Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa
Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin?
Kommentit (867)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne.
Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.
Juhlavaatteita käytetään harvoin, luulisi jokaisen kaapista jotain juhlavampaa löytyvän. Vai ollaanko koko elämä oltu köyhiä,työttömiä sossun asiakkaita. Jos näin niin ei kai juhliakaan ole, ei kai kukaan köyhä lapsia hanki,lapsia jonka elämän muut kustantaa. Ei häitä,ei kukaan köyhää halua.
Mistäs puskasta sinä heräsit, kun tuli ihan uutena tietona, että Suomessa 24% lapsista elää vähävaraisessa perheessä?
Silti jotkut vähemmän varakkaasta perheestä olevat osaav
Tämä. Köyhyys ei nykyaikana ole syy olla ilman juhla-asua. H&M:sta saa pikkurahalla siistiä päälle pantavaa ja jos sekin on liikaa, niin kirppareilta varmasti löytyy jotain.
Aina on ja tulee olemaan henkilöitä, jotka eivät välitä etiketistä. Syitä on monia. Voisitteko opettaa toisten käyttämisen ja keskittyä omaan iloiseen juhlintaanne? Miksi annatte toisten pilata juhlanne? Itse en pääosin muista mitä ihmisillä on päällä. Ainoastaan kiinnitin huomion, kun lapseni rippikuhlissa kirkon alttarilla isosilla oli tuubimekkoja tai muuten hyvin paljastavia kesähameita. Näköjään olen sen verran vanhanaikainen, että olisin kaivannut pieniä hihnoja, olkapäiden keittämistä tai edes leiveitäolkaimia kirkkoon. Rippitytöt oli vähän peittävämmin puettu.
Mutta sekään ei juhlaa pilannut, vaan ihmetytti ettei heille oltu annettu mitään ohjeistusta.
Tyttären kevät- ja joulujuhlassa oli puolet vanhemmista aina kankkusessa/kännissä. Hirveä vanhan viinan lemu leijui juhlasalissa. Tämä siis 20 vuotta sitten. Pukeutuminen oli pienin murheista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne.
Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.
Juhlavaatteita käytetään harvoin, luulisi jokaisen kaapista jotain juhlavampaa löytyvän. Vai ollaanko koko elämä oltu köyhiä,työttömiä sossun asiakkaita. Jos näin niin ei kai juhliakaan ole, ei kai kukaan köyhä lapsia hanki,lapsia jonka elämän muut kustantaa. Ei häitä,ei kukaan köyhää halua.
Mistäs puskasta sinä heräsit, kun tuli ihan uutena tietona, että Suomessa 24% lapsista elää vähävaraisessa perheessä?
Silti j
Pikkuraha on toisille iso. Ja vielä turhat vaatteet tuhlausta. Kirpparit on kalliita nykyään.
Tuossa olisi paikka ja aika jolloin ihmiset saisi keskittyä omaan napaansa ja unohtaa muut.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kun seurustelee roska väen kanssa. Meidän lapsemme käyvät yksityiskoulua, jossa arvostetaan pukeutumista ja käytöstapoja. Lapsemme Carl ja Gunilla osaavat käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Lapsukaisilla oli ongelmia motivaation kanssa, mutta käytimme heitä tavallisessa koulussa. He pöyristyivät ja näkivät painajaisia seuraavana yönä. Vierailu oli viimeinen keino, mutta se toimi. He kertoivat aamulla itkuisina ymmärtäneensä millaista elämä voisi olla ilman kunnollisia käytöstapoja.
Oliko itkuntuhruiset silmät?
Yläasteella meillä oli muotivaatteet eli 501 levikset ja collegepusero tai keilapaita ja buutsit. Uusi keilapaita kruunasi juhlan. Ja tosiaankin oltiin maailman cooleimpia ja mageimpia.
Vanhaan hyvään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai jumaliste. Pitäskö sinunlaisten takia minun mennä koulun juhliin farkuissa ja tennareissa? Ihan teidänlaisten kiusaksi. 😄
No ei ihme, ettei lapset ja nuoret osaa käytöstapoja ja muiden huomioon ottamista, kun aikuisetkin on näin käsittämättömän lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli puku ja skraga ja Crocsit. Kukaan ei huomannu mitään.
Kyllä me huomattiin, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa niitä oikeita syitä epäsopivalle pukeutumiselle alkaa putkahdella. On masennusta, sosiaalisia pelkoja ja introverttiyttä. Kannattaisi hakea apua ongelmiinne sen sijaan, että protestoitte tavallisten ihmisten normaaleja käytöstapoja.
Ajatelkaa nyt lapsiannekin. Heillä ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollista urapolkua kuin perusduunarin työt? Monessa työssä täytyy pukeutua asianmukaisesti. Haluatteko pilata lasten tulevaisuuden jättämällä opettamatta heille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan ja miten julkisissa tilaisuuksissa esiinnytään?
Mitä vikaa duunarin hommissa on? Oletko taas niitä ylimielisiä akateemisuuttaan korostavia ääliöitä?
Duunarius ei estä siistiä pukeutumista.
-ohis
Ei niin. Kasvoin vähävaraisessa perheessä, ja äiti piti silti aina huolen siitä, että lapset pukeutuivat kouluun siisteihin ja puhtaisiin vaatteisiin ja juhlapäivinä oli vähän juhlavampaa päällepantavaa. Mikään ei ollut ylihienoa eikä kallista, asiallista vaatetta saa ihan järkevään hintaan marketeista ja kirpparilta.
Enemmänkin opittiin käytöstapoja, että toisten nähdessä vaivaa juhlien järjestämisessä on kohteliasta kunnioittaa tilaisuutta pukeutumalla tilaisuuteen sopivasti. Itsekeskeiset ihmiset on hyvin helppo juhlissa tunnistaa juuri tästä lapsellisesta "muahan ei kukaan määrää mitä mä laitan päälle" -asenteesta.
Huvittavia nämä, joiden mielestä juhlavaatteet saisi kyllä aina kirpparilta ja vielä edullisesti. Voitteko kertoa nämä kirpparit mistä löytyy?
Itse kun kirppareita just viime viikolla kiertelin ja etsin hautajaisiin sopivia vaatteita, niin enpä löytänyt mitään sopivaa. Ylivoimaisesti eniten kirppareilla oli ns. arkivaatetta, farkkuja, paitoja, myös lastenvaatteista varsinkin. Ja itse olen kokoa m, joten ei luulisi olevan siitä kiinni että olisi harvinainen koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.
Ei ole asetettu pukukoodia!
Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....
-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!
Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.
Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.
Sinun elämänkokemuksesi ja -sivistyksesi on varmaan lähtöisin päihteistä.
Ostan kalliit hienot juhlavaatteet vasta kun olen laihtunut mutta valitettavasti en ilmeisesti laihdu niin kauan kuin lapseni asuvat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että vieraat olisivat juhlissa tärkeämpiä kuin vaatteet. Minä haluan, että vieraat tulevat paikalle. Vaikka sitten niissä pieruverkkareissa ja hupparissa. Vaatteet vaihtuvat, mutta ihminen niiden sisällä pysyy.
Vaatteilla viestit siitä, kunnioitatko juhlien järjestäjiä ja ylipäätään toisia ihmisiä, vai et. Jos et välitä lainkaan siitä, millaisen mielikuvan itsestäsi annat toisille ihmisille, niin voit ihan vapaasti pukeutua miten haluat. Mutta se vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan annat itsestäsi. Siihen et voi vaikuttaa. Jos vaikkapa lasten kevätjuhlaan tulisi viereeni istumaan ihminen, jolla on haisevat, likaiset ja risaiset arkivaatteet päällään, ensimmäinen ajatuksen on, että tuon ihmisen lapsista olisi varmaan syytä tehdä lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että vieraat olisivat juhlissa tärkeämpiä kuin vaatteet. Minä haluan, että vieraat tulevat paikalle. Vaikka sitten niissä pieruverkkareissa ja hupparissa. Vaatteet vaihtuvat, mutta ihminen niiden sisällä pysyy.
Vaatteilla viestit siitä, kunnioitatko juhlien järjestäjiä ja ylipäätään toisia ihmisiä, vai et. Jos et välitä lainkaan siitä, millaisen mielikuvan itsestäsi annat toisille ihmisille, niin voit ihan vapaasti pukeutua miten haluat. Mutta se vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan annat itsestäsi. Siihen et voi vaikuttaa. Jos vaikkapa lasten kevätjuhlaan tulisi viereeni istumaan ihminen, jolla on haisevat, likaiset ja risaiset arkivaatteet päällään, ensimmäinen ajatuksen on, että tuon ihmisen lapsista olisi varmaan syytä tehdä lastensuojeluilmoitus.
Minkä ilmoittaisit huolenaiheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hämmentävältä, että moni ketjussa vaatii juhlavaatteita vanhemmille koulun päättäjäisiin. Mielestäni vaatimus on huomattavan ylimitoitettu. Smat Casualia hienompia vaatteita en laittaisi, en edes ylioppilasjuhliin.
Jos olisin alapeukuttajan lapsi, saattaisin "unohtaa" mainita äidilleni, että vanhemmatkin ovat tervetulleita kevätjuhlaan.
Ei keltainen huomiotakkikaan ole etiketin mukaista pukeutumista koulun juhliin, mutta rikkoo kuitenkin pukukoodia vähemmän kuin juhlavaatteet.
Eihän ketjussa vaadita mitään linnanjuhlien mukaista juhlapukua, vaan rönttävaatteita tai collareita ja hupparia siistimpää juhlapukeutumista. Ihmettelen, kun ketju on täynnä kommentteja, että ei koulun kevätjuhlaan mitään pukua tarvitse laittaa. Ei niin, eihän aloittaja sitä esittänytkään. Rönttävaatteiden ja pukukoodin "tumma puku" väliltä löytyy kyllä monta eri astetta, myös se sopiva vaatetus kevätjuhliin.
Ja vielä termistä juhlavaatteet. Kevätjuhlan yhteydessä ja arkipuheessa muutenkin tällä ei yleensä viitata etiketin juhlapukuun eli täyspitkään iltapukuun tai frakkiin. Kyllä arkipuheessa esimerkiksi lapsille sanotaan, että kevätjuhlaan laitetaan juhlavaatteet. Voi tarkoittaa vaikka kukkamekkoa tai vähän siistimpiä housuja ja pikeepaitaa.
Täällä kun jotkut sanovat, ettei ole rahaa juhlavaatteisiin, niin avainsana on ennakointi. Jos alkaa juhlia edeltävänä päivänä miettimään, että mitäköhän sitä laittaisi päälle ja mitään sopivaa ei kaapista löydykään, niin silloin voi tullakin liian kalliiksi mennä ostoksille. Sen sijaan olisi kannattanut käydä alennusmyynneissä hankkimassa ne vaatteet. Alennuksista löytää juhlavaatteita ihan todella hyvään hintaan. Kirppareiltakin löytää, mutta jos ei niitä halua käyttää tai ei ole aikaa kiertelyyn, niin tosiaan alennusmyynteihin kannattaa mennä. Monetkaan juhlat eivät tule yllätyksenä, joten aikaa vaatteiden etsimiseen kyllä on. Vähän sama juttu kuin joulussa. Sekään ei tule minään vuonna yllätyksenä, joten lahjoja ja muita juttuja voi ostella etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti j
H&M on usein halvempi kuin kirppis.
Mun nuoruudessa 80-90-luvulla juhlavaatteisiin pukeutui kyllä köyhätkin, kuten meidän perhe. Varmaan itsekin katsoisin pitkään, jos joku tulisi johonkin juhlaan likainen kulahtanut huppari päällä, mutta siisti pukeutuminen voi olla muutakin kuin mekko tai miehillä puku. Jos nainen tykkää farkuista niin mustat toimii kun ovat siistit, eli kai nyt jokaisella on kaapissa jokunen vaate, jota ei käytä joka päivä eikä ole siten ihan haalistunut ja kulahtanut. Huppari sitä vastoin ei minusta ole parhaalla tahdollakaan juhlavaate. Ei minkään värisenä eikä edes uutena. Eikä varsinkaan farkkujen kanssa. Mulla on kyllä yksi hupparimekko, jonka voisin kuvitella laittavani vähän siistimpäään tilaisuuteen, mutta en nyt kenenkään kesähäihin ehkä kuitenkaan.
Maalaisjärkeä on se, että tällaisiin juhliin ei laiteta kotivaatteita mutta ei myöskään mitään iltapukua. Siistit, silitetyt, vähän paremmat vaatteet.