Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä lapsuutesi 70- tai 80-luvulla elänyt. Meiltä puuttuu jotakin, mitä silloin oli, eikö vain?

Vierailija
29.05.2025 |

Mitä se on?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihaleikit muiden lasten kanssa.

Koko pihan eri ikäiset lapset. Kirkonrottaa, nelistä, keinupersistä, profee ja polee vai mikä lie oli. M..miestä, hyppynarut, twist naru ynm. 

Vierailija
102/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tuu ikkunalle täällä huutaa. kuoro :)

Vierailija
104/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valkoinen ihonväri on kauniimpi kuin ruskea, niin miksi ihmiset yrittävät ruskettua? Heidänhän pitäisi välttää aurinkoa kaikin keinoin. Minä olen hyvin vaaleaihoinen ja varsinkin jalat on tosi nätit, kun valkoisen seassa näkyy suonet ja suonikohjut sinisinä.

Vierailija
105/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömään!

Vierailija
106/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valkoinen ihonväri on kauniimpi kuin ruskea, niin miksi ihmiset yrittävät ruskettua? Heidänhän pitäisi välttää aurinkoa kaikin keinoin. Minä olen hyvin vaaleaihoinen ja varsinkin jalat on tosi nätit, kun valkoisen seassa näkyy suonet ja suonikohjut sinisinä.

Tuo auringossa ruskettaminen on 1970-luvun juttuja. Ei sitä juuri tehdä enää nykyään. 

Itsekin rusketin itseä jonku verran vanhaan aikaan, mutta nykyään välttelen aina aurinkoa, koska se rumentaa ja tutkitusti myös vanhentaa ihoa. 

Vierailija
107/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaus.

Vierailija
108/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyys. Tv-sarjan seuraavaa jaksoa odotettiin viikon, kaveri vastasi lankapuhelimeen ehkä, viihdettä saatiin lehdistä ja kirjoista, joita käytiin pläräämässä kaupan tai kirjaston hyllyistä. Kuljettiin jalan ja pyörällä kilometritolkulla lapsena.

Vierailija
109/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan korkeat asuntolainan korot puuttuu nykyään. 

Ja korkeakorkoiset säästötilit, joissa rahan määrä vain nousi, ei nouse-laske-nouse-laske kuin rahastoissa nykyään.

Vierailija
110/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauha, laitteet kiinni, kirja, kodikkuus, kivat kodit kaikille, luontoa, ulkomaat. Yhteishenki, ilo, huumori, juttelu.

Vierailija
111/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalan korkeat asuntolainan korot puuttuu nykyään. 

Ja korkeakorkoiset säästötilit, joissa rahan määrä vain nousi, ei nouse-laske-nouse-laske kuin rahastoissa nykyään.

Ja sitten yhtäkkiä yön yli devalvoitiin

Vierailija
112/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisvaltainen Neuvostoliiton kumartelu, joka ulottui koulujen ja päiväkotienkin arkeen (radion ja tv:n ohjelmistosts puhumattalaan).

No nyt sitten kumarretaankin onnekkaasti vain trumpparin amerikkaa. Ihan presidenttiä myöten.

Vierailija
113/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauha, laitteet kiinni, kirja, kodikkuus, kivat kodit kaikille, luontoa, ulkomaat. Yhteishenki, ilo, huumori, juttelu.

Mä olen löytänyt koko paketin vasta aikuisena. 

Vierailija
114/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on enemmän rahaa, aikaa ja varallisuutta. Töitä joutui ennen tekemään ennen enemmän ja työmatkoihin kului aikaa kun ei ollut homeofficea. Raha meni ruokaan ja asuntoon ennen, yli jäi tuskin mitään. Nyt tasan kaikilla on pelit ja vehkeet. 

Ruoka on nyt parempaa ja halvempaa. Valikoimakin on niin paljon parempi.

Vaatteet ja huonekalut ovat kyllä huonompia mutta superhalpoja, köyhilläkin on varaa muotiin ja tavaraan. Tekniikka ja viihde on superhalpaa, tietokoneeseen oli 80-luvulla varaa vain hyvätuloisilla. Nyt saman työn tekee puhelin ja nyt on kaikilla oma.

Lapsille on nyt paremmat mahdollisuudet, 70-luvulla jos olit tehdastyöläisen lapsi niin susta tuli työläinen. Oltiin vielä luokkayhteiskunta.

Hmm. Mitäs nyt kaikista tulee? Työttömiä. 

Siis tuo on ihan bullshittiä. Minä menin lukioon 1981 ja minä, niin kuin niin monet muutkin samana vuonna meillä lukion aloittaneet, olin ihan duunareiden lapsi. Sinä puhut 50- ja 60-luvuista tai jostain sellaisesta, jota ei ole ollutkaan. Minä en omaa elämääni tunnista sinun kuvauksestasi ollenkaan. 

Ja todellakaan kaikilla ei ole nyt "pelejä ja vehkeitä". Lapsiperheiden köyhyys - eikä pelkkä suhteellinen köyhyys - on taas tosiasia. Viimeksi meillä samanlaisesta kuultu joskus 50-luvulla. Herää, pahvi! 

Vierailija
115/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen video tulisi jos aikuiset tekisivät kasarilapsijuttuja. Olisi mielenkiintoista katsoa. Äiti tuu ikkunaan ja avain kaulassa. Ulkoleikkejä, uimahalli ja kävelyä. Mummolla pullaa.

Vierailija
116/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvyys tai helppous tuotteiden valinnassa. 70-luvulla Punaiset kumpparit oli tytöille ja siniset pojille. Pojille oli vihreät koulureput ja tytöille punaiset olkalaukut.  Ei tarvinnut pähkäillä ja valita turhan kauan.

Vuosikymmenen loppuun mennessä tuli jo liikaakin valinnan varaa. Nykyisin menee pää sekaisin kaikesta tarjonnasta.

Elämä oli yhtenäisempää kaikilla oli suhta samat tavat ja käytännöt.

Nyt tuli taas sellaista yleistystä että huhhuh.

Kyllä, ensimmäinen koululaukkuni ihan oli punainen olkalaukku, mutta seuraava oli kirkkaankeltainen eikä enää olalla pidettävä. Sitten oli sininen pitkänmallinen kangaskassi, jota käytin mökkireissuilla vuosikaudet kun hylkäsin sen koulusta. Yläasteella oli ensin ruskean nahkapalakassin aika, se oli sen ajan suurin muoti tyttöjen koululaukuissa. Yhdeksännelle luokalle tuli sitten putkikassiaika, minulla oli beige jossa oli vaaleanruskeat nahkakahvat ja muutenkin vaaleanruskeaa nahkaa tereinä ja pohjan kovikkeena. Lukiossa oli sen aikainen muotikassi: hopea väriltään ja mustat kovikekankaiset kahvat. 

Kansakoulu/ala-asteaikaiset kumisaappaani olivat tummanvihreät, mätsäsivät hyvin sadetakkini kanssa, se oli vaaleamman vihreä jossa tummanvihreitä liikennemerkkejä. Yläasteella sitten ne kaikkien teinityttöjen must: Nokian pitkävartiset montsarit varsi puoliväliin saakka alas käännettynä.

Retukenkiä minulla ei koskaan ollut, mutta siniset Lokit oli, ensin kokoa 33, sitten 36. Koon 33 laatikon ja siinä majailleen tussikynäkokoelman hävitin vasta 20 vuotta sitten, kun lapsuudenkotini tyhjennettiin myyntiä varten. 

Ja ihan duunariperheestä olin kotoisin, isä oli ammattikalastaja ja äiti tehtaassa töissä. 

Vierailija
117/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloitusta, ite pystyyt vastaamaan ap kun elit tuon ajan

Ihmisten väliset keskustelut, spontaanit vierailut, ruuanlaitto yhdessä ilman hifistelyä, tietynlainen elämisen aito sisältö kun kaikkia ei jaettu somessa.

Näin itse vastaisin.

Ap

News flash: Somen VOI ja SAA lopettaa. Itse tein tämän päätöksen muutama viikko sitten. Päivä päivältä olen tullut rentoutuneemmaksi ja onnellisemmaksi. Parina ekana päivänä oli vieroitusoireita ja olisin halunnut päivittää ig:ia. Meni ohi.

N45

Vierailija
118/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en koskaan ole ollut facebookissa, instagramissa, twitterissä, tiktokissa enkä muissakaan näissä, mitä kaikkia niitä nyt on vuosien varrella ollutkaan. Tämä palsta on minun someni. On tosin myös yksi ulkomainen harrastekeskustelupalsta, jossa olen nyt, mutta sinnekään ei tarvinnut antaa muita tietoja kuin sähköpostiosoite, maan, siis Suomen, lisäsin vapaaehtoisesti. Whatsappissa olen yhdessä ryhmässä, mutta tunnen henkilökohtaisesti jokaisen ryhmän jäsenen. 

Someähkyä en siis koskaan ole kokenut. Olen varmaan paljolta huolelta ja murheelta välttynyt. 

Vierailija
119/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin oli aikaa enemmän. 70- luvulla kaupat oli auki klo 17 asti. Lauantaisin klo 14 asti. Sunnuntaisin kiinni.

Oli kyllä varsinainen neronleimaus laittaa kauppa kiinni sillä hetkellä kun ihmiset pääsee töistä. Aloite tuli varmaan kaupan työntekijöiden puolelta.

Vierailija
120/130 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla oli vapaus liikkua keskenään metsissä, rannoilla ym. Ei taida nykyään olla.