YLE: TBE eli puutiaisaivokuume raivoaa Suomessa. 😱 !!! Vie teholle, pysyvään laitoshoitoon ja hautaan. 🕷💉 Pelkäätkö TBE:tä?
"hengenvaara on olemassa, neurologian erikoislääkäri Laura Tervonen Pohteelta kertoo.
Hän itse hoiti kolmea puutiaisaivotulehduspotilasta kesällä 2024.
Yksi sairastumisista oli lievä, yksi kohtalaisen vaikea ja yksi potilas sitten valitettavasti menehtyi."
Asun itse TBE-alueella ja on surkeaa katseltavaa, kun yhä useampi on menettänyt työkykynsä satuaan TBE-tartunnan. Huonoon kuntoon menee tervekin.
Kommentit (71)
Amerikassa laittoivat jonkinlaisia myrkkyannostelijoita kauriiden ruokkimispaikoille pahimmilla alueilla. Meillä voitaisiin tappaa ne kaikki. Vieraslaji.
Pelkään enemmän punikkeja kuin punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oho! kas kummaa! meidän paikkakunnalle onkin tulossa punkkibussi ihan kohta! Tämäpä uusi käänne! Sinne taidan suunnata
Eikö se ole jo tavallaan myöhäistä tätä kesää ajatellen? Olisi pitänyt ottaa ensimmäinen rokote jo kevättalvella. Itselläkin jäi taas ottamatta.
Tässäkin voisi valtio tai kunta tulla paremmin vastaan. Kartalle merkitään alueita, joilla asuville rokotetta suositellaan, mutta itse on se maksettava.
punkkeja voi nykyisin löytää itsestään tai lemmikeistään ympärivuotisesti
Ruotsissa peurat saavat punkkirokotuksen automaattisesti erityisistä syöttökaukaloista. Punkit kuolevat peuroihin eivätkä lisäänny.
Kaikkihan sen tietää, että mainoksissa voi olla katteettomia ja liioiteltuja lupauksia. Uutisointi on paljon tehokkaampaa..
Ihminen voi syödä ihan hyvin koiralle tarkoitettu punkkitappajaa eli pari tablettia naamaan ja saa kuukauden suojan punkeilta. Lääke tappaa hetkessä ihoon kiinnittyneet punkit.
Vaatteilla voi myös oikein hyvin suojautua.
Jos menee metsään pistää ne kumpparit jalkaan. Minä menin lapsena saaressa koirien perässä pitkin pusikoita ja metsiä, kumpparit jalassa ei tullut punkkeja, koirissa kyllä oli kymmeniä isä joka ilta poisti. Helppoa on siis ehkäistä punkin puremaa, niin kuin on aina ollut. Rokotetta en ota, ja ne kenellä on ollut jo tbe ovat saaneet elinikäisen immuniteetin
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma ettei näittä pikkusaatanoita vastaan ole vieläkään kehitelty mitään. Nyt niitä on joka paikassa eikä siitä todellakaan voida syyttää perus "kauriita" Mikä näitä pikku viddupäitä levittää pitkin Suomea? Neropatit voisivat aivan varmasti keksiä jonkin aineen joka tehoaa vain näihin punkkeihin ja sitten spray-levittää sitä pahimmille alueille.
Kulotus on varma keino, mutta kun ituhipit vastustavat. Luonnon tasapaino on häiriintynyt ihmisten omien toimien mukana, metsät paloi säännöllisesti ennen kuin ihminen keksi ne metsäpalot sammuttaa, luonnon oma kulotus
Jaah, kun koronalla ei voi enää pelotella eikä apinarokko lähtenyt lentoon niin näköjään on punkit nostettu otsikoihin seuraavaksi.
Tuohon on toimiva rokote. Jos pelottaa, suosittelen ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma ettei näittä pikkusaatanoita vastaan ole vieläkään kehitelty mitään. Nyt niitä on joka paikassa eikä siitä todellakaan voida syyttää perus "kauriita" Mikä näitä pikku viddupäitä levittää pitkin Suomea? Neropatit voisivat aivan varmasti keksiä jonkin aineen joka tehoaa vain näihin punkkeihin ja sitten spray-levittää sitä pahimmille alueille.
Kulotus on varma keino, mutta kun ituhipit vastustavat. Luonnon tasapaino on häiriintynyt ihmisten omien toimien mukana, metsät paloi säännöllisesti ennen kuin ihminen keksi ne metsäpalot sammuttaa, luonnon oma kulotus
Höpö höpö nyt taas. Lapsuudessani ei ollut juurikaan punkkeja, eikä sillon mitään kuloteltu.
Ilmastotoimet toki olis tarpeen tässäkin asiassa, mutta niitähän te persut vastustatte.
TBE-rokotus tehosteineen otettu, mutta enemmän pelkään borrelioosia.
Olen sairastanut sen kerran. Olin järkyttävän huonossa kunnossa kuukausia, oli vakavia neurologisia oireita ja syytä ei löytynyt. Ei osattu terveydenhuollossa epäillä punkin puremaksi, kun ei ollut kesäaika. Antibiootit onneksi kuukausiakin myöhemmin saatuna auttoivat, mutta borrelioosi laukaisi toisen sairauden, josta kärsin koko loppuelämäni.
Ja ihmiset vielä naureskelevat, miksi inhoan punkkeja ihan hirveästi.
En uskalla enään mennä poimimaan mustikoita😭
Punkkitarkastus JOKA KERTA kun on ollut metsässä. Samoin myös ulkoileville lemmikeille lenkkien jälkeen. Me harjataan yleisen silmäilyn lisäksi oma koiramme tiheällä kirppukammalla läpi lenkkien jälkeen. Lisäksi tarpeeksi vaaleat vaatteet metsäreissuille niin pienet punkit on helpompi huomata vaatteista.
Tällä menty jo useita vuosia ja hyvin ollaan säästytty ilman punkin puremia.
Ihan hullu määrä punkkeja kyllä nyt liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Kissani tilanne huolestuttaa, koska hänestä saa irroitella punkkeja pitkin kesää. Minä itse osaan kyllä pysyä erossa punkeista.
Kuka hitto nyt jostain kissoista huolestuu kun tauti on ihmisille vaarallinen? Nyt valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Punkkitarkastus JOKA KERTA kun on ollut metsässä. Samoin myös ulkoileville lemmikeille lenkkien jälkeen. Me harjataan yleisen silmäilyn lisäksi oma koiramme tiheällä kirppukammalla läpi lenkkien jälkeen. Lisäksi tarpeeksi vaaleat vaatteet metsäreissuille niin pienet punkit on helpompi huomata vaatteista.
Tällä menty jo useita vuosia ja hyvin ollaan säästytty ilman punkin puremia.
Ihan hullu määrä punkkeja kyllä nyt liikenteessä.
Muistakaa etsiä muitakin kuin aikuisia punkkeja. Myös nymfit ja toukat voivat tartuttaa ja niitä on vaikeampi löytää.
Vierailija kirjoitti:
TBE-rokotus tehosteineen otettu, mutta enemmän pelkään borrelioosia.
Olen sairastanut sen kerran. Olin järkyttävän huonossa kunnossa kuukausia, oli vakavia neurologisia oireita ja syytä ei löytynyt. Ei osattu terveydenhuollossa epäillä punkin puremaksi, kun ei ollut kesäaika. Antibiootit onneksi kuukausiakin myöhemmin saatuna auttoivat, mutta borrelioosi laukaisi toisen sairauden, josta kärsin koko loppuelämäni.
Ja ihmiset vielä naureskelevat, miksi inhoan punkkeja ihan hirveästi.
Ei käsitetä, miten pahaa jälkeä punkit voivat saada aikaan. Ja aina perustellaan sillä, että kun ei kaikki punkit ole tautien kantajia. Eipä se paljon lohduta, kun osa silti sen pureman ja sen myötä taudin saa.
Nimimerkillä minua on punkki purrut elämäni aikana kerran ja borrelioosihan tuosta seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Koirat levittää niitä myös. Ja ihmiset kuskaa koiriansa ympäri maata.