Jos joudut edunvalvontaan vanhuksena, voi edunvalvoja hävittää sen omaisuuden, jonka olet testamentannut
Vanhus oli testamentannut metsänsä suolejuun. Edunvalvoja hakkautti ja myi puut. Rahat menivät hoitomaksuihin kun tuloja kerran oli. Sinunkin testamentti voidaan jättää noudattamatta.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Valtakirjalla voit itse valita edunvalvojasi.
Se valtakirja pitäisi osata tehdä ajoissa ja sen henkilön pitäisi vielä suostua. Aivovamma voi tulla yllättäen vaikka kaatumisen seurauksena.
Ei ole omaisuutta. Ei minkäänlaista. On vain irtaimisto asunnossa.
Tuon voi parhaiten välttää viranomaisen määräämällä edunvalvojalla.
Hävittää omaisuus? Oikein tuossa tehtiin. Ei yhteiskunnan pidä maksaa rikkaan vanhuksen hoitoa, jotta lapset rikastuisivat lisää perinnöllä.
Joku on voinut vaikka testamantata asunnon Pirkolle, mökin Pertille ja metsät Ossille. Ja sitten ediúnvalvoja, joka ei edes tiedä testamentista, myy hoitokkulujen kattamiseksi asunnon. Sori Pirkko.
Kannattaa se metsänsä lahjoittaa suojeluun silloin kun on vielä järjissään jos se on kovin tärkeä asia itselle. Tottakai olemassa oleva omaisuus pitää käyttää hoitomaksuihin siinä kohtaa kun hoitoa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se valtakirja pitäisi osata tehdä ajoissa ja sen henkilön pitäisi vielä suostua. Aivovamma voi tulla yllättäen vaikka kaatumisen seurauksena.
Toki, mutta sen voi vaikka laatia tänään jos siltä tuntuu.
Ei sitä voi kuitenkaan käyttää ilman lääkärin todistusta.
Harmi luonnolle. Sossusysteemi vai ministeriö hakkauttaa jo puutkin automaattisesti? Entä jos se metsä merkitsee ja on tärkeä vanhemmalle ihmiselle ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Hävittää omaisuus? Oikein tuossa tehtiin. Ei yhteiskunnan pidä maksaa rikkaan vanhuksen hoitoa, jotta lapset rikastuisivat lisää perinnöllä.
Lasten siaan metsäomaisuus olisi mennyt suojeluun.
Aloitushan oli täyttä paskaa eikä liittynyt linkitettyyn artikkeliin kuin ohuesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäenkin tulevaan edunvalvojuuteen voi lähiomainen ilmoittaa halukkuutensa. Näin tein minä ja nyt olen minun toisen vanhemman edunvalvoja.
Ei nyt selvinnyt, kun kerran juttu on maksumuurin takana, että ehtikö se vanhus kuolla ennen kuin se metsä hakattiin? Kun siis eihän testamentilla ole arvoa niin kauan kuin testamentintekijä elää.
Voisko joku referoida ton casen, kun ei pääse lukemaan itse juttua?
No metsää olisi jäänyt jälkipolville . Kurjaa elää aavikolla ilman puita. Ahneella on paskainen loppu lopulta. Tuhoaa itse itsensä. Aika valhetta aloitus muutenkin . Mutta edunvalvojana joutuu sen eteen että tilit tutkitaan ja mihin käyttää rahaa. Ei se niin mene että nostetaan vanhusten rahat omaan käyttöön . Niistä oltava kuitit mihin käyttää rahan. Usein rahaa menee kotihoidon maksuun kuin lääkkeisiin. Ruokaan ja jalkahoitoon. Kuljetuksiin kotiapuun. Kuollessa ambulanssi maksut sairaala kuin muu. Kuitit kaikista. Ei edunvalvoja voi sun rahoja hukata eikä maksaa omia laskujaan. Niistä maksetaan sun hoito kulut ja asuminen. Ruuat . Sitten kun perinkirjoitukset niin ne tutkitaan lasketaan pankki sulkee tilin ja muuta. Hautakulut vielä. Jos määrät testamentilla jonkun metsän suojeltavaksi sun pitää toimia laillisesti. Kaikki joutuu edunvalvontaan kuoleman lähestyessä. Lääkäri kirjoittaa siitä sinulle luvan sitten ja että kuka on tämä edunvalvojasi. Elikkä edeltä voi tehdä jotain jo mutta varsinainen valtuutus pitää laillistaa sitten. Esimerkiksi voi laittaa valvojaksi kunnan oman laillisen tai sosiaaliviraston tai oman lähi omaisen. Mutta se laillistetaan vasta sitten kun lääkäri määrää. Joten edelleen ei onnistu rikollisuus siitä jää kiinni. Kun kuolet on kuitit oltava ja tiliotteet.
Esimerkiksi sisarukset voi yhdessä saada luvan maksaa vanhuksen laskut tililtä. Mutta ei omia laskujaan.
Testamentin tekijän ymmärtämättömyyttä, olisi järjestellyt toisin, sillä ei se testamenttimääräys sido ketään niin kauan kuin on elossa.
Nyt suorastaan pakotetaan tekemään edunvalvontasopimus, muuten ei elämästä kuoleman jälkeen tule yhtään mitään.
Onneksi en omaa miljoonaomaisuuksia, joita joku olisi kärkkymässä. Minulta jäävät miljoonat sentit saa kyllä joku ulos pankista ihan kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuon voi parhaiten välttää viranomaisen määräämällä edunvalvojalla.
Itse asiassa ei voi, jos ei ole varaa niihin hoitomaksuihin raha otetaan myymällä omaisuutta. Ongelma on se että se testamentti astuu voimaan vasta kun henkilö kuolee. Toki voi elinaikanaan tehdä hoitotahdon ja kertoa miten haluaa asioitaan hoidettavan, kun ei enää pysty.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt selvinnyt, kun kerran juttu on maksumuurin takana, että ehtikö se vanhus kuolla ennen kuin se metsä hakattiin? Kun siis eihän testamentilla ole arvoa niin kauan kuin testamentintekijä elää.
Voisko joku referoida ton casen, kun ei pääse lukemaan itse juttua?
Vanhus oli siis testamentannut hartaasti säästämänsä metsän suojeluun. Vanhus joutui hoivakotiin ja edunvalvontaan. Edunvalvoja hakkautti puut ja nämä rahat menivät laskuihin.
Metsäomaisuus kannattaa siirtää ajoissa eteenpäin, testamentilla sen siirtäminen hieman myöhäistä.