YLE: TBE eli puutiaisaivokuume raivoaa Suomessa. đ± !!! Vie teholle, pysyvÀÀn laitoshoitoon ja hautaan. đ·đ PelkÀÀtkö TBE:tĂ€?
"hengenvaara on olemassa, neurologian erikoislÀÀkÀri Laura Tervonen Pohteelta kertoo.
HÀn itse hoiti kolmea puutiaisaivotulehduspotilasta kesÀllÀ 2024.
Yksi sairastumisista oli lievÀ, yksi kohtalaisen vaikea ja yksi potilas sitten valitettavasti menehtyi."
Asun itse TBE-alueella ja on surkeaa katseltavaa, kun yhÀ useampi on menettÀnyt työkykynsÀ satuaan TBE-tartunnan. Huonoon kuntoon menee tervekin.
Kommentit (78)
Amerikassa laittoivat jonkinlaisia myrkkyannostelijoita kauriiden ruokkimispaikoille pahimmilla alueilla. MeillÀ voitaisiin tappaa ne kaikki. Vieraslaji.
PelkÀÀn enemmÀn punikkeja kuin punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oho! kas kummaa! meidÀn paikkakunnalle onkin tulossa punkkibussi ihan kohta! TÀmÀpÀ uusi kÀÀnne! Sinne taidan suunnata
Eikö se ole jo tavallaan myöhÀistÀ tÀtÀ kesÀÀ ajatellen? Olisi pitÀnyt ottaa ensimmÀinen rokote jo kevÀttalvella. ItsellÀkin jÀi taas ottamatta.
TÀssÀkin voisi valtio tai kunta tulla paremmin vastaan. Kartalle merkitÀÀn alueita, joilla asuville rokotetta suositellaan, mutta itse on se maksettava.
punkkeja voi nykyisin löytÀÀ itsestÀÀn tai lemmikeistÀÀn ympÀrivuotisesti
Ruotsissa peurat saavat punkkirokotuksen automaattisesti erityisistÀ syöttökaukaloista. Punkit kuolevat peuroihin eivÀtkÀ lisÀÀnny.
Kaikkihan sen tietÀÀ, ettÀ mainoksissa voi olla katteettomia ja liioiteltuja lupauksia. Uutisointi on paljon tehokkaampaa..
Ihminen voi syödÀ ihan hyvin koiralle tarkoitettu punkkitappajaa eli pari tablettia naamaan ja saa kuukauden suojan punkeilta. LÀÀke tappaa hetkessÀ ihoon kiinnittyneet punkit.
Vaatteilla voi myös oikein hyvin suojautua.
Jos menee metsÀÀn pistÀÀ ne kumpparit jalkaan. MinÀ menin lapsena saaressa koirien perÀssÀ pitkin pusikoita ja metsiÀ, kumpparit jalassa ei tullut punkkeja, koirissa kyllÀ oli kymmeniÀ isÀ joka ilta poisti. Helppoa on siis ehkÀistÀ punkin puremaa, niin kuin on aina ollut. Rokotetta en ota, ja ne kenellÀ on ollut jo tbe ovat saaneet elinikÀisen immuniteetin
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma ettei nÀittÀ pikkusaatanoita vastaan ole vielÀkÀÀn kehitelty mitÀÀn. Nyt niitÀ on joka paikassa eikÀ siitÀ todellakaan voida syyttÀÀ perus "kauriita" MikÀ nÀitÀ pikku viddupÀitÀ levittÀÀ pitkin Suomea? Neropatit voisivat aivan varmasti keksiÀ jonkin aineen joka tehoaa vain nÀihin punkkeihin ja sitten spray-levittÀÀ sitÀ pahimmille alueille.
Kulotus on varma keino, mutta kun ituhipit vastustavat. Luonnon tasapaino on hÀiriintynyt ihmisten omien toimien mukana, metsÀt paloi sÀÀnnöllisesti ennen kuin ihminen keksi ne metsÀpalot sammuttaa, luonnon oma kulotus
Jaah, kun koronalla ei voi enÀÀ pelotella eikÀ apinarokko lÀhtenyt lentoon niin nÀköjÀÀn on punkit nostettu otsikoihin seuraavaksi.
Tuohon on toimiva rokote. Jos pelottaa, suosittelen ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma ettei nÀittÀ pikkusaatanoita vastaan ole vielÀkÀÀn kehitelty mitÀÀn. Nyt niitÀ on joka paikassa eikÀ siitÀ todellakaan voida syyttÀÀ perus "kauriita" MikÀ nÀitÀ pikku viddupÀitÀ levittÀÀ pitkin Suomea? Neropatit voisivat aivan varmasti keksiÀ jonkin aineen joka tehoaa vain nÀihin punkkeihin ja sitten spray-levittÀÀ sitÀ pahimmille alueille.
Kulotus on varma keino, mutta kun ituhipit vastustavat. Luonnon tasapaino on hÀiriintynyt ihmisten omien toimien mukana, metsÀt paloi sÀÀnnöllisesti ennen kuin ihminen keksi ne metsÀpalot sammuttaa, luonnon oma kulotus
Höpö höpö nyt taas. Lapsuudessani ei ollut juurikaan punkkeja, eikÀ sillon mitÀÀn kuloteltu.
Ilmastotoimet toki olis tarpeen tÀssÀkin asiassa, mutta niitÀhÀn te persut vastustatte.
TBE-rokotus tehosteineen otettu, mutta enemmÀn pelkÀÀn borrelioosia.
Olen sairastanut sen kerran. Olin jÀrkyttÀvÀn huonossa kunnossa kuukausia, oli vakavia neurologisia oireita ja syytÀ ei löytynyt. Ei osattu terveydenhuollossa epÀillÀ punkin puremaksi, kun ei ollut kesÀaika. Antibiootit onneksi kuukausiakin myöhemmin saatuna auttoivat, mutta borrelioosi laukaisi toisen sairauden, josta kÀrsin koko loppuelÀmÀni.
Ja ihmiset vielÀ naureskelevat, miksi inhoan punkkeja ihan hirveÀsti.
En uskalla enÀÀn mennĂ€ poimimaan mustikoitađ
Punkkitarkastus JOKA KERTA kun on ollut metsÀssÀ. Samoin myös ulkoileville lemmikeille lenkkien jÀlkeen. Me harjataan yleisen silmÀilyn lisÀksi oma koiramme tiheÀllÀ kirppukammalla lÀpi lenkkien jÀlkeen. LisÀksi tarpeeksi vaaleat vaatteet metsÀreissuille niin pienet punkit on helpompi huomata vaatteista.
TÀllÀ menty jo useita vuosia ja hyvin ollaan sÀÀstytty ilman punkin puremia.
Ihan hullu mÀÀrÀ punkkeja kyllÀ nyt liikenteessÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kissani tilanne huolestuttaa, koska hÀnestÀ saa irroitella punkkeja pitkin kesÀÀ. MinÀ itse osaan kyllÀ pysyÀ erossa punkeista.
Kuka hitto nyt jostain kissoista huolestuu kun tauti on ihmisille vaarallinen? Nyt valoja pÀÀlle!
Vierailija kirjoitti:
Punkkitarkastus JOKA KERTA kun on ollut metsÀssÀ. Samoin myös ulkoileville lemmikeille lenkkien jÀlkeen. Me harjataan yleisen silmÀilyn lisÀksi oma koiramme tiheÀllÀ kirppukammalla lÀpi lenkkien jÀlkeen. LisÀksi tarpeeksi vaaleat vaatteet metsÀreissuille niin pienet punkit on helpompi huomata vaatteista.
TÀllÀ menty jo useita vuosia ja hyvin ollaan sÀÀstytty ilman punkin puremia.
Ihan hullu mÀÀrÀ punkkeja kyllÀ nyt liikenteessÀ.
Muistakaa etsiÀ muitakin kuin aikuisia punkkeja. Myös nymfit ja toukat voivat tartuttaa ja niitÀ on vaikeampi löytÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
TBE-rokotus tehosteineen otettu, mutta enemmÀn pelkÀÀn borrelioosia.
Olen sairastanut sen kerran. Olin jÀrkyttÀvÀn huonossa kunnossa kuukausia, oli vakavia neurologisia oireita ja syytÀ ei löytynyt. Ei osattu terveydenhuollossa epÀillÀ punkin puremaksi, kun ei ollut kesÀaika. Antibiootit onneksi kuukausiakin myöhemmin saatuna auttoivat, mutta borrelioosi laukaisi toisen sairauden, josta kÀrsin koko loppuelÀmÀni.
Ja ihmiset vielÀ naureskelevat, miksi inhoan punkkeja ihan hirveÀsti.
Ei kÀsitetÀ, miten pahaa jÀlkeÀ punkit voivat saada aikaan. Ja aina perustellaan sillÀ, ettÀ kun ei kaikki punkit ole tautien kantajia. EipÀ se paljon lohduta, kun osa silti sen pureman ja sen myötÀ taudin saa.
NimimerkillÀ minua on punkki purrut elÀmÀni aikana kerran ja borrelioosihan tuosta seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Koirat levittÀÀ niitÀ myös. Ja ihmiset kuskaa koiriansa ympÀri maata.