Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten asuntomarkkinoille käy, kun opiskelijan asumisen tuet laskevat pahimmillaan yhteensä 44 prosenttia elokuussa?

Vierailija
28.05.2025 |

Taitaa olla alennuksien aika vuokramarkkinoilla syksystä lähtien,

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8556380

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän se menee vain niin että saadaan enemmän toimeentulotuen saajia, hallitusta vaan harmittaa että liikaa tuen saajia mutta itse ovat ihmiset sinne ajaneet.

Opiskelija ei saa toimeentulotukea

Kyllä saa

Ei saa normi tilanteessa. Pitää olla lainat nostettu ja syöty, luottotiedoton, ei oikeutta opintotukeen eikä lainaan. Sitten saa toimeentulotukea.

Eli on parempi olla luottotiedoton ettei velkaannu koko iäksi.

Opintolainassa on hirveä korko.

Jumalauta, sen lainan maksuaika on 30 vuotta, josta lähes puolet kuittaa valtio.

Ja korot ja lyhennykset ovat verovähennys kelpoisia. Ja Kelalta maksaa korkoavustusta, jos tulot ovat pienet.

Vierailija
62/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki on suoraa varainsiirtoa valtiolta vuokranantajille.

Kaikki asumistuet pitäisi poistaa kokonaan ja ihmisten asua tulojensa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten mitenkään. 

Mistä opiskelijat saavat rahat nykyisiin vuokriin?

Mistä ennen saivat? Osa menee töihin, osan vanhemnat antavat rahaa, osa muuttaa kimppakämppiin, osa asuu kotona.. 

Vierailija
64/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näkyy ihan samalla tavalla kuin silloin, kun opiskelijat jo aiemmin olivat asumislisän piirissä. Eli ei millään muotoa.

Vierailija
65/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Minunkin opiskeluaikoinani oli näin. Itse tein puhelinmyyntiä opiskelujen ohella enkä ottanut lainaa. Opintolainaa saa kyllä.

Vierailija
66/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä opiskelupaikka yritetään jatkossa saada läheltä vanhempia. Ei ole kiva alku nuorille, että on kymppitonneja lainaa, kun aloittaa työelämän. Jos töitä edes saa.

Vierailija
67/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on suoraa varainsiirtoa valtiolta vuokranantajille.

Kaikki asumistuet pitäisi poistaa kokonaan ja ihmisten asua tulojensa mukaan.

Ei jollain 500 eurolla eletä JA asuta missään. 

Vierailija
68/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Minunkin opiskeluaikoinani oli näin. Itse tein puhelinmyyntiä opiskelujen ohella enkä ottanut lainaa. Opintolainaa saa kyllä.

Nykyään opintoraha on niin paljon pienempi kuin ennen, eikä lainaa uskalla ottaa, koska töitä ei ole valmistumisen jälkeen. Ei ole myöskään opiskeluaikana.

Käy niin, ettei ole varaa opiskella kuin rikkailla.

Vierailija
69/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S pankista saa myös luottotiedoton opintolainan!  Ei yleensä ole este opintolainaan

t: luottotiedoton opiskelija

Vierailija
70/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän se menee vain niin että saadaan enemmän toimeentulotuen saajia, hallitusta vaan harmittaa että liikaa tuen saajia mutta itse ovat ihmiset sinne ajaneet.

Kyllä saa

Ei saa normi tilanteessa. Pitää olla lainat nostettu ja syöty, luottotiedoton, ei oikeutta opintotukeen eikä lainaan. Sitten saa toimeentulotukea.

V*tun reilua. Ne jotka ovat hoitaneet asiansa tunnollisesti, joutuvat ottamaan lainaa, kun taas raha-asiansa sössineet saavat kaiken ilmaiseksi.

Jos viittaat opintolainaan, niin kuulemna joskus oli niin, että jotkut päästivät ulosottoon tahalleen vsikka satasen puhelinlaskut. Saivat sitten opinnot TT tuella, ilman lainaa. 

Kyllä, tuollaisessa voi sanoa, että kannusti huonoon toimintaan. Ainahan voi tehdä säännöt niin, että niissä olisi jokin oikeus ja kohtuus kuitenkin. 

Kun itse  vuonna 2009 ihmettelin kun eräs äxxxä selitti jossain kaupungin rahatoimistossa, että on pakko ottaa opintolainaa, vaikka olisi ulosotossa kuinka paljon. 200€ opintoraha ja asumistuki ei oikein riittänyt, kun lapsiakin oli, joyen laina oli pakollinen jos ei TT tukea saanut. Taisin kyllä mainita, että ihme käytäntö, jos sovelletaan ihan kaikissa tilanteissa.

Hieman eroa nimittäin, onko kyseessä nuori 20-vuotias opiskelija, joka tahalleen laittaa laskut ulosottoon, jotta saa opinnot ilmaiseksi vai 35-vuotias, perheellinen,  jolla jostain syystä ulosotossa isoja summia, jotka syntyneet jo kauan ennen opistojen aloittamista. Sherlock olisiko vähön erilaiset tilanteet? 

Äxxxä kehtasi urputtaa, että tuollainen järjestelmä olisi luotu, ettei ole epäoikeudenmukainen niitä kohtaan, joilla luottotiedot kunnossa. 

Tuosta, että velkaantuneenkin pakotettiin ottamaan lainaa luovuttiinkin  kuulemma heti 2011 tai varmaan heti kun omat opinnot oli ohi. Hehheh (se gang stalkingin uhri!!!) Lopetin opinnot, koska  velkaantuminen vauhdilla 600€kk ei oikein ollut hyvä idea. Huom! lapset pieniä eli mahdoton olla jossain aamusta iltaan tyyliin työ ja koulu. Lopetin opinnot ja sain TT tukea. 

Olisiko mahdollista järjestää systeemit niin että eivät olisi järjettömiä tietyissä tilanteissa?

Hullu, hullumpi Suomi!

Miten tuollainen on edes mshdollista???

Vierailija
71/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa kyllä minä olen pari tutkintoa opiskellut toimeentulotuella kun en saa lainaa.

#naiset

Vierailija
72/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen luottotiedoton saa opintolainaa, ei ole este. S-pankista saa kaikki opintolainaa. Olen luottotiedoton opiskelija ja en saa toimeentulotukea, vaan opintotuen ja opintolainaa.

Vierailija
73/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opiskelija voi saada toimeentulotukea!  Opintolainat pitää olla myös nostettuna, toki luottotiedottomat voivat kai saada tt-tukea opiskeluun. Eli Kela käskee muita muuttamaan halvempaan tai lopettamaan opiskelut ja menemään töihin/ryhtymään työttömäksi.

Lukiolainen voi saada toimeentulotukea, vaikkei olisi hakenut opintolainaa.

Ei voi saada jos ei ole hakenut (tai huoltajat eivät ole hakeneet). Kylmä fakta mutta ei se niin mene kun olet kirjoittanut.

Vierailija
74/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen luottotiedoton saa opintolainaa, ei ole este. S-pankista saa kaikki opintolainaa. Olen luottotiedoton opiskelija ja en saa toimeentulotukea, vaan opintotuen ja opintolainaa.

En saa s-pankista opintolainaa koska minulle on heidän velkoja ulosotossa.

Vierailija
75/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa

Eli on parempi olla luottotiedoton ettei velkaannu koko iäksi.

Opintolainassa on hirveä korko.

Jumalauta, sen lainan maksuaika on 30 vuotta, josta lähes puolet kuittaa

Lainasta saa osan anteeksi VAIN amk-tutkinnoissa.

20 tonnin lainassa jo pelkkä korko 350e.

Korkoavustusta saa neljä kertaa.

Helpoin antaa mennä uo:n, jos lainaa tuosta enemmän, vanhenee siellä 15 vuodessa

Vierailija
76/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaako kukaan puhelinmyyjille?

Vastaatko sinä?

Vierailija
77/78 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen kasvavat opiskelijoiden asumiskustannukset maksetaan henkilökohtaisella lainarahalla, ja kohta kaikilla on valtion velkalaivan lisäksi oma.😂😂😂😂😂😂😂🥱🥱🥱🥱🥱🥱

Se on just näin. Asuntosijoittajat rikastuu, nuoret köyhtyy. Heistä tulee ikuisia vuokra-asujia. Eihän tämä ole muuta kuin asiakashankintaa.

Ei kannata tehdä mitään, koska joku muu voi hyötyä siitä. Pahimmillaan jopa itse.

Vierailija
78/78 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin ottamaan lainan (joka on ajat sitten maksettu pois) mutta muuten sama tilanne oli kun sinulla paitsi olin tuolloin yksivuotiaan huoltaja.