Kartta paljastaa valtavan punkkipommin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011257853.html
Muistakaa sitten että Suomessa borrelioosin diagnosoiminen ei onnistu, ainakaan jos et osaa sitä itse epäillä ja vaatia tutkimaan. Eli suojautua kannattaa + jälkeen koko kehon punkkisyynit, myös sen nurmikkopiknikin ja metsälenkin jälkeen. Itselläni oli just niskassa punkki kun menin lenkillä metsäpolulla.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Koirassa on ollut useita vaikka asutaan lähellä melko ison kaupungin keskustaa. Aina lenkin jälkeen pitää tarkkaan tutkia koira ja itsensäkin tietysti. Karttaan olen myös merkinnyt alueet joista tullut.
Miksi ette suojaa koirianne? Tabletit, liuos, punkkipanta ym. monenlaista apua on tarjolla, mutta pihithän eivät niitä osta edes lemmikilleen. Meillä on käytössä, eikä ole tänä vuonna punkkeja tuonut kotiin.
Seresto -punkkipanta on kallis yli 60 eur mutta hyvin tehokas, taitaa olla aika järeät myrkyt mutta oman kokemuksen perusteella paljon parempi kuin muut pannat.
Asfaltilla kävelyä sitten vaan. Ei mitään piknikkejä nurtsilla tai muualla villissä luonnossa. Ei mun lapsuudessa niitä juuri ollut. Ihmisissä ei koskaan, koirassa 1 punkki kerran pari jos erehtyi päästämään koiran jonnekin pitkään heinikkoon. Huoletonta oli kesän vietto.
Eikä ne punkit muuten pakkasista välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit saavat lisääntymismahdollisuudet räjähdysmäiseen kasvuun - ei enää kuloteta metsiä . Kauan aikaa sitren metsäkulotus. se tuli ja liekit muokkasivat maaperää eikä punkit päässeet llisääntymään .
Punkit viihtyvät parhaiten varjoisissa ja kosteissa lehtimetsissä, missä kasvaa paljon erilaisia ruoho- ja heinäkasveja. Semmoisia on hankala mennä kulottamaan.
Tulipa onneksi valittua mökkitontti kalliolta, jossa kavaa vain jäkälää, vähän sitäkin ja satunnaisua katajia. Rantakin on kallio/hiekkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Oulussa on noin paljon?
Oulussa on Siperian taigapunkki ja minä epäilen tunteeko kaikki edes punkkia. Toisekseen Oulussa on puistometsät hoitamatta, tässä meidän alueella on punkkeja paljon mutta on myös ryteikköjä, tänään viimeksi ihmettelin että ihan kevyenliikenteenväylän viereen on jätetty puunrunkoja maatumaan ja monen vuoden kuivuneet lehdet siihen on myös jätetty. Jännä että alle puolen kilometrin päässä ei ole yhtään punkki havaintoja, mutta alue onkin hoidettu hyvin, ei ole tuollaisia läpipääsemättömiä ryteikköjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirassa on ollut useita vaikka asutaan lähellä melko ison kaupungin keskustaa. Aina lenkin jälkeen pitää tarkkaan tutkia koira ja itsensäkin tietysti. Karttaan olen myös merkinnyt alueet joista tullut.
Miksi ette suojaa koirianne? Tabletit, liuos, punkkipanta ym. monenlaista apua on tarjolla, mutta pihithän eivät niitä osta edes lemmikilleen. Meillä on käytössä, eikä ole tänä vuonna punkkeja tuonut kotiin.
Minä suojaan ja olen suojannut aina, ei punkin punkkia ole ollut. Muilla koirilla tässä naapurustossa on ollut jokaisella, osalla on tabletti kuuri joka sitten kyllä tappaa punkit, meillä on karkoitta ja tappava liuos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit saavat lisääntymismahdollisuudet räjähdysmäiseen kasvuun - ei enää kuloteta metsiä . Kauan aikaa sitren metsäkulotus. se tuli ja liekit muokkasivat maaperää eikä punkit päässeet llisääntymään .
Punkit viihtyvät parhaiten varjoisissa ja kosteissa lehtimetsissä, missä kasvaa paljon erilaisia ruoho- ja heinäkasveja. Semmoisia on hankala mennä kulottamaan.
Tulipa onneksi valittua mökkitontti kalliolta, jossa kavaa vain jäkälää, vähän sitäkin ja satunnaisua katajia. Rantakin on kallio/hiekkaa.
Siell on sit kyitä.
Mun puoliso on oikea punkki-imuri, en tiedä mistä se johtuu, onkohan joku ihon lämpötila tms, että joihinkin iskevät oikein urakalla.
Asutaan sellaisen lenkkipolun lähelllä, jonka takana on nurmikko, jossa paljon punkkeja. Asumme sitten tien sillä puolella, (matkaa 10 metriä), joille kunta ei anna ilmaista rokotetta. Hän kävi sen sitten itse maksaen ottamassa, aika kallista lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on hyvin paljon punkkilajeja ja -yksilöitä. Tässäkin yritetään kait puhua puutiaisesta, joka on vain yksi Suomen 1500 punkkilajista. On se vaikeeta puhua oikeilla nimillä.
myös autisminkirjo on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso on oikea punkki-imuri, en tiedä mistä se johtuu, onkohan joku ihon lämpötila tms, että joihinkin iskevät oikein urakalla.
Asutaan sellaisen lenkkipolun lähelllä, jonka takana on nurmikko, jossa paljon punkkeja. Asumme sitten tien sillä puolella, (matkaa 10 metriä), joille kunta ei anna ilmaista rokotetta. Hän kävi sen sitten itse maksaen ottamassa, aika kallista lystiä.
Juuri tuon takia pitäisi ihmisten älytä ilmoittaa jokaikinen punkkihavainto Punkkiliveen. Kun ilmoituksia tulee tietty määrä, sillä alueella saa rokotteen ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Oulussa on noin paljon?
Tämä on varmasti ihan aitoa lisäystäkin mm. leudontuneiden talvien vuoksi, mutta myös tulosta siitä, että Oulun alueella punkkiongelma on vielä aika uusi juttu. Se saa ihmiset ilmoittamaan havainnoistaan herkemmin, kun taas jossain lounaisrannikolla asia on jo niin arkipäiväinen, ettei runsaistakaan havainnoista ilmoiteta. Tuo karttahan perustuu siis täysin ihmisten ilmoittamiin havaintoihin, ei mihinkään ajatasaiseen laskuriin.
Vierailija kirjoitti:
Kartta paljastaa valtavan punikkipommin 🤣 Kartassa lukuna punikeista tehdyt havainnot alueella.
OLET IDIOOTTI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on hyvin paljon punkkilajeja ja -yksilöitä. Tässäkin yritetään kait puhua puutiaisesta, joka on vain yksi Suomen 1500 punkkilajista. On se vaikeeta puhua oikeilla nimillä.
myös autisminkirjo on lisääntynyt.
TOLLO
Vierailija kirjoitti:
Koirille ja kissoille on myynnissä punkkipantoja, milloin kehitetään ihmisille jotain vastaavaa?
Miten selität vaikka Iisalmen tilanteen jossa lähes 1500 ilmoitusta kuukauden aikana verrattuna Turkuun jossa on huomattavasti vähemmän ilmoituksia mutta asukasluku on 10 kertaa isompi? No et tietenkään mitenkään, turha kysyä mitään.