JÄRKYTTÄVÄÄ huomata, millaisia TYHJÄTASKUJA useimmat ikäiseni ovat
Miten on mahdollista, että vielä 50-vuotiaana ollaan tyhjätaskuja? Sitä en ymmärrä. Yli puolet odotettavissa olevasta elämästä on jo takana ja mitään taloudellista hyvää ei olla saatu aikaiseksi. Ja näitä riiittää! Itsellä useampi satatonnia rahaa käytettävissä, velkaa nolla euroa, oma auto, oma asunto. Lienenkö lottovoittaja?
Kommentit (99)
Järkyttävää havaita, millaisia tyhjäpäitä useimmat ikäiseni on.
Yleissivistys on olematon. Ei tunneta kirjallisuutta, ei historiaa. Ymmärrys muista kulttuureista on vähäistä. Maailmaa on nähty lähinnä turistinäkökulmasta. Ainoat puheenaiheet on sijoitukset ja uusimman auton ominaisuudet. Ja ikää on jo 50.
Ihminen ei ole kauhean kypsä jos ei osaa asettaa itseään muiden asemaan.
No se on järkyttävää. Näinä aikoina tällainen provoilu voi olla vaarallista. Varo ettei joku vie autoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen ja sijoittaminen on älykkäiden hommaa ihan tutkitustikin. Tyhmät ihmiset laittaa haisemaan.
Tuntemani säästäjät ja sijoittajat eivät vain oikein kukaan vaikuta kovin onnelliselta.
Dopamiiniahan sillä kulutuksella haetaan eli hetken mielihyvän tunnetta. Ostaisivat ennemmin salikortin ja hakisivat mielihyvänsä sieltä. Paljon fiksumpaa ja keho sekä mieli kiittää.
Elämässä voi vastaan tulla yllättäen ihan mitä vaan. Sairaus, työttömyys, työkyvyttömyys. Yhtenä hetkenä olet toimeentuleva asuntolainoineen yms ja seuraavaksi oletkin työtön tai työkyvytön ja ulosotossa. Ikävää, että ap on täysin empatiakyvytön. Luultavasti aloituskin on pelkkä provo.
Kun kaikki ei ymmärrä säästämisen ideaa, tai vaurastumisen ylipäätään. Eräs ikäiseni tyyppi kerran pyöritteli silmiään minulle, kun sanoin etten nyt halua tuhlata rahaa ylimääräiseen matkaan, kun pörssikurssit on juuri tippuneet ja pistan ne sinne. Hänellä on aina matti kukkarossa kuukauden lopussa. On työtön (tämä ei tosin ole selittävä tekijä, koska työssä ollessaakin toimi samalla lailla) ja saa kelalta kaikki tuet toimeentulotukea myöten. Hän sanoi, että kun periaate on, että kaikki käytetään heti kun saadaan. Selitti minulle, että sillä lailla sinäkin pääset lomalle - ihan turha rahaa on säästää. Yritin selittää, että menen tulevaisuudessa kolmelle lomalle, kun laitan nyt rahani pörssiin. Hän ei ymmärrä miten se on mahdollista. Hänellä on tarve ajaa "menestyjien" autolla (kokee, että mersu on sellainen), koska siitä ihmiset näkee, että elämä on hallussa ja hyvin menee. Minä taas ajelen bussilla, koska auto on huono sijoitus, jos asuu suurehkossa kaupungissa.
Mummovainaa sanoi: jos miehellä ei ole voimaa eikä rahaa kun täyttää 30 vuotta niin sen jälkeen ei tule kumpaakaan lisää!
Anna puolet omaisuudestasi köyhille ja orvoille. Takaan, että olet onnellisempi. Antamisessa on myös se hyvä puoli, että se vähentää ahneutta.
Olen sijoittanut kolmeen tulevaan veronmaksajaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna puolet omaisuudestasi köyhille ja orvoille. Takaan, että olet onnellisempi. Antamisessa on myös se hyvä puoli, että se vähentää ahneutta.
eri, mutta kuinka nopeasti se lahjoitus on kuitattu ja meno jatkuu entisellään? Monet hyväntekeväisyysjärjestöt ollut milloin minkäkin kohun kourissa. Isommissa maailmanlaajuisissa järjestöissä lahjoituksista ehkä 5% menee perille, loput menee hallinnollisiin kuluihin. Kehitysavusta vetää heimopäälliköt itselleen etc.
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon nuorempi, mutta veikkaan heillä olleen elämässä tärkeämpiä arvoja kuin rahan tekeminen 🤔 Jos joku haluaa olla esim. boheemimpi tai muuta sellaista, niin miten se sinulta on pois. Materialismiin tämä maailma on tuhoutumassa.
Se on kuule kaikilta "pois"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen ja sijoittaminen on älykkäiden hommaa ihan tutkitustikin. Tyhmät ihmiset laittaa haisemaan.
Tuntemani säästäjät ja sijoittajat eivät vain oikein kukaan vaikuta kovin onnelliselta.Dopamiiniahan sillä kulutuksella haetaan eli hetken mielihyvän tunnetta. Ostaisivat ennemmin salikortin ja hakisivat mielihyvänsä sieltä. Paljon fiksumpaa ja keho sekä mieli kiittää.
dopamiinia ei välttämättä saa nykyisllä tavoilla sijoittaa pörssiin, kun kaiken voi automatisoida. Itselläkin menee kuukausittain automaattisesti osa rahoista sijoitukseen eri kohteisiin, enkä esim. nyt edes muista mitä kaikkia rahastoja tai osakkeita minulla on. Tai mikä niiden nykyinen arvo on. Jos tulee suuria dippejä pörssiin, saan kännykkään ilmoituksen, sitten menen katsomaan ja mietin, että ostaisiko. Jos ostan niin ostan. Saan enemmän dopamiinia erittymään muista elämän toiminnoista. Ajatus taloudellisesti riippumattomasta elämästä kyllä hieroo dopamiininystyröitäni ihan mukavasti, muta ei siihenkään voi ripustautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahdollista siten, että on totaaliyh:na kasvattanut useamman lapsen. Raha mennyt lapsiin ja jos on jotain saanut säästöön, se on tarvittu kodinkoneisiin ja auton huoltoon.
Kun sain lapset aikuiseksi niin sairastuin vakavasti enkä pysty enää töihin. Siten olen 55v tyhjätasku kuntoutustuella. Onko sulla nyt hyvä mieli kun tiedät tän?
Mikset voinut aivotyötä tehdä?
AP
minä olen kanssa sairas, pitkäaikaissairas, useampi vuosikymmen. Onko sulla ap käynyt edes mielessä, että se sairaus itsessään voi vaikuttaa siihen aivotyöskentelyyn? Väsyttävästi, jolloin siitä ei tule mitään. Kaikki energia menee hengissä selviytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani säästäjät ja sijoittajat eivät vain oikein kukaan vaikuta kovin onnelliselta.
Ei todellakaan ole fiksua vain säästää ja sijoittaa. Elämä on vähintään yhtä tärkeää. Koskaan ei tiedä milloin kuolee ja mitään ei saa mukaansa. Tämä reissu ei uusiudu. Lapsilleni haluan jättää perintöä. Siinä mielessä säästäminen ja sijoittaminen kiinnostaa. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahdollista siten, että on totaaliyh:na kasvattanut useamman lapsen. Raha mennyt lapsiin ja jos on jotain saanut säästöön, se on tarvittu kodinkoneisiin ja auton huoltoon.
Kun sain lapset aikuiseksi niin sairastuin vakavasti enkä pysty enää töihin. Siten olen 55v tyhjätasku kuntoutustuella. Onko sulla nyt hyvä mieli kun tiedät tän?
AP
minä olen kanssa sairas, pitkäaikaissairas, useampi vuosikymmen. Onko sulla ap käynyt edes mielessä, että se sairaus itsessään voi vaikuttaa siihen aivotyöskentelyyn? Väsyttävästi, jolloin siitä ei tule mitään. Kaikki energia menee hengissä selviytymiseen.
Siis mikä on tarkka diagnoosi? Mitä epikriisissäsi lukee?
AP
Miten sul ap on vain noin vähän? Monella on huomattavasti enemmän.
Mitä teet lopouikäsi? Haalit rahaa kuten tähänkin asti? Mihin tarvit sitä lopulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Siis mikä on tarkka diagnoosi? Mitä epikriisissäsi lukee?
Miksi et vastaa?
AP
jokainen taablaa tyylillään, onko se sun pussistas pois?
Mun palkka on 2200 brutto. Lapsia kolme ja lemmikkejä muutama. Ei tässä hirveästi jää säästöön mutta mut tekee onnelliseksi lapset, eläimet ja puutarhanhoito :). Makselen asuntolainaa omakotitalosta eli toivottavasti käteen jää lopulta edes talon verran omaisuutta. Tällä palkalla saa kyllä olla aika taikuri jos tahtoo säästää satoja tonneja, enkä tahdo että lapsilla on kurja lapsuus - ennemmin rahoitan heidän harrastuksia kuin jemmaan säästöön.
AP olet häviäjä jolla ei ole muuta kuin rahaa. Älä puutu muiden asioihin. Toisilla voi olla paljonkin rikkaita kokemuksia ja elettyä elämää. Sinä olet oikeasti paha, ilkeä ja oikea paskiainen. Et tiedä oikeasta elämästä mitään. Toivottavasti mörkö tulee ja vie sinut metsään.