Synnytin 3 tervettä,normaalia vauvaa. Nyt minulla on 3 erityislasta ja olen eronnut kun mies
Ei jaksanut tätä showta. Palavereja,hakemuksien täyttämistä,meillä ravaavaa perhetyöntekijää..
Lapset ovat 11v,10v ja 8v.. Vanhemmalla ADHD autistisin piirtein. keskimmäisellä valikoiva mutismi ja ADHD, nuorimmalla laaja alainen hahmotuskyvyn häiriö ja lievä kehitysvamma. Olen täysin poikki kun joka viikko on kehityskskustelu jonkun asioista,lääkärin soittoaika tms Ex ei paljon auta. Päin vastoin,vaatii lapsilta liikaa kuten että pitäisi osata kulkea yksin hammaslääkäriin ym.
Kommentit (82)
Eikö sulla ole ystäviä tai vertaistuki ryhmiä.
Heh. Omistakin lapsista tuli ongelmaisia kun ne vieraannutettiin. Kaikenmaailman diagnoosin hakuja yms. Lastenpalvelut ottivat yhteyttä vain kun piti löytää syyllisiä lasten ongelmiin. Oli sielläkin vieraannutus himotus. Nyt ovat työkyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsillas mikään ole. Nykyään lätkitään ihme diagnooseja ihan huvikseen.
Tällaisesta kommentista tunnistaa idiootin.
Yhyy. Voi kun minuun nyt sattui.
Ihme amatöörilääkäreitä taas paikalla.
Varmasti rankka tilanne. Saatko apua mistään? Tsemppiä <3
Vierailija kirjoitti:
Ennen nuo olisi ihan normaaleiksi luokiteltavia joilla ERI luonteet. Nykyään en tiedä mikä on normaali kun kaikki on jotain adhd, autismi ym.
Niin, kun kun ei ollu tutkimusmenetelmät näin pitkällä. Eihän sata vuotta sitten ollu syöpiäkään.
Voisitteko saada tukiperheen jotta voisit saada taukoja arkeen tasaisesti? Tuollaista rallia se meilläkin oli kun tehtiin montaa tutkimusta mutta nyt ne on taakse jääneitä ja elämä on vähemmän kiireistä. Koita karsia sellaisia menoja jotka ei ole pakollisia kunnes tutkimukset yms on tehty ja on jaksamista paremmin. Jaksamista sinulle, tiedän että osaa olla raskasta mutta lohdutan ettei se ole tuollaista ikuisesti!
t. neljälle äet
Jokainen lapsi kummunikoi ns mielialakorteilla. Heillä on myös ympäri asuntoa selkeät,kuvalliset ohjeet iltatoimiin ja aamutoimiin (1. pese hampaat 2. pue yöpuku. 3...). Silti joudun vahtimaan ettei ovesta lähdetä tukka takussa,kuivuneet ketsupit naamassa ja hieltä haisten.
Vanhin tuntee kellon tasatunnein mutta esim. 21.16 on hänelle käsittämätön aika ymmärtää. Nuorimmille joudun sanomaan että nyt on yö ja pitää nukkua. Jokainen ottaa lääkärin määräyksestä iltaisin Melatoonin jonka jaan,Ilman sitä,riehuvat koko yön pitkin asuntoa (exäni näkee tätä usein koska ei anna melatoniinia ja sitten valittaa ääniviestein että miksi ne ei nuku..) Aamulla jaan aamulääkkeet. Vahdin että syövät,pesevät hampaat,pukevat.
Lääkärissä kukaan ei osaa käydä yksin. Haen koulusta,vien hammaslääkäriin ja palautan koululle. Jokainen saa taksikyydin kouluun sillä bussilla kulkeminen on epävarmaa (esikoinen ) tai mahdotonta (kaksi nuorinta).
Päivät ovat täynnä raivareita kun pesulaput kutittaa,sukat puristaa tai ketsuppi on väärää.
Kerran viikossa käy perhetyöntekijä,joka koettaa houkutella lapset leipomaan muffinseja ja sitten palavereissa tulee negatiivista palautetta kun lapset eivät "hyväksy" perhetyöntekijää.
Kuka hel"in hul""ku tätä haluaisi itselleen?! Kun puhutaan että nykyään lapsen halutaan olevan erityinen. Tässä ei ole mitään hienoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun tunnistit ittes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko että tutkimusjakso kestää KUUKAUSIA? Diagnoosia ei saa käteen tuosta vain menemällä sanomaan, että mun lapsella on adhd.
Jos lapsi aivopestään pienestä pitäen että on sairas ja vanhemmat ei näytä kuria niin tottakai noista testeistä pääsee läpi heittämällä.
No onhan tuo nyt ihan hirveää paschaa. Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun tunnistit ittes.
Tirsk! :)
Tiedän niin tunteen. Mulla 13v tyttö jolla adhd,kehitysviivästymä ja lievä älyllinen kehitysvamma. Jokainen päivä on saman asian toistoa yhä uudellleen ja uudelleen ÄLÄ PIIRRÄ SEINIIN,PESE HAMPAAT ILTAPALAN JÄLKEEN, VAIHDA PAITA JOS SE ON LIKAINEN. Elän käytännössä 3veen jolla on tissit,kanssa. Saattaa mennä alasti parvekkeelle koska niinhän pikkulapset tekee.
Mulla on myös adhd joka todettin kolmekymppisenä.Arki on muutenki vakeaa ja sitten tytöstä huolehtiminen. Olen yh. Tukihenkilö oli mutta kun eihän tyttö sen kanssa mhinkään lähtenyt vaan ryömi sängyn alle.
Ja sitten joku valopää tulee lässyttmään että kyllä se Aino osaa jos annat sen yrittää,älä ole curling vanhempi.Just.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko saada tukiperheen jotta voisit saada taukoja arkeen tasaisesti? Tuollaista rallia se meilläkin oli kun tehtiin montaa tutkimusta mutta nyt ne on taakse jääneitä ja elämä on vähemmän kiireistä. Koita karsia sellaisia menoja jotka ei ole pakollisia kunnes tutkimukset yms on tehty ja on jaksamista paremmin. Jaksamista sinulle, tiedän että osaa olla raskasta mutta lohdutan ettei se ole tuollaista ikuisesti!
t. neljälle äet
Kun kyseessä on vieraannutus, niin tuon tyyppisiä palveluja tarjotaan hyvin. Estävät lasten menon isälleen.
Noissa tukipalveluissa on vaan sellanen perustavaa laatua oleva vika, että lapset eivät kestä niitä.
Lopputulos on takuuvarma.
Olisit vaan jättänyt lisääntymättä. V*tun kiva kustannus nuo pennut yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän niin tunteen. Mulla 13v tyttö jolla adhd,kehitysviivästymä ja lievä älyllinen kehitysvamma. Jokainen päivä on saman asian toistoa yhä uudellleen ja uudelleen ÄLÄ PIIRRÄ SEINIIN,PESE HAMPAAT ILTAPALAN JÄLKEEN, VAIHDA PAITA JOS SE ON LIKAINEN. Elän käytännössä 3veen jolla on tissit,kanssa. Saattaa mennä alasti parvekkeelle koska niinhän pikkulapset tekee.
Mulla on myös adhd joka todettin kolmekymppisenä.Arki on muutenki vakeaa ja sitten tytöstä huolehtiminen. Olen yh. Tukihenkilö oli mutta kun eihän tyttö sen kanssa mhinkään lähtenyt vaan ryömi sängyn alle.
Ja sitten joku valopää tulee lässyttmään että kyllä se Aino osaa jos annat sen yrittää,älä ole curling vanhempi.Just.
"3veen jolla on tissit"..?
Niin. Meissä kaikissa on eroja, jokaisesta meistä löytyy vaikka ja mitä kun tarpeeksi tutkitaan. Mitä sitten?
Mutta vaikka jokaisen meidän lähtökohdat ovat erilaisia - eikä se ole reilua - niin silti pitää yrittää - aina.
Joten parasta mitä voit tehdä lapsillesi on odottaa heiltä enemmän ja potkia heitä eteenpäin.
Olen itse korkeakoulun käynyt adhd, joka tekee koulutustaan vastaavia töitä teollisuudessa. Onko elämäni ollut helppoa? Ei todellakaan. Onko minulla ollut syy olla yrittämättä? Ei. Minua potkittiin eteenpäin ja potkin itse itseäni eteenpäin. Ja se oli juuri sitä, mitä meistä jokainen tarvitsee. Oli adhd tai ei.
Ja minullakin on lapsia ja olen itse heille se aikuinen, joka minulle oltiin: läsnä, kannustava, mutta eteenpäin potkiva ja tsemppaava.
En olisi tässä, jos olisin nykyvanhemmuuden tulos. Tätä ei kuitenkaan saa sanoa nykyään ääneen.
Kirjoitin aikoinaan lukiossa pitkän matematiikan. Siihen en olisi ikinä pystynyt, ellen olisi pakottanut itseni epämukavuusalueelle ja niille tappavan tylsille tunneille.
No pain, no gain.
Ole läsnä lapsillesi. Se ei ole sama asia kuin että ole mukava heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen nuo olisi ihan normaaleiksi luokiteltavia joilla ERI luonteet. Nykyään en tiedä mikä on normaali kun kaikki on jotain adhd, autismi ym.
Niin, kun kun ei ollu tutkimusmenetelmät näin pitkällä. Eihän sata vuotta sitten ollu syöpiäkään.
Ei noita adhd diagnooseja silti tarvitse kaikille lätkäistä nyt kun ne on keksitty. Ihan kuin siitä olisi tullut muotia.
Hirveetä törkyä taas koko ketju täynnä... No, mitä muuta tältä palstalta nyt voi odottaakaan.
Jaksamista! Varmasti hirveä tilanne. ;( <3