Millä menitte/aiotte mennä synnytyssairaalaan?
Jos ei ole omaa autoa, oletteko menneet taksilla vai ambulanssilla? Julkisilla liikennevälineillä...? Kaverin kyydillä? Jotenkin muuten?
Kommentit (50)
Ettei normaalisti etenevän synnytyksen takia tilata ambulanssia.
Meille näin ohjeistettiin sekä neuvolassa että sairaalan synnytysvalmennuksessa.
Avautumisvaihe on kivulias (kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa), mutta ei siihen ambulanssia tarvita. Taksiin voi ottaa penkinsuojaksi pyyhkeen kuten täällä on moni ohjeistanut.
Itse olen kaksi kertaa mennyt synnyttämään omalla autolla, mies on ajanut. Molemmilla kerroilla on pyyhe ollut takapuolen alla.
Ekassa synnytyksessä osa lapsivesistä meni kotona, ja sairaalasta sanoivat vaan että tulka kun siltä alkaa tuntua, ei käsketty makaamaan tai tilaamaan ambulanssia. Omin jaloin kävelin synnytyssaliin
... kerroit, että ambulanssia ei saa eikä synnytys itsessään ole riittävä syy... työskenteletkö hätäkeskuksessa vai onko muuten faktatietoa? Esim. sairaalan ohjeissa on kerrottu ambulanssin tilaamisesta, jos on kovia kipuja. Kuka nekin kivut arvioi onko riittävän kovat vai ei? Ilmeisesti jos on yksin kotona ja pystyy kuitenkin puhumaan, niin ei ole riittävän kovat?
Kuulostaa törkeältä, jos jotkut ei saa ambulanssia eikä edes taksia! Tai "törkeä" ei riitä kuvaamaan ajatuksiani... :/
ap
No eikö nyt ihan neuvolasta saa ohjeita milloin ambulanssi, kovat kivut eivät kyllä ole sillä listalla. Ne kuuluvat asiaan synnytyksessä.
Jos alkaa verenvuoto, niin silloin on syytä epäillä istukan repeämistä. SIlloin on kova kiire, siksi ambulanssi.
Jos lapsivedet menee eikä lapsi ole kiinnittynyt raivotarjontaan. Silloin ei ole niin kova kiire, mutta pitäisi makuultaan matkustaa. Tämän saa yleensä tietää siinä rv 36-37 olevassa synnytystapa-arviossa.
Jos synnytys on jo edennyt niin pitkälle, että sairaalaan ei ehdi. Tämä on harvoin tilanne ensisynnyttäjille. Paitsi jos asuu Pohjois-Lapissa, jossa ymmärtääkseni lähetetään ambulanssi vastaan jos on pelkoa, että matkalla syntyy.
Jos synnytys käynnistyy nopeasti ja kyseessä on erittäin varhaiset viikot.
Mä en ole kyllä kuullut yhtään tositarinaa, että taksi olisi kieltäytynyt kuljettamasta.
mies vei minut autolla, mutta nyt tokan kanssa en oikein tiedä... Eka synnytyskin oli sen verran nopea, etten haluis synnyttää taksiin. Sairaalan ovesta päästyä lapsi oli ulkona tunnin kuluttua, ja kotona jo ponnistutti. Matka ei sinänsä ole pitkä, autolla n. 20 minuuttia, mutta silti hirvittää ajatus että lapsi syntyis matkan varrelle. Katsellaan sitten miltä tilanne vaikuttaa kun synnytys koittaa. Itse en ottais riskiä siitä että vauvalle sattuis jotain sen takia, että olen päättänyt mennä taksilla vaikka tiedän että ekakin syntyyi yllättävän nopeasti!
Ei siinä mitään ambulanssista puhuttu, taksilla menin. Vinkkinä voin sanoa, että laittakaa vaippa. Niin mäkin tein, ei tavinnut pelätä taksinpenkin puolesta. mitä se pyyhe auttaa penkillä, jos alla ei ol muovia yms?
No eikö nyt ihan neuvolasta saa ohjeita milloin ambulanssi, kovat kivut eivät kyllä ole sillä listalla. Ne kuuluvat asiaan synnytyksessä. Jos alkaa verenvuoto, niin silloin on syytä epäillä istukan repeämistä. SIlloin on kova kiire, siksi ambulanssi. Jos lapsivedet menee eikä lapsi ole kiinnittynyt raivotarjontaan. Silloin ei ole niin kova kiire, mutta pitäisi makuultaan matkustaa. Tämän saa yleensä tietää siinä rv 36-37 olevassa synnytystapa-arviossa. Jos synnytys on jo edennyt niin pitkälle, että sairaalaan ei ehdi. Tämä on harvoin tilanne ensisynnyttäjille. Paitsi jos asuu Pohjois-Lapissa, jossa ymmärtääkseni lähetetään ambulanssi vastaan jos on pelkoa, että matkalla syntyy. Jos synnytys käynnistyy nopeasti ja kyseessä on erittäin varhaiset viikot. Mä en ole kyllä kuullut yhtään tositarinaa, että taksi olisi kieltäytynyt kuljettamasta.
Komppi tälle. Lisäksi voisi tulla mieleen tilanne, jossa asuu 'korvessa' maaseudulla, jossa ei välttämättä taksia saa. Esim. yksi taksikuski koko kunnassa, jolla pitkä keikka menossa tai loma. Itse olen kerran yrittänyt saada Joensuun lähellä pikkukunnassa taksia Joensuun rautatieasemalle ja kun paikallista taksikuksia en saanut puhelimella kiinni, soitin Joensuun taksikeskukseen, josta sanottiin, että eivät tule hakemaan toisen kunnan alueelta. Eli jos olisin tuolloin ollut menossa synnyttämään, yksin paikalla ilman autoa, olisi varmaan ambulanssi ollut ainoa vaihtoehto. Ei kai ambulanssikaan voi tuollaisessa tilanteessa olla tulematta hakemaan.
Normaalitilanteissa taksilla. Ei sitä synnytystä tarvitse mainostaa, sanoo vaan olevansa menossa sairaalaan (vaikka kontrolliin..).
Taksilla tietenkin. Kourin miestäni ja tein vaikka mitä synnytystuskissani, halusin olla lähellä ja puristaa kättä. Ei siinä tule omalla autolla mieleenkään mennä.
Taksikuski otti synnäriltä paprut heti ja haki itse Kelasta korvaukset, maksoin vain omavastuun.
Itse menin omalla autolla ajamalla. Niin meni kaverinikin ja hänen miehensä tuli sitten myöhemmin perästä omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Taksin saa varmaan helpommin kuin ambulanssin? Taksikeskus ei kysele turhia kysymyksiä toisin kuin hätäkeskus? Hmm... onko kellään kokemusta ambulanssin tilaamisesta? Onko saanut helposti hätäkeskuksen kautta tositilanteessa? Minulle on jäänyt jostain toisesta tilanteesta huonoja kokemuksia aiemmin hätäkeskuksen suhteen, jos ne jättävät yksin kotiin kärvistelemään kipujen kanssa eikä usko... ap
tilaa ambulanssi, siis neuvolasta sanottiin. Sairaalaan oli matkaa yli 50 kilsaa eikä taksit välttämättä ota synnyttäjiä kyytiin. Mutta tietenkin siis se taksi on ensisijainen mutta jos sitä ei saa niin ei kait ole muuta vaihtoehtoa kuin ambulanssi.
Onko todella niin törkeitä taksikuskeja olemassa, jotka jättää synnyttävän naisen kotiin kärvistelemään????
Tällaisesta kuulin kaverin kautta. Siinä synnytyksessä ei sinänsä ollut
syöksysynnytys eikö tuosta pitäisi taksikuski tuomita heitteillejätöstä?
Taksilla menin, kotiin vauvan kanssa bussilla. Kaveri tuli auttamaan.
En kertonut etukäteen synnytyksestä ja taksissa pidin mölyt sisällä, perillä sitte vasta kirosin ja ähisin.