Miten opettaa 5-6-vuotias ajamaan ilman apupyöriä?
Tyttö ei ole kovin rohkea tällaisissa asioissa, mutta eihän hän voi loppuikäänsä ajaa apupyörillä. Miten rohkaista ja opettaa lasta tässä taidossa?
Kommentit (11)
Lopulta vietiin väkisin koulun kentälle ja likka pyörän selkään. Viikon verran siellä käytiin ja lopulta oppi ja olipas yhtä hymyä sen jälkeen. Siis pakotettiin opettelemaan :/ Olihan se aluksi itkua ja vääntöä, mutta tulipahan opittua.
laskee satula aivan alas, niin että jalat yltää maahan, apparit pois, sillä lailla harjoitella tasapainon hallintaa kun pystyy ottamaan jaloilla heti vastaan kun lähtee kaatumaan.
ajeli yhdellä apupyörällä muutaman viikon, ja sitten kun otettiin sekin pois, niin lähti heti ajamaan. Hyvä perinteinen tapa opettaa on se, että itse istut siellä tarakalla lapsen takana.
Lapsi saa samalla tukea, mutta joutuu hakemaan tasapainoa itse.
- satula tarpeeksi alas
- pidettiin hartiasta kiinni ja sillä tavalla lapsi pysyi pystyssä. siinä sit juostiin rinnalla :) mutta noin puolen tunnin harjoittelun jälkeen osasi polkea itse, vaikka sitä ennen väänsi itkua, että ei uskalla ilman appareita kokeilla!
tsemppiä!
Tuo koulun kenttä kuulosti hyvältä, meillä onkin hyvä hiekkakenttä ihan lähellä. Asfaltilla itseäkin hirvittää, eikä pääse kunnolla edes vauhtiin lyhyellä tien pätkällä. Kentällä saisi mentyä tosi pitkään ihan suoraan eikä pelkoa muista autoista.
Satula on jo alhaalla, viime kesänä ei vaan tajunnut sitä lähtöä ollenkaan. Nosti jalat polkimille ja odotti että isä pitää pystyssä :)
Meillä lapset ovat oppineet ajamaan pyörällä ajaen ensin juoksupyörällä, eli pyörällä jossa ei ole polkimia lainkaan. Jaloilla otetaan vauhtia ja esim. loivat alamäet 3-v:kin ajaa täysin ilman tukea, jalat vain ilmaan.
oppiakseen sen tasapainon kahdella pyörällä (on eriasia kuin luistelut ja hiihto) ja sitten parin päivän harjoittelun jälkeen lähtee itse ajamaan.
Näin kävi meillä kun tyttö ei antanut pitää pyörästä kiinni " minä ite" 4,5-vuotiaana.
Toinen taas halusi että pidetään tarakasta kiinni ja siinä juoksin pyörän perässä kunnes hiffasi jutun itse. Ikää 5-vuotta.
Kun oppii sillä pienemmällä ajamaan haluaa ajaa sitten sitä 16" ihan pian.
meillä poika oppi heti ekasta kerrasta 4 vuotiaana,
nyt tyttö pian 5v eikä vielä oikein uskaltaisi...
päätettiin yhdessä odottaa kesän kuivia keleja ja sitten nurtsille opettelemaan, ei kaatumiset satu niin paljoa!
Otettiin viime syksynä apparit testimielessä pois ja ajattelin että tyttö oppii muutamassa päivässä. NO, pelkkä yrittäminen on tervanjuontia ja pyörät oli pakko laittaa takaisin. Nyt jo puhuu keväästä että ei saa ottaa apupyöriä pois. Tyttö menee syksyllä eskariin, täyttää kesällä 6 v.
Tasapainosta ei ole kyse, luistelut, hiihdot, laskettelut jne., sujuu, mutta tuo pyörällä ajo on ihan inhokkia. Siitä syystä sitä aika vähän harjoitellaankin.