Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
321/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne. 

Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.

Juhlavaatteita käytetään harvoin, luulisi jokaisen kaapista jotain juhlavampaa löytyvän. Vai ollaanko koko elämä oltu köyhiä,työttömiä sossun asiakkaita. Jos näin niin ei kai juhliakaan ole, ei kai kukaan köyhä lapsia hanki,lapsia jonka elämän muut kustantaa. Ei häitä,ei kukaan köyhää halua. 

Itse olen ollut juhlissa viimeksi 8 vuotta sitten. Silloin ostamani mekko ei todellakaan enää mahdu päälle. 

t. eri

Vierailija
322/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä tyrmistyin, kun lapsen luokkakaveri oli kauhtuneessa mainoshupparissa ja risoissa verkkareissa kevätjuhlassa. Jos ei ole varaa juhlavampaan, niin voisko ne vaatteet edes olla puhtaat? Suihkun kautta kemuihin?  Omat lapset oli farkuissa ja kauluspaidassa. Sekin suretti, kun pari kutosluokkalaista tyttöä oli juuri vesirajan peittävässä mekossa. Mautonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on nykyään köyhiä. Työttömyys, sosiaaliturvan heikennykset, jne, jne. 

Suomalaisilla on varaa lähinnä Temu-vaatteisiin. Tottakai se näkyy ulospäin ostaako ruokaa lapselle vai juhlavaatteet lapsen juhlaan.

Juhlavaatteita käytetään harvoin, luulisi jokaisen kaapista jotain juhlavampaa löytyvän. Vai ollaanko koko elämä oltu köyhiä,työttömiä sossun asiakkaita. Jos näin niin ei kai juhliakaan ole, ei kai kukaan köyhä lapsia hanki,lapsia jonka elämän muut kustantaa. Ei häitä,ei kukaan köyhää halua. 

Mistäs puskasta sinä heräsit, kun tuli ihan uutena tietona, että Suomessa 24% lapsista elää vähävaraisessa perheessä?

Vierailija
324/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennenvanhaan oli tärkeää millaisen kuvan annoit sitten itsestä ja panostettiin sitten pukeutumiseen.

On se vieläkin tärkeää. Mutta kevätjuhlat ei nyt vain ole se tilaisuus, jossa vanhemmat esittelevät itseään. Ne on ihan toiset tilaisuudet, joissa mennään tekemään vaikutus ja myydään itseä vaatteilla. 

Kevätjuhla on juhla ja sinne pukeudutaan astetta juhlavammin. Vaatteilla ei ole tarkoitus tehdä vaikutusta tai myydä itseä. Kommentistasi huomaa kuinka pihalla olet. Pukeutumisen vähätteleminen on sivistymätöntä. Siisti ja tyylikäs pukeutuminen ei ole rahasta kiinni.

Legginssit, verkkarit ja muut rönttövaatteet eivät kuulu juhlatilaisuuksiin, eikä suoraan sanoen työpaikoillekaan, jos kyseessä ei ole fyysinen työ. Tosin itse silti pukisin siltikin siistit mukavat vaatteet.

Vierailija
325/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennenvanhaan oli tärkeää millaisen kuvan annoit sitten itsestä ja panostettiin sitten pukeutumiseen.

On se vieläkin tärkeää. Mutta kevätjuhlat ei nyt vain ole se tilaisuus, jossa vanhemmat esittelevät itseään. Ne on ihan toiset tilaisuudet, joissa mennään tekemään vaikutus ja myydään itseä vaatteilla. 

Kevätjuhla on juhla ja sinne pukeudutaan astetta juhlavammin. Vaatteilla ei ole tarkoitus tehdä vaikutusta tai myydä itseä. Kommentistasi huomaa kuinka pihalla olet. Pukeutumisen vähätteleminen on sivistymätöntä. Siisti ja tyylikäs pukeutuminen ei ole rahasta kiinni.

Legginssit, verkkarit ja muut rönttövaatteet eivät kuulu juhlatilaisuuksiin, eikä suoraan sanoen työpaikoillekaan, jos kyseessä ei ole fyysinen työ. Tosin itse silti pukisin siltikin siistit mukavat vaatteet.

Sulla junnaa levy pahasti paikallaan. Edelleenkään se et ole sinä, joka päättää, mikä on sopivaa ja mikä ei. Kyllä ne koulun toimesta heittävät pihalle, jos kokevat, ettei asu aidosti sovi tilaisuuteen. Niin kauan kuin ei heitetä pihalle, asu on ok eikä sinun ulinasi sitä muuta miksikään. 

Vierailija
326/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tokaluokkalaisen todistuksenjaossa oli kyllä tytöillä mekot, mutta pojilla hupparit yms arkivaatteet kaikilla muilla paitsi omalla ja eräällä toisella akateemisen perheen pojalla. Eikö muut halua opettaa pukeutumisetikettiä lapsilleen? Meillä ollut jo vauvasta saakka pojilla juhlavaatteet arjesta poikkeavissa tilaisuuksissa.

Vierailija
327/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle, lapsikulta, ole opetettu ikinä, että juhlia on hyvin monenlaisia? Pelkästään sana juhla ei vielä kerro, millainen tilaisuus on kyseessä. Onhan siinä aika iso ero, onko kyseessä Linnan juhlat vai vaikkapa lapsen 3v synttärijuhlat. Vai menetkö sä sinnekin iltapuku päällä pönöttömään, kun tilaisuuden nimessä on sana JUHLA :D

Vierailija
328/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tokaluokkalaisen todistuksenjaossa oli kyllä tytöillä mekot, mutta pojilla hupparit yms arkivaatteet kaikilla muilla paitsi omalla ja eräällä toisella akateemisen perheen pojalla. Eikö muut halua opettaa pukeutumisetikettiä lapsilleen? Meillä ollut jo vauvasta saakka pojilla juhlavaatteet arjesta poikkeavissa tilaisuuksissa.

Nyt menee jo av-mittarillakin pahasti miinukselle. Tsemppaa edes vähän ennen kuin nolaat itseäsi enempää kyhäelmilläsi. 

Vierailija
329/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta työnantaja ei anna muuta työasua kuin rönttövaatteet. En mä rupea ruohonleikkuria ajamaan puku päällä, vaikka se sinua miten harmittaisi. 

Vierailija
330/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen duunarimies, joka inhoaa vetää ylleen pukua ja kiristävää kravattia. 

Tänään oli yläkoulun kevätjuhla, johon ysiluokkalaisten vanhemmat oli kutsuttu ja oppilaita ohjeistettu juhlavaan pukeutumiseen. 

Niinpä itsekin vedin aamulla sen puvun päälleni, kiristin kravatin ja mustat pukukengät solmin jalkaan. Vaikka ahdistikin. 

En kieriskele rahoissa, puku on 15 vuotta sitten ostettu, kauluspaita ja kravatti sentään päivitetty matkan varrella. 

Kun koulun puolesta oppilaille opetetaan hyviä tapoja, etikettiä ja juhlatilaisuuksiin sopivaa pukeutumista, en voi kuvitella, että sitten itse osoittaisin oman mukavuudenhaluni vuoksi omille lapsilleni, että millään ei ole mitään väliä ja oma napa on aina tärkein ja jos huvittaa, niin voit marssia juhlaan missä hyvänsä vapaa-ajan rytkyissä.

Ei. Ei tietenkään. Kasvattajana joutuu joskus itsekin uhrautumaan ja näyttämään esimerkkiä, vaikka ei yhtään huvittaisi. 

Jos tilaisuus on juhla, eikä joku festari tai rytöperän vpk:n illanvietto, sinne pukeudutaan juhlavasti. Ja se tarkoittaa siistejä ja puhtaita juhlavia vaatteita, joiden hankkiminen ei ole duunariperheessäkään ylivoimaista, jos halua on. Asennevammaiset ovat asia erikseen. He kuvittelevat, etteivät nämäkään säännöt koske heitä - ja pahimmillaan siirtävät tätä asennetta eteenpäin lapsilleen.

Vierailija
331/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee jo av-mittarillakin pahasti miinukselle. Tsemppaa edes vähän ennen kuin nolaat itseäsi enempää kyhäelmilläsi. 

Taitaa kulkea omat lapsesi verkkareissa ja hupparissa niin juhlissa kuin arjessa.

Vierailija
332/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Ei ole asetettu pukukoodia!

Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....

-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Hohhoijaa. Siis todellinen elämänkoululainen. Ja tämä ei ollut kehu. -Eri

Vierailija
333/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa vähä-älyiset elitistit. Voin kertoa, että ei sieltä kaapista todellakaan välttämättä löydy mitään juhlavaa, joka olisi oikean mallista ja soveliasta. Vuosia vanhoja rytkyjä. 

Ja ei ihmisillä ole laittaa välttämättä rahaa ostaa niitä juhlavaatteita. Ja suoraan sanottuna ei varmaan edes kiinnosta, jos asiat on muuten elämässä huonosti. 

Eikö ne ryysyissä kulkevat köyhät olleet tämän hallituksen tarkoitus. Tulee rikkaille parempi mieli, kun on nätit vaatteet ja haisee hyvälle. 

Vierailija
334/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli yläkoulun kevätjuhla, johon ysiluokkalaisten vanhemmat oli kutsuttu ja oppilaita ohjeistettu juhlavaan pukeutumiseen. 

Niinpä itsekin vedin aamulla sen puvun päälleni, kiristin kravatin ja mustat pukukengät solmin jalkaan. Vaikka ahdistikin. 

En kieriskele rahoissa, puku on 15 vuotta sitten ostettu, kauluspaita ja kravatti sentään päivitetty matkan varrella. 

Kun koulun puolesta oppilaille opetetaan hyviä tapoja, etikettiä ja juhlatilaisuuksiin sopivaa pukeutumista, en voi kuvitella, että sitten itse osoittaisin oman mukavuudenhaluni vuoksi omille lapsilleni, että millään ei ole mitään väliä ja oma napa on aina tärkein ja jos huvittaa, niin voit marssia juhlaan missä hyvänsä vapaa-ajan rytkyissä.

Ei. Ei tietenkään. Kasvattajana joutuu joskus itsekin uhrautumaan ja näyttämään esimerkkiä,

Niin, teillä oli erikseen ohjeistettu juhlavampaan pukeutumiseen. Se on eri tilanne kuin peruskevätnäytös, jossa ei ole erillistä pukuohjeistusta. Totta kai peruskoulun päättävien juhla on juhlavampi kuin pikkukoululaisten satunäytelmän katselutilaisuus, jonka lopuksi lauletaan Suvivirsi. Ei se sana juhla vielä tarkoita, että pitää pukeutua erityisen juhlavasti. Vasta juhlan luonne kertoo, miten pukeudutaan. Etiketti on sitä, että ymmärtää juhlien olevan eri luontoisia eikä tao päätä seinään laittamalla aina sen iänikuisen puvun, vaikka muilla on rennompi asu. 

Vierailija
335/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kulkea omat lapsesi verkkareissa ja hupparissa niin juhlissa kuin arjessa.

Niin taitaa. Muuten ei olisi tarvetta kehitellä tuollaista noloa satua akateemisuudesta. Kaikki kun huomaavat ilman erillistä korostamistakin, millaisesta perheestä oikeasti on kyse. 

Vierailija
336/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs puskasta sinä heräsit, kun tuli ihan uutena tietona, että Suomessa 24% lapsista elää vähävaraisessa perheessä?

Uskaltaisin väittää, että.ei ole kyse ainoastaan varallisuudesta, vaan myös ihan tapojen puutteesta. 

Vierailija
337/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei tietenkään. Kasvattajana joutuu joskus itsekin uhrautumaan ja näyttämään esimerkkiä,

Hyvin sanottu! 👍

Vierailija
338/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisin väittää, että.ei ole kyse ainoastaan varall

Sekö on mielestäsi hyvin tapojen mukaista, että kommentoidaan muiden vaatteita vauvapalstalla? Minulle on opetettu ihan toisenlaiset käytöstavat. Esimerkiksi se, että kunnioitetaan muita ihmisiä eikä kuvitella, että se oma mielipide on ainut oikea. 

Vierailija
339/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legginssit, verkkarit ja muut rönttövaatteet eivät kuulu juhlatilaisuuksiin, eikä suoraan sanoen työpaikoillekaan, jos kyseessä ei ole fyysinen työ. Tosin itse s

Oletko ikinä kuullut tilannetajusta?

Vierailija
340/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hävetti, kun isäni tuli aina koulun juhliin tummassa puvussa kraka kaulassa. Erottui lievästi sanottuna joukosta, kun kaikilla muilla oli farkkuja, kauluspaitaa jne. Edes opettajista kenelläkään ei ollut pukua. Se oli teinistä noloa, kun isä oli niin silmiinpistävästi ylipukeutunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi