

Jos mä en oo juhlien tärkein niin miks sä kyyläät sit mun pukeutumista? Mul on sen verran sivistystä etten mä ala toisten kledjui arvostelee. Sydämmen sivistys on se tärkein ja sulla ei sitä oo. Sä vaikutat kylmäsydämmiseltä jonka kiiltokuvan alla ei oo mitään lämpöö muita kohtaan.

Vierailija
131/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kieltämättä itseäkin hieman häiritsee että kevätjuhlassa ollaan revityt itse leikatut farkkusortsit jalassa ja vanhassa T-paidassa.

Joku ulisi että kertoo huonosta itsetunnosta jos keskittyy muiden ihmisten vaatetuksen epäsiisteyteen. Omasta mielestäni siisti pukeutuminen on tilaisuuden ja juhlittavien kunnioittamista. Kevätjuhla on monelle lapselle erittäin tärkeä tilaisuus, jossa huomioidaan lasten koulumenestystä, huonosti pukeutuvat vanhemmat eivät tätä ymmärrä ja usein nämä lapset jäävät lyhyelle opin polulle. Sivistys ja sivistymättömyys on sukupolvien yli siirtyvä asenne. 

Siisti pukeutuminen ei tarkoita pukua (vaikka puku kyllä toimii aina 🤭 ), mutta istuvat kokopitkät housut jossa vyö, sekä kauluspaita ja puhtaat jalkineet riittää miehelle miehelle, naiselle kaksiosainen hame + neule, ja tytöille mekko.

Terveisin mies vm 78

Vierailija
132/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, miehen jotkut sukulaiset tulee aina rönttävaatteissa juhliin, kaiken huippu oli viime vuonna kun meidän tytön ylioppilasjuhliin tulivat shortseissa ja kulahtaneissa t-paidoissa.

No eikö ollut päasia, että tulivat juhliin? Mitä väliä vaatteista, jos olivat puhtaat eivätkä haisseet. Minua ei haittaisi yhtään tuollainen. 

Ei. Jos ei sen vertaa viitsi aikaa nähdä, että laittaisi siistimpää päälle, niin tuleehan siitä fiilis, ettei paljon juhlia ja juhlittavaa kunnioita. Se on noloa, epäkohteliasta ja junttia. 

Mitä ihmettä tämä jatkuva "kunnioituksen " vaatiminen on? Eikö juhlissa olla iloisia/hartaita yhdessä, mikä on lopulta se kaikkein tärkein asia?

Etkö yhtään ihmettele mitä termi "pönöttäminen" tarkoittaa? Se tuntuu ilmestyvän heti, jos pukeutumisen pitäisi olla jotain muuta kuin bändipaita ja räjähtänyttä farkkua. 

-ohis

Vierailija
133/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

No tämä justiinsa. Pointtu oli se, että mielestäni jotkut ajattelevat, että ei siitä meidän Camilla-Petteristä kuitenkaan mitään muuta tule kuin autonasentaja, ei sen tarvitse mitään käytöstapoja oppia. Hienostelua sellainen. Ja tämähän on ihan kukkua.

Vierailija
134/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos ei kotoa saa mitään mallia siihen, miten juhlatilaisuus eroaa arjesta, niin sitä ei sitten ole sitä osaamista eikä tajua aikuisenakaan. Se jos jokin on käsittämätöntä eikä sitä tosiasiaa muuta mitkään selitykset.

Vaatteillako se arki erotetaan juhlasta eikä sillä tunnelmalla ja paremmalla ruoalla? 

Ulkokultaista. Kuten ns. paremmissa perheissä joskus on. 

Vierailija
135/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Eikä akateemisuus huonoa pukeutumista.

Vierailija
136/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks juttu hei:

Aika spurgutasolla pitää olla, jos tuo on syy pistää päälle likaiset ja huonokuntoiset vaatteet.

Juhlapuketumista on monenlaista ja nyt ei ole tarvetta iltapuvulle tai frakille. 

Rönttävaatteissa.... Minkä asteen kevätjuhlista on kyse? Minkä asteen? Peruskoulun vai? Vai ihanko tarkotat ylioppilasjuhlaa! Tai sitten vaikka lastentarhan kevätjuhlaa. Ootko ite ehkä lastentarhaikäinen

Tyyppi tekee aloituksen lasten kevätjuhlista! Kyllä jokainen osaa itse arvioida, mikä mihinkin tilaisuuteen sopii. Ja tuskin kukaan esim. oman lapsensa ylioppilasjuhlaan, lakitukseen, likasissa vaatteissa tulee!

Tarkkaanpa olet nyt kattonut, että ihan on likaset....

Sä valehtelet aloituksissas! Sä olet sairas näissä vaatejutuissas! Kovasti käyt juhlissa, se on toki myönnettävä!

Vierailija
137/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun lakkiaisissa oli jonkun sukulaistyttö matalissa farkuissa ja kireässä topissa. Sitä vähän ihmettelin. Mutta nuorelle ihmiselle voi käydä noin, kun ei vielä tiedä. 

Kyseessä on todennäköisesti jonkun ylioppilaan sisarus. Useimmissa paikoissa koulun juhlatilat ovat niin pienet, että paikalla saa olla maks. vanhemmat ja sisarukset. 

Vierailija
138/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Taidat olla ihan elämän koululainen.

Vierailija
139/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vaatteilla koreilee niin hänellä on jotain sellaista mikä ei päivänvaloa kestä.

Vierailija
140/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mitään superhienoa mekkoa olla,mutta kyllähän  ne revityt farkut,toppi jonka alta rintsikat moikkailee ja feikkicrocsit pistää silmään etenkin,kun kaverina on usein tatuoinnit ja sininen tai pinkki tukka.

Toisaalta näiden mammojen tyttäret tunnistaa,ylipainoa ja se kirein ja lyhyin mekko jo kolmasluokalla.

Lapsi ei voi valita vanhempiaan, ja on kouluikäisenä vanhempiensa armoilla. Jätetään se lasten nälviminen tästä keskustelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä