Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
341/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä kuullut tilannetajusta?

Toki. Juuri siksi en ajele puku päällä ruohonleikkuria, vaikka avmammat miten parkuisivat, että rönttävaatteet eivät kuulu työpaikalle. 

Vierailija
342/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne. 

Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.

Juhlavaatteita käytetään harvoin, luulisi jokaisen kaapista jotain juhlavampaa löytyvän. Vai ollaanko koko elämä oltu köyhiä,työttömiä sossun asiakkaita. Jos näin niin ei kai juhliakaan ole, ei kai kukaan köyhä lapsia hanki,lapsia jonka elämän muut kustantaa. Ei häitä,ei kukaan köyhää halua. 

Mistäs puskasta sinä heräsit, kun tuli ihan uutena tietona, että Suomessa 24% lapsista elää vähävaraisessa perheessä?

Uskaltaisin väittää, että.ei ole kyse ainoastaan varall

Kyllä se monesti on kiinni myös ihan vain rahasta. Vaatteet eivät ole halpoja ja lapset kasvavat nopeasti. Eikä niillä paljon mainostetuilla kirppareilla aina satu olemaan sopivaa tarjolla. Jos on vaikkapa 4 kouluikäistä lastaa, puhutaan viikon ruokabudjetin suuruisessta summasta, jos kaikille ostetaan uudet juhlavaatteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne. 

Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.

Juhlavaatteita käytetään harvoin, luulisi jokaisen kaapista jotain juhlavampaa löytyvän. Vai ollaanko koko elämä oltu köyhiä,työttömiä sossun asiakkaita. Jos näin niin ei kai juhliakaan ole, ei kai kukaan köyhä lapsia hanki,lapsia jonka elämän muut kustantaa. Ei häitä,ei kukaan köyhää halua. 

Mistäs puskasta sinä heräsit, kun tuli ihan uutena tietona, että Suomessa 24% lapsista elää vähävaraisessa perheessä?

Uskalta

Joo. On niitäkin, joilla ei ole varaa. Mutta, varattomuus ei ole ainoa syy. Nämä rönttikset on jostain syystä samoja, joilla on lippis sisällä jne. Hyvät käytöstavat puuttuvat. 

Vierailija
344/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä kuullut tilannetajusta?

Toki. Juuri siksi en ajele puku päällä ruohonleikkuria, vaikka avmammat miten parkuisivat, että rönttävaatteet eivät kuulu työpaikalle. 

Tilannetaju on sitä, että osaa pukeutua tilanteen mukaan. Juhlatilaisuuteen juhlavasti, urheiluun liikuntavaatteisiin ja noin yleisesti siististi. Aviopuolisoakin voi kunnioittaa pukeutumalla siisteihin vapaa-ajan vaatteidiin virttyneiden legginsdien sijaan. Jos siis välittää ja kunnioittaa yhtään itseään.

Vierailija
345/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää ihmiset, jotka sössöttävät täällä iltapuvuista. Jos ei ymmärrä, että kevätjuhlaan kuuluu juhlavammat vaatteet kuin verkkarit tai arkifarkut ja vetää yhtäläisyysmerkkejä linnanjuhlien iltapukuihin, on kyllä sekä sivistymätön että tyhmä. 

Opetelkaa nyt hyvät ihmiset pukeutumaan. Saatatte jopa yllättyä positiivisesti, kun näytätte mukavilta ja pirteämmiltä. Nuhjuisuus ei ole hyve. 

Vierailija
346/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketkä ihmettelevät miksi nuoriso pukeutuu kevätjuhliin huppareihin jne.Jos teinit haluavat pukeutua omiin juhliinsa tennareihin, revittyihin farkkuihin ja huppareihin, niin antakaa pukeutua. Se on heidän juhlansa ei teidän aikuisten.

Näistä juhlien huppariteineistä kasvaa juhlien huppariaikuisia, koska juhlapukeutumista ei ole koskaan opetettu tai vaadittu.

Väärin. Tässä on hyvä hetki opettaa mitä tarkoittaa omat juhlat ja muiden juhlat. Omista juhlista voi ja saa tehdä omannäköisensä. Silloin ymmärtää paremmin miksi on erilaisia juhlia ja erilaisia pukeutumisia. Ymmärretään mitä tarkoittaa, kun joku toinen haluaa pitää juhlavammat juhlat. Se ei tarkoita sitä, että joku on pakottanut siihen. Se tarkoittaa, että juhlien järjestäjä on halunnut niin.

Vierailija
347/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun Suomi ei ollut vielä nykyajan Suomi vaan köyhä siirtomaa oli tavallisille suomalaisille kunnia-asia omistaa sellainen asia kuin pyhävaatteet. Oltiin todella köyhää kansaa, mutta arkivaatteiden ohella olleista pyhävaatteista pidettiin hyvää huolta ja ne puettiin tärkeisiin tilaisuuksiin ja mm. sunnuntain kirkkoa varten.

Nykyään kun suomalaiset ovat tuohon nähden itsenäisiä ja varakkaita mennään joka paikkaan nuhjuisissa arkivaatteissa ja pidetään sitä itsestäänselvyytenä. Siitä ei saa kohta varmaan enää huomauttaakaan.

Tavat olivat muutenkin erilaisia. Maailma muuttuu. Haluatko vielä takaisin agraariyhteiskuntaan missä tasa-arvo oli jotain muuta kuin nykyään ja vaimoa sai lyödä vapaasti vaimon ottaessa opikseen?

Vierailija
348/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä en oo juhlien tärkein niin miks sä kyyläät sit mun pukeutumista? Mul on sen verran sivistystä etten mä ala toisten kledjui arvostelee. Sydämmen sivistys on se tärkein ja sulla ei sitä oo. Sä vaikutat kylmäsydämmiseltä jonka kiiltokuvan alla ei oo mitään lämpöö muita kohtaan.

Sydämeen ei mahdu kahta ämmää. 

Mutta sydämeen voi mahtua ymmärrystä. (Kahdella ämmällä)

Vierailija
349/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Ei ole asetettu pukukoodia!

Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....

-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Elämämkoululainen laittaa sydämeen kaksi ämmää 😂

Sä oot se joka katsoo muit nenänvarttaan pitkin ja halveksii muit. Sä et osaa välitää ihmisist kuten mä. Mä en arvostele muita ihmisii sen mukaan osaako ne kieli oppisääntöi vai ei. Tai osaaks ne pukeutuu. Mä välitän ihmisist sen mukaan mitä niiden sydäMMes on. 

Vierailija
350/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, miehen jotkut sukulaiset tulee aina rönttävaatteissa juhliin, kaiken huippu oli viime vuonna kun meidän tytön ylioppilasjuhliin tulivat shortseissa ja kulahtaneissa t-paidoissa.

No eikö ollut päasia, että tulivat juhliin? Mitä väliä vaatteista, jos olivat puhtaat eivätkä haisseet. Minua ei haittaisi yhtään tuollainen. 

Ei. Jos ei sen vertaa viitsi aikaa nähdä, että laittaisi siistimpää päälle, niin tuleehan siitä fiilis, ettei paljon juhlia ja juhlittavaa kunnioita. Se on noloa, epäkohteliasta ja junttia. 

Mitä ihmettä tämä jatkuva "kunnioituksen " vaatiminen on? Eikö juhlissa olla iloisia/hartaita yhdessä, mikä on lopulta se kaikkein tärkein asia

Siis etkö sinä kunnioita muita ihmisiä? Kyllä kannattaisi. Niin metsä vastaa .

Voi kunnioittaa toisia ihmisiä tulemalla juhliin. Se on tärkeintä. Jos arvostelet ihmisiä pukeutumisen mukaan olet kaikkea muuta kuin hyvä ihminen. Vaikka sitä esittäisitkin...

Vierailija
351/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEP! Täällä olin saappaissa ja villapaidassa sekä farkuissa kevätjuhlassa. Ulkona +9 astetta ja vettä satoi. Kevätjuhla oli ulkona. En nähnyt muuta vaihtoehtoa pukeutumisessa.

- Yksi mamma vaan

Et nähnyt muuta vaihtoehtoa? LOL. Farkut eivät ole juhlavaate. Oletko koskaan kuullut esim. suorista housuista tai villahameesta? Miten on villatakki tai -jakku?

IDIOOTTI

Eikö argumentointikyky riitä muuhun?

Vierailija
352/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkahan tämä pukeutumisen alasajo alkoi? Vanhempani kävivät 70-80-luvulla kouluni juhlissa ja siististi pukeutuneena. Itse olen käynyt lapsen koulun juhlissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien ja osa vanhemmista tuntuu jääneen ikuiseen teini-ikään. 

Mikä alasajo? Jo minun lapsuudessani 80-luvulla oli ihan normaalia, että iskä tuli paikalle farkuissa ja kauluspaidassa. Ei kevätjuhlat mikään muodollinen iltapukutilaisuus ole. Etenkään, jos puhutaan peruskoulun kevätjuhlista. Lakkiaiset sitten astetta juhlavammat, mutta aika rento tilaisuus sekin on. Kannattaa tiedostaa, että elämä ei ole enää samanlaista kuin 70-luvulla, jolloin pankkilainaakin haettiin kraka kaulassa ja suurin piirtein niiamalla ovella. 

Eikä minun aikaani 80 luvulla oppilailla ollut hienoja vaatteita. Riitti kun vaatteet olivat puhtaat.

Vierailija
353/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-mammat päässeet taas siis edustamaan juhliin. Täällähän sitä nimenomaan liputetaan rönttäverkkareihin pukeutumisen puolesta. Puolustellaan niin hirveästi sitä asiaa ties millä argumenteilla (meidän koululainen on tärkeämpi kuin juhlavaatteet(!!!), juhlavaatteet ovat vaan turhaa koreilua, on kallista ostaa juhlavaatteita). Hautajaiskeskusteluissa kuulemma surukin on heillä suurempaa, kun eivät pukeudu, ja etikettiä noudattavat ovat elitistipellejä.  

Aivan turhaa ininää. Ymmärrän täysin, jos juhlavaatteisiin ei ole rahaa tai mahdollisuutta niitä hankkia. Selkärankaa pitää olla myöntää se, eikä piiloutua typerien puolustelujen taakse. Väitän, että useimmila on kuitenkin mahdollisuus pestä vaatteensa ja laittaa ne kaapin siisteimmät vaatteet päälle juhlatilaisuuteen. Nyt siellä valitettavasti ollaan just likaisissa ja hikisissä vermeissä.

Kuten on todettu, kirpparilta kyllä saa hyvin edullisesti siistiä juhlavaatetta. Vaikka olisi minkälaiset lähtökohdat, niin jokaisen kuitenkin tulisi käsittää, ettei juhlavaan tilaisuuteen tulla kotipieruverkkareissa.

Vierailija
354/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun juhla oli keskellä viikkoa ja samana iltana kuin päiväkodin juhla. Väistämättä me olimme hikisiä, kun poljimme tai kävelimme pitkän ylämäen ehtiäksemme ajoissa koululle.

Vierailija
355/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hittojako järjestävät niitä aamulla 9 aikaan. Silmät ristissä kerää jotain päälleen ja istuu siellä sen tunnin venaamassa että pääsee kotiin aamupalalle.

Etkö joudu ikinä heräämään töihin?

Vierailija
356/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ihmiset arvotettaisiin vaatteidensa eikä tekojensa mukaan. Olisiko se hyvä? Gandi olisi täysi luuseri ja mitättömyys. Pentti Linkola ei ole mitään. Hursti voisi painua h*lvettiin kun ei löydä pukua päälle.

Vierailija
357/867 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hävetti, kun isäni tuli aina koulun juhliin tummassa puvussa kraka kaulassa. Erottui lievästi sanottuna joukosta, kun kaikilla muilla oli farkkuja, kauluspaitaa jne. Edes opettajista kenelläkään ei ollut pukua. Se oli teinistä noloa, kun isä oli niin silmiinpistävästi ylipukeutunut. 

Ihan varmasti olisi hävettänyt vielä enemmän, jos iskä olisi tullut hieltä löyhkäten rikkinäisessä ja likaisessa flanellipaidassa Hankkijan oranssi lippis päässä. Sellainen muovilippainen, lakanakankaasta tehty. Tyylin vielä kruunaa reilu työmiehen hymy!

Vierailija
358/867 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hittojako järjestävät niitä aamulla 9 aikaan. Silmät ristissä kerää jotain päälleen ja istuu siellä sen tunnin venaamassa että pääsee kotiin aamupalalle.

Ai. Meillä syötiin aamupala ennen juhlia.

Vierailija
359/867 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin keskelle juhlasalia ja näytin vieraille persereikääni!

Eemeli 16

Se nyt kertoo sinusta, ei muista.

Itsesi nolasit!

P. Rovo T.Rolli

Vierailija
360/867 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisin väittää, että.ei ole kyse ainoastaan varall

Mitä väliä, kunhan on puhtaat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi