Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JÄRKYTTÄVÄÄ huomata, millaisia TYHJÄTASKUJA useimmat ikäiseni ovat

Vierailija
30.05.2025 |

Miten on mahdollista, että vielä 50-vuotiaana ollaan tyhjätaskuja? Sitä en ymmärrä. Yli puolet odotettavissa olevasta elämästä on jo takana ja mitään taloudellista hyvää ei olla saatu aikaiseksi. Ja näitä riiittää! Itsellä useampi satatonnia rahaa käytettävissä, velkaa nolla euroa, oma auto, oma asunto. Lienenkö lottovoittaja?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pöpi pitää olla, että miettii muiden asioita? Keskity omiisi. 

Vierailija
82/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli miesystävä, joka oli eronnut vähän ennen 50-vuotispäivää ja painellut Karibialle pitämään baaria. Siellä teki tappiota joka ikinen päivä, koska oli oma paras asiakkaansa.

Joi vuodessa puolet uudesta uusimaalaisesta omakotitalosta ja palasi persaukisena ja asunnottomana kotimaahan. Hänen exänsä ei ryypännyt rahojaan vaan sijoitti ne uuteen asuntoon. Niin muuten itsekin tein erottuani.

Äijä jatkaa edelleen samalla tyylillä kupattuaan minua 18 kk. Nakkasin hänet pihalle kun hän jäi työttömäksi ja priorisoi edelleen juomisen ja röökin asumis- ja ruokamenojen edelle. Hän koki, että työttömällä on oikeus kiskoa 10 tölkkiä kaljaa ja aski röökiä päivässä, koska TUNTEET.

Tunneongelmat kannattaa hoitaa ihan lääketieteellisellä avulla eikä liuottamalla aivonsa paskaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas tässä 50+ tajunnut, että mitä hemmettiä minä säästän ja säästän. Riittää, että on velaton asunto ja sukanvarressa jonkin verran. Jos enemmän jää säästöön, niin hienoa, mutta mieluummin valitsen elämyksiä ja yhteisiä muistoja sekä pieniä luksushetkiä. En koe tarpeelliseksi vaurastua väkisin. Pari vanhaa kaveria on kuollut. Toinen kuoli syöpään ja toinen äkilliseen kohtaukseen. Lisäksi yhden työkaverin tilanne on fataali ja pidetään sormia ristissä, että palaa töihin kunnossa vielä.

Elämä on tässä ja nyt. Haluan tehdä mukavia asioita aikuistuneiden lasteni kanssa. Haluan viedä heidät syömään hyvin, viedä heidät Afrikkaan safarille tai mitä nyt kivana pidänkin. Elämämme on tässä ja nyt. Ei elämäänsä voi elää "sitku". Sitkua ei välttämättä koskaan tule. Käyn töissä, olen hoitanut viisaasti raha-asiani ja miksi tämän kaiken olen tehnyt. Sen takia, että on vielä enemmän säästössä ja kitkutan täällä kotona? Höpsis. Pidetään hauskaa, kun kerran on mahdollisuus. Minulle riittää tuo sijoitussalkku, jonka olen saanut kasattua. Ei se hirveän suuri ole, eikä sillä elämään pysty, mutta tuohan se turvaa. Säästöjä on reilut 100 000 Euroa. Ja asunto on hyvässä kunnossa, eikä velkaa penniäkään. Lisäksi vanhemmatkin on vielä hengissä ja sieltä tullee mojova perintö aikanaan. Siispä laitetaan miehen kanssa palkoista valtaosa menemään. Arki on halpaa, joten joka kuukausi jää sivuun "hauskoihin juttuihin" rahaa. Tienaamme nettona sen 5000 Euroa eli olemme keskipalkkaisia. Siitä 500 laitetaan säästöön, elämiseen menee maksimissaan 2500, joten joka kuukausi jää vähintään 2000 Euroa hauskarahaa. 

Vierailija
84/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy todeta, että ne tuntemani säästeliäät pihit eivät juurikaan ole poistuneet sieltä kotiympyröistä ja on ollut aika ykstoikkoista tylsää elämää. Ja nämä siis niitä, jotka ovat siitä pienehköstä palkastaan vaan säästelleet vuositolkulla. Toki jokainen elää, kuten itse haluaa, yksi elämä meillä vain on :) 

Sinulla on varmaan aika heikot aivot kun et pysty kuvittelemaan, että ihminen nauttisi pienistä ja kotoisista asioista, jotka ovat lähellä ja läsnä koko ajan. Rikas sisäinen elämä ja hyvä mielenterveys auttaa siinä paljon. Ja se, että keksii itselleen tekemistä, johon ei liity rahan kuluttaminen ja päihteet. Mä harrastan käsitöitä, elokuvia, lukemista, seurustelua ystäväpiirin kanssa, ruuanlaittoa, pihahommia (niin kerrostalossa kuin asunkin, mä oon meidän pihavastaava ja parvekepuutarhuri).

Ei tarvitse juosta maailman ympäri (kuten jotkut) vain huomatakseen, että itseä ei pääse pakoon. Voi kunnostaa oman pääkoppansa ja nauttia läsnäolosta.

Huvittaa turistit, jotka marisevat, että Barcelona ja Venetsia, Karibia ja Goa on pilattu turismilla :D No, mä en niitä pilaa ja näen ne telkustakin. Mä viihdyn kotona ja lähistöllä ja tässä on esim. upeat lenkkimaastot minuutti kotipihasta, vaikka asun yhdessä Suomen tiheimmin asutuista paikoista.

Vierailija
85/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massit käytetty 2000-luvun lihavina vuosina autorahoituksen kuukausieriin, isoihin alumiinivanteisiin, tatskoihin ja kaljaan. 

Lisäksi autoja ajettu puoli tusinaa rusinaksi eikä vakuutus korvannut rattijuopumuksen takia.

Amispellen La Dolce Vita.

Eli sun ongelma on juominen ja velaksi eläminen, ja useinhan nämä esiintyvät yhdessä. Ongelman alkusyy on olematon impulssikontrolli ja kyvyttömyys tarvetyydytyksen siirtoon (joka mahdollistaa esim. talouden suunnittelemisen ja etukäteissäästämisen). Nämä taidot opitaan varhaislapsuuden ja murrosiän välisenä aikana, tai sitten jäävät oppimatta.

Vierailija
86/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat sun ikäiset on kyllä jo maksaneet asuntolainansa pois ja tienaavat ihan kohtuullisesti. Jos sun tuttavapiirissäsi ei näin ole, se kertoo jotain sinustakin.

Ehkä asut muuttotappiokunnassa, olet matalasti koulutettu ja hengaat päihderiippuvaisten, eronneiden ja työttömien miesten kanssa. Tai jokin näiden ominaisuuksien yhdistelmä.

Vierailija
87/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy todeta, että ne tuntemani säästeliäät pihit eivät juurikaan ole poistuneet sieltä kotiympyröistä ja on ollut aika ykstoikkoista tylsää elämää. Ja nämä siis niitä, jotka ovat siitä pienehköstä palkastaan vaan säästelleet vuositolkulla. Toki jokainen elää, kuten itse haluaa, yksi elämä meillä vain on :) 

Meillä on monta elämää...

😉 😘

Vierailija
88/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt järkyttävää isoilla kirjaimilla ole.

Se on osa elämän moninaisuutta.

T.  Velaton ikääntynyt runsailla käteisvaroilla  😃

Vierailija
89/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on takana 2 avioeroa ja huollettavana 2 alle 12v, joiden koulun ja harrastusten (kilpatasolla) takia on käytännössä pakko asua Hgissä vaikka työ toisella paikkakunnalla, niin edes 7000 kk-palkasta ei verojen, vuokran ym. pakollisen jälkeen hirveästi säästöön jää. Mutta mun tavoite onkin ensisijassa kasvattaa nämä 2 lastani kunnon kansalaisiksi ja tarjota heille mahdollisimman hyvä lapsuus ja nuoruus. Murehdin sitten eläkkeellä säästöjen puuttumista, jos se eläke jää syystä tai toisesta saamatta (tässä maailmassa kun ei ikinä tiedä). Onneksi eläkeikään on vielä 20v aikaa ja jos hyvin käy, saankin sen eläkkeen, jota työeläkeotteen mukaan on jo nyt ihan kivasti ehtinyt kertyä. Kaikki mahdolliset vakuutukset olen kyllä ottanut siltä varalta että sairastun vakavasti, joudun työkyvyttömäksi tai kupsahdan ennen aikojani. Onneksi olen panostanut ulkonäkööni ja hyvillä geeneillä siunattu, eli jos tuuri käy, löydän vielä vanhoilla päivilläni jonkun kivan varakkaan harmaapantterin seuramieheksi (ja elättäjäksi) 🙂

Vierailija
90/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää voi elää niin monella tavalla. Sinä olet valinnut oman tapasi ja muut omansa joten nauti sinä omasta elämästäsi, niin muutkin tekevät mutta omalla tavallaan ja omasta elämästään.

Vierailija
91/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taidan elää sitä tylsää elämää joidenkin mielestä. Itselle vapaa-ajalla kiinnostuksen kohteina esim. mökkeily ja toki myös lomailua välillä muuallakin. Usein viikonloppuna kiva käydä myös ajelemassa muissa kaupungeissa.  Nämä kaikki taas aika "halpaa" huvia... mutta itselle sopinut, enkä koe jääneeni mistään paitsi.

Löytyy jo okt, kesämökki, metsää, autot ja elektroniikkaa. En vaan keksi mitään hankintoja. En tavoittele myöskään isoa omaisuutta, mutta kun kaikkea jo on, niin palkasta joka kuukausi jää sijoitettavaksi n. 2500 - 3000 eur. Kun ei niitä kannata säilöä huonokorkoisella käyttötililläkään. Usein mietiskelen, mitä hankkisi, mutta kun tuntuu, että kaikkea jo on, niin varallisuus vain kasvaa. Tämä ei siis ole tietoinen valinta kasvattaa varallisuutta, vaan ehkä mielikuvituksen puutetta, mihin käyttää sitä? Auttelen sitten taloudellisesti lapsiani, jotta alkaa omat siivet heillä kantamaan.

Vierailija
92/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti on asiat hoidettu tosiaan, jos ei 50.v ole mitään omaisuutta.

Vierailija
93/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummovainaa sanoi: jos miehellä ei ole voimaa eikä rahaa kun täyttää 30 vuotta niin sen jälkeen ei tule kumpaakaan lisää!

Tottahan tuo on 👍

Vierailija
94/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen ja sijoittaminen on älykkäiden hommaa ihan tutkitustikin. Tyhmät ihmiset laittaa haisemaan.

On tietysti hyvä säästää pahojen päivien varalle mutta säästöjä puree aina inflaatio ja enimmäkseen hurvittelijoiden pohjattomaan tarpeeseen.

Sijoittaminen taas on yleensä  enimmäkseen yritystä keplotella varsinaisen työn tekijöiden tuloksista osa vasrikkkeettomasti itselle. 

Vierailija
95/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna puolet omaisuudestasi köyhille ja orvoille. Takaan, että olet onnellisempi. Antamisessa on myös se hyvä puoli, että se vähentää ahneutta.

eri, mutta kuinka nopeasti se lahjoitus on kuitattu ja meno jatkuu entisellään? Monet hyväntekeväisyysjärjestöt ollut milloin minkäkin kohun kourissa. Isommissa maailmanlaajuisissa järjestöissä lahjoituksista ehkä 5% menee perille, loput menee hallinnollisiin kuluihin. Kehitysavusta vetää heimopäälliköt itselleen etc.

Se hyväntekeväisyys ja kehitysapu on viimeinen mitä ne afrikassa ja arabimaissa tarvitsee. Ne tarvitsee elämänhallintaa väestönräjähdys on älytön lisääntyy kuin rotat. 

Suomessa onkin investoitu väestön eliminoimiseen aborttimurhilla ja näin saatu väestöpyramidin sijasta väestöobelisko josta puuttuu luonnollisuuteen verrattuna noin miljoona ihmistä (vaikka on yritetty paikata moniosaajien maahanmuutolla). 

Vierailija
96/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hyväosainen ei ymmärrä, että hyväosaisuutensa takana on suurelta osin saatu tai tuleva perintö. Jos sattuu syntymään köyhään vuokralla asuvaan perheeseen, ei auta, vaikka kuinka rehkisi töissä - jos ylipäänsä onnistuisi saamaan hyväpalkkaisen pysyvän työpaikan. Verotus estää tehokkaasti vaurastumista,

Vierailija
97/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin ihmettelen, jos ei nykypäivän 50-100-vuotiaalla ole lihavaa omaisuutta. He ovat kuitenkin sitä ikäluokkaa, joille elämä on ollut naurettavan helppoa. Milleniaaleilla ei luonnollisesti voikaan olla keskimäärin juuri mitään, kiitos Norjan hintatason ja Balkanin palkkojen, joka on Kokoomuksen 20-vuotisen politikoinnin aikaansaannosta. 

Siinä taas tyypillistä näköharhaa. Varallisuus- ja tulohaitarihan on todella laaja. On eläkeläisiä joilla tulopuoli keikkuu 40 työvuoden jälkeen köyhyysrajalla tai se alla. Heillä ei ole ollut mitään mahdollisuutta kouluttautua ja eläkettä alettiin kartuttaa vasta 23 ikävuoden jälkeen. Ap varmaan suunnitteli jo ennen sikiämistään itselleen sellaiset perintötekijät ja sellaisen elinympäristön että niitä aivoja oli mahdollista kehittää.

Vierailija
98/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä voi olla epäonnea elämässä. Et taida olla äIyIIisesti kovinkaan rikas 

Vierailija
99/99 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahojaan piilottelevat ovat niitä pahimpia turn off-tyyppejä.

Välittömän lokkeilun aloittamisen haluavalle hankala tilanne. 🤪 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme