Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä olette, toimiko esimies oikein?

Vierailija
19.09.2008 |

Olen töissä sosiaali, terveydenhuoltoalalla ja minulla on 2v ja 6v lapset.

Olen vakituinen työntekijä. Olen ollut vuoden töissä nytten äitiysloman jälkeen.

Lapseni on vuoropäiväkodissa, jonnne työvuorot pitää ilmoittaa viikkoa ennen.

Olen ollut yhteensä varmaan viikon pois töistä lasten sairastelujen takia ja omaa sairaslomaa ollut viikko. Olen joitain kertoa vaihtanut työvuoroja, kun on joku sairastunut työkavereistani ja näin ollen menettänyt pitempiä vapaita.

Eli tilanne. Esimieheni oli eilen laittanut viestiä minulle työpaikan yleiseen sähköpostiin klo 15.00 PYYDÄN, sinua tulemaan huomenna töihin. Joustamaan vielä tämän kerran, kun ovathan työkaverisikin joustaneet kun sinä olet ollut poissa.

Mielestäni tämä loppu lauseessa oli ilkeilyä. Miten te muut ottaisitte tämän?

Laitoin takaisin en pysty tulemaan, olen myös itse yrittänyt joustaa silloin kun on tarvittu. En olis edes jaksanut mennä tänään töihin 10 pvän työputki takana ja olisin menettänyt ainoan 2pvän vapaan.

Esimieheni ei käytä yleensä sijaisia, koska ei muka saa, mutta ei se edes yritä aina saada. sitten lopussa luki tämä kaikki peruuntuu jos joku sijainen saadaan. mun työaika loppu eilen 16.45.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies voi kysyä mahdollisuuttasi vaihtaa tai tai tehdä ylimääräinen työvuoro. Sitä ei saisi tehdä yleisesti ja vedoten aikaisempiin sairaspoissaoloihisi. Työvuoroja ei ole oikeus muuttaa listojen tekemisen jälkeen, kuin molempien osapuolien niin tahtoessa.

Tuollainen venyminen ja paukkuminen kannattaa lopettaa ajoissa. Esimiehesi on aika opetella palkkaamaan sijaisia. Teit oikein, kun päätit levätä sinulle kuuluvat vapaapäivät.

Vierailija
2/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän sanoi ensinmäisenä, ai taas lapsi sairaana. Etkö sä kuitenkin vois tulla töihin ja miehesi tulla kotiin? mieheni on ollut enemmän pois kuin minä lasten sairastelujen takia. ap, eikös tämäkin ollut ilkeilyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella väärin toimittu. Monestihan esimiehet yrittävät löytää joustovaraa sieltä mistä helpoimmin löytää eli työntekijöistä, jotka eivät sano ei. Paljon vaikeampi mennä puhumaan ylempään johtoon, että tarvitaan lisää resuja ja rahaa. Vaan se on se esimiehen tehtävä.

Tuollainen henkinen kiristys vielä noin julkisesti on lisäksi vähän lapsellista ja osoittaa käytöstapojen puutetta.

Vierailija
4/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä joku vastaajista oli väärässä, etteikö listoja enää voisi muuttaa. Edelleenkin TES:ssä on kohta, jossa t.antajalla on oikeus velvoittaa töihin JOS sijaisia ei saada. Mutta pitää siis ensin läpikäydä kaikki väylät sijaisten saamiseksi.

T: toinen esimies

Vierailija
5/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on kiristystä esimiehen taholta. Luottamusmies laittaa asian sitten eteenpäin esimiehen esimiehelle. Tuollaisesta pomon kyllä sietää saada näpäytys.

Vierailija
6/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimit terv.alalla, sinä kuulut KVTES:n piirin, eikö niin? Ja kun katsot ko. opusta, löydät siitä tarkoittamani kohdan, jossa ei missään kohdassa tehdä eroa toimessa ja virassa olevan välillä.

Yksityisen TES:sta en tiedä, mutta tämä asia on fakta.

Vierailija
7/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos joustatte ja menette töihin niin vaatikaa ylityökorvaukset eli ei töihin niin, että saa aikana takaisin tunnin sieltä toisen täältä.

Tes:stä ei ole poistettu ylityökorvauksia, vaikka työnantajat eivät niitä mielellään maksakaan.

Vierailija
8/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin toimitaan meilläkin. Ulkopuolisia sijaisia on äärimmäisen vaikea saada.

t. hoitoalalla itsekin.

Vierailija
9/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli työsuhteista ei voi velvoittaa töihin ILMAN HÄNEN SUOSTUMUSTAAN.

Vierailija
10/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos joustatte ja menette töihin niin vaatikaa ylityökorvaukset eli ei töihin niin, että saa aikana takaisin tunnin sieltä toisen täältä.

Tes:stä ei ole poistettu ylityökorvauksia, vaikka työnantajat eivät niitä mielellään maksakaan.

vaatia, mutta tämä listojen muuttaminen ei. Mulla ei nyt KVTES:ä tässä käsillä, mutta siellä on kapiitteli, jossa puhutaan yksikön toiminnan turvaamisesta yllättävän tilanteen (esim. toisen töntekijän poissaolo) sattuessa.

Itse olen vain pari kertaa joutunut määräämään alaiseni töihin (myös toimessa olevan), mutta yleensä tilanne hoituu onneksi muulla tavalla.

Vierailija
11/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli työsuhteista ei voi velvoittaa töihin ILMAN HÄNEN SUOSTUMUSTAAN.

toivon, ettei teistä kukaan ole minun alaiseni Pshp:ssä eikä tarvitse yhdessä lukea joskus jo. kohtaa KVTES:stä, joka sitoo sekä t.tekijää että t.antajaa ja sen edustajaa.

Vierailija
12/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimittäin minut määrättäisiin töihin vastoin tahtoani, niin tottavieköön vaihtaisin työpaikkaa!

Mitäs kun lapset täytyisi hakea töiden jälkeen hoidosta ja pomo määrää iltavuoroon, mitäs sitten?!

Vierailija
13/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sanotaan minä määrään sinut huomenna töihin,mutta siinä luki, PYYDÄN sinut huomenna töihin.

Lapseni ovat päiväkodissa sopimuksella 16pvä kuukaudessa, joten en olisi niitä voinut tänään laittaakaan päiväkotiin ja vaikka olisinkin, en olis jaksanu tehdä tätä päivää töitä pitkän työputken jälkeen, eli jos esimieheni olisi minut määrännyt töihin. Olisin mennyt aamulla lääkäriin. Päätin sen jo eilen illalla, että näin teen jos aamulla vielä soittaa tai olisin sanonut että tulen sitten lasten kanssa.

Olen ollut vakituinen 10vuotta, mutta vuosi sitten siirryin toiseen toimipisteeseen. Siellä ollut sama työporukka 20v, meitä 3 "uutta" tullut. Muilla ei ole pieniä lapsia.

Lisäksi muut, paitsi me 2 "uutta" työntekijää, saavat kannustuslisän 60e/kk. Me ei saada koska ollaan täällä toimipisteessä oltu niin vähän aikaa. ap

Vierailija
14/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai me joustamme, ei sen esimiehen takia vaan muiden työtovereiden vuoksi. Ei me jakseta pidemmän päälle tehdä monen henkilön töitä, KUN niitä sijaisia on niin vaikea saada.

Yleensä se ei edes ole se esimies joka sen sijaisen hommaa, vaan yövuorossa oleva sairaanhoitaja alkaa soittelemaan ennen seitsemää(sairaslomat soitellaan töihin aika usein kuuden jälkeen.) Siinä on kuulkaa vitsit vähissä yrittää löytää joku tilalle.

Vierailija
15/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimies ite tekee viimekädessä vuoron, johon ei sijaista saada. työntekijää ei voida velvoittaa jäämään töihin. Jos työntekijä on aamuvuorossa ja iltavuoro sairastuu, eikä sijaista saada, ei aamuvuorolaisen tarvitse ilman omaa suostumustaan jäädä töihin. Tunnitkin paukkuisivat yli.

Vierailija
16/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka esimies määrää koska pidetään.

Eilen se oli pyytänyt yhtä työntekijää jäämään tekemääm muutaman tunnin pidemmän päivän tänään ja maksamaan siitä 80e hälytysrahan, eipä minulle tällaista rahaa ehdottanut ap

Vierailija
17/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupeaa sijaisia soittelemaan ja vaikeahan niitä on saada. Ja tarpeen mukaan myös joustetaan, mutta asiallista korvausta vastaan.

Ihmisillä on myös elämää työn ulkopuolella, lasten päivähoidot, lääkärit, harrastukset ym., aina ei vain voi joustaa ja itseäänkin on ajateltava.

Sos ja terveysalalla on niin surkeat palkat ja edut, joten senkään puolesta en viitsi aina joustaa. Oppiihan työnantaja sen, että lisää resursseja ja rahaa tarvitaan.

Vierailija
18/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vaan tuli kirjallinen viimeinen varoitus (en siis mitään varoituksia ollut ennen saanut). Lisäksi kaikkea muuta paskaa niskaan ja aina näissä valitusvirsissä vedottiin siihen, miten muka muut työntekijät ovat saaneet joustaa minun takiani. Jouduin turvautumaan useanviikon sairaslomaan ja lääkäri lupasi, että niin kauan sitä voidaan jatkaa, kunnes uusi paikka löytyy. Onneksi löytyi nopeasti. Itse en varmaan olisi lääkäriin vielä mennyt, mutta mies pakotti, kun yhtenä iltana yritin antaa lapselle iltapalaa ja rupesin vain itkemään.

No, paikasta varmaan ketoo se, että vuoden sisällä sieltä lähti kuusi työntekijää, jotka siis kaikki olivat pomon mielestä huonoja työntekijöitä. Eikä siellä näy työntekijät pysyvän edelleenkään ja mun lähdöstä on jo kaksi vuotta.

Mutta tsemppiä sulle, toivottavasti löydät paremman työpaikan, perhe menee kuitenkin kaiken edelle!!

Vierailija
19/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se jatkaa tätä toimintaa, haen sairaslomaa.

Kirjoitin myös esimiehelleni sähköpostiviestiin, että onko hän yrittänyt saada niitä kesäsijaisia töihin, jotka sanoivat haluavansa tehdä tarvittaessa keikkahommia meillä. Tiedän ettei ole edes soittanut niile. Esimiehelläni on kova tarve näyttää muiden alueiden esimiehille, että kyllä meillä pärjätään, koskaa se ei juuri lainaa muiden alueiden työntekijöitä. Mutta jos meitä on joskus 1 "ylimääräinen" työntekijä, hän kyllä käskee meistä jonkun lähteä muuhu toimipaikkaan, että kyllä hän aina lainaa työntekijöitä. Muiden silmissä kun pitää näyttää niin hyvältä!

Vierailija
20/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus sekin on tehtävä. Esim. työsuojelun nimissä, meillä on esim. pakko olla 2 yökköä, koska muutoin ottaisin esimiehenä turvallisuusriskin, ja altistaisin niin potilaat kuin t.tekijät vaaraan.

Esimies voi toki tehdä itsekin vuoron, jos sijaista ei saada (itsekin olen joskus tehnyt niin). En tiedä mistä päin Suomea olette, mutta kehottaisin kyllä teitä, jotka epäilevät oikeutta määrätä töihin, kysymään asiaa luott.mieheltänne, ettei tule joskus ikäviä yllätyksiä. Tai ikäviä nämä vaihdot aina toki ovat, olivat sitten pakolla tai vapaaehtoisesti, mutta joskus vaan ei saada sijaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän