Ensimmäisenä vuotena opiskellessani AMK:ssa ajattelin, että voisin jatkaa yliopistoon alan maisteriohjelmaan
Elämä kuitenkin heitti kapuloita rattaisiin pahemman kerran. Opinnot menneet huonommin koska psyykkinen vointi välillä todella huono. Mietin yhdessä vaiheessa jopa, että ajan autolla päin kalliota niin pääsen kaikesta tuskasta eikä mun tarvitse enää kärsiä. En silti pystynyt tekemään sitä. Mietin ainoaa lastani joka toki jo aikuinen, mutta hän olisi murentunut aivan täysin, jos olisi tappanut itseni.
Nyt tulossa opparista ilmeisesti hädin tuskin 1 arvosanaksi. Ihan turha haaveilla mistään jatko-opinnoista yliopistossa vaikka vointi tästä paranisikin. Mahdollisuus meni.
Kommentit (30)
Mistä sulle on tullut näin kovat vaatimukset itseäsi kohtaan? Et ole epäonnistunut. On hienoa, että olet päässyt noin pitkälle. Yliopisto-opinnot eivät välttämättä tuo juuri mitään lisäarvoa työn kannalta.
Kyllä sinä saat sen opparin läpi. Jos siinä jotain parannettavaa vielä tulee, niin pystyt siihen kyllä. Sen jälkeen keskityt vain töihin ja akkujen lataamiseen, ja katsot vaikka muutaman vuoden päästä uudelleen tilannetta yliopiston suhteen.
Mä kirjoitin pidemmän vastauksen äsken, mutta se katosi johonkin.
ap
Mihin jatko-opintoihin halusit? Joihinkin voi päästä tuollakin keskiarvolla
Opparin ka pitää olla liki 4-5 ja kaikkien amk arvosanojen myös jos hakee maisterikoulutukseen. YAMK pääsee helpommalla tosin siellä alkaa se opparin suunnittelu melkein samantien.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sulle on tullut näin kovat vaatimukset itseäsi kohtaan? Et ole epäonnistunut. On hienoa, että olet päässyt noin pitkälle. Yliopisto-opinnot eivät välttämättä tuo juuri mitään lisäarvoa työn kannalta.
Kyllä sinä saat sen opparin läpi. Jos siinä jotain parannettavaa vielä tulee, niin pystyt siihen kyllä. Sen jälkeen keskityt vain töihin ja akkujen lataamiseen, ja katsot vaikka muutaman vuoden päästä uudelleen tilannetta yliopiston suhteen.
Tavoitteet oli kovat koska tarkoitus oli hakea yliopistoon jossakin vaiheessa näiden opintojen jälkeen. En muutenkaan halunnut huonoja numeroita. Kyllä mä koen epäonnistuneeni. Ehkä joskus pääse yli tästä pettymyksestä.
Nyt tuli tieto, että opinnäytetyö hyväksytään ja sain varata ajan kypsyysnäytteeseen. Numeroa ei ole tiedossa, mutta eiköhän sieltä se yksi tule. En olisi oikeasti enää jaksanut tehdä lisää tuohon työhön. Ei vain enää voimat olisi riittäneet.
Joku huuteli M1-lähetteestä, mutta vaikutti itse olevan hoidon tarpeessa. Kylmästi poistatin ääliömäiset kommentit. On se kumma, kun ihmisen ei saisi murtua koskaan elämänsä aikana. Epäillään jopa mun ammattitaitoa ja, että tapan jonkun. Ei hyvänen aika. Mä kerron henkilökohtaisen elämän ongelmista ja sen vuoksi epäillään, että en hoida työtäni ja tapan jonkun. Mä osaan kyllä työni ja olen tarkkaa. En ole huolimaton. Kun olen töissä, niin mä teen töitä enkä märehdi omia asioitani. Sen hoidan sitten kotona yksin. Lisäksi päänaukojalta meni hienosti ohi se, että harkitstin itsemurhaa, mutta en koittanut sitä missään vaiheessa tehdä. Ei musta ole siihen, elämänhalu voittaa silti. Ei edes tiedetä mitä olen kokenut vaan auotaan vain päätä ja kukaan ei saisi koskaan romahtaa. Ei, en kerro mitä on tapahtunut. Se ei kuulu teille.
Lisäksi jotkut ihmetteli, että miten pärjäisi yliopistossa. Ei hyvänen aika. Mulla ei ole ongelmia tehdä kirjallisia töitä, mutta jotakin ikävää tapahtui joka romutti mut henkisesti. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää? Jos mitään ei olisi tapahtunut, niin olisi suorittanut opinnot hyvin arvosanoin ja tehnyt hyvän opparin. Ei mennyt kuitenkaan elämä niin. Ilmeisesti kaikilla muilla elämä menee täydellisesti tai sitten ollaan täysin tunteettomia robotteja joita mikään ei hetkauta.
Mulla ei ole muutenkaan ollut helppo elämä, mutta aina olen selviytynyt. Tämä viimeisin juttu vain sai aikaan totaalisen romahduksen. No tuollaisten suoraan sanottuja vit tumaisten paskapäiden vuoksi en anna periksi vaan jatkan elämääni sisulla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mihin jatko-opintoihin halusit? Joihinkin voi päästä tuollakin keskiarvolla
Ei sillä ole nyt tässä merkitystä. Lähinnä puran pettymystä itseeni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Opparin ka pitää olla liki 4-5 ja kaikkien amk arvosanojen myös jos hakee maisterikoulutukseen. YAMK pääsee helpommalla tosin siellä alkaa se opparin suunnittelu melkein samantien.
Ei mua kiinnosta YAMK.
ap
Maisteriohjelmiin pitää lukea yleensä päälle aineopinnot. Itse selvittäisin, että pääsisikö avoimen haulla maisteriohjelmaan tai yhteishaussa. Jos on pohjatutkinto ja aineopinnot tehtynä, niin voi mahdollisesti hakea suoraan siirtoa maisteriopintoihin, vaikka pääsisi yhteishaussa kandiohjelmaan. Jos siis nyt ei ole voimavaroja panostaa opintoihin. Kyllä niitä muitakin väyliä on.
Vierailija kirjoitti:
Maisteriohjelmiin pitää lukea yleensä päälle aineopinnot. Itse selvittäisin, että pääsisikö avoimen haulla maisteriohjelmaan tai yhteishaussa. Jos on pohjatutkinto ja aineopinnot tehtynä, niin voi mahdollisesti hakea suoraan siirtoa maisteriopintoihin, vaikka pääsisi yhteishaussa kandiohjelmaan. Jos siis nyt ei ole voimavaroja panostaa opintoihin. Kyllä niitä muitakin väyliä on.
Tämän koulutuksen kohdalla lukee, että voi tarvita lisäopintoja, mutta ne katsotaan sitten opintojen alettua. Ei ole joka tapauksessa ajankohtaista nyt, kun haku on päättynyt jo maaliskuussa ja ensi vuotta aikaisintaan on uusi haku.
ap
Siinä toinen vähä-älyinen joka ei osannut lukea ap:n aloitusta.