Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa
Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin?
Kommentit (867)
Niinpä :( Köyhälistö pysykööt ryysyineen pois paremman väen juhlatilaisuuksista. Ne moukat haiseekin ja niissä on varmaan täitä. Niitten sikiöthän syöpäläisiä kantoiva talvellakin ihmisten lapsiin.
Olisi hyvä kun sellaiselle rupusakille olisi laitakaupungilla sopivat koulut.
Juu, junttia.. kukaan ei enää kunnioita tapoja. Ottakaa esimerkkiä ulkomaalaisista, ne sentään pukeutuu häihin, hautajaisiin ym. Soveltavasti. Hautajaisiin ei laiteta koskaan työvaatetta (farkkuja) kevät juhliin naisille yli polven mekot. Miehet pääsee helpolla puku sopii kaikkiin juhliin, mutta ilman pukua olet outo ilmestys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihovatko ja laihtuvatko ihmiset jatkuvasti hallitsemattomasti, jos vanhat juhlavaatteet eivät mahdu päälle? Kyllä minulla ainakin on 20v vanhoja juhlamekkoja, joihin mahdun edelleen. Ja mallitkin sellaisia klassisia, jotka menevät vuodesta toiseen. Jotkut juhlavaateongelmaiset kuulostavat siltä, että joka juhlaan pitäisi ostaa uusi asu. Eihän se näin ole.
Minä olen yli viisikymppinen. Aikuisiälläni painoni on vaihdellut suunnilleen viisi kiloa suuntaan ja toiseen. Mahdun yhä samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Olen tahallani säilyttänyt sellaisia vaatteita, joita olen käyttänyt hoikimpina ja tukevimpina aikoinani. Jos jostain syystä nykyisestä lihoisin tai laihtuisin, niin löytäisin kyllä sopivia vaatteita heti komerosta.
Niin just. Kun minä ja minä, minäminäminä . Helvetti, ettei tuohon ik
mietippä niiitä vanhoja vuosikymmeniä vanhoja vaatteita.. tuskin sinulla niitä enää on. Minulle ainakin aikuisuuden alussa ja nyt aikuisuuden kuluessa vaatemausta on eri ja haluan pukeutua sellaisiin vaatteisiin jossa hyvä olla nyt. Ne nuoruusiän vaatteet.. oli niihin hyvä pukeutua silloin, mutta ei enää. Kokoni on sama, mutta muotityylini on muuttunut
Niiin mutta kun Amerikassakin mennään grillijuhliin verkkareissa ja rikkinäisessä paidassa ja msga-hattu päässä niin käyhän se asu Suomessakin koulun juhliin.
Vai mites siinä toisessa ketjussa puolusteltiin grillijuhlavaatteita kaikkiin juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.
Ei ole asetettu pukukoodia!
Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....
-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!
Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.
Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.
Sydämeen ei mahdu kahta ämmää. Oikeinkirjoitus kuuluu myös sivistykseen. Etiketin tuntemus ei ole kenellekään pahasta. Oikealla pukeutumisella kunnioitetaan tapahtumaa.
Kaikilla ei ole varaa kunnon vaatteisiin. Sen jälkeen kun jäin työttömäksi en ole ostanut muita vaatteita kuin sukkia ja kalsareita. Muuten mennään vanhoilla ja jopa reikäisillä.
Suomessa ei ole nykyään tyylikästä arkipukeutumista, niin ei osata pukeutua luontevasti juhliinkaan. Ei ole ymmärrystä arkisen tyylikkyyden ja juhlavan tyylin sävyeroista.
Olen joskus kokeillut pukeutua arkena silleen arkisen huolitellusti, eli en mitenkään juhlavasti, vaan miten nyt kuvittelisin ihmisten panostaneen siistiin pukeutumiseen menneinä aikoina. Tyyliin suorat villasekoitteiset housut ja hillityt mustat korkkarit, valkoinen kauluspaita ja puuhelmikaulakoru. Ihmisten reaktiot on vaihdelleet ihmettelystä melkein suuttumiseen. "Mihinkäs juhliin sinä olet menossa?" Jotkut ei millään ymmärrä, että arkena voi pukeutua tyylikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä :( Köyhälistö pysykööt ryysyineen pois paremman väen juhlatilaisuuksista. Ne moukat haiseekin ja niissä on varmaan täitä. Niitten sikiöthän syöpäläisiä kantoiva talvellakin ihmisten lapsiin.
Köyhyys ei ole se ongelma, ellei todella mennä sillä tasolla, että omistaa vain ne vaatteeet, jotka on päällä. Monella köyhälläkin on siistimpi vaateparsi jemmassa. Harva kai asuu niin, ettei ole mitään mahdollisuutta peseytyä.
Pukeutumiseen voi vaikuttaa monia eri syitä. Jotkut tulee paikalle suoraan töistä, toisilla haasteita jaksamisessa tms. Eiköhän sille omalle lapselle tärkeintä ole, että vanhempi on kiinnostunut ja tulee paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ei ole se ongelma, ellei todella mennä sillä tasolla, että omistaa vain ne vaatteeet, jotka on päällä. Monella köyhälläkin on siistimpi vaateparsi jemmassa. Harva kai asuu niin, ettei ole mitään mahdollisuutta peseytyä.
Juurikin näin. Itsekin köyhä ja pienituloinen ollut vuosia ja silti joskus aikoinaan säilynyt juhlavaatteet hyvänä kaapissa kun muistaa välillä pestä ja silittää. Ja aina ollut nätimpi mekko juhlia varten. En ymmärrä suuttumusta tai vihaa jos juhlaan on tarkoitus lähteä ettei muka mitään päälle pantavaa silloin. Korona, talous tilanne tms ei voi olla syy jos joskus on shoppaillut vaikka kirppareilla ja tietää että on ostanut joskus vähän parempaa vaatetta tilaisuuksiin.
Ihmiset ei muutenkaan välitä enää pukeutua hyvin. Konserttiin tullaan farkut jalassa ja virttynyt paita päällä. Itse pyrin pukeutumaan tilanteen mukaan. Ei römppäkamppeita juhliin! Minua on kovasti kehuttu että pukeudun hyvin. Opin sen jo äidiltäni.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kun seurustelee roska väen kanssa. Meidän lapsemme käyvät yksityiskoulua, jossa arvostetaan pukeutumista ja käytöstapoja. Lapsemme Carl ja Gunilla osaavat käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Lapsukaisilla oli ongelmia motivaation kanssa, mutta käytimme heitä tavallisessa koulussa. He pöyristyivät ja näkivät painajaisia seuraavana yönä. Vierailu oli viimeinen keino, mutta se toimi. He kertoivat aamulla itkuisina ymmärtäneensä millaista elämä voisi olla ilman kunnollisia käytöstapoja.
Keksitty juttu. "Yksityiskoulu" ja "käytöstavat" eivät ole yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei muutenkaan välitä enää pukeutua hyvin. Konserttiin tullaan farkut jalassa ja virttynyt paita päällä. Itse pyrin pukeutumaan tilanteen mukaan. Ei römppäkamppeita juhliin! Minua on kovasti kehuttu että pukeudun hyvin. Opin sen jo äidiltäni.
Ei tarvitse olla rikas tai hyvätuloinen. Köyhälläkin ainakin täällä Suomessa on yleensä joku juhla asu kaapissaan. Nämä jotka täällä suuttuu juhlavaatteista sanomalla hienosteluksi ja paremmaksi väeksi ovat trolleja. Aikoinaan ysärillä opetettiin pukeutumaan juhliin asiaankuuluvalla tavalla vaikka oltiin kans laman aikaan köyhiä ja pienituloisia. Aina oli kuitenkin ostettu 2-3 nättiä juhlavaatetta jotka sitten laitettiin päälle jos mentiin isompiin juhliin kuten häihin, rippijuhliin yms. Myös firman juhlissa joissa sai olla myös oma perhe oli aina oletuksena ettei kukaan tule farkuissa tai kainaloista rikki olevassa paidassa.
Nykyään osa tuntuu suhtautuvan vihamielisesti kaikkeen juhlajuttuihin. Ompa kiva sitten kun jotkut vanhemmat opettaa nuorilleen ettei sun tartte hienostella ja esittää parempaa kuin oletkaan sen takia että nuori haluaa jotain sievää mekkoa tai juhlavaatetta juhlatilaisuuteen ja meikata ja laittaa hiukset paremmin esim kiharat. Onneksi omassa lähipiirissä ei ole näitä jotka tulee paksuissa farkuissa ja likatahraisessa paidassa juhliin. Tunikoitakin näkee aika paljon mutta mielestäni parempi sekin kuin tulla oikeasti jossain työhaalareissa esim paikalle.
Siis lasten kevätjuhlaan pukeutua :D :D Nyt tuli huutista!!!! Miksi ihmeessä!? Oletko ap ihan terve!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.
Ei ole asetettu pukukoodia!
Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....
-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!
Ehkä pitäisi laittaa pukukoodi, vaaditaanhan sellaista monissa muissakin juhlissa ja jopa työpaikoilla. Sekin voi olla ihan hyvä oppimistapahtuma ja koulu on oppimista varten. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät ja hautajaiset on sellaisia juhlia, missä monella on puku päällä tai vähintään joku siisti juhlava asu. Lapsi pitää opettaa siihen alusta asti.
Ja vi tut !
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumiseen voi vaikuttaa monia eri syitä. Jotkut tulee paikalle suoraan töistä, toisilla haasteita jaksamisessa tms. Eiköhän sille omalle lapselle tärkeintä ole, että vanhempi on kiinnostunut ja tulee paikalle.
Jos se vanhempi ilmestyy paikalle haisevana, hompsuisissa vaatteissa joissa kuukauden ruokalista, hiuksia koristaa iso nai-takku takaraivolla... Lupaan, että sitä lasta hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Maksan konsertista, joten haluan mahdollisimman paljon rahoilleni vastinetta eli nauttia mukavissa vaatteissa.
Välinpitämättömyys