Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi jäi IIS:lle siivoojaksi eikä hakemut korkeakouluun?

Vierailija
31.05.2025 |

Olisin toivonut lapselleni opintoja lukiossa ja yliopistossa sekä parempituloista työtä mutta kävi ilmeisesti kapinoidakseen ammattikoulun. Ja nyt vaan siivoaa Prismaa ja muita kiinteistöjä. Eikä aio hakea parempaa. Töissä kaikkien muiden lapset hakeutuivat aiemmin korkeakouluihin ja valmistuvat nyt. Todella ahdistavaa kun ei voi näihin keskusteluihin osallistua vaan joudun välttelemään niitä. Katsovat aina vaan oudosti jos sanon jääneen siivoojaksi. Vastaus on vaan ai jaa. Olen siis korkeakoulutettu kuten myös kaikki työkaverini.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ISIS-siivooja

Siivoaa likaisten uskontojen harjoittajien pään pois.

Vierailija
42/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna se adoptoitavaksi.

Harvemmin täysi-ikäisiä adoptoidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulututkinto ei mitenkään takaa työpaikkaa akateemiselta alalta nykypäivänä, vähän tietysti tutkinnosta riippuen. Itse kävin ensin yliopiston ja päädyin sitten kuitenkin siivoamaan. Ei tämä hassumpaa ole.

Pistät oman ainoan elämäsi ajat pikkurahalla siivoiluun?

No, ehkä et halua kehittyä missään muussa kuin siivoilussa. Kehityt siinä sitten. Keksin työttömänä paljon parempaa tekemistä ja siivoilusta ei jää voittoa sen vertaa että voisi ajatella kannattavaksi. Menetät päivästä ison määrän tunteja ja saat ostettua niilä rahoilla vain jotain roskaa. Säästäminen ei ole mitenkään helppoa. Saa säästää kymmeniä vuosia ja sitten olet vanha...

Siivoilu ja suurin osa töistä ei ole kannattavaa. Itse henk.koht olisin syömättäkin viikon kuin menisin siivoilemaan tai alistuisin orjatyön kaltaisiin diileihin.

Miksi oletat ettei henkilöillä ole elämää töiden ulkopuolella? Kun tekee toistuvaa perusduunia niin vapaa-ajalla jaksaa tehdä asioita, toisin kuin henkisesti kuormittavien töiden jälkeen.

Vierailija
44/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi elättää itsensä, maksaa kulunsa ja asuu omillaan, ei ole nokan koputtamista. Jos kyse on protestista, on odotettavissa että se menee ohi. Painostus akateemisuuteen ei ole asiallista.

Vierailija
45/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna se adoptoitavaksi.

Harvemmin täysi-ikäisiä adoptoidaan.

Tämä on ihan totta. Lapsia adoptoidaan, ei täysi-ikäisiä.

Vierailija
46/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika siivoojan työssä on? Siinä näkee työnsä tuloksen. Itse aikoinaan kouluttauduin laitoshuoltajaksi ja opiskelin siivoojan työn ohella ylioppilaaksi. Elämäni parasta aikaa. 

Harmittaa vieläkin kun jätin laitoshuoltajan vakinaisen työn korkeamman koulutuksen vuoksi. Tuli vain pettymyksiä: mihinkään mihin halusin en voinut vaikuttaa, eikä työssä voinut toteuttaa itseään vaan muiden ennalta määriteltyihin raameihin sidottua työtä. Laudatur ylioppilas siis ja luulin

Siivousalalla voi hankkia työkokemusta ja toimia siivoustyön ohjaajana ja jatkokouluttautua samalla alalla. 

Työ on yhteiskunnallisesti hyvin tärkeää, mihin joutuisimme ilman siivoojien ammattikuntaa. 

Vierailija
47/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulututkinto ei mitenkään takaa työpaikkaa akateemiselta alalta nykypäivänä, vähän tietysti tutkinnosta riippuen. Itse kävin ensin yliopiston ja päädyin sitten kuitenkin siivoamaan. Ei tämä hassumpaa ole.

Meidänkin siivous-tiimissä kaksi akateemista, jotka eivät ole työllistyneet omalle alalleen. 

Vierailija
48/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous on ihan hyvää ja tärkeää työtä. Yleensä sitä saa tehdä rauhassa, eikä tarvitse            työkaverien kanssa olla paljon tekemisissä, jos ei halua. Voi vaikka laittaa kuulokkeet korviin ja opiskella kieli tai jotain työn ohessa.

Totta tämäkin, mutta joissakin kohteissa ei saa pitää kuulokkeita työn ohessa. 

Vierailija
49/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä et halua kehittyä missään muussa kuin siivoilussa. Kehityt siinä sitten. Keksin työttömänä paljon parempaa tekemistä ja siivoilusta ei jää voittoa sen vertaa että voisi ajatella kannattavaksi. Menetät päivästä ison määrän tunteja ja saat ostettua niilä rahoilla vain jotain roskaa. Säästäminen ei ole mitenkään helppoa. Saa säästää kymmeniä vuosia ja sitten olet vanha...

Siivoilu ja suurin osa töistä ei ole kannattavaa. Itse henk.koht olisin syömättäkin viikon kuin menisin siivoilemaan tai alistuisin orjatyön kaltaisiin diileihin.

Ilmankos täälläkin ketjuissa jotkut työttömät valittaa, ettei niitä työpaikkoja vain ole. Samaan aikaan sitten ollaan työttöminä mieluummin kuin töissä alalla, mikä työllistäisi. 

Vierailija
50/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Menetät päivästä ison määrän tunteja ja saat ostettua niilä rahoilla vain jotain roskaa. Säästäminen ei ole mitenkään helppoa."

Mutta työttömänä saat ostettua muuta kuin roskaa ja vielä säästettyäkin? 

Vierailija
51/61 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa mainittiin jo kuinka kun tekee perusduunia jaksaa töiden jälkeen tehdä muutakin toisin kuin henkisesti kuormittavissa töissä. Yritin lainata kirjoittajaa mutta se ei onnistunut, tuli toistuvasti vain muita tekstejä. 

Näin ollen oma kommenttini edellä mainitun kirjoittajan tekstiin: niin on. Itse luulin siis, että kouluttautumalla tulisi työ missä voisi vaikuttaa tärkeäksi kokemiini asioihin: tieteeseen, yhteiskuntaan. Mutta ei voinut: raamit kaulaan vaan ja henkistä rasitusta siitä kun ei voinutkaan vaikuttaa asioihin. Se väsyttää eri tavalla ja haitallisemmin kuin kevyt fyysinen kuormitus. 

Sen sijaan siivoojan työssä oppi kiinnittämään huomiota tiettyihin hyviksi koettuihin käytäntöihin jotka olivat omasta mielestäni hyviä. Samalla tulee päivittäinen liikunta ja välttää istumatyön ongelmat. Henkistä kuormitusta ei työstä tule. Vapaa-ajalla ehtii kehitellä ajatuksiaan ja miten kiinnostuksen kohteena oleviin asioihin voisi vaikuttaa. Toki joillakin on tavoitteena kehittää siivoojan työtä ja se on yhtä hyvä asia tietenkin. 

Vierailija
52/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta työttömänä saat ostettua muuta kuin roskaa ja vielä säästettyäkin? 

Työttömänä selviää nuudelipaketilla päivässä. Ei kulu energiaa mihinkään.

Ja kuukauden viimeisestä viikosta voi paastota kaksi viikkoa syömättä yhtään mitään, juoden mietoa sokerivettä.

Töiden jälkeen et jaksa tehdä mitään. Työttömänä sentään voi lukea kirjaa keskittyneesti. Töiden jälkeen sekään ei onnistu. Mikään ei onnistu töiden jälkeen.

Vierailija
53/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Minä opsikelin yliopistossa ja tosiatseiksi olen suorittanut vain maisterin tutkinnon. Nyt olen ollut viime ajat työtön ja saanut kuulla mm- vittuilua  että kannattiko opiskellla "väärää alaa" sielää yliopistolla, Tai eikö enää oikea työkelpaa ja luulenko nyt itsestäni liikoja kun olen oiekin maisteri niinkuin nuoremmsiat ikäluokista varmaan lähemmsä joka toinen. Joku on myös esittänyt, että jatkaisin opisntojani esimerkiksi opiskelemalla puhtaanalan perustutkinnon tai lähihoitajaksi. Ja jos erehdyn sanomaan, että en ole näistä opiskelupaikoista kiinnostunut saan kuulla vain, kuinka en arvosta koulutusta ja olen itsekäs paska, koska molemmilla aloilla tarvittasiin kipeästi korkeammin koulutettuja ja kantasuomalaisai huippuosaajia..... 

Vierailija
54/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse yhdestä vai kymmenestä välivuodesta 

Itselläni välivuosia kertyi lopulta viisi. Sain kylläkin töitä, eli duunarina toimin ja pohdin siinä samalla mitä tekisin.

Kun aloitin opinnot, niin sain jatkaa opintojen ohessa tutussa työpaikassa, samaan aikaan kun muiden oli vaikeaa löytää töitä opintojensa oheen. Valmistuin aikanaan ja aloin etsiä alani töitä. Työhaastattelussa mielenkiintoa herätti se, että olin ehtinyt työskennellä jo vuosia, vaikkakin toisella alalla.

Työllistyin uudelle alallani, ja sanoisin menneen ihan hyvin, vaikka tein asiat "myöhässä".

Vierailija
55/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Minä opsikelin yliopistossa ja tosiatseiksi olen suorittanut vain maisterin tutkinnon. Nyt olen ollut viime ajat työtön ja saanut kuulla mm- vittuilua  että kannattiko opiskellla "väärää alaa" sielää yliopistolla, Tai eikö enää oikea työkelpaa ja luulenko nyt itsestäni liikoja kun olen oiekin maisteri niinkuin nuoremmsiat ikäluokista varmaan lähemmsä joka toinen. Joku on myös esittänyt, että jatkaisin opisntojani esimerkiksi opiskelemalla puhtaanalan perustutkinnon tai lähihoitajaksi. Ja jos erehdyn sanomaan, että en ole näistä opiskelupaikoista kiinnostunut saan kuulla vain, kuinka en arvosta koulutusta ja olen itsekäs paska, koska molemmilla aloilla tarvittasiin kipeästi korkeammin koulutettuja ja kantasuomalaisai huippuosaajia..... 

Olet varmasti niitä, jotka palstalla kehuvat omaa akateemisuuttaan, ja painavat alaspäin duunareita sun muita mielestäsi alempiarvoisia, joten olet haukkusi ansainnut.

Vierailija
56/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin siivoaminenkin voi olla kutsumus. Hän varmaan tykkää olla siellä, ja on ainakin saanut työkokemusta. Helpommin sitä sitten työllistyy mahdollisten opintojen jälkeen, kun on pohjalla vähän työkokemusta.

Vierailija
57/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet varmasti niitä, jotka palstalla kehuvat omaa akateemisuuttaan, ja painavat alaspäin duunareita sun muita mielestäsi alempiarvoisia, joten olet haukkusi ansainnut."

Anteeksi mutta mikä saa sinut ajattelemaan noin? - En myönnä, että hakuuisin täällä ketään rehellistä työtä tekevää tai ketään muutakaan. - Mutta minusta on jotain hieman pielessä siinäkin, että jos on opiskellut useamman vuoden -jonka maisteri opinnot useimmilla kestää- niin ei saisi tovoa ja pyrkiä saamaan ensi-sijaisesti "oman alan" töitä ilman huomauttelua, että kuinak opiskeli "väärää alaa" tai kuinka on itsekäs, jos ei ihan hirvesäti nappaa opisntojen jälkeen hakeutua siivous ja puhtaanpitoalalle. jossa opinnoista on loppuviimein aika vähän apua  tuskin erityistä haittaakaan mutta silti.

Tai kuinka kehotetaan että pitäisi seuraavaksi jatkaa opintoja kouluttautumalla lähihoitajaksi tai puhtaanpitolalaa jotka ovat arvokkaita ja tärkeitä sektoreita mutta ei perinteisesti niitä, joile uskotaan jatkettavan sen jälkeen kun on suorittanut korkeakoulu tai yliopisto- tutkinnon;

Ja kuinka säännöllsien epäsäännöllsiesti julksiuuteen nostetaan esille, kuinka Suomi tarvitisi enemään korkeakoulutettuja.... Siis ketä varten, jos "jo" valmistuneillakin on haastetta saada työpaikka, jossa vosiivat hyötyä osaamispotentiaalistaan?  

Vierailija
58/61 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä säälittävä olet eikä tyttäresi. Voi olla, että vuosikymmenen siivoamisen jälkeen löytyy opiskeluhaluja.

Sukupuolta ei mainittu ja aloitus on muutenkin selkeä provo.

Vierailija
59/61 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous voisi olla ihan ok hommaa, mutta kamalalla tahdilla ja matalalla palkalla pitää tehdä ihan luonnottoman nopeasti ja mahdottomaan tahtiin hommia. Marketin invavessan pesu ei ole mahdollista viidessä minuutissa. 

Se on ihan itsepetosta jos pitäisi siinä ajassa pestä vessa. Miksi edes vaivautuu menemään vessaan. Vie vähintään puoli tuntia nopeasti ja mutta viisi minuuttia on sellainen että ei kerkeä välineitä kaivaa tai etsiä työkalujakaan. 

Jotain realismia siihen aikatauluun, niin sitten voidaan puhua että työt maittaa. 

Pahimmillaan yksi vessa voi viedä kaksikin tuntia jos haluaa oikeasti puhdasta. mutta viisi minuuttia tarkottaa työnantajalle että saa tinkiä vielä 10 minuuttia lisää. Loput ajasta lähtee sitten omasta ruokatunnista ja tauoista pois.... 

Älkää alistuko huonoihin töihin.

Vierailija
60/61 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous voisi olla ihan ok hommaa, mutta kamalalla tahdilla ja matalalla palkalla pitää tehdä ihan luonnottoman nopeasti ja mahdottomaan tahtiin hommia. Marketin invavessan pesu ei ole mahdollista viidessä minuutissa. 

Se on ihan itsepetosta jos pitäisi siinä ajassa pestä vessa. Miksi edes vaivautuu menemään vessaan. Vie vähintään puoli tuntia nopeasti ja mutta viisi minuuttia on sellainen että ei kerkeä välineitä kaivaa tai etsiä työkalujakaan. 

Jotain realismia siihen aikatauluun, niin sitten voidaan puhua että työt maittaa. 

Pahimmillaan yksi vessa voi viedä kaksikin tuntia jos haluaa oikeasti puhdasta. mutta viisi minuuttia tarkottaa työnantajalle että saa tinkiä vielä 10 minuuttia lisää. Loput ajasta lähtee sitten omasta ruokatunnista ja tauoista pois.... 

Älkää alistuko huonoihin töihin.

Oven kahvat kerkeää pyyhkiä ja vessan kuurata tosi nopeasti sisältä. Viidessä minuutissa et kerkä lakaist lattiaa ja pestä vessaa ulkopuolelta.

Aikatauluongelmaa ei myöskään ratkaista sillä että laitetaan ahtaaseen vessaan neljä työntekijää. 

Et saa tunnin parin työstä mitenkään viittä minuuttia. Se on huijausta ja itsepetosta. 

Kuka ensinnäkään sellaista haluaa palkan?

Mieluummin työttömänä kuin tekee vähän jotain sinne tänne huolimattomasti. Mun suvussa oli sanonta että jos teet jotain, tee se hyvin tai et tee ollenkaan.