Perheessä ylioppilasjuhlat ja ysiluokan päättäjäiset samaan aikaan. Miten toimisitte?
Vanhemmat valitsevat luonnollisesti ylioppilasjuhlan mutta entä ysiluokkalainen? Harmi hänelle tämä.
Kommentit (38)
Aikanaan oli näin kun pääsin ysiltä. Sain siinä ohessa onnittelut ja ylppäriherkkuja enkä muuta kaivannut.
Vanhemmat ei millään voi jakautua? Jos ysi haluaa sinne vanhemman?
Toinen vanhempi 9. luokan päätökseen ja toinen yo-juhliin. Ja yhteisjuhlat kotona. Näin itse toimisin.
Vanhemmat aamulla koululle yo-juhliin, ysiluokkalainen koululleen omaansa ja vanhempien sijasta esim. isovanhemmat tai kummit mukaan. Siitä sitten lakkiaisiin. Ei kai ysiluokan loppumista mitenkään hirmu suuresti yleensä kotona juhlisteta. Ysiluokkalainen voi illalla lähteä yo-juhlista kavereidensa kanssa juhlimaan.
Öööööööööö, Miten toimisitte?
Pakkohan tuossa on toisen mennä kattoon lakitusta ja toinen vanhemmista yläkoulun kevätjuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhempi 9. luokan päätökseen ja toinen yo-juhliin. Ja yhteisjuhlat kotona. Näin itse toimisin.
Minkälaisia juhlia te oikein pidätte 9. luokan päättäneille yleensäkin siinä tapauksessa, ettei ole mitään yo-juhlia samaan aikaan?
Peruskoulun loppuminen on nyt lähes itsestään selvyys. Ei sitä voi mitenkään rinnastaa yo-juhliin.
Hieno hetki lapselle, että peruskoulu on käyty ja ollaan astetta lähempänä taas seuraavaa elämänvaihetta. Mutta ei kai ysiltä pääsemistä mitenkään juhlita? Ysiluokkalaiselle tuo on hieno hetki nähdä sisaruksen yo juhlat. Hyvä esimerkki siitä, miten koulut täytyy hoitaa, jotta on valmius päästä taas eteenpäin.
Ysiluokkalaiselle soisin onnittelut ja ruusun - ne meillä oli tapana lapsuudessa saada aina peruskoulun kevätjuhlassa. Muuta hömpötystä perheeltä en olisi osannut kaivatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia juhlia te oikein pidätte 9. luokan päättäneille yleensäkin siinä tapauksessa, ettei ole mitään yo-juhlia samaan aikaan?
Ei varmaan mitään isompaa, mutta kai niitä yhdessä voi silti juhlia.
Minusta ylioppilasjuhlat ajaa jonkun ysin ohi heittämällä. En ole koskaan ollut lasteni ysin juhlissa eikä omissanikaan vanhempia ollut. Ei kenenkään. Outo tapa minusta. Saahan ne nykyiset ysit sitten omat valmistujaisensa aikanaan. Minusta ei ole minkään juhlinnan arvoinen. Onnitella voi ja viedä vaikka pizzalle joskus mutta siinäpä se
Joku juhlii ysiluokan päättäjäisiä?
Kuulostaa vähän "keijokyllikin oppivelvollisuus on ohi ja sitten hakemaan ekat työttömyyskorvaukset + pistämään eläkehakemus sisään" meiningiltä.
Onko nykyään mahdollista, ettei joku pääsisi ysiluokalta? Omalta ajaltani muistan, kun yksi poika ei päässyt ruotsin takia yläasteelta läpi.
Eli isommalla sisarella on ylioppilasjuhlat samana päivänä ja samaan kellonaikaan kun ysiluokkalaisella on koulussaan päättäjäisjuhla?
Silloin mun mielestäni ysiluokkalainen osallistuu tietysti omiin päättäjäisiinsä, se on hänelle tärkeä päivä. Ja jos pystyy ajoittamaan niin että hän tulee päättäjäisten jälkeen ysiluokkalainen tulee takaisin kotiin ennen kun ylppärijuhlat ehtii loppua, niin sitten ysiluokkalaisen tullessa kotiin juhliin osallistujat antaa myös hänelle onnittelut tai joku muu järjestely että ne ylioppilasjuhlat ovat myös osittain hänen juhlansa vaikka ylioppilaan juhliminen onkin isompi asia.
Meillä oli joku vuosi sitten vastaava tilanne. Minä menin toisen lapsen yo-julhliin, ja mies toisen lapsen ysi-luokan päättäjäisiin. Tiedettiin jo siinä vaiheessa että ysiluokkalainen ei mene lukioon, joten oli ihan mukava että edes toinen vanhempi oli päättäjäisissä paikalla.
Yläkoulujen kevätjuhlat ovat yleensä heti aamusta, monesti jopa heti 8.00 ja ylioppilasjuhla alkaa lukiolla monesti aikaisintaan klo 10. Vanhemmat ehtivät siis molempiin tilaisuuksiin tai ainakin toinen vanhempi ehtii myös ysiluokkalaisen juhlaan. Jos jossakin sattuu olemaan juhlat samaan aikaan niin toinen vanhempi menee toiseen juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juhlan jälkeen aamupalalla kakku ja holitonta kuohuvaa. Koulun tilaisuus oli hävyttömän aikaisin just sitä varten ett ylppärit on sitten lähempänä puolta päivää.
Ysiluokkalainen päättää itse.