Pahin turistirysä jossa kävit
Oma kokemukseni oli Rooman Colosseum. Aivan täynnä tunkevia turisteja kylki kyljessä. 20 minuuttia riitti.
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Stockmanilla kun tarjosivat ilmaisiä ämpäreitä.
Taas joku ei erota Tokmannia Stockmannista
Petran temppelit oli ihan tukossa ihmisiä, kun siellä vierailin. Hyvä, että mahtui ympäri kääntymään. Kapeilla rappusilla sai pelätä, että joku tönii sieltä rappusilta alas.
Vierailija kirjoitti:
En pidä Kreikan saarista,,on kierretty autolla ja skoottereilla. En pidä kuivasta ja karusta luonnosta saarilla ja siitä että kylät elävät vain turismista ja kaikki on tehty turisteille. Enemmän nähtävää on manner Kreikassa mutta en pidä Kreikasta maana se on liian " itää". En pidä muslimikultturin vaikutuksesta tai ortodoksisuudesta. Toki Ateena on omaa luokkaansa.
Onko Kreikka niin rakas paikka jollekkin täällä ettei siitä ssa sanoa negatiivista? En menisi millekkään saarelle enää, en kyllä Turkkiin tai Bulgaariaankaan.
Hania ja Kreeta on vaan tylsiä mun mielestä vaikka kuinka näitä paikkoja rakastava ei sitä ymmärtäisi. Kiva jos sinä tykkäät minä en.
Kreikan saarilla on loppujen lopuksi aika vähin paikkoja jotka on "täysin tehty turisteille". Itse oon käynyt esim. Tilos, Halki, Alonnissos, Pserimos... ei niissä paljoa turisteja näe jos menee yli 50m päähän laivalaiturista.
En mäkään kaikista paikoista siellä tykkää, esim. Pargaan ja Santorinille en palaa.
Maspalomas! Olen ollut Puerto Ricossa ja Playa del Inglesissä, mutta tuo ylitti kaiken. PR:ssä ja PdI:ssä on kuitenkin asutusta ja ravintoloita ympäriinsä, Maspalomas on täynnä pelkkiä monen korttelin kokoisia hotellikomplekseja. Rantakadulla pari hassua ravintolaa, minimarketti ja siinä kaikki. Hotellin espanjalainen henkilökunta puhui meille koko ajan saksaa kun hotelli oli täynnä saksalaisia. Maspalomasin jälkeen PR ja PdI tuntuisivat varmasti autenttiselta Kanarialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auschwitz on vastenmielinen turistirysä suoraan sanottuna.
Olen miettinyt Auschwitzin matkaa. Jotenkin pelottaa, onhan minulla salsalaiset sukujuuret. Onko se kamalan tunteisiin menevä reissu. Ja sit just tuo, onko siellä asiallisen asiallista, kunnioitusta koko juttua kohtaan. Paljon turisteja? Ei kai turistikrääsää?
Asiallinen paikka. Museon ylläpitoon on panostettu. Museoalue on suuri ja ajatuksia herättävä. Pieni kirjakauppa oli viimeksi, ei muuten krääsää, siellä ihmiset hiljentyvät. Jos on hyvä opas saa käynnistä paljon irti, jää mieleen pitkäksi aikaa. Myös herättää tunteita ja ahdistusta, ei siis viihtyisä rysä vaan sinne ihmiset menevät tutustumaan historiaan ja monia tuntuu kiinnostavan.
En tiedä miten oppaat oikein koulutetaan, kun kertovat paikkansapitämättömiä asioita. Esimerkiksi, että juutalaisista olisi tehty saippuaa. Ei siellä mitään sammioita ole, missä olisi saippuaa voitu keittää sikäli kun olisi ehdittykään, saati että saako nääntyneistä ihmisistä edes keitettyä saippuaa (joka tehdään rasvasta).
Kenkäröykkiö on hieman kalasteleva, sen alla on nimittäin hylly jonka päälle kengät on aseteltu näyttämään isolta röykkiöltä. Ja luonnollisesti sinne on täkyksi laitettu pienen tytön punainen kenkä (mielleyhtymä Schindlerin listaan).
Palma de Mallorca.
Super kaunis kaupunki turistisesongin ulkopuolella. Kesällä ihan kamala paikka. Lähinnä brittituristien bilekohde.
Venetsia....Älyttömän kallista kaikki. Vaati aikaa ja perusteellista seikkailua yrittää löytää ravintola jossa tarjotaan jotain muuta kuin "pasta bolognesea" turisteille.
Aivan uniikki paikkahan se on, ja kauniskin.
Kielletty kaupunki Pekingissä. Tuhansia ihmisiä tungeksii, mutta siitä huolimatta ihan kiva paikka käydä.
Tuurin kyläkauppa. Lapset sinne vinkui, kerta riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auschwitz on vastenmielinen turistirysä suoraan sanottuna.
Olen miettinyt Auschwitzin matkaa. Jotenkin pelottaa, onhan minulla salsalaiset sukujuuret. Onko se kamalan tunteisiin menevä reissu. Ja sit just tuo, onko siellä asiallisen asiallista, kunnioitusta koko juttua kohtaan. Paljon turisteja? Ei kai turistikrääsää?
Asiallinen paikka. Museon ylläpitoon on panostettu. Museoalue on suuri ja ajatuksia herättävä. Pieni kirjakauppa oli viimeksi, ei muuten krääsää, siellä ihmiset hiljentyvät. Jos on hyvä opas saa käynnistä paljon irti, jää mieleen pitkäksi aikaa. Myös herättää tunteita ja ahdistusta, ei siis viihtyisä rysä vaan sinne ihmiset menevät tutustumaan historiaan ja monia tuntuu kiinnostavan.
En tiedä miten oppaat
Mummoni oli käynyt 70-luvun lopulla. Silloin siellä oli kerrottu, että juu...laisten lihasta olisi tehty säilykkeitä ja nahoista mm. lampunvarjostimia. Että en kyllä sen aikuista opastusta katsoisi mitenkään asialliseksi .Brutaaliksi sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Disney World Orlandossa. Aivan jäätävän kallista ja helvetilliset jonot joka paikkaan. Pelkkää stressiä koko käynti.
Olisit ostanut lipun, jolla pääsee jonojen ohi. Ainoastaan Hagridin vuoristorataan jonotin.
Eiköhän kaikki paikat mihin järjestetään valmiita lomamatkapaketteja ole niitä aivan kamalimpia turistirysiä. Niissä ei ole mitään alkuperäistä maahan liittyvää rakennusta, kulttuurihistoriallista tai maisemallista kohdetta tai kiinnostavaa kaupunkia. On vain rantojen ympärille rakentunut turistirysä. Esim. Kreikan, Bulgarian, Espanjan ja Thaimaan lomakohteet huonoimmille, kielitaidottomille urpoille suunnattuja. Paikkoja joita kansoittavat kouluttautumattomat torikauppiaiden, parturien, metallimiesten, maajussien, putkimiesten, lähihoitajien ja heidän tasoistensa armeijat.
Vaikka monet omatoimimatkailijoiden valtaamat paikatkin ovat rasittavia, niin niissä sentään on hitusen sivistyneempää sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en saa lainausta toimimaan. Edellä joku mainitsi huonokäytöksiset kiinalaisturistit. Olen asunut Kiinassa seitsemän vuotta ja tunnistan etuilun ja ryntäilyn. Samalla ymmärrän, mistä käytös kumpuaa: Kiinan suurkaupungeissa on valtavasti ihmisiä, jolloin jokainen sekä fyysisesti että mielentilan näkökulmasta ajaa vain omaa etuaan, tai korkeintaan oman perheensä etua. Se ei kuitenkaan ole totta, että tavalliset keskiluokkaiset kiinalaiset osaisivat englantia, eli juuri tämä porukka, joka näillä nähtävyyksiä täyteen turboahdetuilla pikalomilla Euroopassa vierailee. Kiinassa englantia osaavat ainoastaan ulkolaisissa firmoissa työskentelevät ja/tai muuten erittäin korkeasti koulutetut.
Huvitti, kun Belfastissa tuli vastaan tällainen kielitaidoton pikalomaryhmä. Olivat aamiaisella jo ennen sen virallista alkua, kuuden kieppeillä, ja veivät kaiken ruokailuvälineitä myöden mukanaan. Hotellin henkilökunta ei voinut mitään ja luovutti parin huomautuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sanon myös Rooma.
Miksi sinne pitää tunkea?
Dubrovnik oli aivan järkyttävän täynnä turisteja kesällä, onneksi ei käyty kuin päiväreissulla.
En ole käynyt ns. turistirysässä kuin kerran. Lanzaroten Playa Blancassa. Ei se nyt ehkä niin paha ollut muttei kyllä tee mieli takaisin. Hajanainen pieni kaupunki missä ei tapahdu mitään.
Ostoskeskukset tyhjää täynnä. Kaikki "normaalit" paikat kiinni keskellä päivää. Turisteille on tietysti jos jonkin sortin myymälää. Turisteille myös on baarikatu tai kaksi ja hiukan varakkaammille marina.
Jokainen rakentamaton tontti on karu ja roskainen eikä siellä ole mitään vihreää omasta takaa. Kaikki tuotu ja pysyy hengissä vain kastelun takia. Ympäristö melkein autiomaata. Kuivunutta eläimen paskaa ja luita.
"matkailijoiden suosima paikka, joka on usein suuntautunut lähinnä turisteja palvelemaan"
Arabiemiraatit, Vegas. En ole käynyt enkä mene.
Venetsia, ei juuri asukkaita tai matkalijoita. Vain päiväturisteja. Myytävät Kiinan tehtailta. Karnevaalien työntekijät/esiintyjät Pakistanista raahattu.
Kanarian lähes kaikki kohteet, joihin matkustetaan yleisesti. En mene enää, kun kerta näin pyysivät.
Korvatunturi.
Tallinnan satama-alue.