Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kartta paljastaa valtavan punkkipommin

Vierailija
27.05.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011257853.html

Muistakaa sitten että Suomessa borrelioosin diagnosoiminen ei onnistu, ainakaan jos et osaa sitä itse epäillä ja vaatia tutkimaan. Eli suojautua kannattaa + jälkeen koko kehon punkkisyynit, myös sen nurmikkopiknikin ja metsälenkin jälkeen. Itselläni oli just niskassa punkki kun menin lenkillä metsäpolulla.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeryyden huippu!

Tottakai käyttäjien ilmoittamia havaintoja on kaikista eniten siellä missä ylipäätään on eniten ihmksiä.

Sittenhän Etelä-Suomessa pitäisi olla paljon enemmän kuin Oulussa? Siellä on ahkerat rotat jotka syövät punkkeja ja sitten saavat virustartunnan ja sitten hohhoijaa, tulee rutto 2.0

Kotipaikkani kuntaa   katson nolla havaintoa punkeista, ne tietää että tänne ei ole mitään asiaa, nimittäin se on nirri pois.

Vierailija
22/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Oulussa on noin paljon?

Paljon merenrantakaislikkoa. Varsinkin Hailuoto on kunnon punkkipesäke ja luokiteltu riskialueeksi. Eiks ne kaikki kuntalaiset saanut siellä ilmaisen punkkirokotteenkin? Tuossa pallurassa varmasti Hailuoto mukana. 

Miksi ihmeessä ne sitten teki sillankin sinne punkkien valtakuntaan? Siltaa pitkin punkitkin voi liikkua Hailuodosta mantereelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on joka puolella. Katsokaa karttaa, myös niillä alueilla, missä et ikinä ole nähnyt, noin joku koiraihminen on taatusti punkin bongannut.

Vierailija
24/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo lähestulkoon keski-ikäinen ja viime kesänä oli ensimmäistä kertaa elämässäni punkki. Ja olen siis koko elämän liikkunut luonnossa, kolunnut rantapuskia koiran kanssa jne. En tiedä, miksi olen niiltä säästynyt tähän asti. Ei kyllä ollut kiva yllätys se punkki.

Punkkien määrä on lisääntynyt huimasti. Lieneekö ilmaston lämpeneminen siinäkin taustalla?

Ei, vaan se, että täällä on aivan liikaa kauriita. Ne ovat levittäneet punkkeja ympäriinsä ja koirat sitten kuljettavat edelleen. 

Esim turun ruissalossa pitäisi olla varoituskyltti. On punkkeja hoidetuilla viheralueillakin. 

Vierailija
25/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon merenrantakaislikkoa. Varsinkin Hailuoto on kunnon punkkipesäke ja luokiteltu riskialueeksi. Eiks ne kaikki kuntalaiset saanut siellä ilmaisen punkkirokotteenkin? Tuossa pallurassa varmasti Hailuoto mukana. 

Miksi ihmeessä ne sitten teki sillankin sinne punkkien valtakuntaan? Siltaa pitkin punkitkin voi liikkua Hailuodosta mantereelle.

Käveleekö ne siltaa pitkin jonossa kuin muurahaiset konsanaan?

Vierailija
26/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käveleekö ne siltaa pitkin jonossa kuin muurahaiset konsanaan?

Kyllä ne osaa kävellä, useammin kumminkin ottavat kyydin joltain eläimeltä.

Vierailija
27/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa, kun kulkee vain asfalttipinnoilla on turvassa

Nepä iskevät sieltä kevyenliikenteenväylän varrella olevista puskista ja naapurien kukkaistutuksista jne.

Vierailija
28/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo lähestulkoon keski-ikäinen ja viime kesänä oli ensimmäistä kertaa elämässäni punkki. Ja olen siis koko elämän liikkunut luonnossa, kolunnut rantapuskia koiran kanssa jne. En tiedä, miksi olen niiltä säästynyt tähän asti. Ei kyllä ollut kiva yllätys se punkki.

Punkkien määrä on lisääntynyt huimasti. Lieneekö ilmaston lämpeneminen siinäkin taustalla?

Ei, vaan se, että täällä on aivan liikaa kauriita. Ne ovat levittäneet punkkeja ympäriinsä ja koirat sitten kuljettavat edelleen. 

Esim turun ruissalossa pitäisi olla varoituskyltti. On punkkeja hoidetuilla viheralueillakin. 

Vaikuttaa varmaan sekä ilmastonmuutos että tihentynyt kauriskanta.

Vierailija
29/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punkit saavat lisääntymismahdollisuudet räjähdysmäiseen kasvuun - ei enää kuloteta metsiä . Kauan aikaa sitren metsäkulotus.  se tuli ja liekit muokkasivat maaperää eikä punkit päässeet llisääntymään . 

Punkit viihtyvät parhaiten varjoisissa ja kosteissa lehtimetsissä, missä kasvaa paljon erilaisia ruoho- ja heinäkasveja. Semmoisia on hankala mennä kulottamaan.

Vierailija
30/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon yhdestä sanasta puuttuu i-kirjain. Muuten kartta pitää paikkansa.

Vierailija
31/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Oulussa on älyttömästi punkkeja ja osa on pikkuriikkisiä. Tytön päästä kipittämästä on löytynyt 2, vauvan nivusista 1 (isä huomasi kun vaihtoi vauvalle vaippaa, oli vielä onneksi irti), koirasta lukuisia irtonaisia tällä hetkellä (kun tarkistettu aina ulkoilutuksen jälkeen) ja miehen jalassa oli jo kiinni 1 toissapäivänä. Ihan saat ana sta nämä punkit! 🤬

Vierailija
32/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkohäntäperuo on haitallinen vieraslaji, joka pitäisi poistaa Suomen luonnosta kokonaan. Jostain syystä metsästäjät ruokkivat niiitä ja ampuvat vain kourallisen. 1930-luvulla ne roudattiin jenkeistä tänne ja päästettiin 30 yksilöä vapaaksi: nyt niitä on 120000 eikä loppua näy. Tyhmät metsästäjät vielä tahtovat tappaa niiden ainoan luonnollisen vihollisen, eli suden.

Vierailija
33/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkohäntäperuo on haitallinen vieraslaji, joka pitäisi poistaa Suomen luonnosta kokonaan. Jostain syystä

Sanoisin kanssa, että syy on peurat ja kanadanhanhet, joita on molempia nykyään todella paljon.

Vierailija
34/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Oulussa on älyttömästi punkkeja ja osa on pikkuriikkisiä. Tytön päästä kipittämästä on löytynyt 2, vauvan nivusista 1 (isä huomasi kun vaihtoi vauvalle vaippaa, oli vielä onneksi irti), koirasta lukuisia irtonaisia tällä hetkellä (kun tarkistettu aina ulkoilutuksen jälkeen) ja miehen jalassa oli jo kiinni 1 toissapäivänä. Ihan saat ana sta nämä punkit! 🤬

Ja ne pikkiriikkiset ovat pahimpia. Niitä ei välttämättä edes näe punkkitarkastusta tehdessä ja silti ovat jo ehtineet tautinsa tartuttaa.

Vierailija
35/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkohäntäperuo on haitallinen vieraslaji, joka pitäis

+ ilmaston lämpeminen. Ei ole enää kunnon viikkokausien pakkasjaksoja.

Vierailija
36/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten lie siilit ( vähentymisestään huolimatta) ja rusakot levittävätkö ne ? Niitä ainakin näkee ihan kaupungeissakin.

Vierailija
37/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain terveyskeskuksesta antibioottikuurin varmuuden vuoksi, kun oli isoja, selittämättömiä punasia läikkiä iholla punkin jälkeen. 

Vierailija
38/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin miten lie siilit ( vähentymisestään huolimatta) ja rusakot levittävätkö ne ? Niitä ainakin näkee ihan kaupungeissakin.

Ei levitä. 

Vierailija
39/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut punkkeja juurikaan omassa lapsuudessani 30-40 vuotta sitten. 

Ilmastonmuutos, leudot talvet ja kosteat kesäthän tuohon on syynä. Ei todellakaan mikään kulottamisen lopettaminen. 

Kuivina kesinä on kyllä punkkeja aika vähän edelleen mökillä. 

Niiltä välttyy, kun ei lähde heinikkoon eikä metsään sortsit jalassa. Pitkät housut ja saappaat. Ja nurmikolle kannattaa mennä istuskelemaan vaan viltin päällä. Missään kalliolla ne ei kipitä, ovat kasvillisuudessa. 

Vierailija
40/56 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus hankkia iselle sairaseläke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan