YLE: TBE eli puutiaisaivokuume raivoaa Suomessa. đ± !!! Vie teholle, pysyvÀÀn laitoshoitoon ja hautaan. đ·đ PelkÀÀtkö TBE:tĂ€?
"hengenvaara on olemassa, neurologian erikoislÀÀkÀri Laura Tervonen Pohteelta kertoo.
HÀn itse hoiti kolmea puutiaisaivotulehduspotilasta kesÀllÀ 2024.
Yksi sairastumisista oli lievÀ, yksi kohtalaisen vaikea ja yksi potilas sitten valitettavasti menehtyi."
Asun itse TBE-alueella ja on surkeaa katseltavaa, kun yhÀ useampi on menettÀnyt työkykynsÀ satuaan TBE-tartunnan. Huonoon kuntoon menee tervekin.
Kommentit (71)
Rokote hommattu jo kolme vuotta sitten. Työkaveri halvaantui punkin puremasta
Onneksi kyy on rauhoitettu ja sitÀ ei saa tappaa. Pari kyytÀ/puisto, mökkipaikka niin punkit katoaa.
Kaverini tytÀr kuoli aivokuumeeseen muutama vuosi sitten, lekurit ei silloin udkoneet punkista tulleen koska tÀÀllÀ ei muka punkkeja ollut, vaikka oli jo ainakin 20vuotta ollut. Tuon jÀlkeen tÀmÀ alue liitettiin punkki alueisiin
Vierailija kirjoitti:
EnpÀ juuri. En liiku metsÀssÀ tai nurmikolla.
viimeksi bussipysÀkillÀ istuessani odottamassa bussia huomasin punkin kÀvelevÀn kÀsivarttani ylöspÀin. ihan siis kaupunkiympÀristöstÀ oli tullut asfalttiviidakosta. En ollut uskoa silmiÀni, mutta punkki se todellakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii mennÀ yksityiselle, kun soitat omalle terveysasemalle niin hoituu kyllÀ sieltÀ. Sun vaan pitÀÀ itse maksaa se rokote.
Taisin tuolla kirjoittaa, ettÀ meidÀn tk:ssa saa aika huonosti rokoteaikoja
Vierailija kirjoitti:
Voiko punkit hypÀtÀ pitkÀn matkan pÀÀstÀ kimppuun? Uskaltaako omalle takapihalle ees mennÀ
Ei ne pitkÀn matkan pÀÀstÀ voi hypÀtÀ, mutta ne voi hypÀtÀ. KÀytÀnnössÀ niitÀ on niin paljon, ettÀ varmasti tulee kosketuksia punkkeihin. Usein ne tipahtaa pois ennenkuin pÀÀsee kiinnittymÀÀn
ei niitÀ nyt tarvi alkaa pelÀtÀ niin ettei ulos uskalla mennÀ. kunhan on tarkkana niiden kanssa.
Punkki voi kiivetÀ ihmisen vaatteita pitkin vaikka pÀÀhÀn asti tai pudottautua puusta. Ei tarvitse edes maata ruohikossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on myös niin ettÀ ennen punkit kÀvi elukoitten kimppuun mutta kun metsÀt kaadettiin niin elukat muutti muualle tuli kerrostalot mutta punkit jÀi. Nyt ne kÀy ihmisten kimppuun ja niitÀ on maassa myös te jotka aurinkoa otatte maassa!!!
Ilmaston lÀmpeneminen aiheuttaa kaikenlaisten tuhoelÀimien siirtymistÀ pohjoisemmaksi. Ruotsin Ylitorniosta uhkaavat asukkaat muuttaa pois , kun oniin perkeleesti hyttysiÀ.
EihÀn ole kauaakaan, kun meillÀ ei ollut hirvikÀrpÀsiÀkÀÀn harmina. Kovat pakkaset talvella tekivÀt selvÀÀ jÀlkeÀ.
Ruotsista löytyi jostain hedelmÀlaatikosta iso tuholainen. Se tutkittiin ja jos se laji pÀÀsisi leviÀmÀÀn luontoon, niin ne sukulaisineen voisivat tehdÀ selvÀÀ kaikista havupuista.
Sille on syynsÀ, miksi lÀmpimissÀ maissa ei ole havumetsiÀ.
Vierailija kirjoitti:
Rokote hommattu jo kolme vuotta sitten. Työkaveri halvaantui punkin puremasta
jos 3v on kulunut, se pitÀÀ uusia
Vierailija kirjoitti:
Punkki voi kiivetÀ ihmisen vaatteita pitkin vaikka pÀÀhÀn asti tai pudottautua puusta. Ei tarvitse edes maata ruohikossa.
ja eilen vaatteisiin tarttunut tarttuu ihoon tÀnÀÀn jos samat vaatteet laittaa tarkastamatta niitÀ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii mennÀ yksityiselle, kun soitat omalle terveysasemalle niin hoituu kyllÀ sieltÀ. Sun vaan pitÀÀ itse maksaa se rokote.
Taisin tuolla kirjoittaa, ettÀ meidÀn tk:ssa saa aika huonosti rokoteaikoja
Eikös se pitÀnyt tulla sellainen muutos, ettÀ apteekissa voi pistÀÀ... en tiedÀ onko missÀÀn kÀytÀnnössÀ noin mutta ainakin suunnitteilla oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet ovat voimassa
Ei osa rokotefoobikoista ota rokotteita.
Oma vika
On se outoa, ettÀ naapuri saa ilmaisen rokotteen ja minÀ en.
Mulle ei ole terveyslaitos antanut edes jÀykkÀkouristuksen tehostetta, kukaan ei ole soittanut.
En pelkÀÀ. Asun alueella, missÀ nÀin yhden punkin 30 vuotta sitten, sen jÀlkeen en ole nÀhnyt yhtÀÀn.
Muistatteko mistÀ tÀmÀ ilmaantui? Aikanaanhan TBE:tÀ ei ollut. Sittemmon laboratoriossa lÀhellÀ Washingtonia tehtiin mielenkiintoisia kokeita ja jotain lipsahti lÀhiluontoon. Ei meidÀn isovanhemmat punkkikuumeisiin kuolleet. Nyt sillÀ saadaan pakkomyytyÀ pistoksia pelokkaille.
Vierailija kirjoitti:
oho! kas kummaa! meidÀn paikkakunnalle onkin tulossa punkkibussi ihan kohta! TÀmÀpÀ uusi kÀÀnne! Sinne taidan suunnata
Eikö se ole jo tavallaan myöhÀistÀ tÀtÀ kesÀÀ ajatellen? Olisi pitÀnyt ottaa ensimmÀinen rokote jo kevÀttalvella. ItsellÀkin jÀi taas ottamatta.
TÀssÀkin voisi valtio tai kunta tulla paremmin vastaan. Kartalle merkitÀÀn alueita, joilla asuville rokotetta suositellaan, mutta itse on se maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oho! kas kummaa! meidÀn paikkakunnalle onkin tulossa punkkibussi ihan kohta! TÀmÀpÀ uusi kÀÀnne! Sinne taidan suunnata
Eikö se ole jo tavallaan myöhÀistÀ tÀtÀ kesÀÀ ajatellen? Olisi pitÀnyt ottaa ensimmÀinen rokote jo kevÀttalvella. ItsellÀkin jÀi taas ottamatta.
TÀssÀkin voisi valtio tai kunta tulla paremmin vastaan. Kartalle merkitÀÀn alueita, joilla asuville rokotetta suositellaan, mutta itse on se maksettava.
Periaatteessa joo, mutta se ensimmÀinenkin rokote antaa jonkinlaisen suojan verrattuna tilanteeseen, ettÀ jÀisi sitten odottelemaan seuraavaa kevÀttalvea ja ensimmÀistÀ rokotetta.
Voiko punkit hypÀtÀ pitkÀn matkan pÀÀstÀ kimppuun? Uskaltaako omalle takapihalle ees mennÀ