Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä sinä olet mennyt päiväkotiin aikanaan?

Vierailija
29.05.2025 |

Jos olet ollut päiväkodissa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, mutta luulen, että ehkä joskus neljän vanhana olen alkanut käydä seurakunnan pitämässä kerhossa. Vuotta ennen koulun alkua menin tarhaan. Molemmissa olin vain muutaman tunnin per päivä. Kouluun menin kuuden vanhana, koska olen joulukuussa syntynyt ja eskaria ei tuolloin 80-luvulla ollut.

Lisättäköön vielä, että äiti ei ollut edes mikään kotiäiti. Ihan duunariperhe: isä aikaisesta aamusta tehtaassa töissä ja äiti teki pääasiassa iltavuoroja kaupassa. Eli perinteinen "läpsystä" vaihto, niin hoito onnistui kotona.

Vierailija
22/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v ja avain kaulaan, tuut ja meet ite, moinen oli 60-70 ltaitteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin perhepäivähoitajalla hoidossa parin muun lapsen kanssa.

Vierailija
24/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-vuotiaana tarhaan. Jo 7-vuotiaana sen sijaan ihmettelin tuota tapaa sanoa että "menin kouluun 6-vuotiaana", jos oli loppuvuodesta syntynyt. Vai oliko se niitä ensimmäisiä tapoja ilmoittautua lumihiutaleeksi...Hyvin harva on mennyt oikeasti 6-vuotiaana kouluun (Suomessa), siis siinä vuonna, kun on täyttänyt 6 vuotta.

Jos ei ole täyttänyt 7 vuotta kouluun mennessään, on mennyt sinne 6-vuotiaana. Mitä ihmettelemistä asiassa on?

Vierailija
25/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin 10kk iässä perhepäivähoitajalle. Päiväkotiin varmaan joskus 4-5-vuotiaana.

Vierailija
26/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-vuotiaana tarhaan. Jo 7-vuotiaana sen sijaan ihmettelin tuota tapaa sanoa että "menin kouluun 6-vuotiaana", jos oli loppuvuodesta syntynyt. Vai oliko se niitä ensimmäisiä tapoja ilmoittautua lumihiutaleeksi...Hyvin harva on mennyt oikeasti 6-vuotiaana kouluun (Suomessa), siis siinä vuonna, kun on täyttänyt 6 vuotta.

Öö,  mä olen syntynyt joulukuussa ja koulu alkoi elokuussa, en siis vielä koulun alkaessa ollut täyttänyt seitsemää, eli menin 6-vuotiaana kouluun.

Vai?

Vierailija
27/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut hoidossa. Vanhemmat yrittäjiä niin olin töissään mukana ja äiti teki usein kotona töitä. Eskaria ei ollut 80 luvulla ja menin suoraan kouluun. Kaverit oli pari vuotta vanhempia ja osasin lukea, kirjoittaa ja laskea +-/ laskuja. Lisäksi olin lukenut koko kaupungin kirjaston lastenosaston läpi.

Vierailija
28/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään, mutta päiväkerhoon menin 4-vuotiaana. Kaikki muut olivat uskisten lapsia ja juuri sellaisia kuin voi kuvitellakin. Kieroja ja ilkeitä.

Vierailija
29/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis jos täyttää joulukuussa seitsemän niin kyllä todellakin menee kouluun kuusivuotiaana. Vai miten sä sen lasket? Siinä on neljä kuukautta voelä kuusi. 

Vierailija
30/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 kk iässä päiväkotiin.

Vierailija
31/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut päiväkotia tarjolla. Pyörin vanhempien mukana navetassa ja peltotöissä traktorin kopissa. Seurakunnan kerhoon lykättiin heti kun ikä riitti, varmaan 3v.

Vierailija
32/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v

Vierailija
33/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajalle vähän alle kaksivuotiaana. Omat lapseni laitan päiväkotiin aikaisintaan kaksivuotiaina.

Vierailija
34/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v. puolipäiväiseen 80-luvulla. Vanhemmat oli töissä kyllä. Pienenä meillä oli joku opiskelijatyttönen hoitamassa ja muuten en muista. Yksin kai sitä osattiin viimeistään kouluiässä olla. Mummot auttoi kyllä, kun olivat jo eläkkeellä, mutta vielä virkeitä ja hyväkuntoisia. 

Vierailija
35/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole täyttänyt 7 vuotta kouluun mennessään, on mennyt sinne 6-vuotiaana. Mitä ihmettelemistä asiassa on?

No jos nyt vertaillaan vaikka sitä, koska on mennyt päivähoitoon  ja kauanko on ollut siellä ennen koulua, niin on tuolla merkitystä. Mulla oli samalla luokalla olevan parhaan kaverin kanssa käytännössä vuosi ikäeroa, koska hän oli syntynyt tammikuun eka päivä ja minä joulun aikaan. Ei ole tarkoitus olla mitenkään "erityinen", mutta onhan tuosta aina saanut kuulla mm. omalta äidiltä, joka veti kortin aina esiin, jos oli aina välillä jotain juttuja tai ongelmia ja hän alkoi pohtia ja murehtia "olisi pitänyt vaan vielä odottaa se vuosi". Ehkä se sitten tarttunut sikäli, että se tulee itsekin vedettyä esiin, kun oot aina ollut porukan "vauva" muihin verrattuna: lyhin, herkin, leikit vielä, kun muut lakkasi leikkimästä, et halunnut lähteä mukaan, kun toiset alkoi yrittää ysillä väärillä papereilla baareihin jne. Ihan tavis musta kuitenkin noin muutoin tuli. :D

Vierailija
36/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt vertaillaan vaikka sitä, koska on mennyt päivähoitoon  ja kauanko on ollut siellä ennen koulua, niin on tuolla merkitystä. Mulla oli samalla luokalla olevan parhaan kaverin kanssa käytännössä vuosi ikäeroa, koska hän oli syntynyt tammikuun eka päivä ja minä joulun aikaan. Ei ole tarkoitus olla mitenkään "erityinen", mutta onhan tuosta aina saanut k

Äh, piti vastata siis tuolle, joka ihmetteli 6-vuotiaana aloittamisen esille tuomista.

Vierailija
37/37 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsuuteni 80-luvun alussa perhepäivähoitajalla, äitini ei halunnut minua päiväkotiin. Perhepäivähoitajalla aloitin ollessani 1v2kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan