Miten käytännössä toimii amispohjalta yliopistoon meno?
Periaatteessahan onnistuu, kunhan läpäisee pääsykokeet, mutta jos kirjoittamisen taso on todella huono, niin miten opinnot edes onnistuu amispohjalta?
Viittaan tähän juttuun: Penni Pietilä istui sadalla ammattikoulun äidinkielen tunnilla ja järkyttyi tasosta sivistys siivottiin pois
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että on vaikeuksia, kun lukion tiedot puuttuu.
Ei lukio ole ainoa paikka missä voi asioita oppia, omatoimisestikin voi hankkia tietoa.
Näin tekniikan puolen yliopisto-opettajana väitän, että omatoimisesti lukioasioiden opiskelu on kyllä todella haastavaa. Olen ollut töissä yliopistolla yli 20 vuotta, enkä tiedä yhtään opiskelijaa, joka on tullut tänne suoraan amiskoulutuksella. Toki niitäkin varmasti on olemassa, mutta on todella harvinaista. Yleensä amikseen mennään juuri sen takia, ettei motivaatio riitä lukemiseen. Amis-amk-yliopisto- polkuja tiedän useamminkin ja ihan tohtoriksi asti lukeneita.
Kyllä osa menee ammattikouluun ihan siksi, että tietää, mitä työtä haluaa tehdä. Vastaavasti moni menee lukioon, koska ei tiedä, mitä haluaa tehdä.
Ja myös osaan yliopistokoulutuksista (generalistialat) sekä esimerkiksi tradenomikoulutukseen ammattikorkeakouluun lähtee opiskelijoita, jotka eivät tiedä, mitä haluavat tehdä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tapahtuu ihan oikeasti. Yhden tiedä joka väitteli tohtoriksi. Amikseen meni peruskoulusta, eikä ole ikinä käynyt lukiota. Melko harvinaista, muttä kyllä näitä on.
Minkäniminen tyyppi?
En ala kenenkään henkilöllisyyttä netissä levittelemään.
Mies, nainen vai muu ja mikä ala?
Ihminen kasvaa. Minä lähdin amispohjalta ensin amk:n 29-vuotiaana ja sitten maisteriksi amk-pohjalta. Nyt 40-vuotiaana uralla hyvässä nosteessa dippainssinä.
Nuorena ei opiskelu kiinnostanut. Jokunen vuosi paskatöitä, niin alkoi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lukio ole ainoa paikka missä voi asioita oppia, omatoimisestikin voi hankkia tietoa.
Näin tekniikan puolen yliopisto-opettajana väitän, että omatoimisesti lukioasioiden opiskelu on kyllä todella haastavaa. Olen ollut töissä yliopistolla yli 20 vuotta, enkä tiedä yhtään opiskelijaa, joka on tullut tänne suoraan amiskoulutuksella. Toki niitäkin varmasti on olemassa, mutta on todella harvinaista. Yleensä amikseen mennään juuri sen takia, ettei motivaatio riitä lukemiseen. Amis-amk-yliopisto- polkuja tiedän useamminkin ja ihan tohtoriksi asti lukeneita.
Minä olen. Mutta olen myös tietokonenörtti ja olen harrastanut ohjelmointia yms. Mutta se luokkahuonesaarnaus ei kiinnostanut.
Nyt 40-vuotiaana olen dippainssi, valmistuin 6 vuotta sitten. Uralla hyvässä nosteessa.
Jotkut menee ammattikouluun ihan pelkästään sen vuoksi, että sitä kautta pääsee nopeammin töihin ja saa rahaa elämiseen. Etenkin jos on perhetausta vähän semmoinen hataralla pohjalla oleva. Se on joillekin ihan semmoinen elämään kylmä tosiasia, ettei vain yksinkertaisesti PYSTY opiskelemaan niin vapaasti ja pitkään kuin haluaisi.
Joo, on opintotukea ja voi ottaa opintolainaa, mutta on se tosi vaikeaa monelle niillä pärjätä. Jos pitää nuoresta asti elättää itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa menee ammattikouluun ihan siksi, että tietää, mitä työtä haluaa tehdä. Vastaavasti moni menee lu
Toki, mutta ne jotka tietävät unelma-alansa yleensä haluavat sitä myös tehdä. Lukio on täynnä nuoria, jotka eivät tiedä mitä haluavat ja monella on se tilanne vielä lukion jälkeenkin. Olin itsekin aikoinaan yksi näistä. Lukio kuitenkin antaa paljon paremman pohjan lukea pääsykokeisiin kuin amis. Mikäli lukioaineiden itseopiskelu olisi niin kovin helppoa, niin aivan taatusti näitä amis-yliopisto -polkuja olisi enemmän.
Tietääkö KUKAAN yhtään, joka on mennyt amikisesta yliopistoon, kulkematta AMK:n kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tapahtuu ihan oikeasti. Yhden tiedä joka väitteli tohtoriksi. Amikseen meni peruskoulusta, eikä ole ikinä käynyt lukiota. Melko harvinaista, muttä kyllä näitä on.
Minkäniminen tyyppi?
Mies, nainen vai muu ja mikä ala?
Ihan tavallinen suomalainen mies. Ihan tavallinen tekninen ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Mutta olen myös tietokonenörtti ja olen harrastanut ohjelmointia yms. Mutta se luokkahuonesaarnaus e
Oho, kyllä teitä sitten toki on olemassa. En minä tietenkään kaikkien taustaa tiedä. Aikamoinen uurastus on ollut käydä läpi pitkä matikka ja fysiikka/kemia. Itse en olisi pystynyt. Luitko yksin vai olitko jollain kursseilla? Hieno saavutus oli tilanne mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö KUKAAN yhtään, joka on mennyt amikisesta yliopistoon, kulkematta AMK:n kautta?
Tiedän lähipiiristä ainakin yhden. Tosin tässä tapauksessa ei kyseesä ollut suomalainen yliopisto vaan Englannissa oleva. Tähän suurimpana syynä oli, ettei Suomessa voi yhtä hyvin kyseistä alaa edes opiskella. Muistaakseni aloitti sen ensimmäisen vuoden etäopiskeluna ja sitten kun menestyi siinä hyvin ja pääsi vauhtiin niin lähti ulkomaille jatkamaan opinnot loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Mutta olen myös tietokonenörtti ja olen harrasta
Opiskelin käytännössä kaikki makefyt itsenäisesti ja tein harjoitustenttejä töiden ohella Otavan nettilukion kautta. Kävin ensin amk:ta vuoden ja vaihdoin lipastoon.
Amk:n matikat ja fysiikat on niin lapsellisen helppoja, ettei ne tarjoa haastetta. Silti siellä oli todella monella vaikeuksia saada matikankurssia hyväksytysti läpi. Matematiikan opettaja manasikin, että hän on selkeästi epäonnistunut elämässään
Lipaston puolella jatkoin amiksen aikaista ammattia ja tein kurssit käytännössä itsenäisesti. Pakolliset osiot kävin paikan päällä. Minulla oli jo tuolloin omakotitalo ja koululle oli matkaa reippaat 100 kilsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Mutta olen myös tietokonenörtti ja olen harrasta
Oho, kyllä teitä sitten toki on olemassa. En minä tietenkään kaikkien taustaa tiedä. Aikamoinen uurastus on ollut käydä läpi pitkä matikka ja fysiikka/kemia. Itse en olisi pystynyt. Luitko yksin vai olitko jollain kursseilla? Hieno saavutus oli tilanne mikä tahansa.
Eikö se "aikamoinen uurastus" ole edessä joka tapauksessa eteni mitä polkua pitkin tahansa? Ihan itse sitä pitää työ tehdä opintojensa eteen. Ei ne siellä lukiossakaan valitettavasti osaa ämpäristä älyä kaataa korvasta sisään. Ainakin ihan oman kokemuksen perusteella ihan itse piti tehdä töitä jos jotain halusi oppia. Nykyisin vielä kun tietoa on todella helposti saatavilla niin en näe sinänsä esteeksi miksei voisi itsenäisesti opiskella. Pelkästään jo netistä löytyy oppimateriaalia, luentoja, vinkkejä ja apua loputtoman paljon. Etenkin jos osaa hyvin englantia.
Ei tarvi käydä lukiota, että voi sivistää itsensä yliopisto tasolle. Pitää vain olla motivaatiota ja aikaa.
On tosi tärkeää, että on mahdollisuuksia edetä monella tapaa.
Erittäin harva silloin peruskoulun ysiluokkalaisena oikeasti tietää mitä elämältään haluaa.
Itse pääsin yliopistoon aikanaan niin, että menin sisään pelkällä pääsykokeella.
Hakemaani paikkaan otettiin 12 sisään, ja silloin paikkoja oli 6 ja 6, eli jos pääsykoemenestys oli tosi hyvä, niin kuuden oli mahdollista päästä sisälle pelkällä pääsykokeella. Nykyään vissiin aiempaa harvempi pääsee sisään pelkällä pääsykokeella?
Tässä nyt se tärkein pointti; että jos joku täällä sanoo, että ei voi amispohjalta päästä, niin ihan saletisti voi päästä. Ei nyt ehkä matematiikkaa lukemaan, jos on amiksessa ollut kampaajapuolella ja yläasteella matikka oli yrittämisestä huolimatta 5, mutta on ihan realistista päästä kyllä yliopistoon amiksesta, jos on iso kiinnostus pääainetta kohtaan.
Itse pääsin pääaineeseen, johon otettiin 4% hakijoista sisään ja sain toiseksi parhaat pääsykoepisteet kaikista tämän pääaineen hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se käytännössä oikein onnistukaan. Teoriassa kyllä, mutta taitaa olla harvassa ammattikoulusta yliopistoon menneet. Itse en tiedä ketään.
Minä tiedä muutamia ja vanhan opistotasoisen koulun jälkeen monia yliopistoon päässeitä. Esim useita lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetaankohan sama tyyppi. Oli lapsena meidän lasten kaveri ja vanhempiensa kanssa vieläkin joskus pidetään yhteyttä🤗
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoittamisen taso olisi automaattisesti huonompi? Itse kävin merkonomi-pohjalta kuusissa pääsykokeissa - sain paikan viidestä. Kokki-kaverini pyrki kolmeen yliopistoon, pääsi kaikkiin.
Toki luimme paljon ja olimme kiinnostuneita laaja-alaisesti sivistämään itseämme - lukiokaverit lähinnä dokasivat ja katsoivat viihde-elokuvia, urheilua.
Tämä on mennyttä aikaa. Miksi sitä tämän päivän tilanteesta kysyttäessä vastaat!!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka monta. Amiksessa on monia todella fiksuja opiskelijoita ja moni pääsee suoraan yliopistoon. Tunnen itse useita, olen amiksen opettaja.