Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voileipäkakku YO juhlissa - nyt jyrähtää Kape Aihinen

Vierailija
30.05.2025 |

Kape Aihinen teilaa juhlissa usein tarjottavan suupalan: Kova ährääminen

Huippukokit kertovat vinkkinsä päättäjäisviikonlopun ja kesän juhlien ruokatarjoiluihin.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html?utm_medium=promobox&utm…

Kommentit (255)

Vierailija
101/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei jyrähtänyt.

Vierailija
102/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En lukenut muiden vastauksia, mutta päättäjäisjuhlia saattaa olla useammat samana päivänä, joten sen vuoksi mun mielestä nuo "pienet purtavat" on ihan ok. Häitä ja hautajaisia harvemmin osuu useampia samalle päivälle. 

Tai jos osuukin, niin sitten pitää valita kumpi on läheisempi, hääpari vai vainaja. Kun nämä saattaa olla ihan eri puolilla Suomea. Ylioppilasjuhlia on yhdet silloin, jos lähdetään juhlimaan jotain sukulaista muualla Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan tuo ulostulo nyt jonkinlaista veetuilua Alénia kohtaan? No Alén voitti tämän 10-0, siitäkin huolimatta että minä olen yksin niistä jotka ei pidä voileipäkakuista. Mutta jäätelö kuuluu juhliin vain hätävarana, jos on vaikka niitä jotka eivät löydä muuta syötävää allergioiden takia. Eikä grillaus kuulu mihinkään muuhun juhlaan kuin pihatalkoisiin ja grillibileisiin, muuten se on ihan arkinen juttu. Erikoisruokavalioita ei voi hoitaa grillauksella, sillä esim. keliaakikko tarvitsee täysin puhtaat astiat erikseen - leipomisen ja voileipäkakkujen kasaaminen voi hoitaa eri aikana, mutta grillissä vaihdetaan lennosta.  

Periaatetasolla olet toki oikeassa ,mutta esimerkkisi on musta huono, koska mun on ainakin vaikea keksiä, miten ihmeessä saisin gluteenia ylipäänsä ujutettua mihinkään grillattavaan (tavanomaiseen) ruokaan. Toki pizzoja ja muita leipiäkin voi

Kastikkeissa, jos niitä käytetään, voi olla vehnää ja perusgrillimakkaroissa usein on myös. 

Vierailija
104/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä valmistelemaan niitä juhlia, ettei tule kiire.  

Vierailija
105/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkääpä valmistelemaan niitä juhlia, ettei tule kiire.  

Ei mulla ole juhlia, minä joudan arvostelemaan Kapea vaikka koko päivän, töistäkin on rästiinjäänyt lomapäivä nyt. Meidän juhlat on jo juhlittu, seuraavana on hautajaiset, luultavasti minun, sitten joskus. 

Vierailija
106/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vit*ua se sille kuuluu vaikka tarjoaisivat hernekeittoa. 

Vierailija
107/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole nyt tämän Kape-hahmon kanssa yhtään samoilla linjoilla.

Yo-juhlissa ei tarjota kunnollista lämmintä ruokaa muille kuin pitkän matkan tulijoille. Muut tarjoilut ovat suolaisia ja makeita herkkuja. Voileipäkakku on tällaisten isompien juhlinnan aiheiden juhlapöydän kruunu perinteisen mansikkakakun rinnalla. Ihan sama oliko se nyt jonkun Kapen mielestä in or out.

Vierailija
108/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastikkeissa, jos niitä käytetään, voi olla vehnää ja perusgrillimakkaroissa usein on myös. 

Useimmat grillimakkarat ihan perus Hiillos-jauhomakkaroista lähtien ovat kyllä gluteenittomia. No, tottahan toki se on hyvä makkarasta tarkistaa jos juhlavieraille tarjoilee, ettei nyt sitten just onnistu etsimään sitä harvinaista poikkeusta. 

Kastikkeistakin löytynee ainesosaluettelo, jos valmiita käyttää. Kunnon grillaaja kyllä tekee soosinsa itse. 

Mutta siis summa summarum keliaakikoiden huomioiminen on hyvin heikko argumentti vastustaa grillausta juhlissa. Monta muuta käytännöllisempää on nostettu esiin joissa on jotain järkeäkin.

Vierailija
109/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut tätä iänikuista jankkausta. Itse tilasin paikallisesta konditoriasta sekä voileipäkakut että täytekakut + pikkuleipiä kasan.  Oli avoimet ovet  -juhlat. Kuoharilasien käytöstä päätellen onnittelijoita oli noin 120. Kaikki syötävät meni, kukaan ei valittanut. Ennen iltajuhliin lähtöä äiti ja tytär tuhosivat viimeisen puolikkaan kuoharia. Ihan pienituloisia oltiin ja ollaan, mutta kukapa nyt ei säästäisi järjestääkseen lapselleen kunnon juhlat.

Vierailija
110/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihisella on oikeus mielipiteisiinsä, kuten ihan jokaisella. Hän ei ole meidän kutsuvieraslistalla eli sikälikään ei väliä.

Toki tarjolla on paljon muutakin, eli jos ei voileipäkakku innosta, niin sitten syö muuta.

rakastan voileipäkakkuja

Vierailija
111/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kape saa jyrähtää, älähtää, ärähtää ja tuomita minun puoltestani ihan rauhassa.

Vierailija
112/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin aikanaan tekemään voileipäkakkuja kun niistä sai maksaa itsensä kipeäksi jos ne tilasi jostain. Ensin luulin, että syömättä jäävät mutta hyvin ovat tehneet kauppansa eikä kukaan vieras ole niitä vanhanaikaisiksi haukkunut, päinvastoin olleet iloisia että jossain vielä tarjotaan voileipäkakkua.

Vierailija
113/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku on ongelmallinen , jos on ruokarajoitteisia. Kala-allergiaa, jolloin liha käy, lihattomia, että kala käy, vegejä,  muna-allergisia, tomaatti-allergisia. Kovin monenlaista voileipäkakkua  ei kai kukaan halua tarjota. Voileipäkakkuun kun perinteisesti ympätään tavaraa laidasta laitaan.  Itse en välitä voileipäkakuista, syön mielummin vaikka graavisiika- tai graavilohiruisleivän.

Vierailija
114/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua. Oon jo ehtinyt tehdä huomiseksi voileipäkakkuja ja koktailtikkuja. Pitääkö nyt heittää roskiin ja korvata raikkailla salaateilla. Mitä ihmiset nyt ajattelevat. Hirveä työ oli noiden teossa ja nyt saakin kuulla, että oon ihan out.

Vierailija
115/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen sijaan voileipäkakkuja Alén voisi hehkuttaa pitkään.

Voileipäkakku on mahtava. Mielestäni se kuuluu juhliin. Voileipäkakku on juhlava, ei mitään arkiruokaa, Alén hehkuttaa.

Etenkin kalavoileipäkakut, joissa on katkarapuja ja savukalaa, saavat veden herahtamaan Alénin kielelle. Hän julistaa olevansa hulluna niihin."Tässä asiassa ehdottomasti Henrin linjoilla minä.

Vierailija
116/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko voileipäkakkuvihaajien mielestä nuo Aihisen luettelemat vaihtoehdot hyviä...?

Ei minullekaan ihan kaikki tarjoiltavat aina maistu, mutta en sieraimet väristen jää inhokkejani tuijottamaan, vaan siirryn lautaseni kanssa eteenpäin.

Voileipäkakku on kyllä suurin suosikkini. Liian kuivat ja märät maistuu myös, huonompikin voileipäkakku on parempaa kuin moni muu tarjottava :)

Vierailija
117/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaako Kape fenkolia tarjolle?

Vierailija
118/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan heitä, jotka jaksavat tehdä voileipäkakkuja, mutta oma mielipiteeni on, että voileipäkakut ovat out, hän naurahtaa.

En pidä cocktailtikuista, niissä on kova ährääminen. Tämä on oma mielipiteeni. Juhlissa itseisarvo on se, että tarjolla on kunnolla ruokaa.

Aihinen laittaisi tarjolle esimerkiksi raikkaita ja ruokaisia salaatteja.

Ne on helppo tehdä allergikoillekin sopiviksi.

Ylioppilasjuhliin ei kuulu kunnon ruoka. Ylioppilasjuhla on kahvitilaisuus. Pitopöytäjuhlat on erikseen. Kokki ei selvästikään ymmärrä perinnettä. Ehkä hänen sukunsa perinteisiin ei ole ylioppilasjuhlat kuuluneet. 

Salaatti ei myöskään ole pikkujuttu lisätä kahvipöytään, koska se vaatii erikseen haarukat ja lautaset. 

Ja pöytäpaikan kaikille. Enkä ole ikinä ymmärtänyt salaattia kahvipöydässä, ruoan ohella kyllä, mutta kahvin kanssa? 

Vierailija
119/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä voileipäkakut katoavat juhlissa viimeistä murua myöden. myös gluteeniton versio aina tarjolla. iso suku, paljon juhlia ja aina pyydetään että tehdäänhän voileipäkakkuja. jos on hyvin tehtyä niin aika vaikea kuvitella ettei maistuisi vieraille. nämä "huippukokit" tuntuvat olevan ihan ulapalla. samassa jutussa Harri Syrjänen ehdotteli tarjolle grilliruokaa kun on helppo koota jokaiselle vieraalle mieleinen annos ...??? no,huh. ja jälkiruoaksi ehdotteli jäätälö tai donitsibaaria. tuntuu itsestä vaikealta toteuttaa. miten ehtii grillata esim.50h jokaiselle mieleisen annoksen ?

Juu, en mä ainakaan halua hikoilla ykkösissä grillin ääressä. Näiden ammattikokkien ongelma on se, että ne on ammattilaisia ja tiloja ja resursseja on ihan eri tavalla kuin kotikeittiöissä. 

Vierailija
120/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa saa jyrähdellä mitä tahansa. Olen epätavallinen suomalainen ja teen mitä lystään. No, YO-juhliin kysyin tietenkin aikoinaan juhlittavan mielipiteen, mutta muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän