YLE: TBE eli puutiaisaivokuume raivoaa Suomessa. đ± !!! Vie teholle, pysyvÀÀn laitoshoitoon ja hautaan. đ·đ PelkÀÀtkö TBE:tĂ€?
"hengenvaara on olemassa, neurologian erikoislÀÀkÀri Laura Tervonen Pohteelta kertoo.
HÀn itse hoiti kolmea puutiaisaivotulehduspotilasta kesÀllÀ 2024.
Yksi sairastumisista oli lievÀ, yksi kohtalaisen vaikea ja yksi potilas sitten valitettavasti menehtyi."
Asun itse TBE-alueella ja on surkeaa katseltavaa, kun yhÀ useampi on menettÀnyt työkykynsÀ satuaan TBE-tartunnan. Huonoon kuntoon menee tervekin.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Jos menee metsÀÀn pistÀÀ ne kumpparit jalkaan. MinÀ menin lapsena saaressa koirien perÀssÀ pitkin pusikoita ja metsiÀ, kumpparit jalassa ei tullut punkkeja, koirissa kyllÀ oli kymmeniÀ isÀ joka ilta poisti. Helppoa on siis ehkÀistÀ punkin puremaa, niin kuin on aina ollut. Rokotetta en ota, ja ne kenellÀ on ollut jo tbe ovat saaneet elinikÀisen immuniteetin
Omalla pihalla puuhastelin kumpparit jalassa. LisÀksi tiukat pitkÀt housut ja sukat ja tietysti muut pÀÀllivaatteet. Niin vain löytyi jalasta punkki.
NykyÀÀn niitÀ on kaupungin puistoissakin,pussikaljaporukat valtaa penkit kun kukaan ei uskalla maata enÀÀ nurtsilla.
Asutaan Turun saaristossa ja on jouduttu itse maksamaan nuo rokotteet. Karttojen mukaan kaikki viereiset toisiin kuntiin kuuluvat saaret on riskialuetta, mutta Turun saaret muka ei. đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet ovat voimassa
Ei osa rokotefoobikoista ota rokotteita.
No, se on heidĂ€n oma ongelmansa, onneksi tauti ei tartu ihmisestĂ€ toiseen.đ
Kissat pitÀÀ pÀÀstÀÀ kulkemaan vapaasti, uskokaa pois, niinkuin tuolla yhdessÀ kirjoituksessa jo oli.
Punkit ovat aivan yhtÀ arvokkaita kuin muutkin hÀmÀhÀkkielÀimet.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan Turun saaristossa ja on jouduttu itse maksamaan nuo rokotteet. Karttojen mukaan kaikki viereiset toisiin kuntiin kuuluvat saaret on riskialuetta, mutta Turun saaret muka ei. đ
Asun paikassa, jossa on todeetu paikallinen tbe-alue ja se on mÀÀritelty osoitekohtaisesti. MeidÀn tontti on juuri viimeisen mÀÀritellyn tbe-tontin viereinen tontti. naapuri saa rokotteen ilmaiseksi, me ei. vaan on se hyvÀ, ettÀ punkit kunnioittaa tonttirajoja! :D
Vierailija kirjoitti:
No oli eilen mediassa, ettÀ punkkeja on havaittu jo nyt pitkin Suomea todella paljon. Otsikoivat punkkipommiksi.
Viime kesÀnÀ 19 asteen lÀmpöaalto uutisoitiin KÀristyskupoliksi
Ota punkkirokote. Se suojaa TBE taudilta. Borrelioosia vastaan on antibiootti. Vaatetus ja hyvÀ punkkisuoja auttavat. Punkkikarkoite ja nopea punkkien poisto iholta.
Myös paarmmat voivat levittÀÀ borrelioosia .TBE en tiedÀ mutta kannattaa olla hereillÀ ei kuitenkaan pelÀtÀ ulkoilua. Punkkisyyni + puremien vÀlttely. En toivo kenellekÀÀn tautia kokemusta on voi mennÀ liikuntakyky.
Punkeilla on tÀysi oikeus elÀÀ.