Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytännössä toimii amispohjalta yliopistoon meno?

Vierailija
26.05.2025 |

Periaatteessahan onnistuu, kunhan läpäisee pääsykokeet, mutta jos kirjoittamisen taso on todella huono, niin miten opinnot edes onnistuu amispohjalta?

Viittaan tähän juttuun: Penni Pietilä istui sadalla ammattikoulun äidinkielen tunnilla ja järkyttyi tasosta sivistys siivottiin pois

https://yle.fi/a/74-20156342

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/29f22848-2aa8-415c-bfc2-123331ead3fe

Lukihäiriöinen lähihoitaja lääkikseen.

Vierailija
42/47 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö KUKAAN yhtään, joka on mennyt amikisesta yliopistoon, kulkematta AMK:n kautta?

Ainakin minä olen mennyt.

Minua hieman ihmetyttää nämä kommentit kuinka vaativa ja sivistävä lukio on. Minä olen aina ajatellut että lukio on niille jotka eivät tiedä vielä mitä haluavat sekä niille joilla on mielessä suora reitti yliopistoon.

Köyhän perheen lapsena menin ensin amikseen koska nuorena halusin nopeasti töihin. Sitten ehkä 26-vuotiaana päätin vaihtaa alaa, ja hain yliopistoon. Ei siinä tarvitse tietenkään koko lukion oppimäärää opiskella vaan ne hakemani alan pääsykoekirjat, aiheista joista olin jo ennenkin paljon lukenut oman mielenkiinnon vuoksi. Ei ollut mitään ongelmaa päästä ilman lukiossa opetettavaa yleissivistystä.

Väitän kyllä että vaikka en pääsykokeissa kaikkea lukiossa opetettavaa tietoa tarvinnutkaan, sama yleissivistys on tullut ihan itsestään elämän varrella. En halua kuulostaa brassailevalta, mutta amisaikana autoin paljon lukiossa opiskelevia kavereitani tietyissä aineissa, jotka olivat minulle helppoja. Olen vaan aina lukenut huvikseni paljon, ollut kiinnostunut monenlaisista asioista ja reissannut, jolloin olen oppinut kieliä. Tieteellisiä artikkeleita luin jo ennen yliopistoa, koska se vaan on paras tapa hankkia tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa kysyt menosta, aloituksessa opiskelusta. Siitä tulisi  sanomista, että teksti ei vastaa otsikkoa.

Itse pääsin suorittamalla ensin avoimessa sen aineen perusopinnot.  Pääsykoe olikin niin helppo, että olin jo koesalista ulos kävellessä jokseenkin varma, että pääsen sisään.

Kirjoittaminen on aina sujunut minulta hyvin. Jo kansakoulun raittiuskirjoituksissa sain aina palkinnon. En kymppejä, mutta 8-9 oli vakionumeroita ainekirjoituksessa. Niinpä selvitin yliopisto-opinnot kirjallisilla lahjoilla silloinkin, kun ulkomaankielisestä tenttikirjasta en ymmärtänyt paljonkaan. 

Eri oppiaineissa oli erilaisia vaatimuksia ja tapoja. Vaikka omassa aineessani sain viitosia, joka oli paras, muissa aineissa tuli tenteistä rimaa hipoen hyväksyttyjä tai peräti hylättyjä ennen kuin opin, millä tavalla niihin tentteihin pitää valmistautua ja miten vastata. Jonkun tiedekunnan tenttiin 3 sivua kirjoitusta oli hyvä, toisessa tuli hylätty, kun tentaattori ei jaksanut lukea tai ymmärtänyt vaan olisi pitänyt vastata ranskalaisilla viivoilla tai luettelona.

Vierailija
44/47 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö KUKAAN yhtään, joka on mennyt amikisesta yliopistoon, kulkematta AMK:n kautta?

Minä. Kävin muinaisen opiston, joka oli AMK:n edeltäjä, mutta vähän enemmän kuin silloinen ammattikoulu.

Vierailija
45/47 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä tapahtuu ihan oikeasti. Yhden tiedä joka väitteli tohtoriksi. Amikseen meni peruskoulusta, eikä ole ikinä käynyt lukiota. Melko harvinaista, muttä kyllä näitä on.

Minkäniminen tyyppi?

Tohtori Sykerö

Vierailija
46/47 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se käytännössä oikein onnistukaan. Teoriassa kyllä, mutta taitaa olla harvassa ammattikoulusta yliopistoon menneet. Itse en tiedä ketään.

Itse tein sen 30 vuotta sitten, lukiota en ikinä käynyt.

T: Tohtori

Vierailija
47/47 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan ajan merkonomina menin yliopistoon ilman lukiota. Valmistuin parhain mahdollisin arvosanoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä