Yleisiä tapoja joista et pidä
Kiusaannutteko, ärsyynnyttekö tai tuletteko pahoinvoivaksi jostain tavasta, joka on aika yleinen ja monen mielestä normaalia käytöstä? Listataan tähän viestiketjuun niitä.
Minä aloitan:
1. pakollinen halaaminen. Kättely on jäänyt pois, niin taisi tapahtua koronapandemian aikaan. Mutta kättelyn tilalle on tullut amerikkalainen halailukulttuuri, jonka minä koen teennäisen, kiusallisena ja tunkeilevana. Haluan halata vain harvoja ja valittuja, niitä joihin olen todella kiintynyt. Nykyään halaillaan työkavereita eläkkeelle pääsemisjuhlissa ja vuosilomalla lähtiessä. Halaillaan puolituttuja ja vieraaksi jääneitä sukulaisia ristiäisissä ja häissä. Usein halailija kyllä kysyy ensin saako halata, mutta siihen on vaikea vastata kieltävästi kun hän on jo lähestymässä hymyssä ja suin ja käsivarret valmiiksi ojossa - eli olettaen että vastaus on ilman muuta että joo, tietenkin saa. Minä koen sen rajojen rikkomisena.
2. hampaiden kaiveleminen hammastikulla ruokapöydässä. Minua inhottaa kun joku alkaa ruokapöydässä syönnin jälkeen ronkkia hammasvälejään hammastikulla ja siirtelee hampaiden välistä kaivamaansa töhnää lautasen reunalle. Eikö tuota voi tehdä vaikka vessassa jälkeenpäin? Menee ruokahalut ja oksettaa.
Kommentit (66)
Haahuilu keskellä kulkuväylää niin, että kukaan ei pääse ohi, koska askel viettää välillä oikealle ja hetken kuluttua taas vasemmalle. Kävelkää suoraan tai ainakin reunassa, jos olette hitaita.
Täällä ärsyttää tyhmät loitukset. Niissä ei ole mitään keskusteltavaa. Poistan aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Se, että mennään pahanhajuisena kauppaan. Minusta on ihan älyttömän epäkohteliasta pakottaa ihmiset haistelemaan pesemättömyyden löyhkää.
Viimeksi eilen jouduin pakkaamaan ostokseni hengittämättä, kun samalle kassalle tuli joku eltaantuneen hajuinen "hiukseni eivät rasvoitu enkä hikoile" -tapaus.
Eikai kukaan kauppaa varten puunaa ja laittaudu?
Vierailija kirjoitti:
Se ettei tervehditä kun satutaan naapurin kanssa samaan aikaan rappukäytävään tai hissiin.
Voi olla naapureita joiden huomiota ei halua osakseen.
Urheiluselostuksissa pakko olla psykoosin ja orgasmin väliltä kuulostava kun joku tekee maalin. Toki innostuminen on jees, mutta nykyään kaikki apinoivat tuota samaa "pakollisena kuviona"
Aika hyviä täällä on tullutkin paljon. Hyvän tahtoinen kettuilu ärsyttää. Tarpeeton puolituntemattomien halailu myös. Bimbomainen flirttailu on ärsytystä herättävää. Samoin liiallainen kiroilu ja kovaan ääneen kailotus.
Yleinen tapojen _puute_ ärsyttää toisinaan. Röyhkeä, "junttimainen" käytös, eli ei oteta mitenkään huomioon toisia ihmisiä. Tuupitaam, etuillaan ja ollaan porsasmaisia. Ei osata kiittää tai pyytää anteeksi. Rymytään kuin villisiat paikasta toiseen. Sellainen ärsyttää.
Jos on mainos naisille suunnattu - vaikkapa kissanruokamainokset- niin pitää puhua sellaisella äänellä että tulee mieleen miten aikoinaan nimitettiin sininen belmont-tupakkia enkelinpieruksi.
Vastaavasti miehille suunnatuissa sonnimölinä loppuähkäisyllä.
Molemmat todella epäaidon kuuloisia ja siksi/kin hölmöjä.
Hiusten pakonomainen harominen
Jalkojen turha liikuttelu
Oikeastaan kaikki pakkoliikkeet ja neuroosit
Purkan syöminen suu apposen avoinna. Prismassa töissä joku yli kuuskybänen pubiruusu. Hyi saatana kun on kuvottavaa katottavaa. Voisi esimiehwt vähän pitää silmällä kassojen toimintaa ja habitusta.
Vierailija kirjoitti:
Purkan jyystäminen puhuessa
Junassa vastapäätä istuva vanhus nuorelle joka mäystää purkkaa suu auki:
"turhaan sinä minua laulullasi viihdytät, minä olen umpikuuro"
Vierailija kirjoitti:
Kieli suun ulkopuolella syöminen
Eikö se katkea purressa?
Ryhtiliikeläiset, täydellisyysposeeraajien alajaosto.
Kaikkien pitää jaksaa, jaksa jaksa!
Työntekoa kohtaan melkeinpä palvova asenne, vain työn kirkko puuttuu.
Ap olen samaa mieltä halailusta. En tykkää tippaakaan. Jos joku kysyy niin en huomio sitä ollenkaan vaan menen käsi ojossa vastaan välttääkseni halailun tai sanon että kyllä "käsipäivät" mulle riittävät. Halailu on epämiellyttävää. Tuollaista hammastikulla kaivelua kuin kuvailit en ole vielä nähnyt, mutta kyllä se ällöttäisi.
Ylisanojen käyttö ja "itsensä markkinointi" yäk. Oikeastaan nykyinen työelämä, -kulttuuri ja -vauhti ovat yäk.
Vierailija kirjoitti:
Hiusten pakonomainen harominen
Jalkojen turha liikuttelu
Oikeastaan kaikki pakkoliikkeet ja neuroosit
Anteeks, mutta mielestäni hermostunut olo ei ole "yleinen tapa"
Jotensakin tekemällä tehdyn oloinen "olen oikeistokovis ja halveksin heikkoutta"- esiintyminen.
Ei voi olla aitoa kaikilla (ainakin toivon että ei)
Purkan jyystäminen puhuessa