Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa
Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin?
Kommentit (867)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ei juurikin ole varaa, juhlapukeutuminen ei tunnu ns. "omalta", peruskoulun kevätjuhlia ei pidetä niin tärkeinä, koko kevätjuhla on pelkkää pakkopullaa ja siellä vain pyörähdetään matkalla juhlimaan oman perheen kesken, jne.
Itse muistan omasta lapsuudesta ja nuoruudesta, että inhosin kaikenlaista juhlapukeutumista ja "hienostelua", joten kevätjuhliinkin laitoin suunnilleen t-paidan ja farkut, ja vanhemmatkin sitten jotain samanveroista. Koko kevätjuhlaa tärkeämpänä pidin sen jälkeistä jäätelölle tai mökille lähtöä, tai kotona odottavaa äidin leipomaa mansikkakakkua ja isovanhempien vierailua. Koululla olisin vain halunnut suoraan todistuksen kouraan ja that's it.
Niin, lapset ja nuoret ovat sellaisia, että usein mieluummin syövät jäätelöä ja kakkua, kuin pukeutuvat juhlavaatteisiin ja pönöttävät todistuksenjaossa. Siksi lapsille opetetaan käytösta
Tällaisen kontrollöörin kanssa ei muuta olekaan, kuin tylsiä ja epämukavia hetkiä. Elämästä ei ikinä nautita täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli nähtyä läski rastapäinen mamma pitkässä värikkäässä villatakissa,haisi röökiltä ja kissakuselta. Oli pakko vaihtaa paikkaa kun tuli olo,että sen rastoista hyppää jotain minuun.
Varmaan minä,sori. Ei hyppää kun eilen pesin ne.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin hillitön käsitys juhlapukeutumisesta, että ehkä asiallinen arkivaate on parempi ratkaisu kuin leuhuta paikalle pitkän, olkaimettoman juhlapuvun kanssa tai smokissa/frakissa. Koko perhe ylipukeutuu jonkun perheen aikuisen tahdosta samalla todistaen sen, ettei oikeasti ymmärrä pukeutusmisetikettiä ja pitää itseään jollakin lailla hienona- ja vertailee sitten sitä pitkää gaalatilaisuuden asuaan muiden, valmistujais juhlaan sopivampiin asuratkaisuihin. Tervettä järkeä saa käyttää Suomen säässä ja tapahtumissa.
Ylipukeutuminen ei ole ongelma, alipukeutuminen on. En ole yhtäkään frakkia nähnyt muualla kuin sulhasen päällä tai lukion vanhojen tansseissa.
Niin ne asiat muuttuvat vuosien kuluessa. 🤷
Mulla oli puku ja skraga ja Crocsit. Kukaan ei huomannu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juhlien järjestäjältä pukeutumisesta, jos mietityttää.
Toisekseen. Suurinta osaa ihmisiä ei kiinnosta miten pukeudut. Tärkeintä on, että tulet paikalle.
Suurinta osaa nimenomaan kiinnostaa ja siitä puhutaan, vaikkette haluaisikaan. Teitä myös katsotaan pitkään. Huonosti pukeutuvat pistävät silmään, kun eivät kunnioita tilaisuuden arvoa.
Kyttääjät asettuvat toisten yläpuolelle, eivätkä kunnioita toisten *ihmisten* arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juhlien järjestäjältä pukeutumisesta, jos mietityttää.
Toisekseen. Suurinta osaa ihmisiä ei kiinnosta miten pukeudut. Tärkeintä on, että tulet paikalle.
Ihmiset puhuvat asustasi kotona.
Eivätkä puhu ellet ole pukeutunut täysin sopimattomasti tai upeasti. Ihmisellä pitää olla todella tylsä elämä tai ihmisiä halveksiva asenne mikäli on tarvetta muistella tavallista pukeutumista.
Ei tarvitse mitään superhienoa mekkoa olla,mutta kyllähän ne revityt farkut,toppi jonka alta rintsikat moikkailee ja feikkicrocsit pistää silmään etenkin,kun kaverina on usein tatuoinnit ja sininen tai pinkki tukka.
Toisaalta näiden mammojen tyttäret tunnistaa,ylipainoa ja se kirein ja lyhyin mekko jo kolmasluokalla.
Siisti pukeutuminen ei ole raha-asia. Edullisia siistejä vaatteita löytyi ainakin ennen myös kirpputorilta. En ole sellaisissa enää vuosiin käynyt, mutta nuorempana ostelin kirppareilta hyviä edullisia vaatteita. Edelleenkin mulla roikkuu hengarissa musta mekko, joka maksoi 90-luvulla kirpparilla 5 mk. Onkin ainoa vaate, joka siltä kirppariajalta on vielä jäljellä ja menee täysillä jakun tai villatakin kanssa vaikka hautajaisissa.
Yksinhuoltajaystäväni ei varojen puutteessa ole osallistunut juuri mihinkään juhliin. Lapsillaan on silti aina siistit ja juhlavat vaatteet koulun päättäjäisissä ja edustustilaisuuksissa. Hän on mestarikirppistelijä. Pidän arvokkaana sitä, että hän opettaa hyvät käytöstavat ja perinteet lapsilleen, vaikka itsellä ei aina ole niitä mahdollista noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kun seurustelee roska väen kanssa. Meidän lapsemme käyvät yksityiskoulua, jossa arvostetaan pukeutumista ja käytöstapoja. Lapsemme Carl ja Gunilla osaavat käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Lapsukaisilla oli ongelmia motivaation kanssa, mutta käytimme heitä tavallisessa koulussa. He pöyristyivät ja näkivät painajaisia seuraavana yönä. Vierailu oli viimeinen keino, mutta se toimi. He kertoivat aamulla itkuisina ymmärtäneensä millaista elämä voisi olla ilman kunnollisia käytöstapoja.
Hienoa, ettei käynyt pahemmin. Me teimme samoin, mutta tyttäremme Pernilla traumatisoitui niin pahasti, että jouduimme muuttamaan tänne Ruotsiin. On niin ihanaa nyt, kun voimme nauttia koulujuhlista yhdessä muiden kohteliaiden ja tyylikkäiden perheiden kanssa. Suomen uunoturhapurot ovat turvallisen välimatkan päässä. Älkää tulko risteilemään Tukholmaan enää kiitos, pilaatte mukavan kesäpäivän rumilla rönttösillänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ei juurikin ole varaa, juhlapukeutuminen ei tunnu ns. "omalta", peruskoulun kevätjuhlia ei pidetä niin tärkeinä, koko kevätjuhla on pelkkää pakkopullaa ja siellä vain pyörähdetään matkalla juhlimaan oman perheen kesken, jne.
Itse muistan omasta lapsuudesta ja nuoruudesta, että inhosin kaikenlaista juhlapukeutumista ja "hienostelua", joten kevätjuhliinkin laitoin suunnilleen t-paidan ja farkut, ja vanhemmatkin sitten jotain samanveroista. Koko kevätjuhlaa tärkeämpänä pidin sen jälkeistä jäätelölle tai mökille lähtöä, tai kotona odottavaa äidin leipomaa mansikkakakkua ja isovanhempien vierailua. Koululla olisin vain halunnut suoraan todistuksen kouraan ja that's it.
Niin, lapset ja nuoret ovat sellaisia, että usein mieluummin syövät jäätelöä ja kakkua, kuin pukeutuvat juhlavaatteisiin ja pönöttävät todistuksenjaossa. Siksi lapsille opetetaan käytöstapoja ja heitä opetetaan myös kestämään tylsiä ja vähän epämukaviakin hetkiä.
Ei aina voi vaan vetää lonkkaa ja syödä pullaa t-paidassa. Toivottavasti opetat omille lapsillesi käytöstapoja.
Ei huolta, minulla ei koskaan tule olemaan lapsia! 🥳 Ja kaikenlaisia virallisempia tilaisuuksia olen onnistunut välttelemään ihan näin aikuiseksikin asti.
Samaa ihmettelen, miehen jotkut sukulaiset tulee aina rönttävaatteissa juhliin, kaiken huippu oli viime vuonna kun meidän tytön ylioppilasjuhliin tulivat shortseissa ja kulahtaneissa t-paidoissa.
Aloituksen ajankohdasta selviää, että tämä Ap on näitä nykyajan junttivanhempia riippumatta siitä, mitä on pukenut päälleen. Ei älyä keskittyä itse juhlan ohjelmaan, vaan keskittyy koko ajan omaan puhelimeensa sivusilmällä muita juhlijoita arvostellen ja palstailee samalla. Mahtaapa lapsiansa hävettää täysillä, kunhan he tajuavat tämän.
- Ei tavallisilla suomalaisilla enää ole rahaa kunnon vaatteisiin. Hallitus köyhdyttää kansan.
- Tuo on totta. Kuinka moni lapsi jää päivittäin ilman kunnon lämmintä ruokaa , kun kouluruokailua ei ole! Juhlavaatteista puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Muiden vaatteista valittaminen kertoo vain omasta epävarmuudesta.
Paskan marjat. Suomessa on jotenkin hienoa olla ruma kaikin tavoin, pukeutumisesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen, miehen jotkut sukulaiset tulee aina rönttävaatteissa juhliin, kaiken huippu oli viime vuonna kun meidän tytön ylioppilasjuhliin tulivat shortseissa ja kulahtaneissa t-paidoissa.
No eikö ollut päasia, että tulivat juhliin? Mitä väliä vaatteista, jos olivat puhtaat eivätkä haisseet. Minua ei haittaisi yhtään tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan puutteen tavallaan ymmärrän, etenkin jos on useita lapsia ja kaikki pitäisi vaatettaa. Toki käytettynäkin saa ihan hyvää tavaraa, joten
Anteeksi nyt vaan, mutta minusta kuulostaa lähinnä naurettavalta, että aikuinen ihminen ei osaa hankkia sellaisia juhliin sopivia vaatteita, joissa pystyisi menemään juhliin. Tuo ongelmasi on ainoastaan korviesi välissä. Ja kyse ei ole niistä vaatteista, vaan siitä, että koet olevasi jotenkin erityinen lumihiutale.
Vähän kuin joku sanoisi, että inhoan siivoamista, josta syystä en vaan pysty sitä ikinä tekemään. Minulla ei siksi olekaan imuria eikä tiskiharjaa, eikä muitakann siivousvälineitä ja kauhea sotku kotona. Sen sijaan tykkään käydä suihkussa, ja minulla onkin kaappi täynnä erilaisia suihkusaippuoita.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin hillitön käsitys juhlapukeutumisesta, että ehkä asiallinen arkivaate on parempi ratkaisu kuin leuhuta paikalle pitkän, olkaimettoman juhlapuvun kanssa tai smokissa/frakissa. Koko perhe ylipukeutuu jonkun perheen aikuisen tahdosta samalla todistaen sen, ettei oikeasti ymmärrä pukeutusmisetikettiä ja pitää itseään jollakin lailla hienona- ja vertailee sitten sitä pitkää gaalatilaisuuden asuaan muiden, valmistujais juhlaan sopivampiin asuratkaisuihin. Tervettä järkeä saa käyttää Suomen säässä ja tapahtumissa.
En ole ikinä nähnyt tuollaista ylilyöntiä missään. Olen ollut monissa juhlissa ja häissä tarjoilemassa. Pukeutumisetiketin voi helposti tarkastaa ja noudattaa sitä.
Eri. Ei ehkä tuollaista ylilyöntiä, mutta ylilyöntejä kyllä. Kun juhlien järjestäjä toivoo ettei laiteta pukua päälle, niin miksi sellainen laitetaan? Miksi ihmiset laittavat päälleen hienoimmat vaatteet, vaikka tiedetään ettei juhlien järjestäjä pukeudu itse kuin (melko) puhtaisiin farkkuihin ja flanellipaitaan. Entä kun kyseessä on rennot juhlat joihin on tarkoitus pukeutua rennosti? Miksei voi pukeutua rennosti? Miksi pitää laittaa ne juhlatamineet päälle, ellei se ole henkilölle itselleen normaalia rentoa pukeutumista?
Vieraiden pukeutumisen ei pidä jättää varjoonsa juhlien päähenkilöä tai -henkilöitä. Yli- tai alipukeutujilta puuttuu tilannetaju.