Ampiaiskesä 2025: vain 5% ampiaisia edellisvuoteen verrattuna?
Oletko nähnyt jo ampiaisia?
Kommentit (38)
Ihan hurjasti ollut meillä mökillä Keski-Suomessa. Tapettu sisällä jo toistakymmentä. Ja pihapiirissä ollut monta. Ei ole koskaan ollut näin paljoa. Viime kesä oli varmaan hyvä kesä.
Ampiaisia on tullut nähtyä aivan tarpeeksi ja sisällekin asti niitä on tullut monta. Viime kesänä niitä oli aivan helvetisti normaaliin verrattuna.
Meilläpäin ei ole vuosiin ollut näin paljon ampiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus Turussa on päinvastainen: koko ajan tunkemassa sisälle. Vastaavaa tapahtui yli 10 vuotta sitten, kun ne tekivät pesiä sisälle verhojen taakse. Oli pakko pitää ikkunoita ja ovia kiinni päivisin alkukesästä. Johonkin ne katosivat sitten kesän mittaan.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että kaikki Suomen ampparit on varmaan Turussa. Normaalisti eivät häiritse, mutta tänä vuonna on tuhottu jo yli 10 aloitettua pesää parvekkeelta tai sen läheisyydestä.
Paras kesä ikinä. Pask iais et ei pörrää kokoajan kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hurjasti ollut meillä mökillä Keski-Suomessa. Tapettu sisällä jo toistakymmentä. Ja pihapiirissä ollut monta. Ei ole koskaan ollut näin paljoa. Viime kesä oli varmaan hyvä kesä.
Kannattaisi etsiä se pesä.
Älyttömästi on tänä kesänä, ja ovat ärhäköitä. Viime kesänä hyvä jos pari näkyi.
Keväällä näkyi runsaasti, mutta nyt ei onneksi ole enää paljoa näkynyt.
Helsinkiläinen täällä havainnoi, että alkukesästä ampiainen pörräsi jatkuvasti talon ympärillä. Sisällekin tuli. Tarkkaan piti katsoa ettei vaan löytänyt pesän paikkaa. Ilmeisesti ei, koska lopun kesää ei ole näkynyt.
Joku tuolla ihmetteli miksei ihmiset verkota ikkunoita. No, ei se kaikkeen auta. Ulko-ovesta tuli meille ampiainen ja partsilta.
ei ole ikävä lentäviä vittupäitä. Jokaisen tapan minkä pystyn, mökillä saldo on aika kova jo tälle kesälle. Sähkö "tennismaila" on verraton apu.
Olen ja heti pisti! Saatanan pimpparit!
Olen nähnyt alkukesästä, sen jälkeen en.
Mikä 5% , ei jutussa ole mitään tuollaista. Selitä ap!
Joo, täällä mökillä niitä viilettää. Saunan välikatossa ilmeisesti tällä kertaa pesä, aivan hirmuinen hurina sieltä kuuluu ja kun hetken aikaa seurailee niin sisäänmenoaukkokin selvisi
Ampiaisilla ei tee juuri mitään. Heikkoja pölyttäjiä. Mehiläiset ja kimalaiset ovan niitä joista kannattaa olla huolissaan. Onneksi niitä on näkynyt tänäkesänä paljon. Omenapuiden oksatkin notkuvat omenoiden määrästä, joten pölytys on onnistunut.
kyllä on ollut ampiaisia riittävästi Pirkanmaalla