Lapsi jäi IIS:lle siivoojaksi eikä hakemut korkeakouluun?
Olisin toivonut lapselleni opintoja lukiossa ja yliopistossa sekä parempituloista työtä mutta kävi ilmeisesti kapinoidakseen ammattikoulun. Ja nyt vaan siivoaa Prismaa ja muita kiinteistöjä. Eikä aio hakea parempaa. Töissä kaikkien muiden lapset hakeutuivat aiemmin korkeakouluihin ja valmistuvat nyt. Todella ahdistavaa kun ei voi näihin keskusteluihin osallistua vaan joudun välttelemään niitä. Katsovat aina vaan oudosti jos sanon jääneen siivoojaksi. Vastaus on vaan ai jaa. Olen siis korkeakoulutettu kuten myös kaikki työkaverini.
Kommentit (61)
Työllä ei ole mitään merkitystä. Ei siivoojien eikä maistereiden. Ainoa merkityksellinen teko on syöminen, ja senkin kohdalla kannattaa miettiä, että tämä on se viimeinen takertuma, josta en ole uskaltanut luopua.
Siivous on ihan hyvää ja tärkeää työtä. Yleensä sitä saa tehdä rauhassa, eikä tarvitse työkaverien kanssa olla paljon tekemisissä, jos ei halua. Voi vaikka laittaa kuulokkeet korviin ja opiskella kieli tai jotain työn ohessa.
Sosiaalinen säätykierto väärään suuntaan. Yleensä lapset kohoavat korkeammalle kuin vanhempansa. Ei toki aina: täällä on lääkäreiden ja juristien tyttäriä rahahuoraamis- ja narkkikierteessä pitkin Hesaa.
ap. Tiedätkö osaako hän puhua, lukea ja laskea?
Itse aloin opiskella kolmekymppisenä.
Hän voi edetä esimiestehtäviin toisin kuin sinä, akateeminen rivityöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan hänen oma ratkaisunsa. Opiskella ehtii myöhemminkin, mikäli halu siihen herää.
Se "myöhemmin" ei tavoitteettomilla vätyksillä tule koskaan.
Ymmärrän, monet vanhemmat häpeää jälkikasvuaan.
Mikä firma on IIS?
Ettei vaan ois ISS?
Akateemisten on usein vaikea hahmottaa asioita ja oikeinkirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinto ei mitenkään takaa työpaikkaa akateemiselta alalta nykypäivänä, vähän tietysti tutkinnosta riippuen. Itse kävin ensin yliopiston ja päädyin sitten kuitenkin siivoamaan. Ei tämä hassumpaa ole.
Pistät oman ainoan elämäsi ajat pikkurahalla siivoiluun?
No, ehkä et halua kehittyä missään muussa kuin siivoilussa. Kehityt siinä sitten. Keksin työttömänä paljon parempaa tekemistä ja siivoilusta ei jää voittoa sen vertaa että voisi ajatella kannattavaksi. Menetät päivästä ison määrän tunteja ja saat ostettua niilä rahoilla vain jotain roskaa. Säästäminen ei ole mitenkään helppoa. Saa säästää kymmeniä vuosia ja sitten olet vanha...
Siivoilu ja suurin osa töistä ei ole kannattavaa. Itse henk.koht olisin syömättäkin viikon kuin menisin siivoilemaan tai alistuisin orjatyön kaltaisiin diileihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulututkinto ei mitenkään takaa työpaikkaa akateemiselta alalta nykypäivänä, vähän tietysti tutkinnosta riippuen. Itse kävin ensin yliopiston ja päädyin sitten kuitenkin siivoamaan. Ei tämä hassumpaa ole.
No, ehkä et halua kehittyä missään muussa kuin siivoilussa. Kehityt siinä sitten. Keksin työttömänä paljon parempaa tekemistä ja siivoilusta ei jää voittoa sen vertaa että voisi ajatella kannattavaksi. Menetät päivästä ison määrän tunteja ja saat ostettua niilä rahoilla vain jotain roskaa. Säästäminen ei ole mitenkään helppoa. Saa säästää kymmeniä vuosia ja sitten olet vanha...
Siivoilu ja suurin osa töistä ei ole kannattavaa. Itse henk.koht olisin syömättäkin viikon kuin menisin siivoilemaan tai alistuisin orjatyön kaltaisiin diileihin.
Pidät itseäsi aivan liian tärkeänä. Siivoushan on sitäpaitsi hyvää liikuntaa ja saa moikkailla ihmisiä samalla ja jutellakin. Helppo saada osa-aikaistakin, jos ei halua ihan 40 tuntia liikuntaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaankaan tarvitse yhteiskunnan tukia myöskään sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi köyhät valittaa tosta ettei saa säästöön. Mä itse tein juuri niin, että siivosin muutaman vuoden, päälle tonni säästöön joka kuu, ja sitten treidaamalla suurempi omaisuus, ja nyt olen jo omakustanteisella varhaiseläkkeellä. Toisin kuin kelan köyhä, niin mä teen halutessani pari tonnia tosta vaan, ja lähen vaikka reissuun koska tahansa. Kyllä kannatti siivota.
Isompi häpeä olisi jos lapsi olisi työtön. Ole ylpeä lapsestasi kun kuitenkin työ kiinnostaa ammatista riippumatta.
Siivoojina on paljon lukion käyneitä ylioppilaita, maistereita ja jopa tohtoreita. Joten ei se koulun käyminen paljoa auta.
Jos olet maisteri tai tohtori niin on parempi, että CV:ssä on työkokemuksena siivooja kuin että CV on täysin tyhjää täynnä.
Monet korkeakoulutetut ovat nyt työttömänä ja heidän velvollisuus on mennä kotisiivoojaksi, kassalle tai henkilökohtaisesti avustajaksi. Ihan järkevää skipata tuo turha opiskeluvaihe ja siirtyä heti töihin. Sivistää voi itseään sitten vapaa-ajalla.
Hölmöä se on opiskella. Teet täyspäiväsenä kuusi vuotta opintoja ilman tuloja, ja sitten päädyt tappelemaan töiden saannista muiden kilpailijoiden kanssa. Kun taas pari vuotta siivoushommaa painamalla saa hyvän pesämunan, jonka avulla aloittaa treidaus, ja kymmenen vuoden päästä pääsee vetäytymään eläkkeellä. Varsinkin verrattuna opiskelijaan, joka on vuosia myöhässä tienaamisessa työosaamisessa.