Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voileipäkakku YO juhlissa - nyt jyrähtää Kape Aihinen

Vierailija
30.05.2025 |

Kape Aihinen teilaa juhlissa usein tarjottavan suupalan: Kova ährääminen

Huippukokit kertovat vinkkinsä päättäjäisviikonlopun ja kesän juhlien ruokatarjoiluihin.

https://www.is.fi/viihde/art-2000011261076.html?utm_medium=promobox&utm…

Kommentit (255)

Vierailija
41/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä voileipäkakku out,on jäänne jostain 70-80 luvulta,ovat yleensä mauttomia ja kuivia tai lötköjä.En ole koskaan pitänyt niistä,olen ammattikokki.

Voileiäkakut ovat tulleet uudestaan.

Opettele tekemään kunnollisia. Ei tarvii olla mautonta lötköä. Eikä raskaita majoneesitäytteitä.

Lounaskokki

Vierailija
42/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku kuulostaa paljon ruokaisammalle kuin Kapen ehdottamat "raikkaat salaatit". No, onneksi jokainen saa laittaa juhliinsa omanlaisensa tarjoilut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä voileipäkakku out,on jäänne jostain 70-80 luvulta,ovat yleensä mauttomia ja kuivia tai lötköjä.En ole koskaan pitänyt niistä,olen ammattikokki.

Voileiäkakut ovat tulleet uudestaan.

Opettele tekemään kunnollisia. Ei tarvii olla mautonta lötköä. Eikä raskaita majoneesitäytteitä.

Lounaskokki

Voi luoja, toivottavasti tästä kurasta päästään eroon

Vierailija
44/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on täydellinen tarjoilu, jos on voileipäkakkua ja täytekakkua. (Jollain muulla, kuin ruskealla banaanimössöllä täytettyä.)

Vierailija
45/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole koskaan pitänyt niistä. Mutta miksi muiden pitäisi lopettaa niiden tekeminen tai syöminen, jos he niistä pitävät? Koska se on muka out? Kuka sen määrittelee? Siis kuka muu kuin av-palstan "ammattikokki"?

Vierailija
46/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT Syrjäsen skageneista tuli mieleen, että me tarjottiin leipäsiä ylioppilas juhlissa. Juhlat oli joulukuussa ja pienet juhlat, vieraita 40+.

Semmoisia sormisyötäviä eri täytteillä. Paahtoleivästä stanssilla kaksi pyörylää. Kevyt kurkkuvesi-sitruuna sipasu. Päälle lusikallinen savulohi-, poro-, vegetäytettä. Ja koriste.

Tämän mahdollisti se, että äitini oli joskus Lidlistä ostanut sellaisia ruuankuljetus laatikoita, joihin sai kylmäkallepatruunan pohjalle kiinnitettyä. Ovat neliskanttisia n. 30x30 kokoisia. Kolme kerrosta. Kerroksia saisi lisättyäkin, jos tietäis mistä. Lidl Suomi ei osannut vasta.

Tuo on ihan huippukeksintö! Sitä on etsitty Suomesta ja Saksastakin sittemmiten, muttei kuulu valikoimiin enää.

Tuon takia oli mahdollista tehdä tarjoilut edellisenä iltana suurimmaksi osaksi valmiiksi. Ei vettynyt tai kuivahtanut. Testattiin ajoissa.

Lisäksi kun meitä oli paikalla neljä kokkia, niin liukuhihnalla saatiin nopeesti täytettyä useampi sata.

Oli salaattejakin ja makiat. Cocktail piirakoita ja munavoita unohtamatta.

Olihan niissä työnsä, mutta moni kiitteli erilaisuutta. Maha tuli täyteen ja rääppiäisiinkin jäi.

Olisko kukaan muu törmännyt tuommoiseen säilytys/kuljetushärdelliin?

Vierailija
47/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en tajua noita cocktail-piirakoita ja munavoita. Minusta ne eivät ole juhlaruokaa, vaan ihan osa aamiaista. Siinä jos missä on muinaisjäänne

Vierailija
48/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on useamman kerran mainittu lehdissä kokkien mielipide cocktailtikuista. En ole itse nähnyt niitä 90-luvun lastenjuhlien jälkeen, mutta ilmeisesti joku sitten tarjoaa edelleen sellaisia kun kokkien pitää se erikseen tyrmätä?

Vierailija
49/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakku on parasta tarjottavaa eikä vie jääkaapissa tilaa kuin jotkut cocktailtikkuhommelit tai voileivät. 

Saati useat salaattikulhot.

Vierailija
50/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäellä ja Aihisella ei selvästikään ole minkäänlaista kokemusta kotikeittiössä järjestettävästä tarjoilusta. Kodin kylmäsäilytystilat, pöytätilan rajallisuus, astiamäärät, tarjoilujen valmistamisen aikaikkuna jne. ovat täysin hukassa.

Vierailija
51/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en tajua noita cocktail-piirakoita ja munavoita. Minusta ne eivät ole juhlaruokaa, vaan ihan osa aamiaista. Siinä jos missä on muinaisjäänne

Kenellä on aikaa ja mielenkiintoa aamuisin syödä niin raskaasti?

Aina ne kuitenkin on juhlien hitti. Oli juhlat mitkä tahansa. 6 v:n juhlissakin lapset veti kaksin käsin ja yksi pyysi kotiinkin.

Ite kun tekee, niin hyvää tulee. ;)

Vierailija
52/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäellä ja Aihisella ei selvästikään ole minkäänlaista kokemusta kotikeittiössä järjestettävästä tarjoilusta. Kodin kylmäsäilytystilat, pöytätilan rajallisuus, astiamäärät, tarjoilujen valmistamisen aikaikkuna jne. ovat täysin hukassa.

Ihan samaa ajattelin. Eivätkä ole ilmeisesti ikinä käyneet ylioppilasjuhlissa, kun niiden etiketti on niin tuntematon, tai ovat käyneet arvostelemassa tarjoiluja.

Kakut on siitäkin hyvä - vaikka itse en ole edes voileipäkakkujen suurin ystävä - että kun vieraat siirtyvät paikasta toiseen, niin voi ottaa pikkuisen jokaisessa paikassa tai päättää että otan täällä vähän voileipäkakkua ja keksin, seuraavassa täytekakkua ja kolmannessa jotain muuta. Varsinkin pienillä paikkakunnalla missä kaikki tuntevat toisensa, jollain voi olla viidetkin juhlat samalle päivälle. 

Vierailija
53/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän jonkun pyytä Kape Aihiminen järkkäämään kotona järjestettävät juhlat. Tosin siinä mielessä huono ajatus, että sitten juhlat menee pilalle. 

Vierailija
54/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikään joku toinen kokki kehui voileipäkakkua. 

Kapella ei ole etiketti hallussa. Ylioppilasjuhlissa nimenomaan ei ole tapana tarjota lämmintä ruokaa, mihin on syynä se, että osa ihmisistä kiertää useita juhlapaikkoja saman päivän aikana. Lämmin täyttävä ruoka tarjotaan vain pitkän matkan päästä tuleville läheisille vieraille, jotka viipyvät paikalla pitempään, heti juhlan jälkeen tai sitten illalla kun muita vieraita ei enää ole. 

Se oli muuten Henri Alen joka kehui voileipäkakkuja.

Vierailija
55/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihinen voi mennä ryssälandiaan tarjoilemaan persettään.

Vierailija
56/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä näitä julkkisia nyt risoo suomalaiset perinteet.

Vierailija
57/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakut on taas trendaavia. Ei niiden tartte näyttää ysärin lohikakuilta. Kape voi mennä ihan taas laittaan suolaa sanonko minne.. 

Vierailija
58/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mihinkään juhliin mennä syömään, sen voi tehdä kotonakin.

Vierailija
59/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harri Syrjänen tarjoaisi voileipäkakun sijaan pieniä voileipiä, toast skageneitako ne oli? Ihan oikeasti, kenellä on aikaa juhlapäivän aamuna tai lakituksen jälkeen ruveta väsäämään niitä? Voileipäkakku on siitä hyvä, että se pitää tehdä etukäteen. eikä se vie jääkaapistakaan niin paljon tilaa kuin voileivät.

Jep. Meillä on käynyt ylioppilasjuhlissa 150-200 vierasta. Olen itsekin halunnut käydä aamulla koulussa katsomassa lakitusta ja seurustella vieraiden kanssa. Kaikki tarjottava on tehty pitkälti etukäteen ja viimeistelty vain sitten koulun juhlan ja kahvitilaisuuden alkamisen välissä. Säilytystilana vain oma jääkaappi, ei mitään ravintolan kylmiöitä. Ei mitenkään olisi voinut tarjota mitään toast skageneita ilman että palkkaa keittiöön pari kokkia tai kylmäkköä tekemään niitä. Tiskiin, kahvinkeittoon ja astioiden keräilyyn on ollut pari nuorten kave

Kun oma poika kirjoitti takavuosina, siellä oli pari niin kovasti omaa ääntään rakastavaa puheenpitäjää ja toistasataa lakitettavaa, että juhla kesti yli kolme tuntia. Meillä oli jo vieraita pihassa odottamassa kun olimme kotona. Siinä ei paljon enää muuta tehty kun tarjottavat pöytään ja kahvit tippumaan. Yksi ulkopuolinen apulainen, lisäksi minä ja pojan isoveli hoideltiin tarjoilut muuten. 

Vierailija
60/255 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikään joku toinen kokki kehui voileipäkakkua. 

Kapella ei ole etiketti hallussa. Ylioppilasjuhlissa nimenomaan ei ole tapana tarjota lämmintä ruokaa, mihin on syynä se, että osa ihmisistä kiertää useita juhlapaikkoja saman päivän aikana. Lämmin täyttävä ruoka tarjotaan vain pitkän matkan päästä tuleville läheisille vieraille, jotka viipyvät paikalla pitempään, heti juhlan jälkeen tai sitten illalla kun muita vieraita ei enää ole. 

Se oli muuten Henri Alen joka kehui voileipäkakkuja.

Eikös Henrillä ole Michelintähtikin? Onko Kapella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme