Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voileipäkakku YO juhlissa - nyt jyrähtää Kape Aihinen

Vierailija
30.05.2025 |

Kape Aihinen teilaa juhlissa usein tarjottavan suupalan: Kova ährääminen

Huippukokit kertovat vinkkinsä päättäjäisviikonlopun ja kesän juhlien ruokatarjoiluihin.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html?utm_medium=promobox&utm…

Kommentit (255)

Vierailija
61/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan heitä, jotka jaksavat tehdä voileipäkakkuja, mutta oma mielipiteeni on, että voileipäkakut ovat out, hän naurahtaa.

En pidä cocktailtikuista, niissä on kova ährääminen. Tämä on oma mielipiteeni. Juhlissa itseisarvo on se, että tarjolla on kunnolla ruokaa.

Aihinen laittaisi tarjolle esimerkiksi raikkaita ja ruokaisia salaatteja.

Ne on helppo tehdä allergikoillekin sopiviksi.

Tikkupaloista voi tehdä maidottomia ja gluteenittomia. Niitä voi ottaa niin monta kuin jaksaa syödä. Ei ole mitään ähräämistä laittaa tikkupalaa suuhun ja ottaa hampaiden väliin syötävää. Suurempi ährääminen on syödä haarukalla ja veitsellä silliä ja perunoita. Tikkupalana menevät uudet perunat ja sillit siististi syötävässä muodossa. Niitä voi ottaa esille vain sen verran, etteivät ne pilaannu huoneenlämmössä. 

Vierailija
62/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakut on pahoja,yöks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en tajua noita cocktail-piirakoita ja munavoita. Minusta ne eivät ole juhlaruokaa, vaan ihan osa aamiaista. Siinä jos missä on muinaisjäänne

Kenellä on aikaa ja mielenkiintoa aamuisin syödä niin raskaasti?

Aina ne kuitenkin on juhlien hitti. Oli juhlat mitkä tahansa. 6 v:n juhlissakin lapset veti kaksin käsin ja yksi pyysi kotiinkin.

Ite kun tekee, niin hyvää tulee. ;)

Niitä ei varmaan tarvi kymmentä syödä?

Vierailija
64/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähiaikoina juhlat, voisikin vaikka tehdä cocktailtikkuja. Kiitos vinkistä, Kape. Palttoonnapit ja suolaiset piirakat alkaa jo olla out.

Vierailija
65/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleensäkään mene toisten juhliin arvostelemaan tarjottavia. Jokainen tekee sitä mitä itse haluaa, varsinkin kun ne jämät jää aina sitten itselle syötäväksi. 

Vierailija
66/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän jonkun pyytä Kape Aihiminen järkkäämään kotona järjestettävät juhlat. Tosin siinä mielessä huono ajatus, että sitten juhlat menee pilalle. 

Totta. Haluaisin silti nähdä, miten Kape hoitaa homman ilman ravintolakeittiötä ja ammattimaista henkilökuntaa.

Vierailija
67/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakku ei edes ole suuritöinen, jos sen teon osaa. Ja näyttävämäpää pöydänkoristetta on vaikea löytää.

Mikä tahansa on helppoa, jos osaa. Aika harva kuitenkin voileipäkakkuja tekee muihin kuin juhliin, joten osaaminen on siksi kotikokilla vähäisempää kuin tavallisen arkiruuan suhteen. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö ensimmäisellä kerralla voi onnistua oikein hyvin. 

Vierailija
68/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan heitä, jotka jaksavat tehdä voileipäkakkuja, mutta oma mielipiteeni on, että voileipäkakut ovat out, hän naurahtaa.

En pidä cocktailtikuista, niissä on kova ährääminen. Tämä on oma mielipiteeni. Juhlissa itseisarvo on se, että tarjolla on kunnolla ruokaa.

Aihinen laittaisi tarjolle esimerkiksi raikkaita ja ruokaisia salaatteja.

Ne on helppo tehdä allergikoillekin sopiviksi.

Tikkupaloista voi tehdä maidottomia ja gluteenittomia. Niitä voi ottaa niin monta kuin jaksaa syödä. Ei ole mitään ähräämistä laittaa tikkupalaa suuhun ja ottaa hampaiden väliin syötävää. Suurempi ährääminen on syödä haarukalla ja veitsellä silliä ja perunoita. 

Ähräämisellä tarkoitettiin niiden tekemistä, ei syömistä. 

Vierailija
69/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kertaakaan maistanut hyvää voileipäkakkua. Imetellyt aina, että misksi sellainen on joka paikkaan pakko laittaa tarjolle. Yök 

Vierailija
70/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä voileipäkakku out,on jäänne jostain 70-80 luvulta,ovat yleensä mauttomia ja kuivia tai lötköjä.En ole koskaan pitänyt niistä,olen ammattikokki.

En minäkään ole koskaan pitänyt niistä. Mutta miksi muiden pitäisi lopettaa niiden tekeminen tai syöminen, jos he niistä pitävät? Koska se on muka out? Kuka sen määrittelee? Siis kuka muu kuin av-palstan "ammattikokki"?

Sama. Olen muutaman kerran maistanut hyvää. Ei ne yleensä kuivia ole, mutta kun en erikoisemmin pidä tuorejuustosta, majoneesista enkä ranskankermasta ja viiliä en siedä yhtään, niin tämä on syy miksi ne ei maistu. Mutta tarjoiluja ei tarvitse minun makuni mukaan tehdä, vaan isäntäväki tai juhlien järjestäjä tekee juuri sellaiset mistä itse tykkää ja arvelee itselleen läheisimpien vieraiden tykkäävän. Muut syö sitten mitä syö tai jättää syömättä, jos mieleistä ei löydy. Minä en mene juhliin syömään, vaan onnittelemaan. 

Vierailija
72/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä kertaakaan maistanut hyvää voileipäkakkua. Imetellyt aina, että misksi sellainen on joka paikkaan pakko laittaa tarjolle. Yök 

Ei sitä ole pakko ottaa, jos ei tykkää. Sellaista tarjoilua, mistä kaikki tykkää on täysin mahdotonta järjestää. Minäkään en pidä voileipäkakuista, mutta yksikään ei ole vielä väkisin kimppuuni hyökännyt, joten niitä saa olla tarjolla. Kun niitä on kehotettu ottamaan, olen sanonut kiitos, mutta en ole erityisemmin niiden ystävä ja se riittää. Yleensä ylppäreissä ei kukaan edes ehdi katsoa mitä itse kukin ottaa. 

Vierailija
73/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasimme pari kesää sitten muutaman voileipäkakun puutarhajuhliimme. Jengi rakasti niitä! Onneksi niitä oli useampia. 

Ja oli siis tosi paljon muutakin tarjottavaa, mutta voileipäkakut tekivät kyllä kauppansa. Ja ovat hienon näköisiä! Itsellä ei taidot riitä tekemiseen, mutta siksi on cateringpalvelut ja leipomot.

Vierailija
74/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alen ja Välimäki versus Aihinen ja Syrjänen? 

Kamoon. Mestaruusliiga versus wannabe-divarisarjalaiset. Oisko edes reilu matsi mitä?

Kaivakaa nyt vielä joku 90-luvun aamutelkkarin hahmo selostamaan voileipäkakun vanhanaikaisuudesta.

Eiköhän se nyt ole selvää, että voileipäkakku on juhlapöydän kruunu. Ei tartte tykätä eikä tartte tehdä jos ei osaa, mutta ainakin huippukokit arvostaa. 

Vierailija
75/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakut on pahoja,yöks

Mikä on parempaa? Anna kun arvaan blinit tai halal kidutettu lammas

Vierailija
76/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen kivempaa kuin makkaran paisto yo-juhlissa, kuka perheestä seisoo koko päivän grillin vieressä, siihen on palkattava vieras, edes anoppi ei ole niin kamala että sen laittaisin vesisateeseen grillaamaan. 

Voileipäkakut on pakko tehdä ajoissa ja sitten vaan pöytään, jos jää voi syödä vielä huomennakin, kerran paistettu artesaanimakkaraa ei syö koirakaan.

Kalavoileipäkakku on hyvää, mutta minun mieleeni se ei sovi kahvin kanssa kaipaa jotain kuplivaa tai valkoviiniä. 

Vierailija
77/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kape ei osaa tehdä voileipäkakkua, siksi tulee hapahkoa turkua.

Vierailija
78/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän jonkun pyytä Kape Aihiminen järkkäämään kotona järjestettävät juhlat. Tosin siinä mielessä huono ajatus, että sitten juhlat menee pilalle. 

Totta. Haluaisin silti nähdä, miten Kape hoitaa homman ilman ravintolakeittiötä ja ammattimaista henkilökuntaa.

Niin tai että annos maksaa alle kymmeniä euroja.

Vierailija
79/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasimme pari kesää sitten muutaman voileipäkakun puutarhajuhliimme. Jengi rakasti niitä! Onneksi niitä oli useampia. 

Ja oli siis tosi paljon muutakin tarjottavaa, mutta voileipäkakut tekivät kyllä kauppansa. Ja ovat hienon näköisiä! Itsellä ei taidot riitä tekemiseen, mutta siksi on cateringpalvelut ja leipomot.

Jos pidät voileipäkakuista, niin harjoittele niiden tekoa ensin joihinkin lähipiirin pikkukemuihin ilman paineita. Tarvitset vain sopivaa leipää, teet pari mieleistäsi täytettä, annat niiden tekeytyä jääkaapissa jonkun aikaa. Leipää kostutetaan ainakin reunoilta vaikka jollain kasvisliemellä. Kakku on kätevä koota elmukelmulla vuorattuun leipävuokaan, se yöksi jääkaappiin. Seuraavana päivänä se kumotaan ja koristellaan. Sen voi vuorata vaikka tuorejuustolla tai sinapilla maustetulla lämmitetyllä sulatejuustolla. Sitten vaan koristelu täytteiden mukaisesti.

Vierailija
80/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mihinkään juhliin mennä syömään, sen voi tehdä kotonakin.

En näe mitään pointtia juhlissa, jos siellä on surkeet tarjoilut.

Syödä voi missä vaan, mutta juhlissa syödään voileipäkakkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan