Mikä saa jotkut pitämään ruuankuljetusrobotteja hellyyttävinä?
Moni pitää ruuankuljetusrobotteja hellyyttävinä, melkein kuin lemmikkieläiminä tai jopa lapsina. En ymmärrä yhtään. Minä näen pelkkiä kasvottoman firman omistamia koneita, jotka aiheuttaa välillä vaaratilanteita ja muodostaa uhan ihmisten yksityisyydelle kuvatessaan jatkuvasti ympäristöään. Ei tulisi mieleenkään auttaa tällaista robottia, jos näkisin sellaisen jossain "kiipelissä".
Mistä johtuu, että eri ihmiset suhtautuu ruuankuljetusrobotteihin niin erilaisilla tavoilla?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mä ihastuin aikoinaan jo tuohon hellyyttävään Star Warsin R2D2 robottiin, itse näin tuon elokuvan kesällä 1978, suomen ensi-iltahan oli -77 joulukuussa kuten kaikki muistaa/tietää.
Itse en ole koskaan välittänyt koko Star Wars elokuvista sun muusta krääsästä, joskus 80-luvulla varmaan koulussa katsottiin se eka elokuva, mutta minusta se oli tylsä, en jaksanut keskittyä siihen juurikaan.
Olin 3v joulukuussa 1977 ja vielä kesällä 1978:kin. Näköjään 7v ikäraja Internet Movie Databasen mukaan:
https://www.imdb.com/title/tt0076759/
Rakastan myös mun robotti-imuria. Puoliso on ilkeä sille. Kiitän monesti imuria. On arjen pelastaja ja ainut joka auttaa minua.
Koneisiin ja varsinkaan tekoälyyn ei koskaan pidä suhtautua luottamuksella vaan aina epäluulolla ja varauksella:
Näin kun kaksi kakaraa työnsi sellaisen robotin ojaan.
Ja miksi niitä pitää auttaa? S-ryhmä tekee 550m€ voittoa, eikö he itse voisi myös auttaa niitä jos jää jumiin? se ei ole mikään kansallisuusvelvollisuus auttaa näitä.
Luulen että nämä nykyiset robotit tuovat enemmän kuluja kuin säästöä. Mutta varmaan aikanaan sekin muuttuu, jos vaikka oppivat keräämäänkin tuotteet itse ja pystyvät kuljettamaan isompia määriä..
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyvin voisit kysyä, että minkä takia pehmoleluja , tms. pidetään hellyyttävinä.
Tai vaikka Star Warsin R2-D2
Suorittavan työn automatisoiminen ei ole ihan ongelmatonta. Antaisin työn mielummin ihmiselle, joku vähän niinkuin wolttikuski mutta paremmalla palkalla tsygäilis kaupan ruokia.
En tykkää noista roboteista, tajuan kai tietsikoista liikaa inhimillistääkseni niitä. Koen ne ärsyttäväksi kun ne kumeasti rämisten peesailevat jalkakäytävällä, ja on vain ajan kysymys koska joku kompastuu tuollaiseen. En koskaan jätä auttamatta ihmistä, epäsiistiäkän, enkä eläintä jos voin sitä riskittä auttaa. Mutta jos tuollainen ruokapurkki on ojassa niin kävelen kylmästi ohi. Auttamisvelvollisuuteni ei ulotu niin pitkälle että rapaisin lahkeeni pelastaessani noita muovilaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Näin kun kaksi kakaraa työnsi sellaisen robotin ojaan.
Olisit työntänyt ne kakarat ojaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi niitä pitää auttaa? S-ryhmä tekee 550m€ voittoa, eikö he itse voisi myös auttaa niitä jos jää jumiin? se ei ole mikään kansallisuusvelvollisuus auttaa näitä.
Ei toki kansalaisvelvollisuus. Ihan ystävllistä vaan.
Saatan joskus myös nostaa joltain tippuneen roskan maasta ja laittaa roskikseen. Kaikenlaista.
Olisi hauskaa joskus pilailla robootin kanssa, maalaisi sen spraylla vaikka venäläiseksi tankiksi.
Ne ovat autojen lapsia. Pikkuiset.
Eivät leluja.
Ei siinä mitään syvällisempää ole, kaikki ei mieti jotain terminator tuhoa koko ajan tai halua löytää jotaik huonoa kaikesta.
Minusta ne ovat hauskan näköisiä pikku palikoita ja vain jollain tavoin sympaattisia. :D
Sitkeästi menevät ylämäkeen, odottavat liikennevaloissa jne. , kiittävät jos autetaan,..Kyllä sen varmasti kaikki tietää että tuo on vain kone, mutta voi sitä silti pitää sympaattisena. Ei se tarkoita mitään muuta kuin että ihmisellä on huumorintajua ja iloa sisimmässä.
Onko muut miettineet, että onko ne vaan joku psykologinen koe, miten saadaan ihmiset totutettua robotteihin? Onnea vaan sitten kun ollaan vanhainkodissa ja meitä hoitaa robotit ja/tai suomea heikosti tai ei ollenkaan osaavat...
Vierailija kirjoitti:
On erittäin huolestuttavaa että elottomiin koneisiin suhtaudutaan tällä tavalla mutta ihmisiä vastaan ollaan kylmiä ja julmia.
Taitaa se robottilähettiin lämmöllä suhtautuva kuitenkin olla enempikin se sama ihminen, jonka empatian tunne muutenkin herää helposti ihmistenkin, eläinten ja luonnon suhteen.
(Ja jos on kylmä ja tunteeton ihmisille, niin eiköhän ole kylmä robotillekin?)
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään syvällisempää ole, kaikki ei mieti jotain terminator tuhoa koko ajan tai halua löytää jotaik huonoa kaikesta.
Minusta ne ovat hauskan näköisiä pikku palikoita ja vain jollain tavoin sympaattisia. :D
Sitkeästi menevät ylämäkeen, odottavat liikennevaloissa jne. , kiittävät jos autetaan,..Kyllä sen varmasti kaikki tietää että tuo on vain kone, mutta voi sitä silti pitää sympaattisena. Ei se tarkoita mitään muuta kuin että ihmisellä on huumorintajua ja iloa sisimmässä.
Teidänkaltaiset rakentaa meille Pasilan tulevaisuuden.
Ne robotit on ärsyttäviä, koska ne saattaa haahuilla miten sattuu + voivat vaarantaa liikennettä/aiheuttaa erilaisia vaaratilanteita ja olla tien tukkona.
Lisäksi ärsyttää, kun kaupat ja ravintolat tarjoaa tappiolla tällaisia erilaisia kotiinkuljetusmuotoja ja moni käyttää niitä, vaikka periaatteessa voisi ihan hyvin itse vaivautua paikalle asioimaan. Nämä tappiot ja "ilmaiset" tai tosi halvat kuljetusmaksut kaupat sitten siirtävät ruoan hintoihin. Eli loppupeleissä kaikki maksaa enemmän ja kärsii.
Ennemmin autan näitä suloisia robotteja kuin ilkeitä ihmisiä.
On ne sööttejä. Apua huutavat hädissään, jos ojaan ovat joutuneet tai jumiin jääneet, eivätkä omin avuin pääse pois. Monet naurut olen meillä päin noista saanut etenkin alussa, kun tulivat, mutta nyt ovat jo selvästi paremmin ohjelmoituja, eivätkä jää jumiin enää joka mäkeen tai yritä harakiriä ajamalla yhtäkkiä itse ojaan leveältä kävelytieltä ilman mitään estettä edessäkään.