***ENSKATTARET torstaina****
Kommentit (22)
Eli heippa taasen!
Piti tulla pikaisesti kääntymään, ettette unohda ;)
Uusia odotus-enskoja on uskaltautunut mukaan :D JEE! Kyllä ne viikot siitä kertyy - kiva, että tulee uutta verta mukaan, kun täältä alkaa pian ryntäys vauvapuolelle. TERVETULOA!
Kesis saa ihanan kannustuslahjan, wau. Kyllä tommoset jutut piristävät kummasti! Varo vaan, ettei tuu synnytyksessä sitten semmoisia kommentteja, että " Koitappa nyt vaan jaksaa. Saithan sä ne lasitkin." ;) Toivottavasti teillä on kivaa anopin kanssa.
(.) Eipä kummempia - väsy alkaa vähän helpottamaan (tietty heti, kun olis neuvola!). Liikeitä saa bongailla joka päivä - osa tuntuu jo masun päältäkin, mutta mies on aina väärässä paikassa juuri silloin :(
Live rv 22+1
[color=#8B008B]BIANCO kyseli niistä antibiooteista.. Saitkin jo jotain vastauksia, itse en ole joutunut antibiootteja syömään raskausaikana, mutta moni on, joten ihan hyvillä mielin syöt antibiootit. Ja jos yhtään epäilet, niin varmistat vain lääkäriltä että juuri kyseistä antibioottia saat raskaana ottaa. Moni on mielestäni juuri noista Kefalex-antibiooteista puhunut.. Toivottavasti helpottaisi eikä tarvitsisi punktioon mennä. Toisaalta kyllä siitäkin kuulemma selviää.. ;)
MOOLI ¿ mä oon ihan kade kun pääset pohjoiseen! Meillä on ollut tapana käydä Levillä about viikon verran joka kevät, yleensä ennen pääsiäisruuhkia, ja ¿jostain syystä¿ tänä vuonna jää väliin.. ;) Täytyy toivoa että sitten ensi vuonna pääsisi taas suksien päälle.. Autossa istuminen voi kyllä olla rankkaa, mutta kenenköhän kanssa me pähkäiltiin että ottais sen kaurapussin mukaan ja aina kun pysähtyy huoltiksella niin pyytäis lämmittämään sen mikrossa.. :) Mulle ainakin se kaurapussi on ollut ihanteellinen apu pieniin jomotuksiin..
VIIPULIn Piksu se vaan viihtyy siellä kolossaan.. Hus hus! Vaikka kivahan se meille muille on kun sä käyt täällä palstailemassa meidän seurana, mutta kyllä nyt kaikki supparit on suunnattava teille! * sup sup sup *
Mites muuten SADEYE, vieläkö olette Pampaleen kanssa yhdessä koossa vai joko oletteko karanneet synnärille? Sinne myös suppareita * sup sup sup * (jos nyt vielä tulee tarpeeseen)
NINCA aikoi käydä tänään neuvolassa ja ottaa iisisti. Kuulostaa hyvälle idealle! :) Kerrohan sitten neuvolakuulumiset..
KESIS ¿ sullahan ihqu mies on kun moista ¿lahjontaa¿ harrastaa.. ;) Siitä jumppapallolla keinuttelusta, kuulin työkaverilta (ja itse asiassa joku taisi täällä palstallakin sen mainita), että oli saanut kakkosensa synnytyksen käynnistymään sen avulla.. Mene ja tiedä tepsiikö, mutta veikkaan että otan viikonlopun kylppärihässäkän jälkeen kaikki kovat keinot käyttöön! ;) Syviä vatsalihaksia sillä pallolla olen aikaisemmin treenannut, lantionpohjalihaksia olen tykännyt puuhata ihan ilman palloa..
LIVE ¿ kiva jos väsy alkaa vähän helpottamaan.. Ja liikkeitä saat bongailla jo joka päivä! :) On se vaan niin ihmeellistä! Musta tuntuu että mies on vähän jo kyllästynyt kun mä tungen masuni aina sen nenän eteen ja sanon että hiplaas tota.. ;) Ehkä se liikkeiden tunteminen on kuitenkin meille naisille ¿isompi¿ juttu, tai sitten olen tyrkyttänyt masuani liikaa tunnusteltavaksi miehelle.. Tiitiäisen hikalle se kyllä vähän hekotteli eilen illalla.. Raasu.. Siis Tiitiäinen, ei mies.. ;)
Tänään pitäisi käydä valitsemassa suihkuseinä miehen kanssa ja ajattelin yrittää tsempata tänään pari satsia pyykkiä sekä imuroinnin että lattioiden luutuamisen.. Katsotaan onnistuuko. Illalla tulee taas Idols, joten ehkä vois lämmittää saunan ja tehdä lohta uunissa.. nam. :) Harmaan näköinen päivä on tulossa, mutta pirteää päivää kuitenkin kaikille!!!
Mammis + Tiitiäinen 37+6 (hui kun nuo viikot vaan kasvaa ja kasvaa ja kasvaa..)[/color]
ei mun pampale halua ulos tulla...sais kyl jo.
iltasin alkaa kävely olla yhtä tuskaa,en tiä johtuuko siit et vauvan pää painaa tuol alhaal vai mitäköhän mahtaa ol. on kyl kävely muutenki tuskallista mut on pakko koittaa koiruuden kans men jonkinlainen " lenkki" illal ku tuo mies kulta on iltavuorossa. ei koira siit kyl kauheesti kostu ku ei pääse kunnon lenkki ku en vaan jaksa kävel ku sattuu nivusiin tai sit alkaa sattuu niin kauheest mahaan. voi koira parkaa,mut onneks mies käy aamusin sen kans kunnon lenkin.
on se hyvä et tänne on nyt muutama uus ilmottautunu, on välillä ollu niiiiin hiljasta täällä. syyllisen ittekki kun en ole oikein jaksanu kirjotel ja kone on ollu hidas ku kaikki mahdolliset ohjelmat pääl ni sivujen aukaisu on kestän tuhottoman kauan,mut nyt alkaa jo toimiin nopeemmin.
eilen olin neuvolas ja siellä oli kaikki ok.
maanantain saa soittaa neuvola tädil (siis jos pampale ei oo sillon viä ymmärtäny et sais jo tul) ni se koittaa mut laittaa sinne johonki välin ja sit laittaa seuraavalle päivälle yliaikaskontrolli käyntiin lähetteen. et sillon si viimestään taitaa tulla ku mul on niit sokereit seurattu niin voipi ol et pampale on sitä luokkaa et sillon sit käynnistetään.
mut kyl sit viimestään viikonloppun koitetaan kaikki mahdolliset keinot et käynnistys ittestään...
sadeye&pampale 40+6
sori omanapasuuteni....
[color=red]Eipäs sitten päästy synnärille ¿ei tutustumiskäynnille eikä muutenkaan ;) Että [b]COLTSFOOT[/b], älkää suotta menkö sinne tänään, tutustumiset on yhä peruttu noroviruksen takia!!! Me käytiin jo siinä ovella ja palattiin takaisin..
Eilen saatiin sitten ostettua verhokankaat keittiöön, vauvanhuoneeseen ja olohuoneeseen kolmas verho peittämään takaovi. Että tänään sitten onkin ompeluhommia tiedossa :) Ostettiin myös matto ja boordit vauvanhuoneeseen, jospas isäntä sais tänään ne seinälle liimattua (siis ei sitä mattoa vaan ne boordit..;)) Siivouspäiväkin vois olla aika kohdillaan, ¿hieman¿ taas koirankarvaa joka paikassa ja kuraa, kun nuo palleroiset sitä tuo tassuissansa, vaikka kuinka koittaa pyyhkiä koiraparkoja kuivemmaksi. Kiva kun on hommaa tiedossa, kuluu aika paremmin, eikä joka hetki ole mielessä ¿joko, joko..?¿
Ja Kesis sai ne aurinkolasit, WAU!! Onneksi miehesi ymmärsi kuinka tärkeät ne ovat hyvinvointisi kannalta ;) En muuten eilen mitään ikkunoita pessyt, enkä taida tänäänkään.. Tulee pian sirpaleita kun tällainen norsu alkaa heilua! Hauskoja hetkiä anopin kanssa!
Livekin käväisi paikalla, pitkästä aikaa :) Kiva että sulla ja vauvalla on kaikki hyvin!
Mammikselle tsemppiä siivouspäivään! Toivottavasti löydätte mieleisenne suihkuseinän (kyllä se shoppailu vaan piristää ;))
Kaikkialla muualla tuntuu olevan tylsää ja harmaata, mutta täälläpä Oulussa päin paistaa aurinko! Ihan on kevään tuntua jo ilmassa!
Siis tämä kone kohta tosissaan lentää ikkunasta ulos! Kaikki muut sivut kyllä lataa mutta ei Vauva-lehden.. Kyllä mää sähköpostini pääsen lukemaan ja verkkopankkiin kirjautumaan, mutta mikä ihme tässä on, että just nämä sivut tahmaa niin maan perskeleesti!!?? AARRGHH!! Enpäs siis voi paljoa ottaa osaa teidän eilisiin juttuihin, kun kone lataa varmaan ne joskus ilta7ksi. Damn!
( . ) Eilen siis olin kaupungilla, ja olinhan naatti kun tultiin kotiin. Tuntui, että joka paikkaa särki ja piti ihan valittaa ääneen. Mutta tuliko suppareita ¿no ei :( Koko yön ravasin vessassa ja rasvailin tuskissaan olevia jalkoja icepowerilla ja odotin supistuksia, vaan kun ei niin ei. Kyllä niitä tuli silloin viikolla 34-35 kun käskettiin ottaa rauhallisesti, mutta mihin ihmeeseen ne nyt on jääneet, kun niitä saisi tulla? Ihan epistä!
Sadeyelle suppareita ja tsemppiä jos käynnistykseen joudut/pääset. Kohta helpottaa nuo sinun vaivasi, kun saat pampaleen syllin!
Mikäs on Viipulin tilanne?
Hauskaa torstaita Ensikoille!
Sere 37+6
[color=red]Elikkäs mooli, synnärinä mulla Oys kun täällä Oulunssa päin asustellaan ;) Siellä on tosiaan nuo tutustumiskäynnit ollut peruttuna jo pitemmän aikaa noroepidemian takia.
Tervetuloa uusille, kivaa kun saadaan uutta Enska-verta kehiin!
Ja paljon onnea [b]mimale[/b] ja perheensä pienen pojan syntymän johdosta!!
S
... tuun myöhemmin kommentoimaan lisempätä, mutta ihan pakko nopeesti hehkuttaa, oon saanut 10 sivua esseetä aikaiseksi!!! :) Vähänkö oon ylpeä itsestäni!! Hyvä näin sillä viime yönä oli muuten sellaiset poltot alavatsalla että aloin jo tosissaan miettiä lähtöä sairaalaan. Kaurapussin kanssa sinnittelin kolmisen tuntia ja sitten ne hellitti. Veikkaan että se akupunktio HIEMAN vaikutti asiaan... =)
Nyt lähren keskustaan tapaamaan lukioaikaista tuttuani jota en ole nähnyt about pariin vuoteen. Se ei varmaan kyl tunnista mua kun oon näin megajumbokokoinen...
Palataan astioille iltasella! =) Mukavata päivää!
Leenis & jr 37+2
[color=4169E1] Ei ole täällä mitään ihmeitä taaskaan tapahtunut:( Piksu siis majailee edelleen masuyksiössään! Voihan rähmä! Miksei se halua jo tulla ulos? *byäääähh ja nyyh...alkaa vuodattamaan oikein isoja krokotiilin kyyneleitä*
Nyt en kerkiä tämän kummempia kirjoitella, mutta katsellaan josko myöhemmin!
Mukavaa torstaita kuitenkin kaikille:)!
~ ♥ ~ Viipuli ja sitkeä sissi, Piksu rv 40+3 ~ ♥ ~
Buuffa kyseli liikkeiden tuntemisesta. Muistaakseni mulla alkoi tuntumaan joskus viikon 17 paikkeilla, ja alussa ne oli tosiaan sellaisia ihan pieniä muljahduksia vaan. Mahan päältä alkoi heikosti tuntumaan sitten muutaman viikon päästä. Vaunujakin olit miettinyt. En noista Brion vaunuista niin tarkkaan tiedä, mutta me päädyttiin kovaan koppaan siksi, että siihen Kaveri todennäköisemmin mahtuu vielä ensi talvenakin talvivaatteissaan, ja lisäksi meillä on tarkoitus käyttää sitä reissussa (veneessä) sänkynä. Toiset kyllä kovasti vannoo tuon pehmeän kassin nimeen, mutta kai se riippuu ihan käyttötarkoituksesta. Yksi kerrostalossa asuva tuttu sanoi, että tykkää pehmeästä kassista, koska hän jättää vaunut aina johonkin varastoon ym. ja kantaa vauvan siinä kassissa sitten asuntoon. Kovaa koppaa on hankalampi kyllä kantaa.
Tervetuloa Hermionellekin tälle puolelle! Ja rohkeasti tosiaan muutkin ¿taustailija-Enskat¿ ilmoittautumaan ja mukaan juttelemaan!
Sere oli saanut nyt sitten ne boordit! Hienoa :) Ja muutakin kivaa uuteen kämppään. Toivotaan nyt vielä niitä suppareita sinne, jospa ne tulisi vähän viiveellä eli tänään?
Niin ja suppareita kovasti myös Viipulille ja Sadeyelle, joilla eräpäivä on näköjään jo ohitettu!
Olin tällä viikolla taas neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Verenpainekin oli taas normaalimpi (välillä on ollut tosi matala) ja ne huimauksetkin on nyt toistaiseksi taas vähän helpottaneet. Eli ei sentään joka aamu ole tarvinnut niistä kärsiä. Neuvolantätikin kyllä epäili että ne ehkä liittyvät sittenkin verensokerin heilahteluun (oliko se Viipuli kun täälläkin sitä samaa sanoi) eli pitää ehkä ruveta kiinnittämään vähän siihenkin huomiota (eväät mukaan 40 minuutin automatkalle, tai jotain, heh)
Hyvä uutinen oli että Kaveri oli ainakin nyt pää alaspäin! Onhan sillä kai vielä ihan tilaa kääntyä takaisinkin, mutta toivottavasti pysyisi nyt kumminkin näin päin. Potkut onkin tuntuneet ehkä viikon verran jo lähinnä tuolla ylävatsalla. Välillä muuten saa oikein itsekseen nauraa, kun maha velloo puolelta toiselle kun Kaverilla on jumppahetki meneillään. :) Se on kyllä tosi söpön näköistä! (ainakin toistaiseksi kun se ei vielä mitenkään satu)
Neuvolassa ruvetaankin nyt sitten ravaamaan jo kahden viikon välein. Ja sain myös tietää, että seuraava lääkärikäynti onkin jonkinlainen synnytystapa-arvio ja se tehdään todennäköisesti sairaalassa muistaakseni joskus viikon 37 tienoilla. Oikein kiva kyllä, että sellainen on tiedossa, kun täällä aika monet on valittaneet että eivät ole saaneet minkäänlaista arviota.
Täälläkin on tänään vähän harmaata, mutta silti jotenkin ihan keväinen fiilis tuolla ulkona. Oikein kivaa viikonloppua kaikille Enskoille, jos en nyt ennen sitä palaile tänne!
T: Meriheppa ja Kaveri, rv 30+6
Harmaata on ainakin täällä Savossa, aamulla heräsin ihanaan auringonpaisteeseen vaan eipä siitä pitkään saanut nauttia.
No, kevättä kohti onneks mennään.
Täällä on kaikki ihanasti toivottaneet tervetulleeksi minut.
Kiitoksia paljon Iida-linnea, Mammis, Mooli, Ninca, Kesis, Meriheppa sekä Live ja Serenity.
Viipuli ja Sadeye, kiitokset myös teille. Molemmilla teillä kuulostaa jo olevan aika tukalat paikat. Toivottavasti vauvanne ymmärtäisivät alkaa syntymään jo piakkoin..
Suppareita teille molemmille ihan tuutin täydeltä =)
Bianco, kiva kun on täällä muitakin alkuviikoilla olevia. Mulla on sellainen muistikuva että Kefexin- lääkettä vois syödä raskaana ollessa. Ainakin olen kuullut sitä määrättävän vti:n hoitoon.
Pikaista paranemista sinulle!
Buuffalle vilkutuksia. Mulla ei ole vielä käynyt mielessäkään vaunujen hankkiminen. Kai niitäkin on hyvissä ajoin alettava katsastamaan ettei tule paniikkia viime hetkillä. En kyllä vielä tiedä yhtään millaiset vaunut haluaisin..
Oma napa voi ihan mukavasti. Välillä tuntuu ettei raskaana oliskaan, sittten taas kuvotus nostaa päätään. En ole kyllä oksentanut kertaakaan mutta huonosta olosta vaan kärsinyt.
Ja se väsymys.. Näin vapaapäivinä ei paljoa muuta jaksa tehdä kuin olla vaan. Salilla ja jumpassa käynnitkin on jäänyt vähiin, osittain kyllä huonon olonkin takia. Ihan nolottaa =(
Hyviä vointeja kaikille enskoille!!
hermione rv 12+2
[color=#8B008B]SADEYE & VIIPULI ¿ jospa teilläkin käy samalla tavalla kuin Pi-Killä, että Pampale & Piksu kuitenkin päättävät tulla maailmaan ihan nippa nappa ennen käynnistystä.. Ja Sadeye, en yhtään ihmettele jos tuntuu että kävely on yhtä tuskaa, samma här ainakin välillä. Kiva lähteä yöllä makkarista veskiin kun se on aina kunnon työn takana, hyvä ettei lirahda housuun jo ennen veskiä.. ;) Jaksamusta kovasti sinne molemmille!!!
SERE ei sit päässyt synnärille, edes tutustumaan.. ;) Mutta verhokankaat olitte löytäneet ja mies ¿pääsee¿ sit laitteleen boordeja vauvanhuoneeseen!!! Muistahan säkin sitten laittaa niitä kuvia huoneesta kunhan pääsette eteenpäin. Me muuten löydettiin täydellinen suihkuseinä ja se oli alessa, ei maksanut kuin 55 eur! :) Olin ihan ymmyrkäisenä, kun olin ihan varma että vähintään 200 eur pitää maksaa..
LEENIS ¿ loistavaa että oot saanut esseetä noin paljon aikaiseksi!!! :) Niin sitä pitää! Ja poltellut oli yöllä.. Hmm. Oisitkohan sä nyt yrittämässä etuilua.. ;)
MERIHEPAn kaveri on sitten kääntynyt jo oikeinpäin, loistavaa! :) Mäkin olen hekotellut omalle mahalleni joka on välillä ihan mielettömän hassun näköinen. Tiitiäinen punkee peppuaan ylös tuosta oikean rinnan alta niin että tuntuu että rintakin nousee ylemmäs.. ;) Ai niin, ja onnittelut muuten uusille kympeille pääsystä (oletan etten ole vielä onnitellut).
HERMIONE ¿ kuulostaa sun olotila vähän samalle mikä mulla oli silloin alkuaikoina. Eli en oksentanut (kuin yhden ainoan kerran, siitä syyttäminen miehen sinappisillejä) mutta oli kyllä sellanen ällöttävä olo. Väsytti IHAN SIKANA, oisin voinut nukkua koko ajan.. Salilla kävin ja jumpassa oli viimeisen kerran viikko sitten TI, suosittelen kyllä sitä liikuntaa niin pitkään kun vaan itsestä hyvälle tuntuu. :)
Niin, mun listalta on siis ruksattu tältä päivältä nyt se suihkuseinä ja pyykit. Vielä ois imurointi ja lattioiden luutuaminen jäljellä.. Mieli tekis köpötellä tuohon lähikauppaan ostamaan suklaatia, mutta ehkäpä pyydänkin että mies tuo tullessaan ja kärvistelen vielä pari tuntia makeanhimossani.
Alkoihan se aurinkokin paistamaan! Voikaa hyvin! :)
Mammis[/color]
Hei Mammis,
millaisessa jumpassa olet käynyt? Mä olen tähän asti käynyt body pumpissa. Jossain vaiheessa täytyy luopua siitä ja siirtyä vähän rauhallisempaan jumppaan.
Siellä salilla missä käyn, olis myös Fitness-Pilatesta. Olen ajatellut kysäistä käykö se raskaana oleville. Olisko kokemusta kellään?
Mammajumppaa siellä ei tarjota, varmaan kyllä neuvolasta saa tietoa paikkakunnalla järjestettävistä mammajumpista.
Jatkan tota pumpissa käyntiä niin pitkään ku kunto (ja maha) sen sallii.
Kertokaahan loppupään enskat omia kokemuksia niistä jumpista joissa olette käyneet. Onko esim. mammajumppa sellaista että kannattaisi käydä?
terkuin hermione
[color=#8B008B]Olen itse jumppaohjaaja (ei päätyö vaan nykyään enemmän harrastus) ja ohjasin erilaisia tunteja jonnekin rv 28 asti, tosin jätin jo hyvissä ajoin tekemättä vatsalihakset ja tietysti vähän piti alkaa soveltamaan mm. selkälihasten tekoa kun kumpu alkoi kasvamaan. Viime aikoina olen käynyt muokkaus-tunneilla ja body pumpissa, eli lihaskuntotunneilla missä ei hypitä ja heiluta niin kovasti, sekä sitten venyttelytunnilla. Mammajumppaakin ajattelin kokeilla, mutta kun nuo ¿normijumpat¿ on olleet mulle ihan passeleita niin en ole eksynyt. Googlettamallakin löytyy varmasti noita mammajumppapaikkoja.
Tosiaan, vielä viime viikolla kävin pumpissa rv 36+4, mutta päätin että nyt saa riittää.. Yritän tehdä pienen kävelylenkin joka päivä niin saan happea. Pumpissa sinänsä on ollut tosi ¿helppo¿ käydä, siinä kun voi ihan itse valita ne painot mitä tankoon laittaa, sykkeet ei ehkä nouse niin taivaisiin ja kun tietää ohjelmankin etukäteen niin pystyy vähän soveltamaan (mm. nykyisessä pumpissa on ojentajakappale niin vauhdikkailla vaihdoilla asennosta toiseen että arvaa oliko kiva äheltää ja pungertaa tällasen mahan kans.. ;) kun sen tietää niin aloitin jo ¿ajoissa¿ siirtymisen seuraavaan asentoon..)
Fitness-Pilateksesta en oikein osaa sanoa kun en itse ole sitä harrastanut. Sanoisin että jos et ole aikaisemmin sitä kokeillut/harrastanut, menisin vasta synnytyksen jälkeen. Siis periaatteella että nauti sellaisista tunneista jotka ovat sinulle tuttuja ja hyväksi havaittuja. Mutta on niin monta mielipidettä ja tapaa että kannattaa noudattaa vain sitä mikä sinusta tuntuu hyvälle. Meitä on niin moneen junaan! :) Jos sulla tulee mieleen jotain muutakin liikuntaan liittyvää kysymystä, mielelläni kerron oman mielipiteeni & kokemukseni!
Mammis[/color]
Kiitos Buuffalle ja Hermionelle huhuilusta ja rohkaisusta. Olen käynyt lokakuisissa lähinnä kurkkimassa, kun täällä on kaikki ollut jo loppuvaiheessa raskautta. Lokakuisissa löytyy kokemusta aiemmista raskauksista, mutta kyllä Enskat silti on se, minne kuulun. Ja kiva, kun täällä on nyt meitä alkuvaiheen odottajiakin.
Vähän esittelyä. Ikää on 28v ja mies on 29v. 6. yk:sta tärppäsi, vauvakuumetta ehti olla jo paljon kauemmin. Nyt on rv 9+4. Viime tiistaina oli eka neuvola ja pikkuisen sydänäänet kuului. Mikä ihana jumpsutus! Harmi vaan, kun mies ei työtilanteen vuoksi päässyt mukaan. Nyt mies yrittää joka päivä kuunnella vatsan läpi joko jotain kuuluisi. Eipä ole kuulunut kuin mahan murinoita :) Pahoinvointia on joka päivä ja monet kerrat oon oksentanut ja vielä useammin yökkinyt pää vessanpytyssä. Yök!
Yksi juttu on vaivannut mua muutaman päivän. Viime pe mulla oli koulutustilaisuus, jossa tarjottiin ruokaa. Alkupalaksi oli härkää carpassio. Söin, vaikka se ei nyt mitään herkkua ollutkaan. Tajusin vasta jälkeenpäin, että se oli raakaa lihaa. Nyt on kauhee morkkis, et jos sainkin EHEC-bakteerin. Neuvolaan soitin, mutta terv. hoitaja ei osannut sanoa, tulisiko aina oireita. Tarunta on kuitenkin kuulemma äärimmäisen harvinainen. Pitäis kai unohtaa koko juttu, mut huolestuttaa silti. ¿Kiellettyjä¿ ruokia on tosi paljon ja täytyy olla tosi tarkkana, kun käy jossain ulkona syömässä tai juhlissa. Miten te muut ootte selvinneet? Juuri nyt tuli Hesen mainos tv:stä ja hampurilaisissa on majoneesia (raakaa kananmunaa?). Saako hamppareitakaan syödä?
Vähän oli omanapainen viesti, mutta yritän opetella tuntemaan teitä vähitellen.
Elviira
Ajattelin nyt ihan tosissani aktivoitua tähän kirjotteluun :)
Alkuun heti onnitelut Mimalen perheelle nyytistä, kun unohtui eilisestä kommentista.
Biancolle tervetuloa joukkoon. antibiooteista ei oo mitään kokemusta, mutta ei kai ne sitä tarjois jos siitä ois haittaa. Itseenikin kyllä punktio hirvittäis. Meikälaisellä verikokeetkin tekee jo pahaa.
Kiitos kaikille jotka vastaili mun liikekyselyyn. Kysyin meinaan samaa jo aikaisemmin tuolla syyskuunsissien puolella ja melkein kaikki väittivät tunteneensa liikeitä jo 12-14 viikolla. En sitten ihan usko että vaikka ois 10 lapsi tulossa että muka 12 viikolla voi jotain tuntee. Mulla on istukka takaseinässä joten siis luulis että parin kolmen viikon sisään jotain alkais viimeistään tuntuun. Tänään oli taas töissä hetken aikaa sellanen tunne masussa ihan kun joku ois kutittanu vähän sisältäpäin.
Niin ja tosiaan vaunuista just siks kyselin kun tuntuu että vaihtoehtoja on pilvin pimein, niin kesällä kun pitäs mennä valkkaan niin on muuten pää pyörällä. No ajoissa kun alottaa niin tulee ainakin puitua kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi. :)
Serellä on vauvanhuoneen sisustus käynnissä. Laitahan sitten kuva kun on valmista niin saadaan kaikki ihailla.
Leenis oli ahkeroinut esseen kanssa. Toi on tosiaan mahtava tunne kun tuntuu ite siltä että homma kulkee ja on saanu paljon aikaseks. Hieno homma.
hermione kyseli jumpista. Ite oon käyny just pumpissa ja sit spinnigissä (en missään super rankassa mäkispurttauksessa) ja sit ihan salilla painellu aerobisilla laitteilla. mm. gardio wave laite on nykyään ihan mun suosikki. Saatan painella sillä 10 kilsaa puolessa tunnissa ihan helposti. Meillä neuvolan täti suositteli just sali ja jumppa liikuntaa mutta syke sais olla maks 140-150 kun jos menee pitkäkestosesti sen yli niin voi heikentää sikiön hapensaantia. Ite hommasin sykemittarin niin ei tartte miettiä meneekö liian lujaa. Niin ja sitten turhaa hyppimistä pitäs kuulemma välttää, sano et siks just pumppi on hyvä kun siinä ei hypitä tai muokkausjumppa. Toivottavasti saat kohta väsymyksen väheneen ja jaksat taas lähtee jumpalle.
Viipuli ja Sadeye vaan vieläkin odottelee. Josko jo vaikka tänä yönä päsisitte tositoimiin.
Oma napa vielä loppun. Eilen erehdyin syömään kebabin kun pitkästä aikaa teki oikeen mieli. Ja voi sitä tuskaa.... vaikka ei syödessä maistunut mitenkään tavallista suolaisemmalta niin älytön jano oli kokoillan ja yön vaikka join varmaan illalla 3 litraa vettä. Närästänyt ei mutta yölläkin maistui vielä kebabbi suussa ja juomisen seurauksena vessassa ravaus ja taas lisää juonti. Sanoinkin miehelle että jos vielä raskauden aikana ehdotan kebabbia niin vie mut kauas kebbabbilasta.
T:Buuffa ja Nuuro 16+4
Hermionelle tervetulotoivotukset! Kyselit myös noista jumppaamisista ja Mammis olikin jo vastaillut. Ite oon käyny pilateksessa koko raskausajan tähän asti ja nyt tuntuu, et ei enää ois pystyny jatkamaan. Tosin se kurssikin loppu just, mut viime kerralla tuli kyllä vatsa sen verran kipeeks, etten enää ois mennykään. Tärkeintähän on, että kuuntelee omaa kehoaan!
Kesis oli sitten saanu ne lasit, voi kun oli mies aatellu ihanasti! Nyt ei muuta, kun auringonpaistetta niin saat nauttia kunnolla keväästä lasien kera:)
Mammis löysi hienon ja edullisen suihkuseinän, vau!
Hyvä Leenis, kun pääsit välitavoitteeseen esseen kanssa! Kuinkas pitkä siitä pitäis tulla vai onko mitään sivumääriä? Ja poltteluakin oli ollut yöllä, varmaan oli tosiaan se akupunktio vaikuttanu.
Sere oli löytäny tavaraa lastenhuoneeseen sekä verhoja. On se kiva tunne, kun löytää jotain mitä etsii! Jokos on boordit liimattu seinälle??;)
Merihepalla Kaveri oikein päin masussa, toivotaan että myös pysyy niin!
Viipulille ja Sadeyelle suppareita vaan kovasti!
Käväisin muuten tänään kampaajalla lyhentämässä pikkasen hiuksia. Jos ei nyt enää takkuuntuis niin kovasti, kun on latvat siistitty. Ja olipa hauska kampaaja, kun hössötti koko ajan vauvoista ja kyseli kaikenlaista... Lähdenpä tästä tyhjentämään pesukonetta ja lepäilemään sitten hetkeksi.
Hippux ja Hippu 32+5
Elviira oli ehtinyt linjoille sillä välin kirjoittelin. Kiva kun päätit liittyä seuraan. Nyt vaan vielä houkutellaan muutamat puuttuvat mukaan. Noita ruokajuttuja mietit. Tohon lihaan en osaa kommentoida, mutta eipä tosiaan ole tullut tuo hampurilais asia mieleen. Pari kertaa on hesessä tullut mässättyä mutta itse en nyt ainakaan niin huolissani siitä olisi. Lähinnähän siinä ruokaainelistalla pyydetään välttämään niitä koska voi olla että jotain voi tulla. Lähinnä pannassa pitäisin eniten juuri maksaruokia ja näitä muita jotka voivat aiheuttaa kehityshäiriöitä. Itse olin kerran juhlissa jossa oli ruokaa tarjolla.suurin osa ruuista oli sellaisia jotka sillon ällöttivät enkä voinut niitä siksi ottaa,en ollut myöskään vielä kertonut raskaudestani. Keräsin sitten kaikkea minkä tiesin menevän alas. Otin silloin myös pari pientä palaa kylmäsavulohta vaikka sekin on vältettävien listalla ja ihan hyvällä omalla tunnolla pistelin poskeeni.
Tänään oli taas neuvolapäivä omalla terkalla. Paineet oli nyt 145/88 ja terkan mielestä ihan ok. Jännä vaan kun edellisen kerran olin neuvolassa sijaisterkalla ja paineet olivat tuolloin 141/95 niin alkoi kamala kohkaus raskausmyrkytyksestä ja piti niitä sitten pitkin viikkoa mittailla. Nooo... Kaipa nuo osaavat asiansa. Ja nyt tein painonnousuenkankin 950g/viikko, argh! Liekkö jo ensi kerralla menisi seitsemänkymppiä rikki :(
Sf-mitta oli keskikäyrällä (alussahan mulla huiteli se yläkäyrillä ja sitten rv 30 paikkeilla putosi yhtäkkiä alakäyrälle), eli hyvä niin. Ja mukelon pää oli jo kiinnittynyt ja mukelo muutenkin alskeutunut. (itse ajattelin, että tuo laskeutuminen meinaisi, että maha konkreettisesti myös laskeutuisi, olinpa taas väärässä). Viikon päähän varattiin uusi käynti ja terkka sitten kovasti selitti, että jos olen jo synnyttämässä niin eipä sille siitä tarvitse erikseen ilmoitella. Mä kun olen koittanut itselleni toitottaa, että ehkä neljän viikon päästä jotain tapahtuu ja toinen sitten tuolla lailla toiveita nostattaa... Ja kyselin terkalta tuosta koosta, meinasi, että ihan normivauva pitäisi olla tulossa :D
Tänään sain hankittua tuon verhotelineen pinnasänkyyn (verho onkin sitten varmaan suuremman työn tulos) ja ostin myös vaunuihin sellaisen lelun joka menee puolelta toiselle (sangen selkeää...). Tiedustelin vielä oikein myyjältä, että mitkähän mahtaa niitä olla, mutta kas vaan nyt meillä on tommonen vaunulelu joka on yli 20 cm leveämpi kuin vaunut. Ja ostin myös tuttipullon ja niistäjän ja jotain rasvasunmuu ¿purkkeja. Varustautuminen siis jatkuu kovaa tahtia.
[color=purple] Mimalelle [/color] kovasti onnea pojan syntymän johdosta!
[color=purple] Buuffa [/color] kyseli noista vauvan liikkeistä. Meillä ne alkoivat tuntumaan aina silloin tällöin kun viikkoja oli 18+jotain ja aika aikaisin ne tuntui myös mahan päälle. Takaseinässä on istukka myös täällä.
[color=purple]Mooli [/color] onkin tänään käynyt vauvanvaateostoksilla! Pitkään olet malttanut olla ostelematta :) Me käytiin Ylläksellä viikko sitten (ja matkaa ei siis täältä ole kuin vajaat 400 km) ja ei kyllä ollut hääviä istua autossa. Mä en ainakaan enää lähe minnekään 40 kilometria kauemmas!
[color=purple]Nincalla [/color] taas väsymys nostanut päätä! Kannattaa varmaan tosissaan tuo hemppa tarkastuttaa..
[color=purple] Kesis [/color] oli saanut siipalta synnytystsempityslahjan! Onpa ihana mies siellä! Mainitsin asiasta juuri omalle sohvalla norkoilevalle siipalleni, se oli vaan että jaa. Olen vieläkin ihan kypsänä, ettei toi taukki ostanut mulle edes hääpäivälahjaa! (Nyt se vähän skarppasi ja sanoi, ettei se materia ole tärkeintä vaan pyytteetön rakkaus. Okei, mutta kyllä mä siitä materiastakin tykkäisin)
[color=purple] Sadeye [/color] siellä kasvattelee vielä vaan viikkoja. Toivottavasti Pampale nyt hoksii kuitenkin ennen seuraavaa neuvolaa tulla ulos!
[color=purple] Sere [/color] oli käynyt turhan kiekan synnärillä. Onneksi hoksin kysellä terkalta tuosta, että voihan sinne tänään varmalla mennä (yhteen kertaan mentiin sinne ja kiekka oli peruttu tuon norovirusepidemian takia). Ja kuulemma käynnit on peruttu viikolle 16 asti! Eli taitaa jäädä synnärille tutustumiset kokonaan väliin. Ja kovasti olitte saaneet hankittua materiaalia vauvan huoneeseen. Aika menee kyllä niin paljon nopeampaa kun on jotain mieleistä tekemistä! Ja sivut tökkii siellä taas. Sama juttu täälläpäin, tosissaan menee lähemmäs puolen tunnin yhden sivun avaamiseen. Ja muut sivut toimii kuin ei mitään :(
[color=purple] Leenis [/color] on siellä saanut kovasti kirjoittelua aikaiseksi! Vitsi ja siellä on supistellut! Tänne on kyllä pakko tulla aina joka päivä vähintään kurkkaamaan, joko jollain jo lähtö koittaa!
[color=purple] Viipulikin [/color] viikkoja kasvattelee. Höh, jotenkin tuntuu turhalta heittää mitään lohduttelevia sanoja moiseen, kun ottaa päähän niin ottaa päähän!
[color=purple] Merihepan [/color] Keverikin on jo kääntynyt lähtöasemiin.
Tervetuloa [color=purple] Hermionelle [/color] joukkoon, lisävahvistus onkin tarpeen kun rivit ovat siihen malliin harventuneet :) Tsemppiä väsymyksen kanssa, valitettavasti siihen ei auta oikein muu kun aika. Ite koisin parhaimmillaan arkisin 20-6.30 ja parin tunnin päikkärit siihen vielä päälle...
[color=purple] Mammis [/color] siellä on taas reippaillut. Mun siivousinto tyssää heti imuroinnin jälkeen. Lattioiden luuttuaminen on jotain ihan kaameaa...
Kovasti myös tervetuloa joukkoon [color=purple] Elviira [/color]! Jaksamisia tuon pahoinvoinnin kanssa, itse kärsin siitä rv 20 paikkeille ja ei ollut elo kivaa :( Jaa, faktatietoa ei kyllä mulla ole ollenkaan nosta Hesburgerin majoneeseista (tai majoneeseista yleensäkään). Itse olen kyllä käynyt hampuriloimassa varmaan pari kertaa kuussakin ja aina lähtee hampparin lisäksi punainenkin majoneesi mukaan. En itseasiassa ole edes ajatellut, että niitä ei saisi syödä (tuon raa¿an kananmunan vuksi lieneekö). Liekkö joku muu kuitenkin tietäisi paremmin...
[color=purple] Hippux [/color] oli käynyt tukkaa lyhentämässä! Pitäisi itsekin kyllä käydä, mutta muhun on nyt taas vähän iskenyt sellainen tukankasvattamisvietti. Saas nyt nähdä, josko sitä raaskisi kuitenkin ensi viikosta luopua kutreista.
Mäpä lähen syömään karjalanpaistia jotta jatkossakin saan nauttia noista kilo per viikko painonlisäyksistä :D
Coltsfoot ja Elsa 37+4
Meidän prinsessa 4,5kk heiluttaa kaikille enskoille ja toivottaa onnea tulevaan!! :))
Hemuli ja vauveli joka osaa jo vaikka mitä!!
[color=hotpink]
Ja samalla kommentttia noista ruuista. Heti alkuun varoitus: mä en ole ollut mikään mallikas tapaus niiden suhteen. Alussa olin hirmu tarkkana mitä saa/ei saa/pitää syödä. Ja niinhän siinä lopulta kävi, että tässä vaiheessa huomaa syöneensä kaikenlaista " kiellettyä" . Ainoastaan graavatun/kylmäsavukalan kanssa olen ollut ehdoton. Joulun alla oli Hesarissa juttua, kuinka jopa yli neljäsosassa tota kalaa on listeriaa, joka " normaali" ihmiselle ei aiheuta haittaa mutta sikiölle voi olla kovin vaarallinen.
Muuten oon ollut aika höveli, silloin tällöin syön pieniä määriä lakua, vihreää teetä, valion auraa (kypsennettynä) ja brieäkin pari kertaa... hmm, mitähän vielä? Valion juustot on muuten kaikki tehty (valmistajan mukaan) pastöroidusta maidosta, joten niiden pitäisi olla sikäli " turvallisia" . Maksa, hampurilaiset, majoneesit ja silakat kuuluu muutenkin mun ällölistalle, joten niihin ei ole houkutus iskenyt. Ja kyllä, muutaman kerran oon (rv 17 jälkeen) juonut pienen lasillisen viiniä. Hyvän vinkin muuten aikanaan itse sain täältä: Alkoholitonta (=0%) olutta on olemassa ja varsinkin Nikolai on niistä aika hyvää. Aiemmin luulin, että on vain normiolutta ja ykköstä. Mulle toi oli loistava uutinen, sillä varsinkin sauna ilman olutta on surkeaa kuin kala kuivalla maalla :)
Nämä on siis vain esimerkkeinä siitä, miten mä olen toiminut. Ja tietysti parempi olisi aina katsoa kuin katua. Mä sain neuvolasta aikanaan sellaisen listan, jossa noi oli jaettu kiellettyihin/vältettäviin ruokiin. Niistä kielletyistä olen ollut tiekempi, mutta vältettäviä olen silloin tällöin kohtuudella syönyt. Muuten on kyllä raskausaikana ruokatottumukset muuttuneet huisisti terveempään suuntaan: roskaruoka jää väliin (tai muuten menee yö pilalle), vihanneksia, hedelmiä, ruisleipää ja puuroa tulee syötyä 10-kertaisesti aiempaan nähden (ummetus on hirveää!) ja vettä juotua litratolkulla (tai muuten kramppaa jalat yöllä).
No joo, tulipas sitä nyt selvitettyä omaa ruokavaliota :-) Toivottavasti oli jotain apua.
Ja tosiaan, rohkeasti mukaan palstailemaan! Kyllä me kaikki muistetaan vielä alkuraskauskin, vaikka raskausdementia välillä jo vaivaakin...
Kesis, 37+6
[color=hotpink]
Näyttää nimittäin vähän tyhmältä lähteä ulos räntäsateeseen uusissa aurinkolaseissa :) Eilinen oli mun onnenpäivä! Aamulla pähkäilin, ostaako vai eikö. Ja kun mieskin raukkamaisen diplomaattisesti totesi, että pohdi nyt kuitenkin, josko niitä tosiaan tarviit. Täällä mä sitten siivoilin ja yritin (huonolla menestyksellä) unohtaa koko asian kun... Mies soitti ja sanoi tietävänsä, kuinka tärkeä(!) asia ne lasit on mulle, joten hän voi ostaa ne synnytystsempityslahjaksi! Että jaksan paremmin synnyttää, kun on joku kannustin :) Voi että, miten toinen on suloinen! Mä ajattelin sitten olla siellä synnytyssalissa pleksien alla piilossa, kuunnella mp3-soitinta ja vaipua itsehypnoosiin kaikessa rauhassa ;-) Ja joo, kyllä voi ihminen olla maallinen: aurikolasit maailman suurin asia. Ja tokihan siinä synnytyksessä on toinenkin (ehkä jopa tärkeämpi...) kannustin. Mutta silti, pakko on myöntää, että uudet Marc Jacobsit hivelee itsetuntoa, kun muuten näyttää valaalta ja liikkuu yhtä ketterästi kuin elefantti.
Ja mitäs mitäs, [b]Mammis[/b] aikoo vallan rehkiä kylppärissä. Muista ottaa iisisti. Auttaakos se jumppapallo synnytyksen käynnitymiseen? Ja saiskohan sillä lantionpohjalihakset kuosiin synnytyksen jälkeen?
[b]Viipulille[/b] lähetän niitä perskutin kipeitä supistuksia! Hus hommiin sieltä ;-)
[b]Sere[/b] lupasi pistää vallan tuulemaan, jokos ikkunat kiiltää kirkkaina? Mun tekisi kanssa mieli pestä noi, aivan HIRVITTÄVÄN näköiset ovat. Mutta meilläpäin se homma menee kyllä aivan hukkaan, jos sen tekee ennen, kuin kadut on kunnolla lakaistu ja pöly asettunut. Sama juttu parvekkeen pesussa. No, kohta se kevät tulee kunnolla ja voi taas alkaa laittaa partsia kivaksi. Saa yhden " huoneen" lisää.
[b]Coltsfoot[/b], täällä tosiaan on muutama päivä ollut jo suorastaan toukokuinen. Pakko jo kytätä leskenlehtiä. Nyt on pilvisempää, mut viikonlopuksi luvassa +10, jee! Eiköhän se kevät pian ennätä sinnekin! Mä oon muuten kanssa samanlainen kaikki-heti-valmiiksi -ihminen. Ja mua riepoo, jos joutuu odottelemaan. Esimerkiksi synnytystä ;-)
[b]Leenis[/b] saikin sitten neuloista apua synnytykseen, toivottavasti tepsii! Onko niitten idea jotenkin vaikuttaa kohdunsuulle? Tsemppiä esseen väkertämiseen!
[b]Mimalelle[/b] paljon onnea poistusta! Ja [b]Hermionelle[/b] tervetuloa mukaan! Muutenkin nyt aktivoitukaas kirjoittelemaan kaikki alkumetriläiset, saadaan uutta verta tänne pinoon pikkuhiljaa! Oishan se noloa, jos enskat kuihtuis kokonaan...
[b]Mooli[/b], alkoikos sulla ä-loma? Vai miksei tarvii herätä kelloon? Voi että, Leville menossa. Mua on koko talven eniten sapettanut se, ettei oikeen ole asiaa rinteeseen tän mahan kanssa. Muuten kun oon ihan himoskimbaaja. Mukavaa shoppailupäivää!
Nyt taitaa tämä mama ryhtyä hommiin, anoppi on tulossa kylään ;-) Eilen alkoi se kuuluisa joko-soittelu, vaikka olin ihan varma, että mun anoppi ei sellaiseen rupea. Ei näköjään malta pidätellä, kun on eka lapsenlapsi tiedossa. Noh, eipä se mua haittaa. Onneksi tosin on tuo 1,5 h välimatkaa omiin ja siipan vanhempiin, niin eivät ihan koko ajan voi tänne rampata. Kovasti toivon, että eka viikko saataisiin kotona olla oman perheen kesken ja tottua toisiimme. Vielä ei ihan mies ymmärrä, miksei kaikki saisi heti tulla kylään. Ei oikein mene jakeluun, että jos vaikka imetys ei onnistu ja vauva itkee tauotta, niin en haluaisi siihen väliin mummoja visiteeraamaan. Noh, ehkäpä kaikki menee ihan hyvin ja jos ei, niin eiköhän se mieskin sitten huomaa miksi vieraat saa vähän odottaa.
Mukavaa tosrtaita kaikille!