Minkä ikäisenä sinä olet mennyt päiväkotiin aikanaan?
Kommentit (37)
6v ja avain kaulaan, tuut ja meet ite, moinen oli 60-70 ltaitteessa.
Olin perhepäivähoitajalla hoidossa parin muun lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaana tarhaan. Jo 7-vuotiaana sen sijaan ihmettelin tuota tapaa sanoa että "menin kouluun 6-vuotiaana", jos oli loppuvuodesta syntynyt. Vai oliko se niitä ensimmäisiä tapoja ilmoittautua lumihiutaleeksi...Hyvin harva on mennyt oikeasti 6-vuotiaana kouluun (Suomessa), siis siinä vuonna, kun on täyttänyt 6 vuotta.
Jos ei ole täyttänyt 7 vuotta kouluun mennessään, on mennyt sinne 6-vuotiaana. Mitä ihmettelemistä asiassa on?
Menin 10kk iässä perhepäivähoitajalle. Päiväkotiin varmaan joskus 4-5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaana tarhaan. Jo 7-vuotiaana sen sijaan ihmettelin tuota tapaa sanoa että "menin kouluun 6-vuotiaana", jos oli loppuvuodesta syntynyt. Vai oliko se niitä ensimmäisiä tapoja ilmoittautua lumihiutaleeksi...Hyvin harva on mennyt oikeasti 6-vuotiaana kouluun (Suomessa), siis siinä vuonna, kun on täyttänyt 6 vuotta.
Öö, mä olen syntynyt joulukuussa ja koulu alkoi elokuussa, en siis vielä koulun alkaessa ollut täyttänyt seitsemää, eli menin 6-vuotiaana kouluun.
Vai?
En ollut hoidossa. Vanhemmat yrittäjiä niin olin töissään mukana ja äiti teki usein kotona töitä. Eskaria ei ollut 80 luvulla ja menin suoraan kouluun. Kaverit oli pari vuotta vanhempia ja osasin lukea, kirjoittaa ja laskea +-/ laskuja. Lisäksi olin lukenut koko kaupungin kirjaston lastenosaston läpi.
En minkään, mutta päiväkerhoon menin 4-vuotiaana. Kaikki muut olivat uskisten lapsia ja juuri sellaisia kuin voi kuvitellakin. Kieroja ja ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
No siis jos täyttää joulukuussa seitsemän niin kyllä todellakin menee kouluun kuusivuotiaana. Vai miten sä sen lasket? Siinä on neljä kuukautta voelä kuusi.
Ei ollut päiväkotia tarjolla. Pyörin vanhempien mukana navetassa ja peltotöissä traktorin kopissa. Seurakunnan kerhoon lykättiin heti kun ikä riitti, varmaan 3v.
Perhepäivähoitajalle vähän alle kaksivuotiaana. Omat lapseni laitan päiväkotiin aikaisintaan kaksivuotiaina.
5v. puolipäiväiseen 80-luvulla. Vanhemmat oli töissä kyllä. Pienenä meillä oli joku opiskelijatyttönen hoitamassa ja muuten en muista. Yksin kai sitä osattiin viimeistään kouluiässä olla. Mummot auttoi kyllä, kun olivat jo eläkkeellä, mutta vielä virkeitä ja hyväkuntoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole täyttänyt 7 vuotta kouluun mennessään, on mennyt sinne 6-vuotiaana. Mitä ihmettelemistä asiassa on?
No jos nyt vertaillaan vaikka sitä, koska on mennyt päivähoitoon ja kauanko on ollut siellä ennen koulua, niin on tuolla merkitystä. Mulla oli samalla luokalla olevan parhaan kaverin kanssa käytännössä vuosi ikäeroa, koska hän oli syntynyt tammikuun eka päivä ja minä joulun aikaan. Ei ole tarkoitus olla mitenkään "erityinen", mutta onhan tuosta aina saanut kuulla mm. omalta äidiltä, joka veti kortin aina esiin, jos oli aina välillä jotain juttuja tai ongelmia ja hän alkoi pohtia ja murehtia "olisi pitänyt vaan vielä odottaa se vuosi". Ehkä se sitten tarttunut sikäli, että se tulee itsekin vedettyä esiin, kun oot aina ollut porukan "vauva" muihin verrattuna: lyhin, herkin, leikit vielä, kun muut lakkasi leikkimästä, et halunnut lähteä mukaan, kun toiset alkoi yrittää ysillä väärillä papereilla baareihin jne. Ihan tavis musta kuitenkin noin muutoin tuli. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt vertaillaan vaikka sitä, koska on mennyt päivähoitoon ja kauanko on ollut siellä ennen koulua, niin on tuolla merkitystä. Mulla oli samalla luokalla olevan parhaan kaverin kanssa käytännössä vuosi ikäeroa, koska hän oli syntynyt tammikuun eka päivä ja minä joulun aikaan. Ei ole tarkoitus olla mitenkään "erityinen", mutta onhan tuosta aina saanut k
Äh, piti vastata siis tuolle, joka ihmetteli 6-vuotiaana aloittamisen esille tuomista.
Olin lapsuuteni 80-luvun alussa perhepäivähoitajalla, äitini ei halunnut minua päiväkotiin. Perhepäivähoitajalla aloitin ollessani 1v2kk.
Lisättäköön vielä, että äiti ei ollut edes mikään kotiäiti. Ihan duunariperhe: isä aikaisesta aamusta tehtaassa töissä ja äiti teki pääasiassa iltavuoroja kaupassa. Eli perinteinen "läpsystä" vaihto, niin hoito onnistui kotona.