Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä olette, toimiko esimies oikein?

Vierailija
19.09.2008 |

Olen töissä sosiaali, terveydenhuoltoalalla ja minulla on 2v ja 6v lapset.

Olen vakituinen työntekijä. Olen ollut vuoden töissä nytten äitiysloman jälkeen.

Lapseni on vuoropäiväkodissa, jonnne työvuorot pitää ilmoittaa viikkoa ennen.

Olen ollut yhteensä varmaan viikon pois töistä lasten sairastelujen takia ja omaa sairaslomaa ollut viikko. Olen joitain kertoa vaihtanut työvuoroja, kun on joku sairastunut työkavereistani ja näin ollen menettänyt pitempiä vapaita.

Eli tilanne. Esimieheni oli eilen laittanut viestiä minulle työpaikan yleiseen sähköpostiin klo 15.00 PYYDÄN, sinua tulemaan huomenna töihin. Joustamaan vielä tämän kerran, kun ovathan työkaverisikin joustaneet kun sinä olet ollut poissa.

Mielestäni tämä loppu lauseessa oli ilkeilyä. Miten te muut ottaisitte tämän?

Laitoin takaisin en pysty tulemaan, olen myös itse yrittänyt joustaa silloin kun on tarvittu. En olis edes jaksanut mennä tänään töihin 10 pvän työputki takana ja olisin menettänyt ainoan 2pvän vapaan.

Esimieheni ei käytä yleensä sijaisia, koska ei muka saa, mutta ei se edes yritä aina saada. sitten lopussa luki tämä kaikki peruuntuu jos joku sijainen saadaan. mun työaika loppu eilen 16.45.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasteni 16 pvän hoitosopimuksesta ja en olisi tänään voinut viedä niitä päiväkotiin ja muuta hoitajaa ei olisi ollut. Tiedän vielä senkin että hän ei ollut soittanut kaikille mahdollisille sijaisillemme, vaan kahdelle, niistä useista kenen kanssa olen kaveri vieläkin. josta ei esimieheni tiedä, koska se ei kuulu hänelle, mitä vapaa ajalla teen.

Vierailija
22/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos minut määrätään aamuvuoron perään iltavuoroon,niin kuinka käy hoidossa äitiä odottavien lapsien???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 25-vuotisella kokemuksella voin sanoa, että ketään ei ole vielä "pakotettu" ottamaan lisävuoroja. Vuoronperään joustetaan ja toki henk.koht asiat otetaan huomioon.

Oletko sinä koskaan sitten joustanut työvuorojesi kanssa?

Vierailija
24/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muutosta tohon TEIDÄN ITSE AIHEUTTAMAAN tilanteeseen tule jos te ette sitä itse vaadi!

On pirun hyvä jos joku raaskii ajatella "työkaverin parasta" ja tehdä asioita joita EI lain mukaan työntekijän pidä tehdä! Mutta kun sillä saa vaan itselleen väsymystä ja selkävaivoja PLUS annatte pomoillenne esimerkillänne että teidän yli voi polkea!!

JOKANEN työntekijä tekee 8 h työpäivän, KETÄÄN ei voi pakottaa/vihjailla tekeen ylitöitä. Ne on vapaaehtosia joista kuuluu maksaa tai antaa lomaa sovitulla tavalla. EI SE POMO TULE SANOMAAN AP ETTÄ ANTAISIN SULLE hälärirahaa JOS SITÄ EI VAADITA. Et ole vaatinut, mutta se kesätyöläinen voi olla helpommin houkuteltavissa sillä -sinähän teet sen vaan lojaalisuudestasi!!!???

Eikö teillä ihmisillä pidä olla 2 viikkoa ennen työvuoroa lista käsissä? SIIS KUULUISI OLLA!

Jos johdolta tulee päivää ennen jotain ylityömankumisia niin niitä ei tartte ottaa.

Itse veisin tollaset viestit suoraan pääluottamusmiehelle ja sieltä liittoon. Ja pirunmoisen huudon tekisin.

Työntekijän oikeudet EI VAAN KUULU mihinkään "leikkauksiin" että pädetään me pärjätään ilman sijaisia- sontaan!!! 8 h työpäivä, sitten kotiin. Halutessa ylitöitä, sovittujen korvausten mukaan. Jos ei anna, niin VAADIT. Tai valitat taas!

JOS te ette selviä töissä määrätyllä henkilöstöllä, tarttee palkata lisää tai vähentää hoidettavia niin että ne saa hoitonsa.

Työntekijän pitää tehdä työtä, mutta rajansa silläkin hyvät ihmiset.

Jos joku esimies kehtaa vääntää tällä kättä niin tekisin suoraan valituksia hänestä.

Itse en vaihtaisi työpaikkaa. Noi paskat duunit tarttee MUUTTAA paremmiksi. Eikä se muutu sillä että työntekijä tekee oman työn lisäksi toisien työt.

REPIKÄÄ NYT PÄÄNNE SIELTÄ AHTERISTA JA VAATIKAA HOIDETTAVILLE JA ITSELLENNE ARVOSENSA OLOSUHTEET.

En käsitä miten teillä on noin pieni moraali hoitaa työnne!

Vierailija
25/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kartoittanut KAIKKI muut vaihtoehdot. Ensin kysyn esim. aamuvuorossa olevilta vaihtaako joku vuoroa tai tilanteen mukaan soitan vapaalla oleville.

Jos ei onnistu, soitan työhönottoon, joka etsii sijaista. Jos sieltäkään ei saada, palaan töissä olevien luokse ja kerron mikä on tilanne ja sanon, että nyt jonkun on jäätävä esim. iltaan. Tämänkin teen vasta sitten, kun olen arvioinut, että poissaolo on pakko paikata. Yleensähän voidaan mennä myös alimiehityksellä.

Alaiseni yleensä "neuvottelevat" myös keskenään kenellä on mitäkin pakollisia menoja, näissä tietysti lasten hoitaminen on yleensä ykkönen. Yleensä tekijä löytyy ennen kuin määrättävä joku hoitajista tekemään. Jos jollakin on lapsen haku, soittavat yleensä lapsen isän hakemaan pois hoidosta ja muutenkin neuvottelevat isän kanssa.

Jos nyt kävisi niin, että kaikilla sattuisi olemaan lasten haku hoidosta, tekisin vuoron luultavammin itse, siis silloin jos saisin omien lapsieni hoidon järjestettyä. Yövuoroja en tee koskaan, sillä en useinkaan pysty pitämään nukkumispäivää, sillä jos olisin poissa seuraavan päivän, kuka tekisi minun työni? Ei kukaan.

Vierailija
26/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi MÄÄRÄTÄ työsuhteessa olevaa töihin. Sinulla on vain ollut kiltti henkilökunta, joka on suostunut järjestämään menonsa niin, että voi jäädä.

Mutta et voi MÄÄRÄTÄ ketään töihin.

Vaikka kuinka tessiä kvessiä kaivat niin et löydä sieltä kohtaa, missä voit MÄÄRÄTÄ mielivaltaisesti työsopimussuhteisen töihin.

Vierailija
27/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVTES:stä, ja puhutaan sitten lisää.

Sopiiko? Voit myös tarkistaa asian omalta luott.mieheltäsi, esim. Pshp:ssä tämä on jankattu moneen kertaan läpi.

Mielivallasta kukaan ei ole puhunut mitään, vaan yksikön toiminnan turvaamisesta, joksi lasketaan mm. se, että potilas/työntekijäturvallisuus vaarantuu/voi vaarantua.

Vierailija
28/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää asia ei mene noin! :D

Työaika on aina 8 h. Ei kenenkään (alasta riippumatta) tartte ottaa ylitöitä -EIKÄ SITÄ TARTTE KENENKÄÄN PERUSTELLA!!!!! Noilla syillä tekisin susta kantelun. Ylityöt tekee ne joka haluaa.

Ymmärrän potilasturvallisuuden -siihen vetoankin kun VÄITÄN että jos työnantaja kehtaa ruinata työntekijöiltään jatkuvasti liikuja SILLOIN palkataan lisää porukkaa TAI vähennetään hoivattavia. Tai muuten työnantaja on välinpitämätön!

Kenenkään ei tartte tehdä ylitöitä. Se on työnantajan vastuu että työt hoidetaan -niin ajallisesti kuin laadullisesti!

Ja sun asenteesta huomaa just millasia teijän alan tantat ootte: heitätte marttyyriviitan päällenne "teen minäkin" -mutta sitten heti perään kehut ettei sulle sovi yötyö.. Se kun näköjään sopii sun alaisellesi?

Juupa juu. Jos olisit mun pomo, olisin kannellu susta jo moneen otteeseen. Ihmettelen miksi ala on noin munatonta porukkaa täynnä että on valmis vaihtaan työpaikkaansakin jos voimat vanhassa ehtyy. Se on tälläsen paskan työnjohtajuuden tulos.

27

Vierailija
29/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten oletetan, että myös t.tekijä tekee niin. Olen siis t.tekijän puolella silloin, kun hänellä on siihen oikeus, mutta myös vaadin t.tekijältä, kun minulla on siihen oikeus (tai oikeastaan velvollisuus).

Vierailija
30/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyseisen esimiehen tapa toimia tuntuu olevan kovin yleinen... Mitä työsopimuksessasi sanotaan? Meillä kaikilla työntekijöillä on työsopimuksessaan kohta, jossa työntekijä sitoutuu varallaoloon sekä tekemään lisä- ja viikonlopputöitä tarvittaessa. Joten jos en mistään saa sijaista, niin periaatteessa tähän vedoten voisin työntekijän määrätä töihin. Käytännössä en ole tätä joutunut koskaan käyttämään ja jos käyttäisin, niin kyse olisi silti ennemminkin pyynnöstä kuin määräämisestä (eli kuka voisi tulla ko. työn/vuoron hoitamaan).

Meillä sijaisia käytetään tarpeen mukaan (eli paljon) ja kaikki yli- ja viikonlopputyöt ovat työntekijöille vapaaehtoisia (niiden hoitamiseen ei sijaisia käytetä kuin poikkeustapauksissa). Työnantajan tulee huolehtia mm. siitä, että työntekijä voi pitää työehtosopimuksen mukaisesti vapaata ja huolehtia myös työntekijöidensä jaksamisesta. Syyllistäminen on alhainen keino saada ne kiltit työntekijät kerta toisensa jälkeen tekemään ylimääräisiä töitä... Toisaalta työntekijällä on omat vastuunsa, mm. hän on mielestäni velvollinen hoitamaan esimerkiksi lapsensa hoitojärjestelyt niin, etteivät ne estä tekemästä työtä työsopimuksessa sovitulla tavalla, ottaen myös huomioon mahdollisen sopimuksen ylitöistä.

t. jälleen yksi esimies

Vierailija
31/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ylimääräiset" vapaat annetaan takaisin niillä kertoimin niin kuin KVTES:ssä lukee saman jakson (3 tai 6 viikkoa) aikana. Jos työaikamuoto on esim. toimistotyöaika, silloin asia on eri. Erilaisista työaikamuodoista ja niiden ehdoista on myös ko. opuksessa niiden säännöt.

Jos pidät kiinni 8h säännöstäsi, et voi jaksotyössä ikinä siis tehdä esim. öitä?

Vierailija
32/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää olko niin herkkänahkaisia. Ymmärtäkää osastonhoitajankin kanta. Hän on puun ja kuoren välissä.

Vierailija
33/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen voi vastata myös kieltävästi.

Onneksi minulla alaiset ovat aina suostuneet jäämään ylitöihin, jopa 16 tunnin vuoroihin, ihan suosiolla ja neuvottelemalla. Olen aina kysynyt kasvotusten tai puhelimessa, en koskaan sähköpostilla.

Minun alaiset ovat kaikki miehiä ja kunnallisella alalla eli KVTESin piiriin kuuluvia. Meillä voi myös pakottaa töihin jos tarve vaatii. Kyseiset työntekijät ja me esimiehet emme voi edes mennä lakkoon.

Vierailija
34/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sun asenteesta huomaa just millasia teijän alan tantat ootte: heitätte marttyyriviitan päällenne "teen minäkin" -mutta sitten heti perään kehut ettei sulle sovi yötyö.. Se kun näköjään sopii sun alaisellesi?"

Esimies ja alainen tekevät eri työtä. Ei esimiehen pidä tehdä yötyötä vaikka alaiset tekevätkin! Työntekijät ovat sitä varten, että he tekevät heille annetut työtehtävät sovitulla tavalla ja jättävät esimiehille kuuluvat asiat heidän hoidettavakseen. Vaikka ei esimieskään korvaamaton ole, niin silti moni homma seisoo, jos esimies ei hoida töitään (esim. hanki sijaisia, sovi työjärjestelyistä, hoida hankintoja/palavereja/paperiasioita). Ja esimiehen työt pääsääntöisesti ajoittuvat päiväaikaan.

Ja vielä siitä 8h/päivä asiasta... Kaikilla aloilla tuo 8 tunnin päivittäinen työaika ei päde. Oletko koskaan kuullut käsitettä kokonais- tai viikkotyöaika? Esimerkiksi silloin on ihan sama montako tuntia päivittäin teet töitä, kunhan viikossa sovittu työtuntimäärä ei ylity. Eri alojen välillä on suuriakin eroja: esimerkiksi osa kirkon työntekijöistä (mm. papit), joilla ei ole lainkaan työaikaa vaan he tekevät ns. "hengellistä työtä". Heille kuuluu kaksi vapaapäivää viikossa ja muun ajan he ovat töissä 24h/vrk. Kyllä jokainen työntekijä tietää millaiseen työhön sitoutuu ja silloin on valmis toimimaan työn luonteen mukaisesti.

Vierailija
35/38 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

repisi mua väkisin ovelta sisään töihin klo 15 jälkeen kun on MÄÄRÄNNYT minut töihin:)

Mitä teet jos et saa sidottua työntekijää työvuoron jälkeen työpaikalle vaan hän lähtee silloin kun on listaan merkitty?

Vierailija
36/38 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

repisi mua väkisin ovelta sisään töihin klo 15 jälkeen kun on MÄÄRÄNNYT minut töihin:)

Mitä teet jos et saa sidottua työntekijää työvuoron jälkeen työpaikalle vaan hän lähtee silloin kun on listaan merkitty?

mutta menkööt nyt la-illan kunniaksi.

Ketään en luonnoll. fyysisesti pakottaisi töihin, vaan joko määräisin jonkun muun tai tekisin vuoron itse. JA sen jälkeen ko. työntekijä kutsuttaisiin vakavaan keskusteluun, jossa arvioisin kieltäytymisen syytä suhteessa siihen mahdoll. vaaraan, jonka t.tekijä olisi töistä kieltäytymisellään aiheuttanut. Joissakin tapauksissa, antaisin myös varoituksen jos siihen olisi syytä.

Yhdessä varmaankin sitten luettaisiin KVTES:ä ja työsopimuspaperia (jonka jokainen toimessa oleva on allekirj)., kerrattaisiin säännöt jne.

Vierailija
37/38 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä porukkaa niin paljon pois, että esimies saisi ihan rauhassa tehdä töitä yksin.

Ei voi sanoa muuta kuin voivoi.

Vierailija
38/38 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi pakottaa töihin vapaa-ajallaan.

Ensinnäkin oletus on että tuo työntekijä ei päivystä, eli ei ole velvollinen vastaamaan puhelimeen tai lukemaan sähköpostiaan. Työntekijän vapaa-aika ei kuulu työnantajalle.

Jos esimies ei saa hommattua sijaista, katson asian esimiehen ongelmaksi.

Vaatisin kirjalliset perusteet siitä, miksi minut määrättiin töihin vaikka vahvistetussa listassa minulla oli vapaapäivä.

Ylitöistä voi aina kieltäytyä.