Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vetäytyykö narsisti valokeilasta piiloon omaan kuplaansa kohdatessaan kritiikkiä?

Vierailija
29.05.2025 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellista narsistia kritiikki kosketa, hän vain mitätöi kritiikin antajan mielessään.

Vierailija
22/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tällä osa kommenteista aika vainoharhaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplasti pahenee käytös, ei vetäydy. Jos on oikeasti persoonallisuustasoinen narsismi kyseessä.

Vierailija
24/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo? Ei jaksa kuunnella valheita.

Vierailija
25/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä lopulta ikävän totuuden itsestään kohtaa jotkut aivan muut kuin ap:n tarkoittama henkilö.

Vierailija
26/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti esittää aina uhria, sopassa, jonka on itse luonut. Kenellä on hovi ympärillä, joka tekee mitä narsisti sanoo? Kuka jatkuvasti syyttää muita, ottamatta todellista vastuuta? Näennäisesti voi itkeä krokotiilin kyyneliä. 

Vierailija
27/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee tästä aloituksesta vähän sellainen fiilis, että ap haluaa aiheuttaa jollekin narsistina pitämälleen romahduksen ja on nyt kiusannut tuota ihmistä ja hän on vetäytynyt, kun on oltu ilkeitä? Voin toki olla väärässä.

Ehkä ap kysyy yleisellä tasolla. Tai ehkä ap tietää jonkun ihmisen jonka kanssa hän ei ole tekemisissä, mutta seuraa ihmisen elämää sivusta ja siksi ihmettelee.

Mutta jos ap on tekemisissä tuon ihmettelemänsä ihmisen kanssa, niin vaikuttaa tosiaan tältä: ap kyttää ja lyttää ja mollaa ja mollaa ja mollaa jotain viatonta puolustuskyvytöntä ihmistä. Kun ihminen joutuu tollasen mollauskampanjan eli väkivallan uhriksi, niin kyllähän siinä väkisinkin sitten "vetäytyy" tai siis masentuu ja pakenee väkivaltaa ja alkaa toivoa että voisi elää erakkona metsässä jotta saisi olla rauhassa.

Vierailija
28/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee tästä aloituksesta vähän sellainen fiilis, että ap haluaa aiheuttaa jollekin narsistina pitämälleen romahduksen ja on nyt kiusannut tuota ihmistä ja hän on vetäytynyt, kun on oltu ilkeitä? Voin toki olla väärässä.

Ehkä ap kysyy yleisellä tasolla. Tai ehkä ap tietää jonkun ihmisen jonka kanssa hän ei ole tekemisissä, mutta seuraa ihmisen elämää sivusta ja siksi ihmettelee.

Mutta jos ap on tekemisissä tuon ihmettelemänsä ihmisen kanssa, niin vaikuttaa tosiaan tältä: ap kyttää ja lyttää ja mollaa ja mollaa ja mollaa jotain viatonta puolustuskyvytöntä ihmistä. Kun ihminen joutuu tollasen mollauskampanjan eli väkivallan uhriksi, niin kyllähän siinä väkisinkin sitten "vetäytyy" tai siis masentuu ja pakenee väkivaltaa ja alkaa toivoa että voisi elää erakkona metsässä jotta saisi olla rauhassa.

PS. Turun metsät on täpötäynnä kodittomia narsisteja jotka on "vetäytyneet omaan kuplaansa" kohdattuaan kritiikkiä. Ei ne täällä ihmisten ilmoilla enää kehtaa olla kun ne on täällä menettäneet kasvonsa. Häpeävät itseään kun joku kriitikko näytti niille että ne ei sittenkään ole täpötäydellisiä.

Vierailija
29/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli vähän sama fiilis. Mietin onko mustamaalauskampanja käynnissä.

Vierailija
30/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa itse olla narsisti.

Vierailija
31/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa itse olla narsisti.

Ja vieläpä yli 35 vuotias reippaasti, kehtaa nuorempiaan mustamaalata, syy olisi kiva tietää

Vierailija
32/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se narsisti valokeilasta millään lähde. Mitäpä siitä, jos joku esittää kritiikkiä, se käännetään aina muiden syyksi ja homma sillä selvä. Hovi toimii moitteetta, kun se toteuttaa narsistin tahtoa marionettinuken lailla. Hovillahan olisi mahdollisuus laittaa narsisti kuriin, mutteivät tee sitä. Eräänlainen joukko harha päällä. Mustasta tehdään valkoista. Pahan puhuminen on välittämistä ja eristäminen yhteisen edun ajamista. Tervejärkinen ihminen tajuaa huonon käytöksen. Hovilaiset janoavat narsistin hyväksyntää, ja siksi toimivat, kuten toimivat. 

Vierailija
33/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, aloituksessa ei kaikki kohdallaan. Mustamaalataan lähtijä narsistiksi.

Vierailija
34/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se narsisti valokeilasta millään lähde. Mitäpä siitä, jos joku esittää kritiikkiä, se käännetään aina muiden syyksi ja homma sillä selvä. Hovi toimii moitteetta, kun se toteuttaa narsistin tahtoa marionettinuken lailla. Hovillahan olisi mahdollisuus laittaa narsisti kuriin, mutteivät tee sitä. Eräänlainen joukko harha päällä. Mustasta tehdään valkoista. Pahan puhuminen on välittämistä ja eristäminen yhteisen edun ajamista. Tervejärkinen ihminen tajuaa huonon käytöksen. Hovilaiset janoavat narsistin hyväksyntää, ja siksi toimivat, kuten toimivat. 

Näinhän se on. Hoviin vielä kuuluvilla kollektiivinen harha. Narsisti onnistunut tekemään mustasta tosiaan valkoista heidän mielessään. 

Vierailija
35/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti elää muutenkin ikuisesti omassa kuplassaan.

Vierailija
36/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, aloituksessa ei kaikki kohdallaan. Mustamaalataan lähtijä narsistiksi.

Mäkin olen narsisti, koska kauas pois muuttamalla eli lähtemällä "hylkäsin" vanhempani. Toki ennen narsistiksi mustamaalaamista, mun vanhemmat olivat jo mustamaalanneet mut ihan kaikeksi muuksikin: psykopaatiksi, mielenterveysongelmaiseksi, itsepäiseksi, vastarannankiiskiksi, valehtelijaksi, kieroilijaksi, hyväksikäyttäjäksi, laiskuriksi, nyrkkisankariksi, huijariksi, varkaaksi,...

Oi niitä aikoja, ihania aikoja kun vielä olin heidän keskuudessaan. Silloin niitä mustamaalaussanoja riitti pilvin pimein. Vasta kun lähdin pois niin jäljelle jäi enää yksi ainoa sana: narsisti. Se oli se vihoviimeinen sana. Kuten Maija Vilkkumaa laulaa: "ja äidin silmät on sumeat jo, hän sanoo maailma on vaarojen karikko, se sama maailma siskosi vei, mä sanon viimeisen sanan ja se on NARSISTI".

Vierailija
37/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti elää muutenkin ikuisesti omassa kuplassaan.

Näinhän se menee.

Vierailija
38/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuplasti pahenee käytös, ei vetäydy. Jos on oikeasti persoonallisuustasoinen narsismi kyseessä.

Niin. Koska kukaan ei puutu siihen. Vaikka pitäisi.

Vierailija
39/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksikään narsisti ikinä vetäydy. Narsisti osaa vain hyökätä.

Jos narsisti vaikkapa pakotetaan pakenemaan, niin senkin narsisti kääntää oman päänsä sisällä sellaiseen muotoon että "minä päätin lähteä paremman perään". Koska narsisti ei ikinä voi ajatella että hän "pakeni" tai että hänet pakotettiin. Vaan narsistin on pakko ajatella että hän päätti itse, hän toimi oman päänsä mukaan, hän valitsi parempaa, hän ei sinne "huonoon paikkaan" suostunut jäämään, se paikka oli niin huono että jopas oli loukkaus häntä kohtaan, hän ansaitsee parempaa, vihdoin hän pääsi pois sieltä surkeasta paikasta, jääkööt muut sinne vaan homehtumaan.

Narsisti "valitsi", narsisti "päätti", narsisti aina "löytää parempaa". Vaikka tosiasiassa hänellä ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin häipyä.

Narsistit ovat itselle selittämisen maailmanmestareita. Kaikki osataan kääntää itselle parhain päin, juuri päinv

Puheet muuttuu aina sopivasti matkan varrella näillä.

Vierailija
40/55 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan narsisti kieltää, sitten hyökkää ja syyttää kritiikinantajaa jostakin, lopulta narsisti uhriutuu ja kritiikinantaja hämmentyy ja pyytää todennäköisesti anteeksi, että loukkasi toista. Narsisti kääntää aina kritiikin itsestään toiseen. Narsisti harvoin pystyy ottamaan omalta puolisoltaan edes asiallista palautetta vastaan. He ovat myös kostonhimoisia ja pitkävihaisia. Olen kokenut tätä työpaikalla ja omassa parisuhteessa. Töissä esimies etsi tekemistäni asioista jotka oli hänen omasta mielestään väärin tehty. Tätä palautetta kuuntelin seuraavat kolme viikkoa. 

Narsisti välttää vaikeita aiheita ja siirtää puheen muualle.

Narsistiseen käytökseen kuuluu myös hiljaisuus, se voi olla juuri sitä että alkaa vältellä toista eikä ole yhteydessä eikä puhu.

Narsistin uhri taas oppii, että hiljaisuus ja reagoimattomuus on paras keino narsistia vastaan, koska mikä tahansa lause tai sana voi aiheuttaa riidan. Narsistin uhri voi siis lähteä pakoon tilanteita, joissa kokee, että alkaa syntyä konflikti.

Narsisti tekee riitoja tyhjästä saadakseen uhrin hallintaan. Riidoilla opetetaan uhrille, ettei hänellä voi olla mitään pyyntöjä tai vaatimuksia narsistille itselleen. Näin narsisti luo hiljalleen ympäristön, jossa voi tehdä kaikkea ja rikkoa uhrin rajoja. Riitoja narsistin kanssa ei voi voittaa. Riita kestää juuri niin kauan kunnes uhri luovuttaa. Riidoissa ei ole mitään järkeä eikä narsistille tunnu uppoavan normaalit parisuhdeasiat, mikä on oikein ja mikä on väärin.

Narsisti elää koko omassa kuplassaan, mutta ei vetäydy piiloon. 

Palautteen antaminen narsistille on turhaa, mikään ei koskaan muutu, vaikka hän kuinka lupaa.

Työyhteisössä narsisti voi ottaa palautetta paremmin vastaan, koska haluaa näyttää normaalilta. Kotia tullessaan uhri ottaa vastaan narsistin saaman kritiikin ja palautteen. Uhria saatetaan syytää juuri siitä, mistä narsisti itse sai palautetta. Narsistin uhrin pitää toimia narsistin tunteiden kaatopaikkana.

Narsistin ystävyyssuhteet saattavat loppua siihen, jos hänen näkemystään asioista ei enää uskota ja hän saa ystävältään palautetta. Narsisti pitää ympärillään vain ystäviä, jotka hyväksyvät hänet kritisoimatta häntä ja vain kuuntelevat ja ehkä empatisoivat häntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän