Perheessä ylioppilasjuhlat ja ysiluokan päättäjäiset samaan aikaan. Miten toimisitte?
Vanhemmat valitsevat luonnollisesti ylioppilasjuhlan mutta entä ysiluokkalainen? Harmi hänelle tämä.
Kommentit (38)
Juhlitaanko nykyään ysiluokan päättäjäisiä? Koululla tietysti on juhla, mutta onko tapana järjestää kotona valmistujsisjuhlat?
9-luokkalainen saa todistuksensa klo 9.30 mennessä, yo-juhla alkaa klo 11. Ihan hirveä kiire vaihtaa 2 km päässä olevalta yläkoululta lukion tiloihin!
Mun kotipaikkakunnalla perusteltiin julman aikaisia kevätjuhlia koko peruskoulun ajan nimenomaan sillä, että lakkiaisiin pitää ehtiä kaikkien joilla se oli ajankohtaista.
Meillä ei ollut ongelmaa, kun on vain yksi lapsi. Mutta tuohon 9. luokan päättymisen juhlimiseen sen verran, että meillä oli tapana käydä syömässä paremmin kiitoksena hyvästä koulumenestyksestä. Ja paikan valitsi aina nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei millään voi jakautua? Jos ysi haluaa sinne vanhemman?
Missä vanhemmat on mukana ysin koululla? Ei niihin pippaloihin ole täällä, eikä myöskään sillä paikkakunnalla, missä itse kouluni kävin, ole mitään vanhempia koskaan ollut mukana.
Ysi menee tietysti omalle koululleen omiin juhliinsa ja ylioppilas omaan lakitustilaisuuteensa. Ysi tulee lakitukseen mukaan, jos se vain ajallisesti onnistuu. Itse juhlathan on kotona, ne voidaan pitää yhteisesti molemmille.
Toinen vanhempi yo-tilaisuuteen, toinen 9 -luokan päättäjäistilsisuuteen.
Kyllähän yläkouluissa on ysiluokkalaisille juhlallisuudet, joihin vanhemmatkin on kutsuttu, en jättäisi väliin. Yleensä juhlat on tosiaan porrastettu niin, että peruskoulun päätöksestä ehtii yo-juhlaan.
Omien lasten koulussa oli hieno päätöstilaisuus ysiluokan päättäville ja kaikki vanhemmat olivat mukana seuraamassa. Taisinme kotona syödä brunssin sen jälkeen, mutta muuten sitä ei juhlittu. Yo- juhlat juhlittiin sitten myöhemmin perinteisesti ja mielelläni jollain tapaa julistaisin myös maisterin tutkintoa, jos lapset näin haluavat. Opiskelut heillä kesken vielä, asiasta ei ole keskusteltu.
Tietysti yo-juhliin, ei ysiluokan päättäjäiset ole mikään juttu. Sitten kolmen vuoden päästä ysiluokkalainen saa omat yo-juhlansa, jota juhlitaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vanhempi 9. luokan päätökseen ja toinen yo-juhliin. Ja yhteisjuhlat kotona. Näin itse toimisin.
Mistä asti ysiluokalta pääsyä on alettu juhlia? Yhden kerran olen sellaisissa ollut. Perhe oli ahkeria juhlaihmisiä ja totesivat, että ei tämän jälkeen taida muita juhlia tullakaan.
Vanhempia ei ole ollut paikalla sen enempää kuin yleensäkään koulun ohjelmallisissa kevätjuhlissa.
Täällä alkaa molemmat klo 9. Eri koulut ja koulun juhlia siis tarkoitin. Kotona juhlitaan tietenkin yhtä aikaa. Ap.
Oltiin ensin aamulla ysin päättäjäisissä ja sitten mentiin lakkiaisiin ja kaikki yhdessä juhlittiin lopuksi mökillä. Mutta jos ovat yhtäaikaa niin ysin päättävä itse ratkaisee. Kysyisin esim tämän ysin kummia sinne koululle, että olis joku paikalla. Olin jo pyytänytkin ennen kuin kuin selvisi, että juhlat on eri aikaan.
Ei meilläkään vanhempia ollut 9-luokan päättäjäisissä. Lakkiaisiin sai kutsua 2 henkilöä.
Ei minun aikanani koulujen päättämisistä tehty mitään numeroa ell0ei ollut kyse ylioppilaaksi pääsemisestä eikä esimerkiksi kenenkään vanhempia näkynyt keskikoulun eikä kauppaopistonkaan päättäjäistilaisuudessa. Kotiin meidän äiti oli kyllä järjestänyt kauppaopistosta valmistuessani kakkua ynnä muuta hyvää syötävää ja niitä nautimne ihan vain perheen kesken. Opiskelukavereiden kanssa taisimme käydä oluella heti päättäistilaisuuden jälkeen.
Ohis, mutta jonain keväänä yksi äiti kertoi esikoisensa valmistuneen eskarista. Mun mielestä hauska heitto.
9-luokkalainen varmasti lähtee kavereiden kanssa ryyppäämään. Antaa hänen mennä.
No jo nyt on kumma ettei ysiluokkalaista muka juhlittaisi. Kyllä se vielä 30v sitten oli ihan merkittävä asia (uh, tunnen itseni vanhaksi) ja vanhemmat olivat totta kai koulun juhlissa mukana kun lapsi sai päästötodistuksen.
Omat kummilapseni päättävät nyt peruskoulun ja totta kai sitä juhlistetaan. Laitan myös "stipendirahaa" molemmille.
Me vanhemmat mentiin ylioppilaan koululle ja 9.luokkalainen omiinsa. 9.luokkalainen tuli julkisilla lukiolle oman juhlan jälkeen ja tavattiin lukion pihalla kun juhlat oli loppumassa. 9. luokkalainen oli luonnollisesti harmissaan, mutta sovittiin että saa rahaa kun joutui selviämään yksin juhlista. Isovanhempia ei ole, kummia 9.luokkalainen ei halunnut paikalle. Jos sillä on merkitystä niin 9.luokkalainen on lukiossa nyt.
Kummilapsi päätti 3v sitten ysiluokan. Me kummit olimme hänen koulujuhlissaan ja kummilapsen vanhemmat olivat taas vanhemman tyttären yo-lakitustilaisuudessa.
Kun mä lopetin ala-asteen, veljeni pääsi ysiltä, mua ei huomioitu. Kun mä pääsin ysiltä, veljeni pääsi lukiosta, mua ei huomioitu. Myöskään mikään synttärijuhlani ei ollut tärkeä, mutta veljeni 15v ja 18v synttärit olivat vanhemmilleni tärkeitä. 3v on vaikea ikäero. Älkää vanhemmat syrjikö tässä nuorempaa lasta, mä olen vieläkin katkera.
Meillä oli aikanaan sama tilanne. Osattiin ratkaista asia ilman vauvapalstan apua.