Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa
Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin?
Kommentit (867)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hittojako järjestävät niitä aamulla 9 aikaan. Silmät ristissä kerää jotain päälleen ja istuu siellä sen tunnin venaamassa että pääsee kotiin aamupalalle.
Etkö joudu ikinä heräämään töihin?
Ei kaikilla ala työt aikaisin ja vaikka alkaisikin, niin työpaikka voi olla lähellä mutta juhlapaikka kaukana.
Itse toivoisin, että vieraat olisivat juhlissa tärkeämpiä kuin vaatteet. Minä haluan, että vieraat tulevat paikalle. Vaikka sitten niissä pieruverkkareissa ja hupparissa. Vaatteet vaihtuvat, mutta ihminen niiden sisällä pysyy.
Pukeutuminen on asia, joka vaatii rahaa ja monilla perheillä sitä ei valitettavasti ole. Priorisointi on tärkeää myös köyhemmissä perheissä ja koulun kevätjuhlaan panostaminen pukeutumisella ei ole köyhän perheen prioriteetti numero yksi, ei edes kaksi. Hyvä, kun on päässyt paikalle, köyhyydestään huolimatta. Se, että on varaa näinä aikoina panostaa kissanristiäisiin, on harvojen herkkuja.
Ei vaadi isoja panostuksia, että pukisi edes puhtaat vaatteet ja pesisi kengistäkin kurat pois ennen juhliin menoa. Edes tämän vertaa eivät jotkut vanhemmatkaan halua panostaa lapsensa juhliin.
Minulla oli kirppikseltä ostettu tummansininen vähän juhlavampi mekko,mutta hävetti kun kolme kissaa ehti sen karvata ja lisäksi leivästä (juhla oli heti aamussa)tippui juusto syliin mistä jäi tahra. Lisäksi helma jäi koko ajan kenkien kannan alle ja meinasin kaatua etsiennäni salissa paikkaa. Kyllä tuli Ikävä collareita mutta ajattelin että kestän tunnin.
Tuntuu hämmentävältä, että moni ketjussa vaatii juhlavaatteita vanhemmille koulun päättäjäisiin. Mielestäni vaatimus on huomattavan ylimitoitettu. Smat Casualia hienompia vaatteita en laittaisi, en edes ylioppilasjuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että vieraat olisivat juhlissa tärkeämpiä kuin vaatteet. Minä haluan, että vieraat tulevat paikalle. Vaikka sitten niissä pieruverkkareissa ja hupparissa. Vaatteet vaihtuvat, mutta ihminen niiden sisällä pysyy.
Kyllä mä kokisin, että vieras ei minusta hirveästi välitä, jos ilmestyy juhliini tukka likaisena, haisevana ja viikon ruokalista hupparin rinnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.
Ei ole asetettu pukukoodia!
Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....
-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!
Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.
Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.
Elämämkoululainen
Vierailija kirjoitti:
Tämän likaisen hupparin kruunaa vielä hien haju ja likaiset hiukset, sillä onhan vielä juhannukseen aikaa ja silloin pääsee pesulle.
Stop nyt! Juhannuksena mennään saunaan! Samoin jouluna. Ei kai sitä muulloin peseydytä, kun on saunassa kunnolla jynssännyt korvatkin puhtaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hämmentävältä, että moni ketjussa vaatii juhlavaatteita vanhemmille koulun päättäjäisiin. Mielestäni vaatimus on huomattavan ylimitoitettu. Smat Casualia hienompia vaatteita en laittaisi, en edes ylioppilasjuhliin.
Jos olisin alapeukuttajan lapsi, saattaisin "unohtaa" mainita äidilleni, että vanhemmatkin ovat tervetulleita kevätjuhlaan.
Ei keltainen huomiotakkikaan ole etiketin mukaista pukeutumista koulun juhliin, mutta rikkoo kuitenkin pukukoodia vähemmän kuin juhlavaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäläistä ja junttia olla kunnioittamatta juhlaa. Pukeutuminen on viesti.
Ei tarvi mennä kuin etelänaapuriin niin huomaa, että jo pikkupojilla ovat puvut juhlissa. Virossa on kysyntää niille. Saksalainen C&A myy nettikaupassaan pukuja pikkupojillekin edullisesti. On siellä pikkutakkeja ja housuja myös suuremmille pojille ja miehille.
Itä-Euroopan maissa panostetaan edes jonkin verran pukeutumiseen vaikka tulotaso on pienempi! Vaatteita on ihmisillä vähemmän, mutta ne valitaan tarkemmin ja niistä pidetään huolta!
Yhyy, miksei kaikilla ole rahaa pistettäväksi juhlavaatteisiin... Ehkä ne joutuu käyttämään rahansa ruokaan ja vuokraan. Olisikohan nämä kuitenkin lapsille tärkeämmät elämän edellytykset kuin juhlavaate.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kevätjuhlat ei ole mikään pukutilaisuus todellakaan. Ei meillä koskaan opettajatkaan olleet puku päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäläistä ja junttia olla kunnioittamatta juhlaa. Pukeutuminen on viesti.
Ei tarvi mennä kuin etelänaapuriin niin huomaa, että jo pikkupojilla ovat puvut juhlissa. Virossa on kysyntää niille. Saksalainen C&A myy nettikaupassaan pukuja pikkupojillekin edullisesti. On siellä pikkutakkeja ja housuja myös suuremmille pojille ja miehille.Itä-Euroopan maissa panostetaan edes jonkin verran pukeutumiseen vaikka tulotaso on pienempi! Vaatteita on ihmisillä vähemmän, mutta ne valitaan tarkemmin ja niistä pidetään huolta!
Niin, siellä on erilainen kulttuuri. Suomessa kannattaa toimia suomalaisen kulttuurin mukaan ja Itä-Euroopassa kyseisen maan kulttuurin mukaan, ellei halua erottua joukosta. (Jos ei haittaa erottua joukosta niin sitten toki tekee mitä tahtoo.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin alapeukuttajan lapsi, saattaisin "unohtaa" mainita äidilleni, että vanhemmatkin ovat tervetulleita kevätjuhlaan.
Ei keltainen huomiotakkikaan ole etiketin mukaista pukeutumista koulun juhliin, mutta rikkoo kuitenkin pukukoodia vähemmän kuin juhlavaatteet.
Alapeukkua, alapeukkua. Näen sieluni silmin palstamamman koulun juhlissa kireässä ja kiiltävässä lurex-mekossa, puoli selkää ja rintaa paljaana, ja hameen halkio auki vesirajaan asti. Komeuden kruunavat kilo markettikoruja ja parfyymipilvi, joka aiheuttaa muille juhlijoille astmakohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan tämä pukeutumisen alasajo alkoi? Vanhempani kävivät 70-80-luvulla kouluni juhlissa ja siististi pukeutuneena. Itse olen käynyt lapsen koulun juhlissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien ja osa vanhemmista tuntuu jääneen ikuiseen teini-ikään.
Mikä alasajo? Jo minun lapsuudessani 80-luvulla oli ihan normaalia, että iskä tuli paikalle farkuissa ja kauluspaidassa. Ei kevätjuhlat mikään muodollinen iltapukutilaisuus ole. Etenkään, jos puhutaan peruskoulun kevätjuhlista. Lakkiaiset sitten astetta juhlavammat, mutta aika rento tilaisuus sekin on. Kannattaa tiedostaa, että elämä ei ole enää samanlaista kuin 70-luvulla, jolloin pankkilainaakin haettiin kraka kaulassa ja suurin piirtein niiamalla ovella.
Eikä minun aikaani 80 luvulla oppilailla ollut hienoja vaatteita. Riitti kun vaatteet olivat
Koulutaipaleeni aloitin 1984. Suurimmalla osalla oli kyllä juhlavaatteet päättäjäisissä. Ei iltapukua, mutta tytöillä nätti mekko ja pojilla kauluspaita ja siistit farkut tai jopa suorat housut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen duunarimies, joka inhoaa vetää ylleen pukua ja kiristävää kravattia.
Tänään oli yläkoulun kevätjuhla, johon ysiluokkalaisten vanhemmat oli kutsuttu ja oppilaita ohjeistettu juhlavaan pukeutumiseen.
Niinpä itsekin vedin aamulla sen puvun päälleni, kiristin kravatin ja mustat pukukengät solmin jalkaan. Vaikka ahdistikin.
En kieriskele rahoissa, puku on 15 vuotta sitten ostettu, kauluspaita ja kravatti sentään päivitetty matkan varrella.
Kun koulun puolesta oppilaille opetetaan hyviä tapoja, etikettiä ja juhlatilaisuuksiin sopivaa pukeutumista, en voi kuvitella, että sitten itse osoittaisin oman mukavuudenhaluni vuoksi omille lapsilleni, että millään ei ole mitään väliä ja oma napa on aina tärkein ja jos huvittaa, niin voit marssia juhlaan missä hyvänsä vapaa-ajan rytkyissä.
Ei. Ei tietenkään. Kasvattajana joutuu joskus itsekin uhrautumaan ja näyttämään esimerkkiä,
Olet todella hyvä kirjoittamaan. En löytänyt yhtään kirjoitusvirhettä. Todella hyvää suomen kieltä. Oletko käynyt myös lukion ja yliopiston? Luet paljon?
Vierailija kirjoitti:
Ei kevätjuhla nyt mikään pukujuhla ole, mutta toki siistit ja vähän paremmat vaatteet olisi syytä laittaa päälle kotiverkkareiden sijaan. Minuakin vähän häiritsee, jos ihan rikkinäisissä, likaisissa tai nuhjaantuneissa vetimissä ollaan paikalla. Ajattelen, että pukeutumisella kunnioitetaan paitsi juhlan tarkoitusta, myös opetetaan omaa lasta ja näytetään mallia siitä, että tilaisuuksiin laitetaan päälle jotain muuta kuin likaiset lenkkarit ja huppari. Ei mikään ihme, jos nykyään häihin ja hautajaisiinkin ilmestytään missä tahansa rytkyissä, kun kotoa ei ole saatu mallia minkäänlaiseen pukeutumiseen.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan tämä pukeutumisen alasajo alkoi? Vanhempani kävivät 70-80-luvulla kouluni juhlissa ja siististi pukeutuneena. Itse olen käynyt lapsen koulun juhlissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien ja osa vanhemmista tuntuu jääneen ikuiseen teini-ikään.
Mikä alasajo? Jo minun lapsuudessani 80-luvulla oli ihan normaalia, että iskä tuli paikalle farkuissa ja kauluspaidassa. Ei kevätjuhlat mikään muodollinen iltapukutilaisuus ole. Etenkään, jos puhutaan peruskoulun kevätjuhlista. Lakkiaiset sitten astetta juhlavammat, mutta aika rento tilaisuus sekin on. Kannattaa tiedostaa, että elämä ei ole enää samanlaista kuin 70-luvulla, jolloin pankkilainaakin haettiin kraka kaulassa ja suurin piirtein niiamalla ovella.
Eikä minun aikaani 80 luvulla oppilailla
"Suurimmalla osalla oli 80-luvulla juhlavaatteet". Niin juuri suurimmalla osalla, niin kuin nytkin. Omasta kouluajastani muistan että vasta ylioppilasjuhlissa oli puvut. Esim ripille pojat meni suorat housut ja kauluspaita tyylillä. Nykyää pukua käyttävät myös peruskoululaiset.
Silti jotkut vähemmän varakkaasta perheestä olevat osaavat pukeutua tilanteeseen sopivasti. Kaikki eivät käytä vähävaraisuutta tekosyynä ollakseen rähjäinen.