Onko sellaista uintityyliä kuin "kissa" koskaan ollut olemassa?
Itselläni on muistikuva että 2000-luvun alussa yksi uimakoulussa pakollisista uintityyleistä oli nimeltään kissa ja siinä potkittiin jaloilla kuten monissa muissakin tyyleissä mutta kauhomisen, soutamisen ja melomisen sijaan käsiä kierrettiin rinnan alla mikä esimerkiksi auttoi pitämään päätä paremmin veden pinnan yläpuolella. Ja vasta sitten kun oli opittu uimaan "kissaa" aloitettiin opettelemaan "koiraa".
Mutta sittemmin olen saanut monta kertaa kuulla että olen väärässä ja ettei koulujen uimatunneilla eikä uimakouluissa ole koskaan opetettu sen nimistä tyyliä eikä kukaan ole koskaan kuullut sellaisesta. Myöskään Googlesta ja ChatGPT:stä ei ole ollut apua, koska kun yrittää etsiä tieto "kissa" nimisestä uintityylistä niin saa pelkäästään hakutuloksen vastauksena että mikään tunnettu kissaeläin ei osaa eivätkä ne pidä vedestä.
Ja nyt ihmetyttää että mistä ihmeestä olen tuon "kissa" -tyylin oppinut vai onko kyseessä valemuisto?
Kommentit (75)
Kyllä minä muistan uineeni kissaa lapsena 80-luvulla.
Muistan että meillä oli vain sammakko ja koira.
Olen syntynyt 1992 ja uinut kissaa lapsena juuri kuvaamallasi tavalla.
Minäkin muistan uineeni kissaa, juuri noin kuin kuvasit. Se ei kyllä ollut kovin hyvä uintityyli, kamalan hankalaa eikä eteenpäin oikein päässyt. Mutta eihän uiminen olekaan kissojen juttu.
Kyllä mekin uitiin kissaa lapsena. En tosin tiedä, onko sitä uimakoulussa opetettu. Aika tehoton tapa uida
Kyllä, mutta taitaa olla kovin tehoton uintityyli, jäänyt unholaan nykylapsilla?
Uitiin kissaa, koiraa ja sammakkoa.
Missä uintityylissä käsillä soudetaan?
80-luvulla opin uimaan kissaa ennen kuin koiraa.
Äiti opetti kasarilla myös kissan, että hevosen.
Mä en missään muualla ole niihin törmännyt, niin aina luullut, että ovat äidin vitsejä olleet.
Kissaa uitiin kuten sanoit. Hevosta silleen kopsoteltiin menemään ja peppu nousi pintaan. en osaa selittää, enkä koskaan sitä oppinut uimaankaan. 😄
Kyllä on lapsena kissaa uitu, juuri noin käsiä pyöritellen. Luulin kyllä tähän asti että se oli leikkiä, eikä mikään uimakoulussa opetettava oikea tekniikka.
Väittääkö ChatGPT että kissat eivät osaa uida? Osaavathan ne, mutta ne inhoavat sitä.
Löytyi googlella maininta myös kissauinnista.
(jos linkki tällä kertaa ei katoa)
Vierailija kirjoitti:
Perhonen
Meillä kissan uiminen tarkoitti sitä, että käsillä kauhottiin poikittain eli siis pyöritettiin jossain rinnan alla tai vähän edessä. Käytännössä se oli huonoin uintityyli ja keksitty varmaan vitsinä koiran uimisen vastapariksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin rintauinnissa eli aikaisemmin ns. sammakossa.
Syntynyt 1979, olen uinut kissaa juuri tuolla tavalla. Luulen, että opimme toisilta lapsilta kesällä. Toinen opittu uimatyyli oli pappi. Pappia uitiin niin, että kädet laitettiin ristiin ja niitä ristittyjä käsiä pyöritettiin vimmatusti, vähän kuin höyrylaivan ratasta.
Sammakon ja koiran tunsivat kaikki. Merenneitoa uitiin niin, että jalat pidettiin yhdessä vauhtia potkaistaessa.
Jo 1960 luvulla uitiin käsipohjaa, koiraa, kissaa, sammakkoa, perhosta, kroolattiin, selkäuintia ja sukellettiin.
Ja vedessä oltiin vaikka hampaat kalisi kylmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin rintauinnissa eli aikaisemmin ns. sammakossa.
Miksi sitä sanotaan soutamiseksi? Ei ole yhtään samanlainen liike kuin soutaessa
70-luvulla nyt ainakin oli.
Uitiin kuten kuvasit.