Onko sellaista uintityyliä kuin "kissa" koskaan ollut olemassa?
Itselläni on muistikuva että 2000-luvun alussa yksi uimakoulussa pakollisista uintityyleistä oli nimeltään kissa ja siinä potkittiin jaloilla kuten monissa muissakin tyyleissä mutta kauhomisen, soutamisen ja melomisen sijaan käsiä kierrettiin rinnan alla mikä esimerkiksi auttoi pitämään päätä paremmin veden pinnan yläpuolella. Ja vasta sitten kun oli opittu uimaan "kissaa" aloitettiin opettelemaan "koiraa".
Mutta sittemmin olen saanut monta kertaa kuulla että olen väärässä ja ettei koulujen uimatunneilla eikä uimakouluissa ole koskaan opetettu sen nimistä tyyliä eikä kukaan ole koskaan kuullut sellaisesta. Myöskään Googlesta ja ChatGPT:stä ei ole ollut apua, koska kun yrittää etsiä tieto "kissa" nimisestä uintityylistä niin saa pelkäästään hakutuloksen vastauksena että mikään tunnettu kissaeläin ei osaa eivätkä ne pidä vedestä.
Ja nyt ihmetyttää että mistä ihmeestä olen tuon "kissa" -tyylin oppinut vai onko kyseessä valemuisto?
Kommentit (75)
Muistan myös kissan ysäriltä. Ja olen opettanut omille lapsille sen. Oikeasti kissa ei kyllä noin ui. Vaan ui niinkuin koirakin, ainakin näin muistelen kun meidän kissa kerran putosi veteen. Eli kyllä ne uida osaa.
Synnyin vuonna 1985. Joten uimakoulut taisin käydä esim vuonna 1990. Lapsina kotona ihan ekana opittiin koiraa, se oli kätevä helppo toimiva pikkulasten ensimmäinen uintitekniikka. Uimakoulussa opetettiin "viralliset aikuisten oikeasti kätevät uimatekniikat", joten eipä sen jälkeen enää ole tullut koiraa käytettyä.
Mutta toki lapset ehdottelivat toisilleen muitakin uimatekniikoita, kaikenmaailman leikkejä ja hölmöyksiä ja hulluuksia ja turhuuksia. Yksi niistä oli kissa. Se oli melkein kuin koira. Mutta kämmeniä ja käsiä piti pitää "pyöreästi". Eli paljon raskaampi ja huonompi kuin koira, eli ihan turha uimatekniikka.
Ja sitten toki oli myös pappi. Eli kämmenet piti pitää "rukousasennossa" kiinni toisissaan ja käsiä piti pyörittää uidessa. Eli ihan katastrofiuintitekniikka. Nyt aikuisena paljon mieluummin vain potkin jaloilla kuin liikutan käsiä noin turhassa asennossa.
Kissauinti:
Ojenna kädet rinnakkain suoraksi eteen, koukista käsivarret päällekkäin vasemman kämmenen osoittaessa oikeata kyynärpäätä ja oikean vasenta, pyöritä käsiä toistensa ympäri eteenpäin.
Näin ainakin uitiin kissaa joskus 60/70-lukujen vaihteessa.
Nykyisin on tullut uimakouluihin paljon englanninkielisiä nimiä, esimerkiksi sammakko on breaststroke, kylkiuinti on sidestroke, koirauinti on dog paddle, perhonen on butterfly, myyräuinti on front crawl tai ja kroolaus on crawling, ja näiden lisäksi on vielä tullut kokonaan uusi uintityyli nimeltä sculling. Perustelevat nykyistä nimistöä kansainvälisellä standartisoimisella ja säännöillä, mutta pohdin että mahtaako nykyajan lapset ollenkaan oppia tyylien suomenkielisiä nimiä jos se vain on tarpeen.
Kissaa ei ole muuten ilmeisesti opetettu enää uimatunneilla ja -kouluissa 2010-luvulta lähtien. Meille sitä vielä opetettiin 2000-luvun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt 1979, olen uinut kissaa juuri tuolla tavalla. Luulen, että opimme toisilta lapsilta kesällä. Toinen opittu uimatyyli oli pappi. Pappia uitiin niin, että kädet laitettiin ristiin ja niitä ristittyjä käsiä pyöritettiin vimmatusti, vähän kuin höyrylaivan ratasta.
Sammakon ja koiran tunsivat kaikki. Merenneitoa uitiin niin, että jalat pidettiin yhdessä vauhtia potkaistaessa.
Sama meillä päin aikoinaan. Luulin, että pappiuinti oli porukan omakeksimä juttu, mutta aikuisiällä olen kuullut monen muunkin ikätoverin leikkineen samanlaisia uintityylejä paikkakunnasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kissauinti:
Ojenna kädet rinnakkain suoraksi eteen, koukista käsivarret päällekkäin vasemman kämmenen osoittaessa oikeata kyynärpäätä ja oikean vasenta, pyöritä käsiä toistensa ympäri eteenpäin.
Näin ainakin uitiin kissaa joskus 60/70-lukujen vaihteessa.
Kyllä! Kissauinti: kädet pyörivät kuin siipiratasalus. Ei siitä mitään hyötyä ole. Mutta kai se on joidenkin mielestä kivaa leikkiä.
Kyllä kissauinti oli 70-luvulla olemassa, vaikka koiraa yleensä uitiin ennen kuin opittiin sammakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on tullut uimakouluihin paljon englanninkielisiä nimiä, esimerkiksi sammakko on breaststroke, kylkiuinti on sidestroke, koirauinti on dog paddle, perhonen on butterfly, myyräuinti on front crawl tai ja kroolaus on crawling, ja näiden lisäksi on vielä tullut kokonaan uusi uintityyli nimeltä sculling. Perustelevat nykyistä nimistöä kansainvälisellä standartisoimisella ja säännöillä, mutta pohdin että mahtaako nykyajan lapset ollenkaan oppia tyylien suomenkielisiä nimiä jos se vain on tarpeen.
Kissaa ei ole muuten ilmeisesti opetettu enää uimatunneilla ja -kouluissa 2010-luvulta lähtien. Meille sitä vielä opetettiin 2000-luvun alusta.
Millaista on myyräuinti?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kissauinti oli 70-luvulla olemassa, vaikka koiraa yleensä uitiin ennen kuin opittiin sammakkoa.
Juurikin näin:) Tyyli sama, mutta eläin eri. Nimikkeet vaihtuu, mutta sammakossa uintityyli vaihtuu aivan toiseksi. Anteeksi, kissassa muuten pyöriteltiin käsiä:)
Tuttuja kaikki nuo. Lisäksi oli kenguru, joka ei ollut varsinainen uimatyyli vaan hypittiin vedessä koko ajan syvemmälle mennen, mikä oli sinänsä tyhmää äkkisyvän yllättäessä. Toinen joka tuli nyt mieleen oli nukenkaulus, oli siinä mentiin laiturin päähän ja potkaistiin selällään uiden itsensä veteen ja vedestä muodostui aalto, mikä oli tuo kaulus.
Oon uinu kissaa lapsena, en muista missä opin. Ei ole kovin tehokasta kun siinä ei kauhota. Pitäisköhän lomalla kokeilla jos kävisi uimassa niin kokeilisi uida kissaa.
Rupesi tekemään mieli uimaan tästä uintikeskustelusta. Toivottavasti viikonloppuna olisi lämmintä ja aurinkoista niin voisi mennä rannalle ja ostaa jäätelön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista on myyräuinti?
Myyräuinti on sellasta, että kädet kaivaa veden alla ja jalat polskii suorina ikään kuin myyrä kaivaisi tunnelia veteen.
Itse olen syntynyt -77.Kyllä me lapsena uitiin kissaa.Myös koiraa ja sammakkoa.
Itsekin 2000-luvun lapsena opin tuon kissan.
Mutta sammakko on kaikista paras. Ainoastaan sammakko tuntuu luonnolliselta